Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Jakten på den perfekta ergonomin

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Jakten på den perfekta ergonomin

Om man sitter dumt får kroppen lida brukar det heta, men hur gör man för att inte sitta dumt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oftast halvligger jag så jag inte behöver hålla huvudet uppe. Typ i en säng eller soffa, men även kontorsstol med bra nackstöd

Permalänk
Medlem

På jobbet står jag alltid vid mitt skrivbord, skrivbordet är alltså höj- och sänkbart.

Permalänk
Medlem

Jadu. Tycker jag att jag sitter obekvämt, så brukar åtminstone min kropp ge signaler. Då justerar jag på kroppen så att det inte är obekvämt längre. Magiskt.

Edit: Gå och träna, så slipper ni få ont, även om ni spenderar lång tid stillasittandes vid datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har ont överallt, värst är det mellan skulderbladen och nacken. Hade även ett ryggskott för två veckor sedan.

Jag står upp både på jobbet och hemma. Hopplöst..

Permalänk

Ergonomi?

Min son tyckte att detta var bästa sättet att sitta för 6 år sedan...

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl Haha... precis som du sitter på bilden brukar jag sitta vid datorn😂 och då på en stol med träsits, kommer ihåg att det var när jag spelade igenom Mass Effect jag kom på att den positionen funkade bra.
Nu är det dock mest datorn i vardagsrummet som gäller och i en mjuk soffa... och ofta en lite mer liggande position, med andra ord ingen bra ergonomi alls😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Error_power:

Min son tyckte att detta var bästa sättet att sitta för 6 år sedan... <Uppladdad bildlänk>

Smart unge... för mig tog det över 30 år innan jag kom på den positionen😂

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

För min egen del har jag alltid sett till att jag sitter i en riktig kontorsstol, därefter ett skrivbord som är tillräckligt djupt så att jag kan sitta vid bordet och vila mina underarmar mot bordsskivan och då placeras både mus och tangentbord ganska långt fram, mitt skrivbord är för närvarande 80 cm djupt.

På detta viset kan jag slappna av helt i mitt axelparti och har aldrig haft några problem med vare sig axlar eller nacke under min tid framför datorn.

Men stolen är den absolut viktigaste i sammanhanget för att slippa problem i framtiden, det finns många företag som säljer begagnade kontorsstolar. Med lite tur går det att hitta stolar som är ett eller två år gamla till ett bra pris, ca 1500-2500:-.

Permalänk
Medlem

Känns som att det viktigaste är att inte bli fast i samma ställning allt för länge. Jag tror jag skiftar ställning naturligt då och då för jag har aldrig haft problem med värk oavsett underlag. Men det kanske kommer efter 40 eller efter 50.

Permalänk
Medlem

Att scrolla i exceldokument har aldrig varit ett problem, det är väl bara att byta blad istället?
Mobilanpassade hemsidor som Sweclockers, men interpolering i scrollen, där de första 3 "klicken" inte registreras är däremot en ergonomisk plåga, liknande sittställningen med fötterna på bordet.
En efterhängsen menylist som gör själva läsområdet cirka 600 pixlar högt och närmare 2000 brett (i 1080p upplsning) gör ju inte saken bättre, måste man investera i en 90 grader roterad skärm helst widescreen?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att scrolla i exceldokument har aldrig varit ett problem, det är väl bara att byta blad istället?
Mobilanpassade hemsidor som Sweclockers, men interpolering i scrollen, där de första 3 "klicken" inte registreras är däremot en ergonomisk plåga, liknande sittställningen med fötterna på bordet.
En efterhängsen menylist som gör själva läsområdet cirka 600 pixlar högt och närmare 2000 brett (i 1080p upplsning) gör ju inte saken bättre, måste man investera i en 90 grader roterad skärm helst widescreen?

Bild för att illustrera:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att scrolla i exceldokument har aldrig varit ett problem, det är väl bara att byta blad istället?
Mobilanpassade hemsidor som Sweclockers, men interpolering i scrollen, där de första 3 "klicken" inte registreras är däremot en ergonomisk plåga, liknande sittställningen med fötterna på bordet.
En efterhängsen menylist som gör själva läsområdet cirka 600 pixlar högt och närmare 2000 brett (i 1080p upplsning) gör ju inte saken bättre, måste man investera i en 90 grader roterad skärm helst widescreen?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Bild för att illustrera:
<Uppladdad bildlänk>

Prova att klicka på hänglåset (på menylisten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Prova att klicka på hänglåset (på menylisten)

Det gjorde jag mycket när SweClockers gjorde om sidan senast, det blir bara ännu mer scrollande när man vill komma till menyn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sitt bekvämt, ändra position och sitt inte stilla för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det gjorde jag mycket när SweClockers gjorde om sidan senast, det blir bara ännu mer scrollande när man vill komma till menyn.

Home, End, PgUp och PgDn är bra knappar så länge som inte någon del av sidan fångat dem så att inget (eller fel sak) händer, vilket tyvärr är lite för vanligt på nyare hemsidor.

Permalänk
Medlem

Variation. Tycker det är okej att stundvis halvligga i stolen och stundvis sitta normalt. Bara man varierar det. Höj/sänkbart skrivbord så du kan ta en timme eller två om dagen ståendes, eller bara höja det lite för att under en kort period arbeta sittandes som en sexåring vid farsans dator. Ta pauser från skärmen. Se till att du har rätta glasögon för avståndet till skärmen.

Irriterar mig lite på kommentarer från folk som snackar om hur bra deras gamingstolar är för de är så otroligt sköna att sitta i, och så blir de sittande i samma ställning i flera timmar varje dag och sen tre år senare undrar varför de har problem med ryggen. Bara för att du är ung är du inte immun mot detta.

Det där med träning är ju bra, men är mer ett generellt tips som är livsviktigt för helheten och borde vara en självklarhet oavsett om man aldrig någonsin sitter vid en dator.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oftast halvligger jag så jag inte behöver hålla huvudet uppe. Typ i en säng eller soffa, men även kontorsstol med bra nackstöd

Påmindes om denna direkt efter din första mening.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Alla råd om ergonomisk ställning är bra men när man har ont i ryggen av felbelastning (pga neuromuskulär skolios) och ont i knän och höfter på grund av artros, och också effekter av artrosen i vänster fot och vänster axel så blir det att sitta så smärtan inte blir för stor och det blir hela tiden lite olika, man flyttar sig lite för att smärtan ska avta eller domna bort. Inga ergonomiska tips eller regler kan göra det bättre, snarare tvärtom. Det som hjälper är promenader, träning, träning och åter träning. Fysioterapeuten som studerade mina skador och utarbetade mitt träningsprogram (och uppdaterade det då och då) gjorde susen, inte ergonomiregler. Men för de som är hela och friska så hjälper nog ergonomiska tips och regler för att undvika problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vadå ergonomi?

Sen jag flyttade datorn till 75" Teven så har jag sen dess (4 år) spelat och arbetat från soffan.
Kommer aldrig frivilligt att flytta tillbaka till ett bord + stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Påmindes om denna direkt efter din första mening.

<Uppladdad bildlänk>

Inte helt olikt (tyvärr)

Men nu när du länkade den måste jag länka fortsättningen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Home, End, PgUp och PgDn är bra knappar så länge som inte någon del av sidan fångat dem så att inget (eller fel sak) händer, vilket tyvärr är lite för vanligt på nyare hemsidor.

Hade varit trevligt om det inte vore så mycket som är baserat på hoovring och klick.
Det blir nästan enklare att tabulera sig runt då, jag högerklickar nästan alltid på länkar för att öppna dem i ny flik(eller fönster), hellre än att förlora var man befann sig före. Detta då många sidor blockerar bakåtknappen i webläsare, men även om man håller på och t.ex skriver i ett formulär och vill dubbelkolla stavning eller en siffra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Vadå ergonomi?

Sen jag flyttade datorn till 75" Teven så har jag sen dess (4 år) spelat och arbetat från soffan.
Kommer aldrig frivilligt att flytta tillbaka till ett bord + stol.

Jag läste det först som att du inte lämnat soffan på 4 år och fick den mentala bilen att du hade växt fast i soffan i stil med de cordyceps-infekterade i The Last of Us som växt fast i miljön 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag läste det först som att du inte lämnat soffan på 4 år och fick den mentala bilen att du hade växt fast i soffan i stil med de cordyceps-infekterade i The Last of Us som växt fast i miljön 😄

Yeah...

It's a part of me now.

Permalänk
Medlem

Bara att konstatera, återigen, att laptop utan extern skärm och tangentbord anslutet, är bästa vägen till problem med ryggen. Så många som sitter vid köksbordet på pinnstol... vansinne. Eller med någon form av tablet med för den delen, det skulle man kanske titta närmare på... tablet ergonomi.

Man borde reglera detta på ett lite mer tvingande sätt för folkhälsans skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jadu. Tycker jag att jag sitter obekvämt, så brukar åtminstone min kropp ge signaler. Då justerar jag på kroppen så att det inte är obekvämt längre. Magiskt.

Edit: Gå och träna, så slipper ni få ont, även om ni spenderar lång tid stillasittandes vid datorn.

Gå och träna? Har aldrig tränat. Det är överskattat! Har suttit mycket vid datorn i långa timmar. Sällan jag har fått ont av att sitta vid datorn. Mer ont av jobbet isåfall. Dock har jag inte så ont i kroppen generellt sett (kanske jag får äta upp nu) xD

Ska tilläggas att jag är 45 år. Har ibland försökt att tänka på att sitta ergonomiskt, det är dock rätt svårt ibland. Som nu, mina armstöd på gamingstolen är för långt ifrån när jag skriver på tangentbordet, armarna får vila i luften. Om jag sitter och spelar, blir det lite lättare att fokusera på ergonomi då man använder mus + ASWD t.ex. Men både tangenbord och mus är nog lite långt ifrån kroppen skulle jag tro. Skulle nog behöva sitta mer under "skrivbordsskivan", men armstöden tar i, och kommer väl nära skärmen, den går visserligen montera upp på väggen...

Jag är hyfsat kort, 170 cm och fötterna når inte komfortabelt ner till golvet, så där har jag en laserskrivare samt en sub jag vilar fossingarna på xD

Permalänk
Medlem

Några tips på tangentbord för fingrar med smärta i leder?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Gå och träna? Har aldrig tränat. Det är överskattat! Har suttit mycket vid datorn i långa timmar. Sällan jag har fått ont av att sitta vid datorn. Mer ont av jobbet isåfall. Dock har jag inte så ont i kroppen generellt sett (kanske jag får äta upp nu) xD

Ska tilläggas att jag är 45 år. Har ibland försökt att tänka på att sitta ergonomiskt, det är dock rätt svårt ibland. Som nu, mina armstöd på gamingstolen är för långt ifrån när jag skriver på tangentbordet, armarna får vila i luften. Om jag sitter och spelar, blir det lite lättare att fokusera på ergonomi då man använder mus + ASWD t.ex. Men både tangenbord och mus är nog lite långt ifrån kroppen skulle jag tro. Skulle nog behöva sitta mer under "skrivbordsskivan", men armstöden tar i, och kommer väl nära skärmen, den går visserligen montera upp på väggen...

Jag är hyfsat kort, 170 cm och fötterna når inte komfortabelt ner till golvet, så där har jag en laserskrivare samt en sub jag vilar fossingarna på xD

Om du tror att träning är överskattad, får du gärna rapportera hur din kropp mår om tio år. ”xD”

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Står upp hela dagen vid datorn, här en pull up bar i dörren bredvid där jag hänger och/eller gör pull-ups ett halvdussin gånger under en arbetsdag

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett fint skrivbord som är höj och -sänkbart samt en stol från kinnarps med alla konstiga inställningar, ändå sitter jag som en räka och spelar! 😂🤷

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?