Bort med katthår!? Fungerar det verkligen?

Permalänk
Medlem

Bort med katthår!? Fungerar det verkligen?

Har 3 katter hemma och nu när solen tittar fram så ser man hur mycket katthår som flyger runt.

Ser sen klipp som detta

Jag köpte SmartMi Airpurifier
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftrenar...

NetOnNet sa att jag får testa hemma, om jag inte är nöjd kan jag lämna tillbaka.

Kört den en vecka och tittar på filtret idag och hittar 1 strå..

Då undrar jag ifall den som är på filmen är mer för djur?
https://www.amazon.se/Okaysou-Luftrenare-Ultra-Duo-tv%C3%A4tt...

Någon med erfarenhet?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett luftfilter lär inte ta bort särskilt mycket hår, det är en dammsugare du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vattenfuktiga diskhandskar med en droppe diskmedel på suger åt sig otroligt mycket katthår vid städning av t.ex. soffa

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Bästa är att vara proaktiv och borsta, borsta, borsta. Speciellt nu när det är dag att byta till sommarpäls.
Har själv en hårboll (Birma) som gås över med kam, borste och karda dagligen och det blir en rejäl hårboll varje gång, likt förbannat fäller han ändå...
Dock så hade det nog varit värre om man inte borstade, man slipper ju i alla fall alla tovor som han är en magnet av.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att de videoklippen är äkta... Har haft katter under hela min uppväxt, i ett par år hade vi 8 katter, men under 14år hade vi 4 katter(2 lång- och 2 korthåriga) och ingenstans blev det så där mycket hår, dammsugaren skulle vara full varje vecka...

Permalänk
Medlem

Tänkte detta, Sett flera klipp och det är proppat med katt/hundhår.

Kanske ska satsa på en robotdamsugare som kan köra dagligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ja, en bra robotdammsugare är en dröm när man har husdjur.

Permalänk
Medlem

Har luftrenare med hundar och kvinnor, visst en del fångar den men de där filmerna är garanterat fake.

Robot som körs ofta är mycket bättre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en vanlig luftrenare flyttar luften alldeles för långsamt för att fånga upp katthår som inte är nån meter ifrån den typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Det skulle nog hjälpa en hel del, men inte så kul om man har en katt som kräkts innan den drar igång, men samtidigt kanske man vill att den går igång under dagen när man är på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det skulle nog hjälpa en hel del, men inte så kul om man har en katt som kräkts innan den drar igång, men samtidigt kanske man vill att den går igång under dagen när man är på jobbet.

Nya smartare ska klara sånt bättre och t.ex inte dra runt skit/spya i hela bostaden. Men är nog inte helt felsäkert än.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nya smartare ska klara sånt bättre och t.ex inte dra runt skit/spya i hela bostaden. Men är nog inte helt felsäkert än.

Det är väldigt vad jag låter negativ nu men : https://www.technologyreview.com/2022/12/19/1065306/roomba-ir...

Då man måste ha en kamera och kanske även skicka bilderna till molnet för att känna igen saker. Finns det någon som löser det lokalt än? Mitt examensarbete handlade om just bild igenkänning på lokal hårdvara, det var ett enormt amerikanskt företag som ville vet om de kunde köra face-id på en embedded processor(enkärnig armv7), det tog över 10 sekunder per bild. Men med en ok mobilprocessor eller AI-accelereringshårdvara så borde det gå att köra lokalt.

Lite off topic kanske.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/348459-Roborock-Q7-Max-B...

kampanj just nu, hade Roborock s5Max innan och den gjorde susen. men när vi flyttade till hus kunde den inte ta sig över trösklarna. Men nu är dessa borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

https://www.webhallen.com/se/product/348459-Roborock-Q7-Max-B...

kampanj just nu, hade Roborock s5Max innan och den gjorde susen. men när vi flyttade till hus kunde den inte ta sig över trösklarna. Men nu är dessa borta!

Så kör med S5:an igen då?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Min Electrolux Z9124 fångar upp en del hår. Dock tar den ju sjukt mkt damm och annat också och håller bostaden nästan dammfri.

Det jag tror man ska tänka på med en luftrenare är att man ska ha den i gångstråken där man virvlar upp luft/damm när man går förbi. Så man inte ställer den i ett hörn och tror att den ska ta hela lägenheten. Min står i stråket mellan kök och rum och rätt nära kissens kliare som sitter fast på en skänk, samt rätt nära sängen. När jag dammsuger, bäddar rent, skakar kläder på "klädstolen" eller går runt och dammblåser och donar lite så sätter jag alltid luftrenaren på max och vid starkt solljus så kan man se att den har rätt mkt sucktiong power då den drar damm från en 3-4meter ifrån som dinglar runt i luften.

Om jag hade satt den vid kattträdet tror jag den hade kunnat ta mer katthår.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det är väldigt vad jag låter negativ nu men : https://www.technologyreview.com/2022/12/19/1065306/roomba-ir...

Då man måste ha en kamera och kanske även skicka bilderna till molnet för att känna igen saker. Finns det någon som löser det lokalt än? Mitt examensarbete handlade om just bild igenkänning på lokal hårdvara, det var ett enormt amerikanskt företag som ville vet om de kunde köra face-id på en embedded processor(enkärnig armv7), det tog över 10 sekunder per bild. Men med en ok mobilprocessor eller AI-accelereringshårdvara så borde det gå att köra lokalt.

Lite off topic kanske.

Inte förvånad, roomba verkar vara sämst i branschen också

Lever helt på ryktet från att vara först men verkar ha hamnat flera år efter nu.

Den jag har hemma hittar runt främst med LIDAR, tror dock den kör lite kamera i fronten också. Sambon stod för forskning och inköp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dreambot L10 ultra är sjukt bra för katt eller fruga som fäller som sjutton. Den är väldigt försiktig dvs den fastnar inte eller kör in i saker den inte ska köra in i tex kattspya. (Fastnar inte i toarullar!!)
S7plus som vi kör på övervåningen är hopplös om man har saker på golvet, den kör över allt som den inte ska köra över och jag tror den är pappersmissbrukare då den envist ska få tag i en toarulle var gång och dra med sig den innan den hunnit snurrar in borstar och hjul med papper.

L10 har två roterande moppar som den lyfter vid mattor och rengör självt dessa i stationen, men
X10 ultra släppes nu, den kan även lämna borstarna i laddaren automatiskt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, en bra robotdammsugare är en dröm när man har husdjur.

Dammsugaren är största mardrömmen för min katt...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dammsugaren är största mardrömmen för min katt...

önskar nästan vår skulle vara rädd för dammsugaren.... han flyttar sig inte ens när den kör på han.
å andra sidan flyttar han sig knappt från bilen heller när man ska backa in, jäkla katt har varit så nära att bli mos så många gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En simpel borste fungerar väldigt bra med att fånga upp hår av alla sorter

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

önskar nästan vår skulle vara rädd för dammsugaren.... han flyttar sig inte ens när den kör på han.
å andra sidan flyttar han sig knappt från bilen heller när man ska backa in, jäkla katt har varit så nära att bli mos så många gånger.

Är han döv? Annars kanske han går att träna. Köra över med leksaksbil eller kontrollerad påkörning av dammsugare lol

Min är mestadels innekatt bara utekatt på sommaren på lantstället men hon har faktiskt lärt sig trafikvett vilket hon inte hade som flickspoling. Brukar följa med till brevlådan och går och ställer sig i diket för varje bil.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har en luftrenare och det hjälper super mot exempelvis matos när man steker bacon eller dylikt, men hår är den inte toppen för. På sin höjd fastnar det lite tussar på utsidan. Det som hjälper bäst för mig & mina fyra semilånghårskatter är dels regelbunden pälsvård, dels att helt enkelt städa ofta.

Katterna duschas med schampo & mycket balsam i samband med att fällningen är som värst (i snitt 2 gånger per år). Det sköljer bort mycket löst hår och skonar både mitt hem och katternas magar eftersom de då inte sväljer ned det. Jag torktumlar sängkläder och dylikt regelbundet, dammsuger ofta och använder mig av kläd/möbelborstar för att få bort hår från soffor och mattor. Favoriten för mig är "Paxborsten", toppen till både soffan och katternas bäddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är han döv? Annars kanske han går att träna. Köra över med leksaksbil eller kontrollerad påkörning av dammsugare lol

Min är mestadels innekatt bara utekatt på sommaren på lantstället men hon har faktiskt lärt sig trafikvett vilket hon inte hade som flickspoling. Brukar följa med till brevlådan och går och ställer sig i diket för varje bil.

Nä, han hör åtminstone om man öppnar kylskåpet..., tror bara han är extreamt kaxig och enveten.
Vår är lite speciell, som exempel, vi valde inte han, han valde oss, dvs han började smita in i huset om man öppnade dörren, öppnade man inte dörren klättrade han upp till andra våningen och hoppar in i glaset på sovrumsfönstret tills vi öppnade (öppnar man inte slutar han inte, pågår timmar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har 5st katter (ner från 6 ) och vi har en luftrenare. Den plockar inte upp mycket hår. Mest damm, vilket är bra såklart.
Däremot har vi en robotdammsugare som körs minst en gång per dag. Denna gör grovjobbet. Den håller bort allt katthår och eftersom den körs minst en gång per dag så blir det inte heller så mycket hår som sprids runt.
Sedan rekommenderar jag en dustswiffer för övriga ytor.

Enkelt och snabbt. Tar bort nästan allt katthår.

För soffa/säng och annat i tyg så är en "roller" bra. Denna https://lufsen.se/products/rollern
Fast du kan köpa likadan från Amazon.se för 70-120kr styck.

Har provat massor av andra grejer men detta är de tre bästa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Dreambot L10 ultra är sjukt bra för katt eller fruga som fäller som sjutton. Den är väldigt försiktig dvs den fastnar inte eller kör in i saker den inte ska köra in i tex kattspya. (Fastnar inte i toarullar!!)
S7plus som vi kör på övervåningen är hopplös om man har saker på golvet, den kör över allt som den inte ska köra över och jag tror den är pappersmissbrukare då den envist ska få tag i en toarulle var gång och dra med sig den innan den hunnit snurrar in borstar och hjul med papper.

L10 har två roterande moppar som den lyfter vid mattor och rengör självt dessa i stationen, men
X10 ultra släppes nu, den kan även lämna borstarna i laddaren automatiskt.

Är det en L10 eller en L10s du har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

En av de katter jag haft gillade att bli dammsugen med vanlig dammsugare.
Men robotdammsugare kan tydligen vara skoj det också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det en L10 eller en L10s du har?

L10s ultra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En av de katter jag haft gillade att bli dammsugen med vanlig dammsugare.
Men robotdammsugare kan tydligen vara skoj det också
https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=ewdbilSWjaM&...

vår gillar att leka med vanliga dammsugaren, helt hopplöst att dammsuga tex soffan när dåren ska attackera dammsugarhuvudet hela tiden... man får vara glad så länge dom flyttar sig när gräsklipparen kommer.

Visa signatur