Iphone 13 var bäst säljande telefonen år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv förvånas över att den mest sålda mobilen i världen kostar typ det dubbla emot än vad jag gav för min och jag är ändå en storanvändare av min mobil. När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Lönespannet är väldigt smalt i Sverige relativt till många andra länder. I många andra länder tjänar de flesta mindre, men vissa tjänar desto mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast för 319:- får du nog mer surf än 110:- hos Vimla

Har sparad surf.

Liksom därför man använder wifi som finns ÖVERALLT.

Lite detta som gör mig förbannad, (inget personligt dock) Det är precis detta beteendet, att med näbbar och klor försvara ett förkastligt beteende inte bara vad gäller något så trivialt som mobilabonnemang men även bilköp, bostadsköp etc etc etc som är orsaken till att Sverige grävt ner sig längre än något annat land i världen. Det är fullständig galenskap och ni får försvara det hur mycket ni vill men fakta finns framför era ögon.

Varför blir JAG förbannad frågar du dig kanske. Jo, för att jag får, precis som alla andra, betala 20-30 spänn för drivmedel, 20 spänn för 1,5 L mjölk, 60-70 spänn för ett paket smör etc etc etc på grund av det. Fattar att hela världen lider av inflation men Sverige mer än alla andra pga detta beteende. Ungefär som att det är en mänsklig rättighet att ha allt det senaste.

Men ok, ska inte ifrågasätta mer, helt upp till var och en vad man vill tro man får för sina lånade pengar.😉

Permalänk
Medlem

När det gäller köp med abonnemang så när kom det först? Jag tänker på alla tidigt 90 tal som köpte deras paraboller så för 1kr + abonnemang. Sedan mobiler till runt år 2000 och efter iPhones intåg så mobiler med abonnemang igen.

Nå jag tycker priserna är skeva. I min värld så borde det vara billigare om man betalar allt direkt. Men som jag tolkar det blir det ofta billigare att köpa på avbetalning om man ändå ska ha ett bättre mobilabonnemang.
.
Men det var värst på parabolernas tid, då en parabol med 2års abonnemang, kostade typ samma som att enbart ta 2års abonnemang.

De får inte längre binda abonnemang längre än en månad. Lösningen? Sälj en telefon på avbetalning 2 år men kalla det abonnemang.

Folk köper det så företagen har ju gjort helt rätt... Tragiskt men verkligheten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av psp123:

iPhone 13 är ett bra val. Kommer hålla väldigt länge.

Jajamän! Jag har länge kört Android men provade iPhone XS strax innan min nuvarande iPhone 13 och blev frälst av iOS

Den ska leva i minst 5 år är tanken! Perfekt storlek för mina händer och batteritiden är för en gångs skull bra på en iPhone!

Betalade 8 300 kr och utslaget på 60 månader blir det 138 kr i månaden. Före restvärde. Får hoppas att det blir så!

Skrivet av yoggan:

Förstår absolut att många lägger pengar på sin telefon.
Antalet timmar den används är ju enormt mycket. Att hellre ha en bra telefon som man är nöjd med värderar nog många högt för ett par hundralappar i månaden.

Huvudet på spiken.

Telefonen används absolut mer än den stationära för egen del! Man ska inte snåla på säng, skor, kontorsstol, mobil och annat som i princip är ens kroppsdelar i vardagen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kanske bara är jag men tycker 319kr i månaden för abonnemang är rätt saftigt.

Då var du inte med på tiden när man hade fast telefon hemma, eller runt millenieskiftet för den delen heller när det kostade 5,50 kr/minut med Comviq Kontant.

Nä, men för att stanna i nutiden så kostar väl ett abonnemang med de surfmängderna ungefär samma hos alla operatörer. Några av budgetoperatörerna är lite billigare än Halebop, men å andra sidan har Halebop varit väldigt duktiga på att strössla med extradata och låta den rulla över vilket har varit väldigt välkommet när jag åkt bort. Det hade varit hundralappar jag hade sparat på ett år på att byta.

Fick förövrigt också 4000:- i rabatt på att binda mig i 2 år. Sen kan man också välja att betala av hela telefonen på första fakturan, ett mycket underligt system. 🥴 För operatörerna verkar det vara väldigt mycket värt att låsa in framtida intäkter helt enkelt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Så tråkiga folk är idag, äpplet för hela slanten suck

Permalänk
Medlem

Kostar en telefon 15000 och säljaren har helt räntefri avbetalning på själva telefonen, lägg samma summa på en säker fond i samma period. Har du tur betalar det hela användandet av telefonen, har du otur går du jämnt upp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Har sparad surf.

Liksom därför man använder wifi som finns ÖVERALLT.

Lite detta som gör mig förbannad, (inget personligt dock) Det är precis detta beteendet, att med näbbar och klor försvara ett förkastligt beteende inte bara vad gäller något så trivialt som mobilabonnemang men även bilköp, bostadsköp etc etc etc som är orsaken till att Sverige grävt ner sig längre än något annat land i världen. Det är fullständig galenskap och ni får försvara det hur mycket ni vill men fakta finns framför era ögon.

Varför blir JAG förbannad frågar du dig kanske. Jo, för att jag får, precis som alla andra, betala 20-30 spänn för drivmedel, 20 spänn för 1,5 L mjölk, 60-70 spänn för ett paket smör etc etc etc på grund av det. Fattar att hela världen lider av inflation men Sverige mer än alla andra pga detta beteende. Ungefär som att det är en mänsklig rättighet att ha allt det senaste.

Men ok, ska inte ifrågasätta mer, helt upp till var och en vad man vill tro man får för sina lånade pengar.😉

Jag behöver mer surf än typ 2-3 GB. Sedan har jag datakort (SIM-kort) i min dator och surfplatta som är kopplat till samma abonnemang som mobilen så när jag är ute o rör på mig behöver jag inte vara beroende av Wi-Fi. För övrigt är jag på ställen där det inte finns Wi-Fi. Få ställen jag varit på där det finns Wi-Fi som vem som helst kan använda.

Skrivet av talonmas:

De får inte längre binda abonnemang längre än en månad. Lösningen? Sälj en telefon på avbetalning 2 år men kalla det abonnemang.

Folk köper det så företagen har ju gjort helt rätt... Tragiskt men verkligheten.

Du får visst binda mer än 1 månad, däremot får du inte ha mer än 1 månads uppsägningstid efter bindningstiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det är rätt saftigt också, 20GB surf... Telia är ännu dyrare med mindre surf...
Jag hade Halebop för ett par år sedan, 8GB för 289kr/mån. Sen hitta jag Fello 14GB för 145kr/mån obundet.
Nu slipper man det helt genom jobbet då både mobil & abonnemang ingår

Betalar själv 70kr i månaden för mitt Vimla med 8 gig surf vilket duger gott för mig. Använder dock aldrig den längre då jag har fritt allt via jobbet (sen hur fritt det är iom att jag skattar 300 kr i månaden kan man argumentera om...) men kan tyvärr ej säga upp mitt svenska nummer då svenska sjukhus vägrar kontakta dig på icke-svenska nummer.

Skrivet av boogey:

Då var du inte med på tiden när man hade fast telefon hemma, eller runt millenieskiftet för den delen heller när det kostade 5,50 kr/minut med Comviq Kontant.

Nä, men för att stanna i nutiden så kostar väl ett abonnemang med de surfmängderna ungefär samma hos alla operatörer. Några av budgetoperatörerna är lite billigare än Halebop, men å andra sidan har Halebop varit väldigt duktiga på att strössla med extradata och låta den rulla över vilket har varit väldigt välkommet när jag åkt bort. Det hade varit hundralappar jag hade sparat på ett år på att byta.

Fick förövrigt också 4000:- i rabatt på att binda mig i 2 år. Sen kan man också välja att betala av hela telefonen på första fakturan, ett mycket underligt system. 🥴 För operatörerna verkar det vara väldigt mycket värt att låsa in framtida intäkter helt enkelt.

Kollade lite snabbt nu. 20 gig via Halebop kostar 319kr, samma kostar 260kr hos Vimla. Du kan istället få 50 gig hos Vimla för 330kr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du betalar forfarande 319:- för ett abonemang. Jag betalar 110:- på Vimla.

Lägg på 200:- på mobil kostnaden så hamnar du istället på 16680:- för mobilen.

Det är precis det här exemplet jag syftar på. Finns inte en chans att leverantören säljer mobiler till förlust.

Förövrigt kostar en iPhone 128GB Pro från 14000:- och upp.

Ja och andra sidan så erbjuder inte dom små operatörerna några nya telefoner eller telefoner alls.
Ska man t.ex avbetala en 14 pro med samma längd 24 mån så tillkommer oftast ränta, aviavgift och annat skräp hos en vanlig återförsäljare. Det gör det inte hos operatörer, och abonnemangskostnaden är densamma efter 24mån.
Men jag förstår ditt tankesätt, operatörerna som säljer telefoner har ju såklart en aning högre kostnad för abonnemanget så det jämnar ut sig lite med mobilkostnaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag behöver mer surf än typ 2-3 GB. Sedan har jag datakort (SIM-kort) i min dator och surfplatta som är kopplat till samma abonnemang som mobilen så när jag är ute o rör på mig behöver jag inte vara beroende av Wi-Fi. För övrigt är jag på ställen där det inte finns Wi-Fi. Få ställen jag varit på där det finns Wi-Fi som vem som helst kan använda.

Förstår att det så klart finns undantag. Syftar mer på den breda allmänheten. Det får vara exceptionella omständigheter som gör att medelsvensson bränner igenom 20-30GB i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Betalar själv 70kr i månaden för mitt Vimla med 8 gig surf vilket duger gott för mig. Använder dock aldrig den längre då jag har fritt allt via jobbet (sen hur fritt det är iom att jag skattar 300 kr i månaden kan man argumentera om...) men kan tyvärr ej säga upp mitt svenska nummer då svenska sjukhus vägrar kontakta dig på icke-svenska nummer.

Kollade lite snabbt nu. 20 gig via Halebop kostar 319kr, samma kostar 260kr hos Vimla. Du kan istället få 50 gig hos Vimla för 330kr.

Samma hos Fello (som går i Telias nät som Halebop gör) 22GB kostar 245kr.
Hos Fello sparas även surf och vid olika tillfällen finns erbjudande om att dubblera sin surfmängd utan bindningstid och få behålla dubbla mängden varje månad så länge man ha dom som operatör vilket jag tycker va smutt.
Nu sitter inte jag och försöker sälja in något utan bara delar mina erfarenheter under den tid man hade fello

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att telefonerna är dyra globalt beror på att man i många länder inte har någon personlig dator eller surfplatta. Bor man trångt som många i Sydostasien så har man kanske ingen jätteTV heller. Man har en mobil och mobilen gör allt. Då vill man dels ha en massiv skärm och dels kan man tänka sig att lägga lite pengar på den. I Sverige delar vi de pengarna på flera prylar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hur fixar du obegränsat för 199kr/månad? Kör Fello 30GB student för 125kr/månad idag.

Pratade med tele2, deras nya standardpris på obegränsad är 399 och man fick halva priset om man binder sig ett år (det priset hela året)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hur fixar du obegränsat för 199kr/månad? Kör Fello 30GB student för 125kr/månad idag.

Ger 299kr/mån med fri surfmängd, dock begränsat till 10mbit/s hos chillimobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ja och andra sidan så erbjuder inte dom små operatörerna några nya telefoner eller telefoner alls.
Ska man t.ex avbetala en 14 pro med samma längd 24 mån så tillkommer oftast ränta, aviavgift och annat skräp hos en vanlig återförsäljare. Det gör det inte hos operatörer, och abonnemangskostnaden är densamma efter 24mån.
Men jag förstår ditt tankesätt, operatörerna som säljer telefoner har ju såklart en aning högre kostnad för abonnemanget så det jämnar ut sig lite med mobilkostnaden.

I mitt fall 5kr skillnad per månad mellan mitt abbonemang och t ex Vimla för den surfmängden jag ville ha. Och då blev luren 2000kr billigare och jag behövde inte betala kostnaden direkt (vilket jag gärna ville undvika). Det låter ändå som en hyffsad deal
Vimla eller liknande är bra om du redan har en telefon eller bara behöver en gnutta surf varje månad.

Permalänk
Medlem

Det är ganska bra gjort med tanke på att dom har mindre än 30% marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kostar en telefon 15000 och säljaren har helt räntefri avbetalning på själva telefonen, lägg samma summa på en säker fond i samma period. Har du tur betalar det hela användandet av telefonen, har du otur går du jämnt upp.

Du får gärna tipsa om en säker fond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du får gärna tipsa om en säker fond.

Finns ju inga säkra fonder.

Permalänk
Medlem

Detta är grymt bra marknadsföring men samtidigt en aning vilseledande. Även om statistiken inte må handla om Android VS iOS så är det ändå i grunden detta som ofta avgör vilken telefon man väljer. Det finns 1 tillverkare av iOS telefoner vilket gör att kundbasen blir väldigt koncentrerad till dessa modeller. Android finns det ett stort antal tillverkare vilket fördelar kundbasen och det blir klart svårare att konkurrera om mest sålda enhet ihop med iOS enheter.

Globalt så är det runt 70% som kör Android och 30 som kör iOS enheter. Så att Samsung som är den största Android tillverkaren ändå lyckas få med några på denna lista är inte så märkligt men samtidigt imponerande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag har inte hittat någon i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Lite konstigt att kräva säkra fonder när inget annat i livet är säkert.😉

Finns dock mer och mindre risk, allt från låg risk till hög risk.

Säkra sättet är sparkonto som, trots låg ränta, genererar högre tillväxt än ett mobilabonnemang.🙂 Hade alla gjort så så kan jag garantera att vi hade haft det lättare nu.

Permalänk
Medlem

Väl förtjänt! Iphone är enda smartphone jag har varit riktigt nöjd med och imponerad över.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är väl ändå uppsägningstid som inte får va mer än en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Så är det, Halebop ligger lite högre än Hallon, Comviq, Vimla m.fl. Men som vissa andra påpekat också så fick jag 4000 kr i rabatt på en helt nysläppt telefon, så för mig är det ju en vinst.

Vimla ger mig inte heller glädjen av att se att det står "5G" längst upp i högra hörnet på telefonen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hahah! Att det kan skapa sån debatt kring hur folk väljer att köp sina telefoner…

Varför ens bry sig?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Det här med att byta telefon var och vartannat år fattar jag inte. Känns som ett otroligt slöseri med pengar.

Har ägt tre smartphones sedan den första Samsung Galaxy lanserades, och då var min senaste uppgradering inte ens helt nödvändig utan var mest för att min lille son behövde en ny telefon så han fick ta min gamla. Så jag byter telefon knappt ens vart 6:e år och det är inget fel med min nuvarande som köptes 2018. Den duger nog fint i några år till.

Permalänk
Medlem

När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Du menar att den är felaktig att vi inte är så rika som omvärlden skulle tro eller vad?

Från artikeln: "Det var den bäst säljande modellen i bland annat Kina, USA, Storbritannien och Tyskland" och hela artikeln handlar om global marknadsandel, Sverige är en försvinnande liten del av världsmarknaden.

Tror viljan att lägga pengar på mobil är två:
1. De köps tillsammans med abbonemang, d.v.s. avbetalning så upplevs inte som så mycket pengar även om det förstås är det.
2. Mobiler har för många ersatt datorn, känner flera som inte har någon dator privat, de sköter allt från mobilen och då är man också villig att lägga mer på den.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en Iphone 13 mini för bara en månad sen och jag kommer hålla hårt i den. Trenden verkar vara att majoriteten vill ha 7 tums lurar (tyvärr) men jag tycker minin är perkfekt.

Det var dessutom min första Iphone och jag bytte från en Zenfone 8 som ibland saknas även om den var lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lite konstigt att kräva säkra fonder när inget annat i livet är säkert.😉

Finns dock mer och mindre risk, allt från låg risk till hög risk.

Säkra sättet är sparkonto som, trots låg ränta, genererar högre tillväxt än ett mobilabonnemang.🙂 Hade alla gjort så så kan jag garantera att vi hade haft det lättare nu.

Håller med dig där. Ett mobilabonnemang ger dig åtminstone en tjänst. Men att ha 2,5% i sparränta när inflationen är på 10%. Då tar jag abonnemanget. Det nominella beloppet har kanske ökat med 2,50kr per 100kr efter ett år. Men din köpkraft är ju bara 0,9*102,50. Alltså en förlustaffär.