Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Spännande ämne!

Några utav mina största PC-favoriter är 90-talsklassikerna Baldur's Gate 1 och 2, Half-Life och Heroes of Might and Magic 3. Samtliga utav dessa har åldrats oerhört väl enligt mig. Mycket på grund av hur de byggt upp sin spelmekanik och berättande. Fortfarande masterclass! Även grafiken har åldrats värdigt måste jag säga och jag sveps in i dess världar varje gång, trots tekniska tillkortakommanden. Kanske är det just de tekniska tillkortakommandena som gjorde spelen så mysiga?

Baldurs gate är idag med på listan av de bästa spel jag spelat någonsin Då menar jag inte bra för att vara något jag spelade för länge sedan utan nyss för ett år sedan. (enhanced edition men ändrar inte upplevelsen bara bekvämligheten att installera och hantera på nya datorer)

Permalänk
Medlem

GoldenEye. Jag spelade det oerhört mycket på högstadiet framförallt och tyckte det var livet! Provade det för några år sedan och jag kunde för mitt liv inte styra som jag minns det, styrningen var hej kom och hjälp mig! Vet inte vad, men det har inte åldrast väl om mna jämför valfritt FPS idag med säg en Xbox-kontroll Måste ge det en chans igen vid tillfälle när jag springer på det igen, men fällde nästan en tår när jag lirade det i modern tid och hela nostalgivågen bara sköljde bort från mig ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

GoldenEye. Jag spelade det oerhört mycket på högstadiet framförallt och tyckte det var livet! Provade det för några år sedan och jag kunde för mitt liv inte styra som jag minns det, styrningen var hej kom och hjälp mig! Vet inte vad, men det har inte åldrast väl om mna jämför valfritt FPS idag med säg en Xbox-kontroll Måste ge det en chans igen vid tillfälle när jag springer på det igen, men fällde nästan en tår när jag lirade det i modern tid och hela nostalgivågen bara sköljde bort från mig ...

Det finns på Xbox One/Series-konsolerna om du äger den fysiska utgåvan av Rare Replay plus att det även finns på Nintendo 64-appen på Switch.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Brukar fastna framför Dungeon Siege varje gång jag startar upp min gamla Dual Mac G5'a.
Lika roligt nu som när det släpptes.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tycker jag det är svårt att gå tillbaka till äldre spel, även sådana man verkligen älskade. Strunt i grafiken, det är alla små quality of life-saker som jag har svårt att stå ut med, som dåliga UIn, fasta sparpunkter, dålig styrning osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Spel? Testa se om filmerna ni gillade när ni var ≤ 15 år...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det finns på Xbox One/Series-konsolerna om du äger den fysiska utgåvan av Rare Replay plus att det även finns på Nintendo 64-appen på Switch.

Ah jo det vet jag. Har dock inte längre min Xbox Series X och har tyvärr inte en Switch. Har blivit PC-only gamer för tillfället

Kan tänka mig det är annorlunda på nyare konsoler, men på en N64 med N64-kontrollen så var det vemodigt att spela 2020-talet :/

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Snygga 2D spel med härliga färger åldras ofta betydligt bättre än 3D spel och isometriska eller sidescrollande i synnerhet skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Myst hade otrolig verklighetstrogen grafik
Tombraider hade former..

Permalänk
Medlem

Blev definitivt chockad när jag skulle testa mitt barndomsspel Spyro Year of the Dragon.
Dock var det mest anti-aliasingen som var sjukt dålig. Men man såg det ju inte på det sättet när man satt framför en halv-kass CRT TV som barn.

Permalänk

Jag köpte C&C Generals strax efter att det lanserades, runt 2004. Det spelar jag än idag. Dom pratade om en 2a runt 2012 men den kom aldrig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hur spelet har åldrats är ju den riktiga och viktigaste mätstocken.

Man vet ju aldrig om en film är bra förens efter 10 år när man ser om den. Bra filmer åldras inte dåligt, isf är det en dålig film.
Samma gäller spel. Kan lova Avengers "filmerna" inte har samma kult-följande som Sagan om ringen filmerna har om 20 år. Just pga de är bra underhållning, inte bra filmer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blev definitivt chockad när jag skulle testa mitt barndomsspel Spyro Year of the Dragon.
Dock var det mest anti-aliasingen som var sjukt dålig. Men man såg det ju inte på det sättet när man satt framför en halv-kass CRT TV som barn.

https://gamefabrique.com/screenshots2/psx/spyro-year-of-the-dragon-11.big.jpg

AA sköter ju en CRT i princip av sig själv.
Plus att dithering ser riktigt illa ut på en LCD, men perfekt på en CRT.

Så spelen var i högsta grad designade för en viss hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Brukar fastna framför Dungeon Siege varje gång jag startar upp min gamla Dual Mac G5'a.
Lika roligt nu som när det släpptes.

Fantastiskt bra, även 2:an är förbannat bra.
Half life 1 blev ju Black meza och är bra sköj samt även Half life 2 med dess episoder är mkt bra.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb3n:

Heroes of might and magic 3 förlorar aldrig sin charm

Så är det, ubisoft har skött varumärket extremt illa

Permalänk
Medlem

Ja, där hemma sitter man med sin kanske inte helt sprillans, men hyfsat kompetenta i7-11700/3080Ti och spelar... Fallout 2, Civ3, Baldur's gate osv.
Nostalgi+"spelglädje" överträffar tydligen bling-bling-grafik och 10-minuter långa, "snygga" cutscenes.
Ska bli intressant att se om Starfield sparkar mig tillbaka till nutid där om ett halvår eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Påbörjade Evil islands i veckan och jäklar så svårt det är men kul också, inget battle- eller seasonpass, inga DLC, inget unreal engine 4.... allt bara fungerar. Craftingsystemet är helt fantastiskt men simpelt på samma gång.

https://i0.wp.com/www.geardiary.com/wp-content/uploads/2010/02/Evil-Islands-07.jpg

Nu väntar jag på att gog ska få croc legend of the gobbos och Heretic 2, hoppas det går att lösa.

Jaaaaa! Evil Islands spelar jag också ibland Man får verkligen tänka till när det kommer till talent-träden. Det är verkligen svårt och blir någon av med en arm eller ett ben och är det dags att ladda om från en tidigare save. Ingen som håller en i handen där inte

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan älskade det där spelet! fins det på gog eller liknande?

Visst är det fantastiskt! Körde det med ett Voodoo 3 3000 16MB när det begav sig

Vet ej vart det finns digitalt. Jag kör med originalskivan. Haha.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Älskade metroid prime när det släpptes, har romantiserat det som världens genom tiderna bästa spel. Började spela det på switch häromveckan och det var temejfan olidligt tråkigt och oinspirerande. Helt tomt, finns inget incitament att döda fiender, du får ändå inget för det. Springa fram och tillbaka genom samma gångar och korridorer sjuttioelva gånger. Så himla trist, avstår nog från att spela uppföljarna så jag inte förstör de gamla goda minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Yes spel som låg i framkant grafiskt har oftast åldrats dåligt. Det där ”wow”-skimret är borta så då ser man mer för vad spelet är. Sminket är borta.

Däremot spel som mario party 2, mario kart 64 och super smash är riktigt roliga spel än idag på förfester tycker jag Varvade även zelda oot och mario 64 för cirka 5 år sedan och tyckte det var roligt.

Jag spelade igenom Zelda OoT för ett tag sedan. Dock på PC, med HD-mod och WideScreen-mod. Det blev en helt annan känsla får jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

Ja, där hemma sitter man med sin kanske inte helt sprillans, men hyfsat kompetenta i7-11700/3080Ti och spelar... Fallout 2, Civ3, Baldur's gate osv.
Nostalgi+"spelglädje" överträffar tydligen bling-bling-grafik och 10-minuter långa, "snygga" cutscenes.
Ska bli intressant att se om Starfield sparkar mig tillbaka till nutid där om ett halvår eller så.

Känner liknande, 5700g och 3070 men de spelen jag längtar efter att spela är oftast något äldre, intressantare och mer spelglädje, Assassin's creed 1-Revelations, Batman Arkham serien, Wolfenstein New order-New Colossus, Fallout 4 och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan älskade det där spelet! fins det på gog eller liknande?

Jag brukar ibland hitta gamla spel på Old Games Download. Vissa spel har kombalitetsproblem såklart, men sidan är det inget fel på. Reklam- och popup-fritt!

https://oldgamesdownload.com/drakan-order-of-the-flame/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennansson:

Älskade metroid prime när det släpptes, har romantiserat det som världens genom tiderna bästa spel. Började spela det på switch häromveckan och det var temejfan olidligt tråkigt och oinspirerande. Helt tomt, finns inget incitament att döda fiender, du får ändå inget för det. Springa fram och tillbaka genom samma gångar och korridorer sjuttioelva gånger. Så himla trist, avstår nog från att spela uppföljarna så jag inte förstör de gamla goda minnena

Testa Metroid Dread istället. Mycket bättre spel överlag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jaaaaa! Evil Islands spelar jag också ibland Man får verkligen tänka till när det kommer till talent-träden. Det är verkligen svårt och blir någon av med en arm eller ett ben och är det dags att ladda om från en tidigare save. Ingen som håller en i handen där inte

Fienderna har också oändlig stamina så det går inte att springa ifrån dom heller... men som du skriver, man får verkligen tänka till en extra gång innan man lägger ut poäng för sen är det permanent.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag spelar fortfarande "Drakan - Order of the flame" till PC då och då. För mig håller det än och jag kan spela i högre upplösning och med bättre flyt idag än när jag köpte det 1999.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Spelade demot från någon cd-gamer-skiva, minns att min dåvarande maskin inte klarade av det så bra.... dök väl ner till ensiffriga frames så fort man gick utomhus.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ett spel alla borde spela

Så himla bra och verkar som #2 är påväg...
Om jag inte missminner mig så innehåller den väldigt lite våld om ens något 😁
Finns på pc nu också... Men jag spelade det på ps2 (?) har jag för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det mesta var skit förut också. Det är bara en handfull spel per generation som egentligen håller måttet, särskilt i jämförelse med hur mycket skit som släpps.

Inte i närheten samma sak, antalet spel som släpps nu är otroligt många fler och i stort sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Så är det, ubisoft har skött varumärket extremt illa

Jepp. 2:an var riktig bra, 3:an var ännu bätter och sedan kördes det rakt utför ett stup.

OnT: Klassikerna Baldur's Gate, Heroes 3, Civilization 2-5 och stadsbyggarspel som Zeus, Caesar 4 etc tycker jag är lika bra som när de kom. Däremot är det många 3D-spel som jag upplever nästan ospelbara, undantaget Morrowind och Skyrim.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Många gamla spel håller ännu. Det är oftast kontroller och quality of life som kommer i vägen. Jag spelade nyligen igenom sc1 och sc2. Och jäklar det kändes som om att jag blivit botad från all världens ont när jag hoppade från pathingen i Starcraft 1 vs Starcraft 2.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Gamla spel är bättre i minnet, om det inte är Nintendo spel då. De var faktiskt bättre förr.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet