Permalänk
Medlem

Mobilråd - 1000kr-2000kr

Tjena!
Min mobil, en xiaomi poco m3 dog på mig häromdagen, inköpt 2021 för ca 2000. Otroligt nöjd med telefonen, behövde bara ladda nästan tredje dag.

Nu när det är dags att gå vidare så fick jag mig en tankeställare.

Vad använder jag mobilen till? Spotify när jag pendlar till och från jobbet. Bankid, bankappar, underhållningsappar och streamingtjänster och självklart att smsa och ringa.

Har aldrig haft intresse för kamerafunktioner.

Då började jag fundera om man kan komma lägre än 2000kr för en mobil, gärna runt tusenlappen, utan att offra batteritid och helt okej prestanda. Jag kan självklart punga ut 4000-5000kr men vill av ren nyfikenhet se hur lågt jag kan gå.

Läst runt lite i liknade trådar och gått bakåt 1 år för att scanna av lite.
Konsensus verkar vara att Pixel 6a är högst rekommenderad.
Även Xiaomi Red nånting var ok representerad.
Finns det mobiler jag missat? Märken att researcha?

Om intresseklubben vill anteckna så har jag för mestadels haft flertal Xiaomi för dem varit billiga. Nån HTC, Samsung och Huawei.

TL;DR - Förslag på telefoner, från 1000kr och uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Oneplus för en tusenlapp för cirka två år sen. Det är nog ett av de bättre köpen jag gjort.

Visst batteritiden börjar bli ganska kass men den duger för mig än så långe. Så våga prova en begagnad

Permalänk
Medlem

Senast jag tittade på mobiltelefoner så var min slutsats att under 2000kr så börjar det bli lite väl mycket kompromisser och telefonerna där är överlag inte särskilt bra.
I prisspannet 2000-3000kr så finns det däremot en hel del vettiga och prisvärda telefoner.

Själv har jag en Motorola G7 Power som är ett par år gammal vid det här laget. Fungerar utmärkt för mig, och med minimal användning så räcker det att jag laddar batteriet var tredje vecka typ.

Permalänk
Medlem

Alcatel 1SE
https://www.tradeinn.com/techinn/sv/alcatel-smartphone-1se-6g...

Vi har ett par på firman. Vi använder dem som extratelefoner ibland. Absolut acceptabel kvalitet och prestanda.

1372kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holshai:

Jag köpte en begagnad Oneplus för en tusenlapp för cirka två år sen. Det är nog ett av de bättre köpen jag gjort.

Visst batteritiden börjar bli ganska kass men den duger för mig än så långe. Så våga prova en begagnad

Begagnat som via blocket/marketplace?

Skrivet av Erik_T:

Senast jag tittade på mobiltelefoner så var min slutsats att under 2000kr så börjar det bli lite väl mycket kompromisser och telefonerna där är överlag inte särskilt bra.
I prisspannet 2000-3000kr så finns det däremot en hel del vettiga och prisvärda telefoner.

Själv har jag en Motorola G7 Power som är ett par år gammal vid det här laget. Fungerar utmärkt för mig, och med minimal användning så räcker det att jag laddar batteriet var tredje vecka typ.

Jo, det är dom kompromisserna jag börjar känna kanske inte är okej. Hittils som sagt har Pixel 6a varit överlägsen i rekommendationer på forumet baserat på andra trådar. Den ska ligga på ca 2.9k. Vilket är ett rimligt pris för mig ändå men skulle varit kul med en rejält budget telefon.

Permalänk
Medlem

Ja precis, jag köpte min via blocket.

Permalänk

Låter som att Xiaomi eller Motorola kan vara något för dig. Gå inte under 2000 kr. Har du tur kanske du kan pressa priset till 1800 kr, men knappast mer utan alltför långtgående kompromisser.

Leta efter följande:

- Snapdragon (för att kunna lägga in custom ROM)
- Corning Gorilla Glass
- IP53
- AMOLED/PLED
- 5000 mAh batteri
- Över 4 GB RAM
- Minst 1920x1080 upplösning
- Minst 33W QC

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Uppdateringar kanske inte är så viktigt men Pixel 6a har 5år som ex. vilket är bra för en billig mobil.Motorola har 2 år.