Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Permalänk
Medlem

Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Jag fick för mig och vilja spela om Uncharted 1, det första till PS3.

Jag minns inte att jag upplevde det på det sättet jag gör idag. Klumpig spelkontroll, så urdumma fiender som skjuter och ser som att de ser igenom allting och AI'n är bland det sämsta jag har sett.

Men för längesen såg jag det inte alls och upplevde det så, men jag ändrar inte min uppfattning på spelet dock. Utan kvarstår från den forna nostalgin.

Är det bara jag eller fler här inne på SweC som inte ser samma sätt som när ditt favoritspel var modernast på den tiden då man såg det motsatta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det beror såklart på spelen. De spel som alltid låg i framkant med grafik och kontroll är oftast de som åldrats sämst då man oftast där märker hur mycket grafik och kontroll har avancerat med tiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så är det. utvecklingen går relativt fort framåt. Det är nostalgi och minnen från en svunnen tid för många. Mindre ansvar, mer tid och framför allt, kanske. Mer livslust. För vissa

Permalänk
Medlem

Yes spel som låg i framkant grafiskt har oftast åldrats dåligt. Det där ”wow”-skimret är borta så då ser man mer för vad spelet är. Sminket är borta.

Däremot spel som mario party 2, mario kart 64 och super smash är riktigt roliga spel än idag på förfester tycker jag Varvade även zelda oot och mario 64 för cirka 5 år sedan och tyckte det var roligt.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med. Många spel från förr lever inte upp till hur man minns dem. Man upplevde dem på ett annat sätt när man var yngre. Men vissa spel är verkligen tidlösa, som Civilization IV till exempel (snart 20 år gammalt!).

Permalänk
Medlem

De spel som överlever bra är de med bra underliggande system, saker som sim city, transport tycoon, många nes-spel, …

Vissa spel klarar sig bra på en överlägsen story som man vill uppleva trots potentiella fel i övrig upplevelse

Sen finns det några fåtal spel som bara är riktigt bra fortfarande, till exempel Portal 2, men det är inte jättemånga

Generellt är väl att de spel som säljer främst på grafik oftast är ganska platta i övrigt. De har helt enkelt lagt för mycket resurser att se bra ut, men underliggande system lämnar mycket att önska. Sådana spel kan såklart vara kul ändå, men de brukar inte åldras väl

Permalänk
Medlem

Många spel är inte lika roliga, en del bra spel tar bara ett tag att komma in i. Vi har blivit bortskämda med hur fort spelen ändå har utvecklats. Jag spelade för något år sedan igenom Quake2 på GOG med nya inställningar och lite upphottat. Tog ungefär en halvtimme av "va sjutton vad fult det var" tills jag bara spelade och nköt av bandesign och gamla minnen. Hyperblast tokig och BFG

Ett annat spel som jag spelat om är Planscape Torment, nu i den enhanced edition - och vad som är tydligast är hur bra story många av de äldre spelen har. I vissa spel så märker man att begränsningar har varit bra för att spel har varit tvungna att vara övertydliga med små medel.

När man kommer förbi grafiken är det kontrollerna som kan avgöra tycker jag. Många gamla spel som DOOM och Quake kan fortfarande vara väldigt roliga då det går undan i de spelen. Inte dagens slow jog direkt. Story och spelglädje tycker jag fortfarande finns i många av de äldre spelen finns som övergänser många av dagens konceptualiserade ditton. Sedan så skall man inte avfärda nostalgins kraft och våran enorma utvecklingskurva inom spelutveckling. Många av då tidens spel skulle nog inte ha blivit särskilt bra i dagens klimat eller vice versa.

Tänkte att idag skulle jag tom vilja spela om tre-fyra spel från C64 tiden; Ghost 'n Goblins, Last Ninja, IE Karate+ samt Up and Down. Där kan vi snacka nostalgi!

Permalänk
Medlem

För min del kan det delvis vara en sån här upplevelse, men å andra sidan kan jag gå tillbaka till urgamla spel och bli helt chockad över hur ypperligt värdelösa vissa helt nya spel känns gentemot äldre spel.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Kan relatera! Det är som att starta upp super mario 64, och brottas med den där en gång revolutionerande kameran

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Bildexpert

Då jag alltid har spelat spel från så gott som samtliga generationer och på alla möjliga konsoler så tänker jag inte särskilt mycket på huruvida något är "föråldrat" eller så. Spelade igenom Goldeneye förra månaden för första gången på nästan tjugo år och det är ett fenomenalt bra spel än idag. Klart det är lite svårt att vänja sig vid det om man är van vid moderna FPSer men absolut inget jag tycker förstör i längden.

Det främsta jag kan reagera på är laddningstider. Shenmue är ett typexempel då man får vänta otroligt länge med dagens mått att gå mellan olika kvarter. Laddningstider på 30 sekunder är långt ifrån ovanligt, vilket nyutgåvan inte lider av. I övrigt tycker jag att spelen (ffa första) håller fantastisk hög nivå än idag.

Permalänk

Spela ett bra spel ist för ett dåligt

Det mesta är skit nu om jag ska vara ärlig, det brukar komma något guldkorn lite då och då dock. Men med tanke på antal spel som släpps är det ju inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Exakt såhär är det med mycket. Man får passa sig för vad man väljer att spela om, många saker bör bara få leva kvar som fina minnen!

Permalänk
Medlem

Jag samlade på retro datorer och retro spelkonsoller ett tag, men upptäckte snabbt att spelen inte var så roliga som förut.
Minnen kvarstår - t.ex. när jag spelade Elite Frontier (som var en slags uppföljare till det originella Elite som gjorde sin debut på BBC plattformen).

Sen blir det snabbt gammalt då man har erfarenhet från t.ex. No Mans Sky... och då blir Elite Frontier, tja - väldigt gammalt väldigt snabbt, och man är tillbaka till NMS, hej då EF, det var roligt - den gång, behåller minnerna - säljer retroprylarna. Utrymme!

Det är ju klart vi har MAME och gamla roms, men... strax jag spelar och får lite nostalgitripp - så varar det kring 20 minuter, sen är det tillbaka i Hogwarts, Empyrion, Astroneers, Ark, Satisfactory, Rust och några flera som man har tusentals timmar i...

Jag "älskar" modern tid faktisk - förutan moderna problemen såsom energikris, matpris etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Spela ett bra spel ist för ett dåligt

Det mesta är skit nu om jag ska vara ärlig, det brukar komma något guldkorn lite då och då dock. Men med tanke på antal spel som släpps är det ju inte så konstigt.

Det mesta var skit förut också. Det är bara en handfull spel per generation som egentligen håller måttet, särskilt i jämförelse med hur mycket skit som släpps.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog ofta som nostalgiglasögonen åker på för många när dom tänker tillbaka på äldre spel. Speciellt när det gäller spel som är betydligt äldre än Uncharted 1 också. Jag kan erkänna att jag får en viss nostalgikänsla av att se gameplay eller bilder från ett riktigt gammalt spel som man spelade när man var ung, men när jag tänker efter så skulle jag nog inte vilja spela dom här spelen i dag. Är alldeles för bortskämd med bättre kontroller, möjligheten att spara, bättre inlevelse tack vare att allt kring bild, ljud, o.s.v. har kommit så långt. Men det här är ju hur jag känner personligen, det finns nog en hel del som verkligen gillar och är riktiga retro gamers också, men personligen är jag inte det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är svårt att spela om gamla spel. Det enda som funkar sånär är retrospel med fokus på gameplay och inte grafik (typ gamla Nintendospel).

Jag har också haft väldigt svårt för att spela äldre väldigt prisade spel typ 10 år efter att kommit ut. T ex Skyrim och Last of Us. Det går bara inte för mig... så tråkigt.

Permalänk
Medlem

bra! Körde igenom Quake 2 RTX och sedan Quake remaster, så jävla kul , kanske ska köra igenom Half-Life RTX också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Typ bara gamla nintendospel jag tycker fortfarande är spelbara.
Då menar jag SNES och framåt.

Super Metroid känns fortsatt atmosfärisk flera år senare.
Zelda spelen är alltid lika roliga att spela om.

Det enda gamla spelet på PC-sidan jag gillar är Age of Empires-serien.

Permalänk
Medlem

När det kommer till äldre spel så har jag nog bara två som verkligen väcker minnen! Freelancer och ff7 och båda har turen nog att ha nyare versioner som är extremt bra gjorda ff7 remaken är juuh exemplarisk och för Freelancer så finns elite dangerous som visserligen saknar story men är allt Freelancer va när det kommer till allt annat och mycket mer

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Legend of Zelda - Link to past tycker jag åldrats riktigt bra, grymt spel. Ett nyare som Red Alert 2 YR tycker jag också åldrats otroligt bra, lika kul att spela nu som för över 20 årsen

Need for speed från mittan av 00 eran tycker jag åldrats väldigt bra för att vara arkad racers, Underground 2 har väldigt bra kör fysik för att arkad spel och många hyllar det än idag för att vara en roligare arkad racer än dom det ny need for speed som släppts.

Permalänk
Medlem

2D-spel från NES-eran och framåt håller bra ännu. Fått ett uppsving senaste åren också med många nya "8/16-bit" spel.

Kan även spelas lite Mario Kart Wii då och då på förfester. Tycker det är bättre än senare version(er).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger är lika bra idag som det var när det var nytt. Ett sant mästerverk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett spel som KOTOR 2 eller Mass Effect Trilogin skulle jag fortfarande spela om bara någon "suddade" ut min minne ifrån dessa spel. Glömmer aldrig känslan från just dessa spel.

Å andra sidan tycker att Cyperpunk 2077, RDR2, Kingdom Come Deliverance, Dragon Age 4 från senare tid är ganska bra. Kanske open world conceptet som förstör lite, man blir "jaded" av alla jävla markeringar på kartan. Det problemet fanns inte med lite äldre spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag spelade om UFO: Enemy Unknown i all sin praktfyllda grafik från '94 bara härom året. Fortfarande bättre än de ~20 år färskare efterföljarna.

Permalänk
Medlem

Heroes III fortfarande 10/10!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Myst har ju uppdaterats flera gånger över åren, senast gjorde de en rework 2021.
Väntar bara på att de skall släppa Riven 202*

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Älskar Zelda 1 och SMB 1 (perfekt att just dessa finns på Game&Watch nu). Men det är inte riktigt en ny upplevelse för gamla spel. Jag har spelat dessa väldigt, väldigt länge, då och då med mindre och ibland lite längre avbrott.

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande Jazzjackrabbit 2. Men är aktiv i communityn för det spelet. Det görs fortfarande uppdateringar och förbättringar. Även tävlingar arrangeras.

Annars spelas Civ III frekvent. Tycker senare Civ är mindre bra.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Installerade och spelade settlers 2 förra helgen, ett spel som alltid hängt med och man haft sug på lite då o då genom alla år sen den kom.

Permalänk
Medlem

stämmer inte för mig, jag tycker de har typ blivit bättre.... kör everquest classic idag och tycker grafiken är mysigare än moderna spel, vet inte om det är fel i huvudet på mig.

gamla spel handholdar inte, man blir kastad in i en värld som känns verkligare än nyare spel som handhåller och är överdrivet polerade, i världen av everquest classic kan man springa in i fel gränd i nybörjar staden och bli slaktad för att man tror på fel gud, rätt fet rollspelskänsla och inget känns förgivet man blir överaskad hela tiden