Snabbkoll: Använder du prisjämförelsesajter?

Permalänk
Medlem

Brukar vara värt att kolla. Använder dem också för att se vilka butiker som säljer en viss produkt.

På senare tid har jag varit med om att Pricerunners sökresultat ibland innehåller fler butiker, så numera känner jag mig tvungen att kolla båda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Använder enbart classic prisjakt, tyvärr börjar den funka sämre & sämre så det blir nog att överge prisjakt helt snart.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Den som gjorde nya prisjakt kan ju vara en av de största försämringen av någon sajt i Sverige. Men visst de hade Microsoft PowerPoint som referens så går det såhär. Men classic.prisjakt är den som jag använder.

Tyvärr håller prisjakt på och runkar med massa skitfunitioner och buzzwords och ska ha bestalt för att företag ska lista sig där så det är inte 100procent brukar komplicera med Google.

Vem saknar inte TBH eller vad sidan heter som jämförelse datorprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kommer använda den så länge den fortfarande går att använda. Den nya sidan är trots att ha varit ute i flertalet år sämre på typ alla vis.

Ser gärna mer konkurrens. Pricerunner finns ju men inte helt nöjd där heller.

Problemet med Prisjakt og til en viss del Pricerunner er at web butikkene i alt større grad linker respektive produkt slik at de ikke alltid viser rett varer eller pris. Det gjør disse søke tjenester der pris er det sentrale rett begrensede i nytte.

Best å bruke web butikker direkte og holde koll på deres pris på respektive varer når en vet at de har en bestemt produkt.

Verst er det å bruke disse pris tjenester for å holde sjekk på kontaktlinser. Går en inn direkte på respektive web side så viser de en mye høyere pris enn når en bruker f.eks. prisjakt.nu.

Permalänk
Medlem

Jag vänder på varje krona minst 3 gånger, självklart använder jag prisjämförelse sajter.
Tiendeo är hyfsad på att samla matvaror(tyvärr blandas butiker ihop dock, så dubbelkolla alltid att det är rätt butiks blad), prisjakt Classic är den enda jag förstår, nya är som att vara närsynt och ha fingrar tjockare än armar.
Komponentkoll är kanon för datordelar.

Sidor för att jämföra internetuppkoppling, Mobilabbonnemang och Al är faktiskt riktigt dåliga. Compricer vill ha ditt telefonnummer innan du har fått se deras alternativ, och ringer upp och försöker sälja dig skit. Internetuppkoppling anser ADSL mobilt och Koaxialt går under fiber. Mobilabbonnemangs-sidorna får inte infon från operatörerna då dom helst gräver ner informationen under "mina sidor" så det går inte göra någon direkt jämförelse av alla. Informationskriget är i full gång på dessa 3 sistnämnda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

https://classic.prisjakt.nu/expert.php och ibland pricerunner och faktiskt även google.

Google kan ibland ge alternativa förslag som är bättre än det man var ute efter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

En aning OT men...I ungefär varenda tråd där Prisjakt råkar nämnas så brukar det leda till en drös med kommentarer om att classic.prisjakt.nu är (mycket) bättre än prisjakt.nu. Jag har dock inte sett några motiveringar för det utan det bara konstateras att classic är bättre.

Jag har skummat igenom några trådar i ämnet här i forumet men blev inte klokare av det. Det enda jag själv egentligen saknar i den nya versionen är bevakning på filterinställningar. Mina gamla såna bevakningar som jag skapade en gång i tiden finns fortfarande kvar och skickar notiser men jag kan inte redigera dem eller skapa nya. Jag skickade feedback till Prisjakt om det men det ledde inte till någon förändring på den fronten.

Är det någon som är sugen på att lista några punkter på exempel där den gamla sidan är bättre, både ur objektiv och subjektiv synvinkel? Jag är genuint nyfiken på vad det är "alla" tycker är så himla bra med den gamla versionen som man uppenbarligen missar i den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

En aning OT men...I ungefär varenda tråd där Prisjakt råkar nämnas så brukar det leda till en drös med kommentarer om att classic.prisjakt.nu är (mycket) bättre än prisjakt.nu. Jag har dock inte sett några motiveringar för det utan det bara konstateras att classic är bättre.

Jag har skummat igenom några trådar i ämnet här i forumet men blev inte klokare av det. Det enda jag själv egentligen saknar i den nya versionen är bevakning på filterinställningar. Mina gamla såna bevakningar som jag skapade en gång i tiden finns fortfarande kvar och skickar notiser men jag kan inte redigera dem eller skapa nya. Jag skickade feedback till Prisjakt om det men det ledde inte till någon förändring på den fronten.

Är det någon som är sugen på att lista några punkter på exempel där den gamla sidan är bättre, både ur objektiv och subjektiv synvinkel? Jag är genuint nyfiken på vad det är "alla" tycker är så himla bra med den gamla versionen som man uppenbarligen missar i den nya versionen.

Bevakningar
Filter
Utseende
User Interface

Permalänk
Medlem

Jag använder både prisjakt och pricerunner. Mestadels för teknikprylar. Har märkt att det är bra att kolla/använda båda, då dom ibland listar olika butiker.

Permalänk
Medlem

Intressant att se att folk använder Pricerunner. Man blir lite avskärmad ibland. Hursomhelst har jag bara använt prisjakt sedan buggy.no-ip försvann typ och använder den nya varianten via att sätta bevakningar på enskilda produkter av intresse. Inga klagomål på hur det fungerar. Kanske ska spana in priceru-...oj, vad har hänt? Den ser ju ut som prisjakt, inkl graf bakom "statistik". Vad hände med den springande figuren.. (Senast jag kollade pricerunner var nog närmre 15 år sen? )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag är i princip inne på prisjakt varje dag. Att veta när det är bra pris eller fake rea på en produkt oavsett om jag har tänkt köpa produkten eller inte är något som jag finner en viss tillfredsställelse i.
Spontanköp kan vara kul i stunden men är inte värt de i längden imo.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Den som gjorde nya prisjakt kan ju vara en av de största försämringen av någon sajt i Sverige. Men visst de hade Microsoft PowerPoint som referens så går det såhär. Men classic.prisjakt är den som jag använder.

Tyvärr håller prisjakt på och runkar med massa skitfunitioner och buzzwords och ska ha bestalt för att företag ska lista sig där så det är inte 100procent brukar komplicera med Google.

Vem saknar inte TBH eller vad sidan heter som jämförelse datorprylar

TBG The Buyers Guide. Apan driver forumet vidare men har inte varit relevant på mycket länge.

http://www.tbg.nu/frames/?size=800

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

En aning OT men...I ungefär varenda tråd där Prisjakt råkar nämnas så brukar det leda till en drös med kommentarer om att classic.prisjakt.nu är (mycket) bättre än prisjakt.nu. Jag har dock inte sett några motiveringar för det utan det bara konstateras att classic är bättre.

Jag har skummat igenom några trådar i ämnet här i forumet men blev inte klokare av det. Det enda jag själv egentligen saknar i den nya versionen är bevakning på filterinställningar. Mina gamla såna bevakningar som jag skapade en gång i tiden finns fortfarande kvar och skickar notiser men jag kan inte redigera dem eller skapa nya. Jag skickade feedback till Prisjakt om det men det ledde inte till någon förändring på den fronten.

Är det någon som är sugen på att lista några punkter på exempel där den gamla sidan är bättre, både ur objektiv och subjektiv synvinkel? Jag är genuint nyfiken på vad det är "alla" tycker är så himla bra med den gamla versionen som man uppenbarligen missar i den nya versionen.

Bättre interface och överskådligare. Layouten som helhet. Nya är enklare i sin funktion men svårare att använda samt snuttifierad. I praktiken blir det att man använder classic och sen om man vill ha en second opinion pricerunner.

Eftersom de fortfarande driftar classic efter flera år med nya så måste de ju nån gång inse att classic är det folket vill ha som har upplevt den och att det är bättre att utveckla den och sluta lägga resurser på den nya för nånstans så kommer ju folk som inte känner till classic vända sig till pricerunner.

Men nån högt uppsatt vill väl inte tappa ansiktet...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730