Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Iphone 13 var bäst säljande telefonen år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vad är det du saknar hos dom telefonerna?

Jag är van vid att ha flaggskeppsmodellerna från Apple, så för min del är dessa som listades inte något att ha.
Ingen Androidtelefon kommer i närheten för de kör virtuellt för att passa alla olika processorer, det blir inte riktigt lik rappt som iOS.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man köper så dyra telefoner…. Written on iPhone 14 PRO.
Nä men seriöst så hade jag alldrig betalt så mycket för en telefon privat. Jobbtelefon. Hade en a71 för 4k och sen en s20fe och sen denna 14 PRO. Tycker inte det är någon större skillnad i dem. Lite småsaker, speciellt mellan Apple vs Samsung. Alla flöt på och hade sina egenheter men hade köpt en a50-något som finns nu.
Jobbet ha fri surf som jag knappt använder ändå, men privat har jag billigaste vimla så jag inte lyckas använda upp heller, inte ens på semester.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag är van vid att ha flaggskeppsmodellerna från Apple, så för min del är dessa som listades inte något att ha.
Ingen Androidtelefon kommer i närheten för de kör virtuellt för att passa alla olika processorer, det blir inte riktigt lik rappt som iOS.

Ja naturligtvis är flaggskeppstelefoner bättre. Är det så man ska lägga ribban? Det bästa är "bra", allt annat är "dåligt"?

Eller finns det en värld där man kan kalla mellanklassmobiler för "bra", och flaggskeppstelefoner för "bäst"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syglarn:

Nu är det svårt att jämföra över länder, vi har exempelvis subventionerade lån - vilket gör att vi lånar mer. Ser vi till enbart blankolån och inte bostadslån eller så, då kanske det blir en bättre jämförelse tror jag

Känner ändå att vi kanske är högt belånade i Sverige, ska nog kika runt lite då jag tycker sånt är intressant

Lite OT

Hela tråden om folks förväntningar på vad en telefon ska vara och abonnemang, det får mig att tänka på Arbetsförmedlingen och roaming av någon anledning. Kan själv bara se på kollegor och kunder, jobbar på en operatör

Fick ofta chattar och mail om deras mobildata. Man går i taket, 50gb borta på en helg, "Tja, kan jag få mer? Vi skulle ju bara kolla på lite Netflix i helgen". Backar och säger vi måste få in det från närmsta chefen, alla chefer godkände alltid alla förfrågningar. Nu ser man ju bara dyngan av alla användare i supportärenden och inte de som sköter sig, så man blir ju färgad. Men finns så många som inte har en tillstymmelse till tanke bakom sitt användande, man måste ha senaste och mesta. Man blir förvånad att data kan ta slut ens, att saker kostar

Bland kunderna nu så måste vi ha avtal om e-sim, why you ask? Jo, för cheferna som har mobil på jobbet måste också ha Apples klockor, som bara stödjer e-sim, e-sim på Apples grejer stöds av väldigt få operatörer. Helt klart en viktig funktion man inte kan köpa själv. Såklart kan man ge sina anställda förmåner, men i detta fall, upphandlar du mobila tjänster och kräver e-sim, då begränsar du antalet operatörer kraftigt och all konkurrens försvinner i stort sett - men det är klart att alla golfkompisar på kontoret ska ha allting Apple på företagets konto. Det är stort som smått, privata som offentliga upphandlingar, alla är samma. Chefernas klockor bestämmer vad du som företag eller myndighet kan acceptera för operatör vid upphandlingar, pris? Nja, vi tar ju det billigaste som har e-sim helt enkelt...

Sitta och vänta upp till tre kontorsdagar på posten när det finns e-sim blir man ju snabbt trött på, kan jag säga, om man hanterar telefoner för en någorlunda stor organisation. Varför finns det ens operatörer som inte stöder det? De borde lagstiftas bort från marknaden.

Kan dra några anti-plast argument om det behövs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sitta och vänta upp till tre kontorsdagar på posten när det finns e-sim blir man ju snabbt trött på, kan jag säga, om man hanterar telefoner för en någorlunda stor organisation. Varför finns det ens operatörer som inte stöder det? De borde lagstiftas bort från marknaden.

Kan dra några anti-plast argument om det behövs.

Inget väntande på Sim-kort i om man är större företagare. Sim-kort från eget lager. Men alla jobbar ju inte på samma kontor som IT-avdelningen där sim-korten finns. E-sim är bra och framtiden men ibland är det skönt att ha sitt abonnemang på en liten plastbit.

E-sim öppnar ju upp för smidiga tjänster som airalo (inte testar själv) där man digitalt kan köpa ett prisvärt mobildata när man reser i icke eu-land. Och mobil-tillverkaren bara behöver göra plats för ett sim-kort trots stöd för flera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att fösta kommenteraren summerar det bra. Apple samlar poäng för att androidmarknaden är så spridd över så många enheter. Skulle vara intressant om man kunde klumpa ihop flera modeller för att se hur android klättrar.

Jag har tidigare sagt till mig själv att jag inte köper mobil över 3000. Men nu har allt gått upp i pris så får nog höja den gränsen till 4k. Mitt första androidköp var jag jättenöjd med och körde den i över 3 år. Den jag kör nu börjar närma sig tre år och är mindre nöjd med prestandan. Så blir snart ett byte tror jag.

På jobbet valde jag Samsung A52s och den kostade då 3300kr exkl. moms. Där är jag jättenöjd med prestandan och att kameran har både vidvinkel och 2 gånger optisk zoom. Men tar hellre en annan android-förpackning än Samsung efter att ha provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja naturligtvis är flaggskeppstelefoner bättre. Är det så man ska lägga ribban? Det bästa är "bra", allt annat är "dåligt"?

Eller finns det en värld där man kan kalla mellanklassmobiler för "bra", och flaggskeppstelefoner för "bäst"?

En iPhone 14 räknas ju som mellanklassmobil eftersom det även finns Pro-modeller, då blir de mobiler du listade instegsmodeller då det finns flera telefoner under iPhone 14 som presterar bättre än alla dem.

Med andra ord är de inte ”bra”, de fungerar men är inget att ha så fort du vill göra något annat än surfa och kolla youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag skulle säga att fösta kommenteraren summerar det bra. Apple samlar poäng för att androidmarknaden är så spridd över så många enheter. Skulle vara intressant om man kunde klumpa ihop flera modeller för att se hur android klättrar.

Jag har tidigare sagt till mig själv att jag inte köper mobil över 3000. Men nu har allt gått upp i pris så får nog höja den gränsen till 4k. Mitt första androidköp var jag jättenöjd med och körde den i över 3 år. Den jag kör nu börjar närma sig tre år och är mindre nöjd med prestandan. Så blir snart ett byte tror jag.

På jobbet valde jag Samsung A52s och den kostade då 3300kr exkl. moms. Där är jag jättenöjd med prestandan och att kameran har både vidvinkel och 2 gånger optisk zoom. Men tar hellre en annan android-förpackning än Samsung efter att ha provat.

Att Android skulle klättra för att de klumpas ihop kommer ju tyvärr aldrig hända utan att de skriver om det helt från grunden.
Att Android behöver köra virtuell java t.ex, det kommer man aldrig ifrån så länge de behöver bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att Android skulle klättra för att de klumpas ihop kommer ju tyvärr aldrig hända utan att de skriver om det helt från grunden.
Att Android behöver köra virtuell java t.ex, det kommer man aldrig ifrån så länge de behöver bakåtkompatibilitet.

Sitter inte på siffrorna i statistiken så kan ju inte laborera. Men Samsung har ju fler enheter i alla kvartal utom Q4 vilket är efter Apple gjort sitt årliga släpp. Tror inte Android behöver skriva om något för att klättra här, bara göra marknaden tråkigare med mindre modeller.

Om de kör virtuellt java eller något annat språk spelar nog ingen roll för gemene man så länge de appar de vill köra fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En iPhone 14 räknas ju som mellanklassmobil eftersom det även finns Pro-modeller, då blir de mobiler du listade instegsmodeller då det finns flera telefoner under iPhone 14 som presterar bättre än alla dem.

Med andra ord är de inte ”bra”, de fungerar men är inget att ha så fort du vill göra något annat än surfa och kolla youtube.

Ja men det finns även många telefoner som kostar mellan 1000-3000kr, som presterar sämre. Vad är isåfall dom för klass?

Vad är det du gör annat än surfa och kolla youtube, där prestandan inte räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja men det finns även många telefoner som kostar mellan 1000-3000kr, som presterar sämre. Vad är isåfall dom för klass?

Vad är det du gör annat än surfa och kolla youtube, där prestandan inte räcker till?

Jag gör massor med mobilen, jobbar på den vid de tillfällen jag inte kan ta med datorn, jobbar hellre på telefonen än en padda för mobilen är så enkel att ta med, spelar på den, filmar och fotar när man är ute och fiskar.
Ganska nice att kunna få bra bilder och även fota och filma under ytan emellanåt.
Lite enklare redigering och macrofotande när man inte vill ta med systemkameran, blir inte i närheten lika bra men helt okej om man tänkt slänga upp det på facebook eller instagram för de komprimerar ändå sönder alla bilder fortfarande.

Sköter även om två föreningar helt via mobilen, så det blir en del excelfiler att traggla runt i.

Jag representerar väl förmodligen inte gemene man, finns säkert många som överköper teknik, finns många bra exempel på det på detta forum.
När jag läser långa texter är det lättare på en iPhone än en Android, jag kan läsa snabbare på iPhone för det är mycket mindre microstuttering.

Sen fungerade inte mail optimalt på android sist jag hade android, det slutade plötsligt synka, batteriet drogs ur i rasande fart.

Streama från telefonen till en Applebox är supersmidigt, ansluta mobilen till en skärm, tråslös mus och tangentbord är också superenkelt och fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sitta och vänta upp till tre kontorsdagar på posten när det finns e-sim blir man ju snabbt trött på, kan jag säga, om man hanterar telefoner för en någorlunda stor organisation. Varför finns det ens operatörer som inte stöder det? De borde lagstiftas bort från marknaden.

Kan dra några anti-plast argument om det behövs.

I stort sett alla kunder har ju SIM på lager själva, och inget som har någon leveranstid på direkt. Och esim kommer, men är ganska nytt, ny teknik tar tid att få fram och arbeta in. I Apples fall så tillåter man inte alla operatörers esim, utan enbart vissa specifika till på det. Sen att ny teknik är smidigare för alla i slutändan, det är ju poängen med ny teknik, att lagstifta bort företag som inte kan anpassa med ljusets hastighet lär ha signa egna problem det också, och att förbjuda specifika tjänster lär gå ut över kunder också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja men det finns även många telefoner som kostar mellan 1000-3000kr, som presterar sämre. Vad är isåfall dom för klass?

Vad är det du gör annat än surfa och kolla youtube, där prestandan inte räcker till?

Skulle väl kalla dem för riktigt gamla modeller vad gäller hårdvaran.
Går inte att jämföra mot modeller med nyare hårdvara.