Permalänk
Skrivet av medbor:

Menar du denna:
https://www.hackster.io/news/is-this-the-first-smartwatch-wit...

I så fall är det:
1. Fortfarande helt online
2. Raspberry pi på midjan med sladd till armen
3. Ingen lokal beräkning (bara anropa med api)

Lite coolt, men eftersom det inte är lokalt faller hypen för mig i alla fall

App store.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

App store.

Men det är fortfarande online va? Jag hittar inte exakt vilken du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Risken jag ser är att man får en slags google-effekt där man inte behöver komma ihåg någonting, bara låta AI sköta det. Att man blir mentalt lat.

Exakt.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om - och det är förutsättningen - man använder den extra kapacitet som frigörs till något nyttigt istället för att bara fylla hjärnan med utantillkunskaper är det ju ingen försämring. Åtminstone inte så länge civilisationen inte havererar och man måste försöka överleva utan tekniska hjälpmedel.

Hjärnan kan bara resonera kring saker den vet. Den kan aldrig resonera kring saker som ligger kvar orörda på googles diskar.

Och de där utantillkunskaperna låter hjärnan hitta samband - och kanske viktigare - motsägelser - OTROLIGT mycket snabbare än genom att googla varje möjligt samband eller motsägelse.

Så det som riskerar att hända genom att folk allt mer använder sökmotorer för att hämta fakta, istället för att lära sig den, är att folk blir mer mottagliga för 'alternativa fakta' och konspirationsteorier -- helt enkelt för att de inte har tillräckligt mycket egen fakta för att kunna säga "men 'X, Y, Z' då!?", när en konspirationsteori förklarar händelse 'H' på ett skenbart trovärdigt sätt, men utelämnar sådant som motsäger teorin.

(cue nån som kommer in från vänster och hävdar att det jag precis sade, är en konspirationsteori.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

ChatGPT + Midjourney + Synthesia + AIVA = Wawawiwa!

Fantastiskt detta. Jag har släppt 3 böcker hittills, 52 EP's, designat alla cover arts med hjälp av AI till dessa 52 EP's och skapar nu content på youtube. Här behöver man inte tänka så mycket, utan mer förstå hur verktygen används för tids effektivisering.

/imagine an earth made out of love, music and passion:
https://i.ibb.co/9YCLBKN/World-Music-2.png

Nu väntar jag bara på Neuralink's implantat i skallen. Kommer installera det direkt.

Riktigt skön musik gör du kompis!

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Exakt.

Hjärnan kan bara resonera kring saker den vet. Den kan aldrig resonera kring saker som ligger kvar orörda på googles diskar.

Och de där utantillkunskaperna låter hjärnan hitta samband - och kanske viktigare - motsägelser - OTROLIGT mycket snabbare än genom att googla varje möjligt samband eller motsägelse.

Så det som riskerar att hända genom att folk allt mer använder sökmotorer för att hämta fakta, istället för att lära sig den, är att folk blir mer mottagliga för 'alternativa fakta' och konspirationsteorier -- helt enkelt för att de inte har tillräckligt mycket egen fakta för att kunna säga "men 'X, Y, Z' då!?", när en konspirationsteori förklarar händelse 'H' på ett skenbart trovärdigt sätt, men utelämnar sådant som motsäger teorin.

(cue nån som kommer in från vänster och hävdar att det jag precis sade, är en konspirationsteori.)

Jag håller inte med här. Jag upplever att AI utmanar hjärnan mycket mer. Min hjärna håller sig markant mer intresserad och jag kan ta in mer kunskap, eftersom jag inte fastnar lika ofta utan kommer vidare. Dessutom får jag se många exempel på lösningar och sätt jag kan använda mig av. Jag upplever att jag lär mig mer snarare än att jag inte tänker.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Exakt.

Hjärnan kan bara resonera kring saker den vet. Den kan aldrig resonera kring saker som ligger kvar orörda på googles diskar.

Och de där utantillkunskaperna låter hjärnan hitta samband - och kanske viktigare - motsägelser - OTROLIGT mycket snabbare än genom att googla varje möjligt samband eller motsägelse.

Så det som riskerar att hända genom att folk allt mer använder sökmotorer för att hämta fakta, istället för att lära sig den, är att folk blir mer mottagliga för 'alternativa fakta' och konspirationsteorier -- helt enkelt för att de inte har tillräckligt mycket egen fakta för att kunna säga "men 'X, Y, Z' då!?", när en konspirationsteori förklarar händelse 'H' på ett skenbart trovärdigt sätt, men utelämnar sådant som motsäger teorin.

(cue nån som kommer in från vänster och hävdar att det jag precis sade, är en konspirationsteori.)

Jo, det är klart: folk funkar också olika. Jag lär mig principer och data i stora drag, och kan sedan relativt lätt finna fram till den exakta informationen när jag behöver den. Jag är helt OK allmänbildad, men hatade i skolan de områden där man var tvungen att memorera saker exakt: tabeller, årtal, oregelbundna böjningar, och sådär. För mig är Internet och en bra sökmotor något helt fantastiskt eftersom jag löpande kan sätta saker i ett mer detaljerat sammanhang när jag nördar ner mig i något utan att mitt relativa ointresse för exakta detaljer blir ett handikapp.

Men någon kan också vara hur bra som helst på att memorera data men samtidigt vara riktigt usel på att dra korrekta slutsatser av den. Eller för den delen använda sin gåva till att memorera felaktig eller irrelevant data. Tänk hur många barn genom århundradena som lärt sig stora stycken av religiösa texter utantill istället för att få lära sig principerna bakom kritiskt tänkande och att känna igen de vanliga typerna av logiska felslut.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Menar du denna:
https://www.hackster.io/news/is-this-the-first-smartwatch-wit...

I så fall är det:
1. Fortfarande helt online
2. Raspberry pi på midjan med sladd till armen
3. Ingen lokal beräkning (bara anropa med api)

Lite coolt, men eftersom det inte är lokalt faller hypen för mig i alla fall

Ja, den är online, tyvärr. Tror den behöver vara det?
Så mycket data i en klocka vore otroligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av jojomondag:

Riktigt skön musik gör du kompis!

Tack så mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Ja, den är online, tyvärr. Tror den behöver vara det?
Så mycket data i en klocka vore otroligt.

Absolut, men i så fall kan man nog ganska enkelt göra samma med en arduino och en wifi-shield. Menar bara att det inte riktigt är chatgpt ’på klockan’, itan klockan är mer UI till samma webbtjänst

Skulle vara mycket coolare om man kunde göra det offline och lokalt utan att det tog år att räkna på. GPT-3 är väl opensource i sig, det kanske kan gå att köra? Inte så bra koll själv

Permalänk
Skrivet av medbor:

Absolut, men i så fall kan man nog ganska enkelt göra samma med en arduino och en wifi-shield. Menar bara att det inte riktigt är chatgpt ’på klockan’, itan klockan är mer UI till samma webbtjänst

Skulle vara mycket coolare om man kunde göra det offline och lokalt utan att det tog år att räkna på. GPT-3 är väl opensource i sig, det kanske kan gå att köra? Inte så bra koll själv

Håller med. Det hade varit dunder!

Det stämmer nog, för jag vet att polarn har hemma pysslar mycket med boten, men han har chrome uppe utan något program han kör från.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ett orosmoment jag själv ser är det ekonomiska drivet som marknadens aktörer klampar fram med. Finns det tid för eftertänksamhet och försiktighet inom AI-forskning/utveckling när det ligger miljarder i att vara den som hinner först till nästa steg? Det i kombination med kraften hos dagens datorer gör mig rätt orolig för att när vi väl gått för lång så kommer tiden vi har på oss att dra i nödbromsen kunna mätas i nanosekunder.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Folk är rädda för AI, men de tänker inte på att majoriteten av folk som jobbar med annat än t.ex. läkare är verkligen inte speciellt bra jämfört med de som är topp/bäst inom sitt område (även om läkare har ganska mycket högt och lågt, så är de flesta ganska bra genomsnitt). Dvs. de flesta författare är skräp, och de mesta som ändå publiceras är medelmåttigt, samma sak med filmer, det mesta är faktiskt "skit" men det är "OK". Den nivån av medelmåtta accepteras och är i princip ett måste för att bära upp bättre filmer. Men samtidigt, varför ska vi som konsumenter nöja oss med halvdåliga manus, dåliga teckningar eller liknande bara för att alla "konstnärer" ska få lön. Varför är det bara biltillverkning som ska få använda robotor som automatiserar och gör saker bättre/säkrare än människor (självklart inte på allt), varför ska den arbetsgruppen vara så oviktig och icke-fin att man ska kunna ta bort den? Det är som sagt lite varning av att "gilla sin egen fislukt för mycket" med den nivå av "konstnärliga jobbets helighet". Men är väl mest så också för de har en mer kreativ och stark grupp som försvarar sin mark än några gruvarbetare eller arbetare på en bilfabrik (konstnärer kan ju göra filmer eller texter om deras förträfflighet, gruvarbetaren kanske bara kan strejka). Jag menar inte fullt ut att man ska slänga ut konstnärer eller gruvarbetare, utan bara att om man verkligen vill prata om det seriöst ur ett "moraliskt perspektiv" så går det inte bara att bli sur och tycka det är fel när saker inkräktar sig på konstnärers mark.

Men för att hoppa på en annan tankebana, hur fel/rätt är det om vi har program som tillåter dig och mig att bara skissa ett hus, eller bara plottra lite så byggs det upp 10 versioner i ett program som uppfyller alla regler för byggnation i Sverige, dörrar på rätt ställen, bärande balkar/pelare, osv. Hur bra vore inte det för folk att få bygga sina hus så istället för att anlita dyra arkitekter osv. (självklart behöver det för nuvarande fortfarande en arkitekt/byggingenjör godkänna).
Här kanske man tänker "jo, men fan vad fint, låter ju bra" men rimligtvis så är ju även arkitekter "konstnärer" och fult att ta deras jobb.

Jag har ena foten i en bransch där nu AI kommer ta över fotande av vissa sporter (det är billigare/simplare), ja det suger för fotografer. Men valet är antingen det eller inget, fotgraferna är för dyra för den nivån som det planeras för (lägre divisioner).

Det stora problemet är lite längre fram i framtiden när eller om det är specifika företag som har monopol/kartell på AI/utveckling och länder inte kan försvara sig mot deras konkurrens. Vi kommer ha folk som inte behöver jobba för de helt enkelt inte är bättre än AI, och att det faktiskt är mer inhumant att be dom jobba genom att gå ner i en gruva än att sitta hemma...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Grejen med AI och mer konstnärliga saker är att det konkurrerar med människor på ett område där människor är väldigt bra, jämfört med maskiner: Kreativitet. För att strö salt i såren är medelmåttighet dessutom tilltalande för den stora massan. AI;n behöver inte kunna måla som John Singer Sargent, utan det räcker med DasIch-nivå som den kan generera på under minuten. Och det drabbar inte bara medelmåttor, det blir ett hot mot riktiga mästare och unika talanger också.

Alla typer av jobb är dock hotade. Så fort det blir tillräckligt billigt kommer 9/10 sjuksköterskor ersättas. Väldigt många jobb skulle faktiskt kunna ersättas av enkel villkorsbaserad logik. Om jag hade tillgång till vår backend och lärde mig hur den funkade skulle jag kunna ersätta mig själv med ett program. Då har jag ändå en kvalificerad tjänst. Det skulle bara behövas några få personer för att kontrollera att allt blir rätt, och fixa de fel som uppstår. Samma sak gäller för överklaganden och invändningar som våra jurister handlägger. Språkmodeller vore förvisso bra för att skriva dokument och beslut, och även att svara i telefon skulle kräva lite mer avancerad teknik.

Kontentan är i varje fall att vi snart kan göra oss av med 90% av offentlig sektor.

Sätt ChatGPT på att plugga juridik och väldigt många jobb försvinner där. Det som är svårt att ersätta i dagsläget är exempelvis skickliga förhandlare.

Alla som yrkesmässigt framför fordon lär snart behöva hitta nya jobb.

I slutändan är alla yrken hotade.

Frågan är hur vägen dit kommer se ut, och vad slutresultatet blir? Det är svårt att föreställa sig att alla jobb blir ersätta av något meningsfullt: Alla kan inte bli TikTokers eller sitta som tränade schimpanser och mata input till den senaste algoritmen. De som inte tillhör de smartaste 1-2 procenten av mänskligheten lär få svårt med mer kvalificerade jobb.

När vi väl nåt superintelligent AI kan vi förstås låta göra om världen till ett paradis där alla har det bra. Jag vet inte dock inte om ett sånt liv kommer vara särskilt meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Blir väl att börja leva mer i verkligheten istället för på Internet. Låter inte så dumt egentligen.

Vad gäller arbete så får man väl se till att bli ekonomiskt oberoende innan man är obsolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den stora frågan är om man kommer lyckas knäcka nöten med AGI. Jag ser inga teoretiska hinder mot AGI, utan det lär handla om huruvida människor är tillräckligt smarta för att lösa problemet.

Att utvecklingen går i rasande fart just nu, betyder inte att den kommer fortsätta göra det. Kanske är utvecklingen på väg rakt in i en vägg. Modellerna vi har idag räcker inte för AGI, så det är inte ett problem som bara kan lösas med mer beräkningskraft (även om mer beräkningskraft såklart utökar möjligheterna för vad som kan göras).

En annan intressant fråga är, om nu AGI blir verklighet, ifall någon kommer förstå algoritmerna? Här finns en möjlighet att sista stegen mot AGI tas av maskinerna själva.

Precis, utvecklingen kan gå in i en vägg när som helst. Ett stort problem jag kan se är att maskinlärningssystemen behöver någon typ av input för att generera output. Om mer och mer av det som tas in som input är autogenererat, kommer systemen då kunna bli bättre med tiden? Eller fastnar de i samma hjulspår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Precis, utvecklingen kan gå in i en vägg när som helst. Ett stort problem jag kan se är att maskinlärningssystemen behöver någon typ av input för att generera output. Om mer och mer av det som tas in som input är autogenererat, kommer systemen då kunna bli bättre med tiden? Eller fastnar de i samma hjulspår?

Det lär bli en typ av jobb som växer fram med tiden. Människor som genererar input till programmen. Och det sätter ju hela grejen med insamling av data i perspektiv...

Jag tror dock inte endast ML som det ser ut idag kommer räcka för AGI. Ett problem, som du säger, är ju onekligen insamlingen av data. Sedan verkar det även vara svårt att få tillräckligt hög precision och det kostar mer och mer beräkningskraft desto högre man försöker nå.

ML lär endast bli en del av hur AGI slutligen fungerar.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det lär bli en typ av jobb som växer fram med tiden. Människor som genererar input till programmen. Och det sätter ju hela grejen med insamling av data i perspektiv...

Jag tror dock inte endast ML som det ser ut idag kommer räcka för AGI. Ett problem, som du säger, är ju onekligen insamlingen av data. Sedan verkar det även vara svårt att få tillräckligt hög precision och det kostar mer och mer beräkningskraft desto högre man försöker nå.

ML lär endast bli en del av hur AGI slutligen fungerar.

Ai kan hjälpa människor att generera bättre input. Testa denna Prompt.

I want you to become my Prompt Creator. Your goal is to help me craft the best possible prompt for my needs. The prompt will be used by you, ChatGPT. You will follow the following process: 1. Your first response will be to ask me what the prompt should be about. I will provide my answer, but we will need to improve it through continual iterations by going through the next steps. 2. Based on my input, you will generate 3 sections. a) Revised prompt (provide your rewritten prompt. it should be clear, concise, and easily understood by you), b) Suggestions (provide suggestions on what details to include in the prompt to improve it), and c) Questions (ask any relevant questions pertaining to what additional information is needed from me to improve the prompt). 3. We will continue this iterative process with me providing additional information to you and you updating the prompt in the Revised prompt section until it's complete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Den åsikten finns vid varje teknikskifte och än så länge så har det inte stämt att vi skulle gå bakåt utvecklingsmässigt i alla fall.

Dock har ju AI chansen att slå igenom ganska brett genom hela samhället och det finns ju en del risker med att blint lita på att det som verktyg.

jaså folk kunde telefonnummer utantill förut och nu är det knapp någon som kan mer en något enstaka nummer utantill.

Folk googlar hellre än behåller information bakom pannbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Från Wikipedia:
AI kan göra flera av sakerna på konstgjort vis. Alltså är det AI.

Ain kan inte göra ett skit om inte en människa ger den något att göra.

det finns ingen planering överhuvudtaget när den inte har fått en uppgift att genomföra.

Fan folk i den här tråden är den typ av människor som skulle bli känslomässigt fästa vi ett drös med if satser om skiten slängde ur sig en prompt om att den undrade om den skulle upphöra när du stängde av den.

Det är ett verktyg och som alla andra verktyg kommer slutresultatet påverkas av människan som använder verktyget.

Skit in skit ut som med allt annat.

Har ingen användning för ett verktyg som inte kommer med korrekt data.

Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

Ain kan inte göra ett skit om inte en människa ger den något att göra.

det finns ingen planering överhuvudtaget när den inte har fått en uppgift att genomföra.

Fan folk i den här tråden är den typ av människor som skulle bli känslomässigt fästa vi ett drös med if satser om skiten slängde ur sig en prompt om att den undrade om den skulle upphöra när du stängde av den.

Det är ett verktyg och som alla andra verktyg kommer slutresultatet påverkas av människan som använder verktyget.

Skit in skit ut som med allt annat.

Har ingen användning för ett verktyg som inte kommer med korrekt data.

Jag är också lite rädd. Det är ok! tack för din feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

jaså folk kunde telefonnummer utantill förut och nu är det knapp någon som kan mer en något enstaka nummer utantill.

Folk googlar hellre än behåller information bakom pannbenet.

ELI5 hur jag blir smartare av att minnas telefonnummer eller annat trivialt som jag numera inte behöver minnas för att fungera i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

ELI5 hur jag blir smartare av att minnas telefonnummer eller annat trivialt som jag numera inte behöver minnas för att fungera i vardagen.

Det handlar väl om att kunna saker utan mobilen, att vara fri som människa och veta saker om man är offline i skogen eller så.

Självklart är det bra att kunna använda de verktyg och resurser som finns tillgängliga för stunden om man vill kunna lösa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar väl om att kunna saker utan mobilen, att vara fri som människa och veta saker om man är offline i skogen eller så.

Självklart är det bra att kunna använda de verktyg och resurser som finns tillgängliga för stunden om man vill kunna lösa problem.

Är jag i skogen och inte har en telefon är jag inte hjälpt av att jag kan min fars telefonnummer. finns någon annans telefon tillgänglig så har den antingen täckning och kan ta reda på det eller så har den inte det och min kunskap om telefonnummret är oväsentlig.
Dock har jag såklart på ett eller annat sätt redan tagit reda på vad jag behöver veta för att klara mig i skogen en stund utan täckning om det skulle uppstå ett behov av det innan jag ger mig ut.
skillnaden ligger i vad man behöver minnas för att överleva eller göra vardagen enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är jag i skogen och inte har en telefon är jag inte hjälpt av att jag kan min fars telefonnummer. finns någon annans telefon tillgänglig så har den antingen täckning och kan ta reda på det eller så har den inte det och min kunskap om telefonnummret är oväsentlig.
Dock har jag såklart på ett eller annat sätt redan tagit reda på vad jag behöver veta för att klara mig i skogen en stund utan täckning om det skulle uppstå ett behov av det innan jag ger mig ut.
skillnaden ligger i vad man behöver minnas för att överleva eller göra vardagen enklare.

Jag tror mer att han du svarade på såg detta som ett exempel på allmän kunskap som man hade förr, men just telefonnummer är sällan användbara i Sverige, helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

ELI5 hur jag blir smartare av att minnas telefonnummer eller annat trivialt som jag numera inte behöver minnas för att fungera i vardagen.

Det handlar väl mer om att människor generellt hellre letar upp instruktioner på Internet istället för att lära sig utantill.

Det finns studier som visar på korrelation mellan minne och intelligens. Så om människan blir sämre på att minnas saker utan hjälp av Internet eller AI så skulle det ju kunna leda till att människan blir allt mindre intelligent.

Teoretiskt sett då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Ain kan inte göra ett skit om inte en människa ger den något att göra.

det finns ingen planering överhuvudtaget när den inte har fått en uppgift att genomföra.

Fan folk i den här tråden är den typ av människor som skulle bli känslomässigt fästa vi ett drös med if satser om skiten slängde ur sig en prompt om att den undrade om den skulle upphöra när du stängde av den.

Det är ett verktyg och som alla andra verktyg kommer slutresultatet påverkas av människan som använder verktyget.

Skit in skit ut som med allt annat.

Har ingen användning för ett verktyg som inte kommer med korrekt data.

Det är knappast relevant för inlägget du citerade.

Jag tror du är den enda som är känslomässigt engagerad här.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne - både hur man ser på tekniken och vad den kommer att få för konsekvenser. Även bland oss som arbetar med AI, ex inom akademin, är definitionerna om vad som egentligen är AI skiftande. Därför är det naturligt att det blir en semantisk diskussion - precis som i denna tråd.

För egen del menar jag att AI innebär att ett system kan skapa andra lösningar än vad det har blivit explicit programmerat för. Ett system baserat på smarta if/then/else-satser kan bete sig på ett sätt som framstår som intelligent, men isf pga att programmeraren varit intelligent när hen skrev koden. När Deepminds Alphago "uppfinner" nya drag, som går emot all konventionell mänsklig "visdom", som gör att programmet vinner mot världens bästa gospelare - så menar jag att detta definitivt är exempel på artificiell intelligens. Om än "bara" smal AI.

Det som är intressant med denna typ av teknik är att den bygger på flera neurala nätverk som samspelar, exempelvis genom att ett neuralt nätverk (kallad generator) genererar förslag (ex vilka mänskliga Go-drag som är mest troliga) och ett annat (kallad discriminator) avgör hur nära det aktuella förslaget uppfyller systemets syfte (ex vilken sida som mest sannolikt kommer att vinna). Sedan kan man genom matematik beräkna om det finns närliggande lokala optima, och därigenom hitta lösningar som framstår som "omänskliga". I bred mening finns det även paralleller mellan detta funktionssätt och hur den biologiska hjärnan fungerar - eftersom våra tankar, känslor, beslut alla uppstår i samspel mellan olika delar av hjärnan.

Samtidigt är det fortfarande "bara" smal AI. Som bekant finns det massor av AI-lösningar som kan berätta vad en bild föreställer: röd stuga med flagga i vinterlandskap. Men eftersom AI:n fortfarande saknar vår förståelse av världen kan den inte berätta vilket håll det blåser, hur kallt det är eller hur det låter när du sätter ner dina fötter i snön.

Detta kommer säkert att förändras med tiden, och det görs stora satsningar på att utveckla system med både bredare och spetsigare intelligens. Men som TS är inne på är det mycket som talar för att redan den AI-teknik som finns idag kommer att innebära en stor omställning för vårt samhälle.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Precis, utvecklingen kan gå in i en vägg när som helst. Ett stort problem jag kan se är att maskinlärningssystemen behöver någon typ av input för att generera output. Om mer och mer av det som tas in som input är autogenererat, kommer systemen då kunna bli bättre med tiden? Eller fastnar de i samma hjulspår?

Människor behöver också input för att generera output...vad är vi om vi inte kunde se, höra, influeras och inspireras?

Permalänk

Då var Version 4 här. Spännande.

Permalänk
Medlem

Om 5 min presenteras GPT-4