Laptop för systemutveckling för 20 000kr på dustin

Permalänk
Medlem

Laptop för systemutveckling för 20 000kr på dustin

Du arbetar som systemutvecklare och får 20 000kr exkl moms att köpa bärbar dator från Dustin, vilken hade du valt och varför?

enda kravet: Windows

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/barb...

Lurar på en Samsung Galaxy Book3 Pro 360
https://www.dustin.se/product/5011321598/galaxy-book3-pro-360

Något missvisande rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag hade valt den här https://www.dustin.se/product/5011300518/thinkpad-t14s-g3
Lätt, lagom stor och bra prestanda och 3 år garanti. Sen en sån här så du kan koppla in 2 skärmar etc.
https://www.dustin.se/product/5011135757/thinkpad-thunderbolt...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippaN:

Du arbetar som systemutvecklare och får 20 000kr exkl moms att köpa bärbar dator från Dustin, vilken hade du valt och varför?

enda kravet: Windows

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/barb...

Lurar på en Samsung Galaxy Book3 Pro 360
https://www.dustin.se/product/5011321598/galaxy-book3-pro-360

Vad för något utvecklar du? Rent generellt hade jag personligen satsat på att knö in så mycket RAM som möjligt, 16GB är i minsta laget. Ska en docka ingå?
Ska en eventuell docka prata Thunderbolt?

Kommer du bära med dig maskinen mycket, eller kommer den stå på samma plats mest hela tiden? (dvs hur stor skärm vill du ha? Ju mindre desto lättare att bära med sig, men ju bättre hökögon behöver du ha när du använder den inbyggda skärmen).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Rent offt; men när jag läste trådtideln så trodde jag att dustin var rätt snåla med lönerna till sina utvecklare..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vad för något utvecklar du? Rent generellt hade jag personligen satsat på att knö in så mycket RAM som möjligt, 16GB är i minsta laget. Ska en docka ingå?
Ska en eventuell docka prata Thunderbolt?

Kommer du bära med dig maskinen mycket, eller kommer den stå på samma plats mest hela tiden? (dvs hur stor skärm vill du ha? Ju mindre desto lättare att bära med sig, men ju bättre hökögon behöver du ha när du använder den inbyggda skärmen).

Inte så grafiktungt, stora IT-system och möjligtvis App-utveckling så bra om emulatorn inte laggar. Docka är inget krav, men bra med anslutningar. Vill inte komma till möte och inte kunna koppla in hdmi etc. Har stationär hemma, det ska mest vara en någorlunda smidig bärbar att ha mellan hem och arbete.

Permalänk
Medlem

Gick från en XPS 15 9570 byggd som en tegelsten (på det bra sättet), till en i jämförelse halvbillig Yoga Pro 7i - pga mycket bättre specs på pappret än de dyrare modellerna (90Hz 1800p OLED, i7, dGPU). Men det slutar med att jag avskyr hur mycket gnissel och knak det är i chassit, hur stora glapp det är bredvid touchpaden när man klickar och hur lätt ytfinishen har slitits efter ett års användning. I praktiken använder jag ju inte de där coola högre specifikationerna 90% av tiden, för det mesta gör jag ordbehandling, enkel programmering och lite kartarbete (QGIS).

Med 0 koll på vad en som systemutvecklare behöver så hade jag valt en av de väl beprövade Thinkpad X1 eller Dell XPS-modellerna enbart av byggkvalitetsskäl - fick använda en X1 Carbon hos en tidigare arbetsgivare ett tag och oj vad skönt det var med en lätt och välbyggd dator.

Men, allt som allt har det specifika valet mer att göra med hur du använder din dator - sitter den dockad vid skrivbordet på jobbet konstant så gör det inget att den är lite större, men ska den med hem och tillbaka hela tiden så är ju lätthet viktigare.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare en Asus Expertbook (i7, 32gb ram osv), hatade varje minut med den. Kändes billig och fläkten var alltid EXTREMT högljudd.

Till slut, efter cirka 8 månader gick den äntligen sönder. Skickade in den på reparation och under tiden köpte min arbetsgivare en ny dator till mig - det blev en Dell XPS. Skillnaden är enorm.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Sötast

Varje millimeter du betalar i tjocklek på skärm och chassi får du tillbaka i haltande batteritider, högljudda fläktar, underdimensionerade kylare och oftast en riktigt tråkigt byggkonstruktion/kvalitet.

Om det är en laptop du vill använda mer än 30minuter per vecka så föreslår jag en som är designad för att användas och inte dra in pengar via impulsköp för att de är så fina

Tyvärr är det mer eller mindre marknadsstandard nu att PC-laptops bottnar cpukylaren på mindre än en sekund.
Från runt 50C i idle till 99C på 1000ms så fort man utför det absolut minsta jobb (t.ex öppnar en konvo i teams...). Fläktarna går konstant etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippaN:

Jag har en Samsung Galaxy Book Pro 360 1st gen och kvaliteten är usel. Både drivrutiner och touchpad strular.

Permalänk
Medlem

Har hört väldigt gott om Apples arm laptops om du vill ta steger över. Har själv väldigt många kollegor med de.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Rent generellt hade jag personligen satsat på att knö in så mycket RAM som möjligt, 16GB är i minsta laget.

Hade inte kunnat utveckla de systemen jag jobbar med på 16GB RAM, iaf med Windows. Med Linux hade det gått men pga legacy kod så får det vänta. Windows+WSL2 vill ju ha 12-16GB RAM själv bara för att fungera någorlunda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

20K är inte jättemycket när det gäller proffsdatorer. Senaste modellen av samma som jag har ligger på över 45K plus moms, och då har den hälften av RAM-minnet mot min, och bara en SSD på 512 GB när jag har en på TB och en till på 256.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

20K är inte jättemycket när det gäller proffsdatorer. Senaste modellen av samma som jag har ligger på över 45K plus moms, och då har den hälften av RAM-minnet mot min, och bara en SSD på 512 GB när jag har en på TB och en till på 256.

Du betalar för grafikkortet då vilket en systemutvecklare inte behöver.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gwingis:

Du betalar för grafikkortet då vilket en systemutvecklare inte behöver.

Well, det beror på. Jag har haft nytta av det emellanåt som systemutvecklare, med CUDA, men i allmänhet så har du rätt. Samtidigt har ju proffsmaskiner oftast proffsgrafikkort liksom. Det finns varianter med sämre grafikkort, dock inte på Dustin, men det är fortfarande typ minst A1000 eller så, och svårt att hitta under 30K plus moms.

Att jag fått ett fett grafikkort har dock inte att göra med mitt specifika behov utan att jag jobbar på ett företag som hör till en stor koncern och där den enda tillgängliga datorn som nådde upp till övriga krav på systemet (på CPU och RAM) för att kunna hantera vår applikation var CAD-datorn. Jag hade gärna bytt ner mig för att få bättre batteritid och så, om det hade varit ett alternativ, till och med till den inbyggda grafiken, men det var inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det beror på. Jag har haft nytta av det emellanåt som systemutvecklare, med CUDA, men i allmänhet så har du rätt. Samtidigt har ju proffsmaskiner oftast proffsgrafikkort liksom. Det finns varianter med sämre grafikkort, dock inte på Dustin, men det är fortfarande typ minst A1000 eller så, och svårt att hitta under 30K plus moms.

Att jag fått ett fett grafikkort har dock inte att göra med mitt specifika behov utan att jag jobbar på ett företag som hör till en stor koncern och där den enda tillgängliga datorn som nådde upp till övriga krav på systemet (på CPU och RAM) för att kunna hantera vår applikation var CAD-datorn. Jag hade gärna bytt ner mig för att få bättre batteritid och så, om det hade varit ett alternativ, till och med till den inbyggda grafiken, men det var inget alternativ.

Vet inte från vilken generation din dator är från men nuförtin finns det bra konfigurationer utan proffsgrafikkort. Sen har jag personligen inte handlat från dustinhome på jättelänge men om ditt företag har avtal med att bara köpa från de så blir urvalet ännu sämre.

Själv fick jag denna "jobb"-dator från jobbet nyss. https://www.komplett.se/product/1222424/gaming/gamingdator/ga.... När jag orkar så ökar jag minnet til 64GB så mår min jobbmiljö i Hyper-V lite bättre.

Den finns också som 64GB konfiguration på dustinhome, men jag orka inte vänta 3 veckor på leveranstid. https://www.dustinhome.se/product/5011323514/rog-strix-scar-1...

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gwingis:

Vet inte från vilken generation din dator är från men nuförtin finns det bra konfigurationer utan proffsgrafikkort. Sen har jag personligen inte handlat från dustinhome på jättelänge men om ditt företag har avtal med att bara köpa från de så blir urvalet ännu sämre.

Själv fick jag denna "jobb"-dator från jobbet nyss. https://www.komplett.se/product/1222424/gaming/gamingdator/ga.... När jag orkar så ökar jag minnet til 64GB så mår min jobbmiljö i Hyper-V lite bättre.

Den finns också som 64GB konfiguration på dustinhome, men jag orka inte vänta 3 veckor på leveranstid. https://www.dustinhome.se/product/5011323514/rog-strix-scar-1...

Tja, man kan absolut fundera på om proffsdatorer borde vara ett krav, men på många ställen är det det, och även om det inte är det så brukar de inte gilla att man köper gaming-datorer för företagets pengar. Personligen/privat har jag också fastnat för Thinkpads just eftersom de håller väldigt hög kvalitet, också för att de inte ser ut som något rymdskepp med en massa RGB och så (och jag gillar Touchpointen, på Thinkpads inte andra varianter), men det är sekundärt. Å andra sidan har jag bara köpt de billigt, med studentrabatt eller begagnade, men man får ju vad man betalar för i viss mån. Och det är inte de datorerna jag spelar på, det har jag ett par stationära till och min XB, så gaming-laptops är overkill och innebär andra kompromisser som jag inte är så sugen på, med tangentbord och så.

Mitt jobb har avtal med några olika leverantörer, men just datorer till de anställda köps in via något annat bolag och någon upphandlingsprocess, så det finns inte så mycket att välja på. Nu har de bytt över till HP också, vilket gör att jag nog försöker hålla fast vid min rätt gamla Thinkpad ett tag till. En kollega fick en HP som var sjukt mycket kraftfullare på pappret än hans gamla P1, dubbelt så tjock med kraftfullare CPU, 64GB istället för 32 och så, förutom då att den var några år nyare. Men prestandamässigt var det en besvikelse. Att bygga bara vårt webbprojekt tog en minut tidigare med vissa kommandon, med den nya datorn tog det 45-50 sekunder. Ett par andra personer lyckades få till sig andra datorer emellan där när komponentbristen luckrade upp kraven en aning, en Thinkpad P16 och någon Dell som också var rätt fet, alltså typ dubbla tjockleken mot P1, och de bygger projektet på under tio sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte heller ett stort fan av RGB och gaminglaptop-former. Men i avtalet med jobbet jag har så får jag köpa en ny dator var tredje år för 30000kr exkl moms. Då var valet mellan att gå mobilt med en macbook pro m2 max eller gå allout på gaming laptop. Det blev senare valet eftersom min gamla jobb/gaminglaptop som är diskret i sitt utseende fortfarande gör sin uppgift bra. Så det blir den jag tar med till kontoret medans monstret är hemma.

Men är fortfarande i jakt efter något portabelt och då verkar det som att det inte finns något som slår apples arm bärbara i prestanda/batteritid/mobilitet?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gwingis:

Är inte heller ett stort fan av RGB och gaminglaptop-former. Men i avtalet med jobbet jag har så får jag köpa en ny dator var tredje år för 30000kr exkl moms. Då var valet mellan att gå mobilt med en macbook pro m2 max eller gå allout på gaming laptop. Det blev senare valet eftersom min gamla jobb/gaminglaptop som är diskret i sitt utseende fortfarande gör sin uppgift bra. Så det blir den jag tar med till kontoret medans monstret är hemma.

Jo, ett sånt avtal ger absolut lite mer valmöjligheter. Min erfarenhet är att det oftast är konsultbolag som erbjuder sådant och då används de generellt inte så mycket i jobbet utan där kör man ju på uppdragsgivarens maskiner. Undantag finns dock, har en polare som fick välja själv på Collector bank har jag för mig exempelvis.

Citat:

Men är fortfarande i jakt efter något portabelt och då verkar det som att det inte finns något som slår apples arm bärbara i prestanda/batteritid/mobilitet?

De är definitivt bra på många sätt. Några på mitt jobb har tjatat i åratal för att få Macbooks men de passar inte så bra för vad vi gör, och finns förstås inte i upphandlingstjänsten heller, så det lär inte bli något med det. Sen maxar de väl fortfarande på 32GB? Vilket gör det lite problematiskt att köra en massa containrar och så. Det stora problemet är dock att allt är anpassat efter Windows, programmen vi kör, tjänsterna, all kommunikation via Teams, AD och så vidare. Även om mjukvaran vi bygger bara körs på Linux.