Benqs första OLED är en förvuxen spelskärm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett är väl en 77” = 4x 38.5”-paneler

När jag kollade pixelstrukturen på min 77B1 så hade den 2x2 pixlar ’per pixel’

Så teoretiskt sett borde det gå om det går att driva subpixlarna individuellt

Skär ned 77-tummaren i fyra delar och det blir en 38,5-tum Full HD-panel, inte 4K.

Har inte sett macro-foton på 77:ornas pixelstruktur men ifall det är segmenterade subpixlar handlar det vanligtvis om att hantera storleken på subpixeln. Så en logisk subpixel som elektriskt hanteras av två separata transistorer men inte två av varandra oberoende och adresserbara subpixlar.

Man kan gå lite halva vägen med sina segment och i syfte att bättre pricka in exakta luminansnivåer modulera segmenterade subpixlar i halvtonsmönster, statiskt eller temporalt. Många VA-paneler arbetar så. Strukturen är segmenterad och segmenten kan ta olika luminansnivåer. Men fortfarande då inte en högre adresserbart högre upplösning utan främst ett sätt att reglera panelen. Detta kan dock synas och även störa, särskilt vid låga ppi runt 100.

Till exempel som här med segmenterade subpixlar som kan ge en viss synbar "randig" effekt:

Från testet av Samsung C49RG90: https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skär ned 77-tummaren i fyra delar och det blir en 38,5-tum Full HD-panel, inte 4K.

Har inte sett macro-foton på 77:ornas pixelstruktur men ifall det är segmenterade subpixlar handlar det vanligtvis om att hantera storleken på subpixeln. Så en logisk subpixel som elektriskt hanteras av två separata transistorer men inte två av varandra oberoende och adresserbara subpixlar.

Man kan gå lite halva vägen med sina segment och i syfte att bättre pricka in exakta luminansnivåer modulera segmenterade subpixlar i halvtonsmönster, statiskt eller temporalt. Många VA-paneler arbetar så. Strukturen är segmenterad och segmenten kan ta olika luminansnivåer. Men fortfarande då inte en högre adresserbart högre upplösning utan främst ett sätt att reglera panelen. Detta kan dock synas och även störa, särskilt vid låga ppi runt 100.

Till exempel som här med segmenterade subpixlar som kan ge en viss synbar "randig" effekt:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/80695?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODA2OTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxYzM3MjlkZGIyNjVlYWRhZGU4YjYwZDBiMmY1N2M1MyJ9

Från testet av Samsung C49RG90: https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Detta är en närbild på min TV

Permalänk
Medlem

Har OLED burn in blivit bättre de senaste åren, är det därför så många tillverkare hoppar på hype tåget?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Något sånt skulle jag kunna tänka mig som TV.

Min Primära datorskärm är 27" 1440p och tycker det är bra för skrivbordet.
Skulle kunna tänka mig en skärm med 2560x1600 (16:10) och samma/liknande ppi, så typ något lite över 27,0"

Men visst när det finns grafikkort i 5000kr klassen som kan slå RTX 4090 så känns väl behovet av 4K eller högre på skrivbordet större och då kan det ju vara trevligt med datorskärmar över 30"

Permalänk
Medlem

För liten för sim spel och förstor för skrivbordet. Fortsatt bra jobbat hålla på med
skit storleken 48 tum.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Hur långt ifrån skärmen sitter du då?
Med armlängds avstånd tycker jag nog 32" är max. Testade 42" några dagar och det blir för stort med bara en armlängds avstånd.

Har 48" 4K på en armlängds avstånd.

Visst var det en viss invänjningsperiod, men det är så skönt att bara dra ner skalningen och i praktiken ha motsvarande 4 stycken 24" FullHD skärmar.
Tycker det är nästintill klaustrofobiskt att sitta vid syrrans dubbla 27" och jobba nu.

Däremot är det för stort för att kolla på anime då jag behöver läsa texten som blir gigantisk, då måste jag flytta bak fåtöljen en meter för okej betraktningsvinkel.
Eller bara dra halvskärm.
Men för film med engelskt tal är det väldigt immersivt.
Optimal betraktningsvinkel för att ha någon grad av immersion i filmer men ändå läsa textning väldigt bekvämt tycker jag är om man har raka armar, båda handflator framåt, och sträcker ut tummarna mot varandra.
Den ytan som täcks mellan lillfingrarna är då rätt lagom.
Men för spel kör jag gärna 2-3x så stort.

Just att det är så här tycker jag talar för att 8K blir sista anhalten för att ens ha någon vinst i högre upplösning.
Upptar min 4K ganska precis halva synfältet så ser nästan i princip inte pixlarna.
Alltså bör jag inte heller göra det om jag har en 8K och sitter så nära att hörnen är i de allra yttersta kanterna av mitt synfält. Men ingen använder sin skärm så om det inte är VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Just att det är så här tycker jag talar för att 8K blir sista anhalten för att ens ha någon vinst i högre upplösning.

Man skulle väl kunna tänka sig att någon som redigerar mycket 8K video kanske skulle vilja ha en skärm med en bit högre upplösning. Typ 10K eller 12K för att få plats med både video och verktyg samtidigt. Om de inte hellre delar upp det på flera skärmar.

Möjligtvis att högre än 8K kan göra nytta för VR ?

Annars att filma i 16K eller ännu högre.
Det skulle kunna vara till nytta för att ge bättre möjligheter att Zooma.
Säg att man filmar i 16K och kan välja att antingen visa allt men skala ner det till 8K.
Eller att man kan "klippa ut", "cropa" 8K av dessa 16K, så man från början filmar bredare än det man vill visa, men i redigering har man större möjlighet att visa vad man vill visa av det.
Eller ja om man vill använda zoom och man kan förhållandevis använda mer digital zoom med större skärpa jämfört med lägre upplösningar.

Men annars att direkt visa material, oavsett video eller spel på en TV eller bildskärm i högre upplösningar än 8K är tveksamt om det kommer bli till någon nytta i framtiden.
Vem ska se skillnaden på 16K och 32K ?

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning tycker jag att BenQ är i framkant rent designmässigt men också väldigt sena på bollen dessvärre. Hade det inte varit för att jag knep en LG 48GQ900 för mer än halva priset av denna så hade den här varit väldigt intressant. Främst då att för att stativet går att vinkla men också för att portarna sitter på sidan vilket är dom främsta missarna med LGs tycker jag. Själva kontrollen ser även den mycket trevligare ut än LGs motsvarighet.

Dåligt formulerat
Permalänk
Medlem

Det går ju åt rätt håll hela tiden, så kul att följa utvecklingen.

Permalänk

27" är nästan perfekt, på ett ergonomiskt avstånd av 60-65cm. 28-30" fyller synfältet något bättre, men större än så så måste man vrida huvudet för att spela eller läsa vanlig text. Jag har inte förstått varför vi inte fått någon tävlan inom detta området (icke-OLED, då). Det skulle väl vara utmärkt att bräcka konkurrenten med en tum eller två.

Samtidigt har de flesta användare långt ifrån ett skrivbord som är så djupt att det tillåter ergonomiskt vyavstånd.

Jag vill nämna att det i extremt kompetitiva actionspel finns en poäng med att krympa skärmen så långt ner som till 20" på samma avstånd. Periferireaktion är användbart, men om spelet kräver flicks reagerar man noggrannare om alla överraskningsmoment är mitt framför ögonen.

Blir skärmarna så här stora krävs nästan att de blir rumsskärmar, med sittpositionen betydligt längre ifrån. Men varför inte en hemmabio med fin OLED eller gaming i vardagsrummet på krallig "PC-konsoll"?

Om skärmen stödjer BFI, behöver den inte stödja någon av de andra skärm-, GPU- och mjukvarutekniker som utvecklats för att göra rörelse mjuk. Då blir den autobra och dessutom skarp.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man skulle väl kunna tänka sig att någon som redigerar mycket 8K video kanske skulle vilja ha en skärm med en bit högre upplösning. Typ 10K eller 12K för att få plats med både video och verktyg samtidigt. Om de inte hellre delar upp det på flera skärmar.

Möjligtvis att högre än 8K kan göra nytta för VR ?

Annars att filma i 16K eller ännu högre.
Det skulle kunna vara till nytta för att ge bättre möjligheter att Zooma.
Säg att man filmar i 16K och kan välja att antingen visa allt men skala ner det till 8K.
Eller att man kan "klippa ut", "cropa" 8K av dessa 16K, så man från början filmar bredare än det man vill visa, men i redigering har man större möjlighet att visa vad man vill visa av det.
Eller ja om man vill använda zoom och man kan förhållandevis använda mer digital zoom med större skärpa jämfört med lägre upplösningar.

Men annars att direkt visa material, oavsett video eller spel på en TV eller bildskärm i högre upplösningar än 8K är tveksamt om det kommer bli till någon nytta i framtiden.
Vem ska se skillnaden på 16K och 32K ?

Jag sitter runt 1-1,5m från min 55" o där tryter 4K iaf, så 8K hade varit najs. Men eftersom vi generellt sett har lite för lite AA för att helt bli av med aliasing (både i spel o i vår OS) så kan jag tänka mig att 16K är ett nödvändigt steg för att få en helt mjuk o analog känsla i våra digitala skärmar. Vi behöver ju också ett fysiskt AA-filter på skärmen för att smeta ut det sista av pixelstrukturen, så att ha lite headroom i 16K tror jag skulle vara lagomt sista steg, men det är nog några år kvar tills vi är där.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Önskar en 32” curved oled tack 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •