Nu är det svårt att jämföra över länder, vi har exempelvis subventionerade lån - vilket gör att vi lånar mer. Ser vi till enbart blankolån och inte bostadslån eller så, då kanske det blir en bättre jämförelse tror jag
Känner ändå att vi kanske är högt belånade i Sverige, ska nog kika runt lite då jag tycker sånt är intressant
Lite OT
Hela tråden om folks förväntningar på vad en telefon ska vara och abonnemang, det får mig att tänka på Arbetsförmedlingen och roaming av någon anledning. Kan själv bara se på kollegor och kunder, jobbar på en operatör
Fick ofta chattar och mail om deras mobildata. Man går i taket, 50gb borta på en helg, "Tja, kan jag få mer? Vi skulle ju bara kolla på lite Netflix i helgen". Backar och säger vi måste få in det från närmsta chefen, alla chefer godkände alltid alla förfrågningar. Nu ser man ju bara dyngan av alla användare i supportärenden och inte de som sköter sig, så man blir ju färgad. Men finns så många som inte har en tillstymmelse till tanke bakom sitt användande, man måste ha senaste och mesta. Man blir förvånad att data kan ta slut ens, att saker kostar
Bland kunderna nu så måste vi ha avtal om e-sim, why you ask? Jo, för cheferna som har mobil på jobbet måste också ha Apples klockor, som bara stödjer e-sim, e-sim på Apples grejer stöds av väldigt få operatörer. Helt klart en viktig funktion man inte kan köpa själv. Såklart kan man ge sina anställda förmåner, men i detta fall, upphandlar du mobila tjänster och kräver e-sim, då begränsar du antalet operatörer kraftigt och all konkurrens försvinner i stort sett - men det är klart att alla golfkompisar på kontoret ska ha allting Apple på företagets konto. Det är stort som smått, privata som offentliga upphandlingar, alla är samma. Chefernas klockor bestämmer vad du som företag eller myndighet kan acceptera för operatör vid upphandlingar, pris? Nja, vi tar ju det billigaste som har e-sim helt enkelt...