Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Bildexpert 📺

Egentligen ett riktigt lyxproblem för LG att ta tag i. Det är nu så många som har köpt två LG-TV till hemmet att de behöver ta tag i en lösning för det här.

Vet ingen annan tillverkare som stött på detta problem i samma omfattning som just LG.

Permalänk
Medlem

Jaha, så har man flera LG Oled TVs så kan alla tv-apparater styras med samma fjärrkontroll?
Har en 65 just nu men har köpt en 48 och en 42 men ej kopplat in dem ännu.
Jobbigt om alla sätts igång samtidigt då.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är samma problem när man har flera Samsung, flera Sony och flera Philips etc. i samma lokal. En fjärr slår av/på de andra också.

Men av någon anledning – jag gissar på framgångar i försäljningen – kommer frågan upp mycket oftare med LG:s TV. Så hatten av för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Jaha, så har man flera LG Oled TVs så kan alla tv-apparater styras med samma fjärrkontroll?
Har en 65 just nu men har köpt en 48 och en 42 men ej kopplat in dem ännu.
Jobbigt om alla sätts igång samtidigt då.

Mest ett problem om de står i samma rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är samma problem när man har flera Samsung, flera Sony och flera Philips etc. i samma lokal. En fjärr slår av/på de andra också.

Men av någon anledning – jag gissar på framgångar i försäljningen – kommer frågan upp mycket oftare med LG:s TV. Så hatten av för dem.

Är väl IR som skapar dessa bekymmer? Varför inte blåtand?

Permalänk
Medlem

Har också haft bekymmer med att en fjärrkontroll påverkar LG-tv:n...
Fast i mitt fall är det fjärrkontrollen till android-stickan som används i sovrummet som ibland får C2:an i vardagsrummet att gå igång?!
Den är blåtand vad jag vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är väl IR som skapar dessa bekymmer? Varför inte blåtand?

Svårt att få låg standby med aktiv blåtand kanske?

Tror energin i IR räcker för att aktivera en strömbrytare som startar resten när allt är helt av

Permalänk
Medlem

Har blivit ägare till en C2 42" som ska användas som datorskärm. Trodde en HDMI kabel skulle ingå.
Behöver därför skaffa mig en HDMI 2.1 kabel om jag fattat rätt för att kunna utnyttja 120Hz.

Vilken HDMI kabel rek ni att jag köper? Vill inte betala sjuka summor men vill gärna ha en i bra kvalitet.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Har blivit ägare till en C2 42" som ska användas som datorskärm. Trodde en HDMI kabel skulle ingå.
Behöver därför skaffa mig en HDMI 2.1 kabel om jag fattat rätt för att kunna utnyttja 120Hz.

Vilken HDMI kabel rek ni att jag köper? Vill inte betala sjuka summor men vill gärna ha en i bra kvalitet.

https://www.amazon.se/dp/B08TGG316Z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Har blivit ägare till en C2 42" som ska användas som datorskärm. Trodde en HDMI kabel skulle ingå.
Behöver därför skaffa mig en HDMI 2.1 kabel om jag fattat rätt för att kunna utnyttja 120Hz.

Vilken HDMI kabel rek ni att jag köper? Vill inte betala sjuka summor men vill gärna ha en i bra kvalitet.

Dessa kör jag med, funkar perfekt.
Hög kvalitet och certifierade. Och svenska.

https://noerdic.se/collections/certified

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tackar!

Skrivet av Thomas:

Dessa kör jag med, funkar perfekt.
Hög kvalitet och certifierade. Och svenska.

https://noerdic.se/collections/certified

Tackar!

Vad rek ni för kablar som kan köpas i butik? Har NoN, Elgiganten, Media Markt i Västerås
Har lite svårt med beställning på nätet för vill gärna testa i helgen!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Vad rek ni för kablar som kan köpas i butik? Har NoN, Elgiganten, Media Markt i Västerås
Har lite svårt med beställning på nätet för vill gärna testa i helgen!

Elgiganten säljer Nördic-kablar vad jag sett. Har dock inte rent fysiskt sett dem i butik då jag brukar vara hos dem typ en gång om året.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon med LG som vill ha den här? För att få gigabit connection.
Helt gratis. Helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Tackar!

Tackar!

Vad rek ni för kablar som kan köpas i butik? Har NoN, Elgiganten, Media Markt i Västerås
Har lite svårt med beställning på nätet för vill gärna testa i helgen!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_ekon-hdmi-kabel-8k-v2-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon med LG som vill ha den här? För att få gigabit connection.
Helt gratis. Helt ny.
<Uppladdad bildlänk>

tar den gärna om ingen tagit den redan.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

tar den gärna om ingen tagit den redan.

absolut!! PM

Permalänk
Medlem

Den verkar inte vara certifierad. Mitt tips är att köpa en kabel som är certifierad för Ultra High Speed, sen spelar märket mindre roll. Deltaco har prisvärda kablar som även brukar finnas hos renodlade databutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Den verkar inte vara certifierad. Mitt tips är att köpa en kabel som är certifierad för Ultra High Speed, sen spelar märket mindre roll. Deltaco har prisvärda kablar som även brukar finnas hos renodlade databutiker.

Håller med!
… men kan väl flagga för att även ultra high speed kablar kan strula: jag fick sporadiskt svart skärm med en certad Hama kabel mellan LG B1 och RTX 3080 kort tex...
Men en Nördic kabel funkade

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon med LG som vill ha den här? För att få gigabit connection.
Helt gratis. Helt ny.
<Uppladdad bildlänk>

Läste någonstans på avsforum om att processorn i TVn ligger på konstant 100% då man körde med ethernet usb adpater.
Jag använde adapter förr men har kopplat ur den och märker ingen skillnad. Kanske minimal extra buffer-tid.

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt lg c2 42" som datorskäm och fick den för någon vecka sedan. Medan jag väntade på min hdmi 2.1 från inets egna kollektionen tog jag random hdmi hemma och tryckte in för jag tänkt att jag ville köra den direkt fast då kanske i 32 eller 60hz om det var allt kabeln stödjer. Jag har inte köpt/fått en hdmi på väldigt länge så är övertygad om att jag inte hade någon 2.1 hemma. Men tven verkarkade att gå att köra i 120hz från mitt 3090 utan problem.
Givetvis har jag nu bytt kabeln till den nya, men nu står jag lite frågande...
Hur bekräftar man att man verkligen har 120hz ut på skärmen? Tvn säger att den kör i 120hz läget och darorn har jag kontrollerat puttar ut 120hz (hade 144hz innan).
Och kan potentiellt en inte 2.1 kabel klara av att skicka det?

För övrigt sprang jag in i ett av det värsta ilandaproblemen man kan ha med en oled här om dagen. Skärmen var för svart för att jag skulle se vart jag skulle gå vidare (även efter att jag bumpat upp brightness) i ett spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns äldre HMDI-kablar som är välbyggda och orkar de bandbredder som krävs för 4K/120. Det kan också förekomma link training där displayen begär DSC-komprimering av bilden. Tror dock inte LG har tagit den vägen ännu. Men också att man kör 4K/120/8-bit med 4:2:0-subsampling vilket ryms inom gamla 18 Gbps-gränsen. Dvs du kör kanske inte full kapacitet ännu.

Kör du en Ultra High Speed-certifierad kabel är kabelns tillverkning garanterad för 48 Gbps och även skärmad för radiointerferens, något som äldre anonyma kablar sällan är.

Annars är inte så komplicerat. Kör du 120 Hz från datorn och info-rutan på TV:n anger 120 Hz, då kör du rimligen 120 Hz. Ifall kabeln inte orkar med bandbredden får du ingen bild alls eller bild med avbrott och störningar. Vill man vara supersäker och inte riktigt litar de flera miljoner LG OLED-användare att 120 Hz fungerar? Då kan man HFR-filma med mobilen av något man vet går i 120 FPS, likt ett snabbt spel eller testufo eller testufot:s frameskipping-test, och där se resultaten.

Att skärmen är för svart är inte OLED i sig, utan beror på att TV:n ankrat svart på fel nivå. Kan beror på missmatchande inställningar video/datanivåer för HDMI från ditt håll men också på hur svart ankras i inställningarna. Artikel om hur det fungerar här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk

Stör mig lite att vitan är varmare i mitten och kallare på sidorna.
Samma för er?

https://youtu.be/cC4RO7z9XaA?t=401

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Stör mig lite att vitan är varmare i mitten och kallare på sidorna.
Samma för er?
https://i.ibb.co/xL1mPng/20230318-104831.jpg
https://youtu.be/cC4RO7z9XaA?t=401

Tyvärr väldigt vanligt. Visst finns det bättre och sämre men nästan alla paneler har detta. Precis som vertical banding så är det ett lotteri...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tyvärr väldigt vanligt. Visst finns det bättre och sämre men nästan alla paneler har detta. Precis som vertical banding så är det ett lotteri...

Har det något att göra med betraktningsvinkeln. Om ni sitter 2 meter bak så vinkeln blir mer detsamma? Stör mig inte så mycket på deg på min 48":are. Förvisso c1

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tack.
Det stämmet ang betraktningsvinkeln.
Det ändras beroende på hur jag tittar på skärmen, om jag flyttar mig till höger eller vänster.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer i Vincents klipp nedan så är sannolikt 42C3 oanvändbar som skärm. Att stänga av TPC och GSR i servicemenyn krävdes för att jag ska anse att C2 funkar som desktopskärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Om detta stämmer i Vincents klipp nedan så är sannolikt 42C3 oanvändbar som skärm. Att stänga av TPC och GSR i servicemenyn krävdes för att jag ska anse att C2 funkar som desktopskärm.

https://youtu.be/cYu5ACe_ln0

Förutsatt att de inte har fixat det på annat vis då. Jag är kluven på vad jag ens gissar på där. Förhoppningsvis så har de åtminstone fixat så att TPC inte längre dimmar ner långa mörka scener till nästan 100% svart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Om detta stämmer i Vincents klipp nedan så är sannolikt 42C3 oanvändbar som skärm. Att stänga av TPC och GSR i servicemenyn krävdes för att jag ska anse att C2 funkar som desktopskärm.

https://youtu.be/cYu5ACe_ln0

I have been wanting to turn off these settings on my 77C2. But I fear it voids the warranty....! Isn't that the case?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I have been wanting to turn off these settings on my 77C2. But I fear it voids the warranty....! Isn't that the case?

Sure, it dies technically void your warranty. But with some care you should be able to avoid problems. Especially if you don't use your set as a desktop monitor. I have these settings turned off on my 65C8 as well.

Permalänk
Medlem

Någon som testat eller verkligen har koll på hur mycket (om något) bättre Dolby Vision är på 2022-års modellerna (främst G2) än HDR10? Försökt läsa lite men inte hittat så mkt matnyttigt. DV verkar vara mastrat med högre NITs i åtanke än HDR10 och G2an kan väl nästan nå 1k NITs.

Ska installera min nya 77G2 nu i veckan och inser att då jag kör madVR på min HTPC har jag inte möjlighet till att spela upp Dolby Vision. Värt att köpa en mediaspelare enkom för DV? madVR bjussar ju på mycket annat gött nämligen...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead