Pioneer lovar Blu-ray med 100 års livslängd

Permalänk
Melding Plague

Pioneer lovar Blu-ray med 100 års livslängd

För den som behöver lagra data till nästa sekel ska Pioneers senaste kombination av läsare, brännare och skivor hålla informationen säker till år 2123.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Haha, tvi fick ni för vi kommer knappast leva så länge som företag så vi kan lova vad som helst"
SIKE

Edit*

Jag har alltid funderat på vad som är den bästa anslutningen om man nu förväntar sig att det ska kunna läsas av en dator om 50+år...
Är USB verkligen så långlivat?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Ditt barnbarnsbarn(sbarnsbarn) ärver 100 år senare din gamla Blurayskiva med material sparat från 2020-talet. Vad har ni sparat för eftervärlden?" Borde vara tillhörande diskussionsämne kan jag tycka.

Edit: missade att det redan fanns ett ämne. Hårddiskar som byts ut vid behov. Viktig data har backup. Långtidslagrar inget på skivor då det för mig är för opraktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte direkt på samma tema som ovan, vilken dator har USB-A på 21-hundra talet? Håller läsaren/skrivaren också i 100 år utan underhåll?

Visst har vi igång en del retrosaker idag, men det är inte skivorna jag skulle oroa mig om i första taget

Jag skulle i alla fall stoppa på godsaker som 117 Spil, Elasto Mania, Action SuperCross, OpenTTD, Rimworld

Saker man borde kunna njuta av även då!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

"Ditt barnbarnsbarn(sbarnsbarn) ärver 100 år senare din gamla Blurayskiva med material sparat från 2020-talet. Vad har ni sparat för eftervärlden?" Borde vara tillhörande diskussionsämne kan jag tycka.

Jag hade givetvis sparat det här verket. Typiskt intressant att äntligen få igång den där läsaren från 100 år sedan, för att läsa en 100 år gammal artikel om sagda läsare. Tänker att det är lite full circle.

Permalänk
Medlem

Aldrig mer skivor!!! Har bränt tusentals back in the day och vilket bök är det atthitta saker....

Nä nu gäller det 2 st 18 tb hårddiskar. ett som backup om det andra brakar ihop...

Permalänk
Medlem

Skulle gissa plasten i allt skulle förfalla långt före något annat i dessa saker.

Plast förfaller efter några år bara ibland. Inget som är garanterat att hålla ens något decennium.

Permalänk
Medlem

Bra för tidsmaskiner

Permalänk
Medlem

Behöver aktiva stålmans kristaller, triljoner av dom!

Permalänk
Medlem

Det här hade kunnat vara intressant om det stod 2003 på almanackan, men idag? Meningslöst.

Problemet med backupmedia är att tekniken inte har hängt med alls. Optisk media ligger kvar och trampar vatten på max 100GB per skiva, och bandbackup är mer eller mindre exklusivt för enterprise med skyhöga priser som ingen konsument ens skulle överväga.

Optisk lagring är tekniskt intressant, och kan vara säker. Den är däremot extremt långsam och väldigt dyr i förhållande till hur mycket (eller snarare hur lite) data man kan lagra. Om vi hade skivor som kunde lagra 1-2TB per skiva med en hastighet i paritet med moderna hårddiskar - då kunde det bli något. Jag vet att det jobbas på 1TB-skivor, men det där har vi hört i åratal och än så länge har inga produkter sett dagens ljus. Dessutom ser indikationerna ut som att enheterna kommer att starta på runt $5,000 så det lär inte bli en konsumentprodukt på bra länge även om de skulle släppas i morgon.

Teknik åsido, det absolut största problemet för alla backuplösningar är priset. Om du inte kan sälja din lösning för mindre än 200kr/TB saknas helt mening att ens försöka, då du idag kan köpa 20TB-hårddiskar för under 4,000kr. Vilket är precis vad de flesta som bryr sig om backups gör - skaffar en eller flera USB-diskar, en NAS eller dylikt. Har man mindre behov än så räcker det gott och väl med billiga molnlösningar som det finns en uppsjö av.

Nu gissar jag att Pioneer lanserar detta för att uppfylla nåt kontrakt eller lag som det hintas om i artikeln. Har svårt att tro att de seriöst pushar för produkterna.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Livsnjutare 😎

Svårt att sätta det på prov liksom…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Just när jag började tvivla på optisk media och dess relevans, så kommer dom med det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Svårt att sätta det på prov liksom…

Tidskrävande om inte annat.

Permalänk
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Aldrig mer skivor!!! Har bränt tusentals back in the day och vilket bök är det atthitta saker....

Jag minns så väl när folk sa exakt samma med floppys. Många här på forumet före mig sa samma sak om kassetter osv..

Skrivet av 3Dfx Rampage:

Nä nu gäller det 2 st 18 tb hårddiskar. ett som backup om det andra brakar ihop...

Ska man ha riktigt säkert så är det ingen bra bakup, speciellt inte på samma dator.
Jag ser skivorna som artikeln handlar om som ett intressant produkt. Det är bara det att jag tänker mig en sådan usb brännare som typ 30st personer delar på och gör sin backup när de behöver. Att köpa en själv, så orkar man inte göra blueray backuper så ofta så det är värt.

Permalänk
Medlem

Men...hur ska man öppna kryptering när själva BD enheten går sönder då 🤣?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här hade kunnat vara intressant om det stod 2003 på almanackan, men idag? Meningslöst.

Problemet med backupmedia är att tekniken inte har hängt med alls. Optisk media ligger kvar och trampar vatten på max 100GB per skiva, och bandbackup är mer eller mindre exklusivt för enterprise med skyhöga priser som ingen konsument ens skulle överväga.

Optisk lagring är tekniskt intressant, och kan vara säker. Den är däremot extremt långsam och väldigt dyr i förhållande till hur mycket (eller snarare hur lite) data man kan lagra. Om vi hade skivor som kunde lagra 1-2TB per skiva med en hastighet i paritet med moderna hårddiskar - då kunde det bli något. Jag vet att det jobbas på 1TB-skivor, men det där har vi hört i åratal och än så länge har inga produkter sett dagens ljus. Dessutom ser indikationerna ut som att enheterna kommer att starta på runt $5,000 så det lär inte bli en konsumentprodukt på bra länge även om de skulle släppas i morgon.

Teknik åsido, det absolut största problemet för alla backuplösningar är priset. Om du inte kan sälja din lösning för mindre än 200kr/TB saknas helt mening att ens försöka, då du idag kan köpa 20TB-hårddiskar för under 4,000kr. Vilket är precis vad de flesta som bryr sig om backups gör - skaffar en eller flera USB-diskar, en NAS eller dylikt. Har man mindre behov än så räcker det gott och väl med billiga molnlösningar som det finns en uppsjö av.

Nu gissar jag att Pioneer lanserar detta för att uppfylla nåt kontrakt eller lag som det hintas om i artikeln. Har svårt att tro att de seriöst pushar för produkterna.

Haha, jag tänkte inte ens på det, jag tänkte direkt att det var 25TB per skiva… GigaByte idag är ju struntmängder

Permalänk

Frågan är ju om läsaren kommer få drivrutiner till det 1024-bitars operativsystemet Windows 37 om 100 år, annars är det rätt kört...

Permalänk

Lycka till att finna en fungerande BluRay-spelare om 100år

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Frågan är ju om läsaren kommer få drivrutiner till det 1024-bitars operativsystemet Windows 37 om 100 år, annars är det rätt kört...

Skrivet av ApanNilsson:

Lycka till att finna en fungerande BluRay-spelare om 100år

Detta är nog det minsta problemet, eftersom Japan myndigheter till slut nu godkänner digital media så kommer givetvis dessa skivor och framtida läsare supportas av japanska bolag så länge det behöves. Ny kontaktdon som ersätter usb? då lär du se en ny läsare eller konverter från något japansk bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Tidskrävande om inte annat.

Om du testar 100 skivor parallellt räcker det med ett år för att se om du har något läsfel på någon av dem
Släng in dem i ett värmeskåp för att accelerera det, finns metoder för sådant att översätta tid relativt temperatur. Typ öka 10 grader så kan du testa halva tiden (påhittade siffror) för samma felutfall. Kör 10000 skivor parallellt för att få större statistiskt underlag.

Permalänk
Medlem

"Till skillnad från traditionella CD-skivor blev Blu-ray ingen braksuccé som lagringsmedia. Lagom till att tekniken lanserades på bred front var helt enkelt externa hårddiskar med USB-anslutning och USB-minnen av olika slag både mer praktiskt. "

Ja, fast inte bara det. Det var dessutom alldeles för dyrt, förmodligen för att Sony aldrig brydde sig om kunder som själva ville lagra data på skivor.

Permalänk
Medlem

USBanslutning är väl irrelevant för diskussionen?
Det som är viktigt att infon i sig är läsbar om 100 år. Läsbar skulle kunna vara: kan vi scanna hela skivan (tänk star trek ) och sedan parsa den i ett program så vi kan få ut informationen? Så länge standarden är känd så kan man ju dra ut infon.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tja, optiska skivor är rätt bra mot ransomware, användarmisstag, med mera. USB har funnits i ca 25 år, visst har standarder gått i kaputten förr men jag tror likväl att det kommer att vara lättare att hitta en läsare för CD/DVD/BD om 50-100 år än det idag är att hitta någon som kan läsa de där 8"-disketterna man sparade undan 1983.

Sedan, trist nog, även om jag själv känner mig ung, så vet jag sedan städning av dödsbon efter släktingar att det är MYCKET enklare att hålla koll på fotoalbum än någon USB-sticka, hårddisk eller (har inte hänt mig än) molnlagring. Och jag inbillar mig att en bunt optiska skivor namnade med "bilder 2023", "filmer på barnen 2021" kommer att vara mycket enklare att hålla ordning på och veta vad det är än hårddiskar, NAS, etc. När jag trillar av pinn kommer mina släktingar att veta att allt av värde finns på skivor, eller fotoalbum, de behöver inte bekymra sig för att det finns något molnlagrat eller på någon hårddisk i byrålådan. Kan för all del finnas en hårddisk i byrålådan, men det är inget de behöver stressa över.

Det som jag ser som viktigast är nog ändå filmer och foton; dokument, skolarbeten etc tar typ ingen plats så jag brukar slänga in sådana på skivorna jag backupar foton till. Förutom sedvanlig backup till hårddisk, och google photo, och dokument till icloud, har jag som mål att kopiera bilder minst en gång per år till skiva. Min fru får in årets skörd på 1st 25GB blurayskiva, jag får in min skörd på 1s 100GB BDXL-skiva, med plats över. Amazon säljer ofta Verbatims BDXL-skivor med rejäl rabatt, köpte på mig ett fempack av dessa 100GB BDXL M-disk för snart ett år sedan för 274kr : https://www.amazon.se/Verbatim-MDISC-43834-BDXL-Paket/dp/B01E... (nu kostar fempacken nästan 1000, men även ofta kring 500-600). F.ö tror jag att Verbatims vanliga BDXL-skivor (inte M-disc) är i stort sett lika bra, även om jag själv inte provat dem - och jag antar att det får bli mina barn som gör slutliga bedömningen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Långtidslagring är ju inte helt lätt och det finns inte riktigt någon bra lösning på det.
Sen om det behöver vara 100 år, men gissar på att det mer är ett värde som låter och är rimligare än "för evigt".

Finns så enormt många fallgropar och potentiella problem med lagring över tid.
Diskar av olika slag får bitröta, mekaniska fel el tappar laddning/blir korrupta.
Med molnlagring är det upp till lagringsleverantören att hantera datat, samt kan med hänvisning till olika klausuler säga att de inte helt säkert kan garantera att datat finns kvar el påstå att man brutit mot någon policy.
El om man missar betalning el att kortet som använts av någon orsak inte fungerar just då, så kan kontot stängas av och rensas.
Alternativt att man tappar åtkomsten till det på ett eller annat sätt.
En annan, som kan vara mer relevant för aktuell produkt är om datat kan läsas om XX år då enheter/portar kanske inte finns tillgängliga.

Det går ju liksom inte riktigt att göra några kopior, placera dem på säkra ställen och räkna med att du el någon annan ska kunna få fram datat många år in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Men...hur ska man öppna kryptering när själva BD enheten går sönder då 🤣?

Skulle inte tro det är en krypteringsnyckel per läsare. Utan det är mer troligt en öppen standard.
Förstår det som att krypteringen är till för att verifiera datan, alltså inte för att göra den oläsbara för klåfingriga personer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Finns olika metoder kopplat till DVD/BR-skivans unika serienummer att kontrollera om tex. datat är orginal på mediat eller är flyttad/kopierad och då kan misstänkas vara manipulerad, dvs. fall med ekonomisk bokföring och juridisk loggföring med regelverk kring på samma sätt som handunderskrift på arkiv-papper.

Det är säkert därför det har blivit lagstiftat kring detta med att säkra utrustning och media i japan för att säkra långtidsstabil datalagring nu när nästan alla alternativ som håller data över tid går bort (som avfotografering på microfiche av dokument med mycket lång hållbarhet, men i praktiken med ganska dålig kvalitet...) och skulle inte förvåna mig att fler kommer efter som bl.a USA där man ser jädrigt allvarligt på tex. bokföringsbrott och annan fiffel med loggning av kredit och debit både i företag och banker...

i Linux filsystem försökte man med moder i ext3/4 som bara tillät tillägg (append) av data på filer och/eller mappar men inte modifiera det som en gång är skrivet för den typen av myndighetsbehov, men faller på att 'root' eller på diskimage av lagringen alltid i efterhand går att modifiera/manipulera och därmed sudda ut bevis på oegentligheter.

---

Ur min perspektiv och mätningar ser det ut som de omskrivningsbara CD-RW, DVD+/-RW och förmodligen BR-RE med metallisk fasskiftade material vara väldigt stabilt över tiden i relativt torr inomhusklimat som norden gentemot dye-baserad lagring (CD/DVD och en del billighetsversion (var det meningen) av BR (men i praktiken aldrig slog igenom) - räknat i BER (i dvd-brännare om kan mäta det indirekt i form hur mycket paritet som förbrukas för att utdatat skall bli korrekt efter ECC) så händer det i princip inget alls över tiden och med startnivå långt under 10% förbrukning av den tillgängliga pariteten efter bränningen[1], medans en dye-DVD-R (vanlig bränd DVD) startar redan som nybränd med ~30% förbrukad paritet och efter 10-12 år nått närmare 60-70% i paritetsförbrukning - detta baserat på mätningar av > 300 optiska skivor av allehanda kvaliteter och tillverkare med början på slutet av 1990-talet - många dye-baserade CD-R är däremot skadade/förlorade - typ 30% efter 15 år hade någon eller flera oläsbara sektorer och mycket beror på att felrättningskapaciteten är väldigt mycket mindre än på DVD.

Nu vet jag inte hur bra BR-RE är över tiden även om de delar tekniken med fas-skiftmetall som DVD+RW - men DVD+RW vet jag håller väldigt bra över tiden med knappt noterbar försämring även efter +10 år.

Så fattigmansversionen av långtidshållbar optisk lagringsmedia är att köra på DVD+WR och BR-RE - BR-skivorna med koppar-skikt (dvs de BR-R man köper i handeln) tycker jag inte är så stabila som jag förväntade mig - de verkar inte vara lika 'inglasade' med glaslager på sidorna av metallagret som de av nödvändigheten blev med DVD+RW och förmodligen BR-RE för att tåla tusentals omskrivningar med 400-graders C varma punkter vid radering och skrivning utan att plasten runtom riskera att deformeras - och det är förmodligen glaslagret på var sidan om fasomvandlande metallskiktet som är hemligheten med DVD+RW långa och stabila lagring.

och nu pratar jag om enkel-lagers av 4.7 GB DVD+RW och 25 GB BR-RE - inte multilayer för större kapacitet då dessa från början förbrukar väldigt mycket paritet redan direkt efter bränning - dem skulle jag inte ha som långtidslagring med någon större förtroende...

[1] de är på nära samma nivå som pressade CD/DVD-skivor med mycket låg bitfelstakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanNilsson:

Lycka till att finna en fungerande BluRay-spelare om 100år

Finns ju massa fungerande grammofonspelare från 1920-talet (100 år sen) så varför skulle vi inte ha fungerande usb om 100 år? Grammofonspelare tillverkades i begränsad upplaga, ändå finns det överlevare. USB? Måste finnas miljarder.

Att säga att vi inte kan läsa dvd om 100 år är lite samma som att säga att vi har flygande bilar i framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns ju massa fungerande grammofonspelare från 1920-talet (100 år sen) så varför skulle vi inte ha fungerande usb om 100 år? Grammofonspelare tillverkades i begränsad upplaga, ändå finns det överlevare. USB? Måste finnas miljarder.

Att säga att vi inte kan läsa dvd om 100 år är lite samma som att säga att vi har flygande bilar i framtiden

Skillnaden är ju att grammonfonspelare är "oändligt" mer primitiva än DVD- och BluRay-spelare. Du behöver inte mer än en nål och en bit papper för att spela innehållet på en vinylskiva. Jämför det med vad du behöver för att läsa en BluRay-skiva. Att hitta en fungerande BluRay-spelare om hundra år låter som det kan vara betydligt svårare att hitta, medan grammofonspelare, tack vare sin mekaniska enkelhet, säkert kommer vara lika lätta att hitta då som nu

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Inget om 100GB varianterna av Bluerayskivor som dykte upp för många år sedan, och i ny version som verkligen tål långtidslagring?

Försökt hitta något, BD som kan lagra mer än 25GB har man ju hört o sett om, men få till långstidslagring då också vore för mig mer värt, kvittar om sådana BD-XL skivor bli än mer dyra än det som nämns i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Inget om 100GB varianterna av Bluerayskivor som dykte upp för många år sedan, och i ny version som verkligen tål långtidslagring?

Försökt hitta något, BD som kan lagra mer än 25GB har man ju hört o sett om, men få till långstidslagring då också vore för mig mer värt, kvittar om sådana BD-XL skivor bli än mer dyra än det som nämns i artikeln.

Googla ’100GB Bluray’, jag hittar ganska många exempel