Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu tror jag @frong pratar om ABL eftersom den dimmar när han öppnar fönster på skrivbordet. ABL går inte att stänga av ens från Service Menyn. Vad du kan stänga av i Service Menyn är TPC (Temporal Peak brightness Control) och GSR (Global Sticking Reduction) och dom handlar mer om att under längre tid dimma statiska bilder utan rörelse och inte så mycket om hur pass ljus bilden är. ABL handlar mer om ljusstyrkan och arbetar snabbare för att dimma och du kan se hur den nästan direkt dimmar om du öppnar upp ett stort vitt fönster som typ ett textdokument.

Ett sätt att minska ABL inverkan vid PC användning är att minska kontrasten till ca 80. Eftersom kontrasten även påverkar färg så får man öka färgdjupet lika många steg som man minskade kontrasten för att kompensera.

Tror det var av Classy som jag läste om detta på AVS Forum och han hävdar att detta skall funka upp till ca 200nits utan att ABL är märkbar.

Skrivet av Clasito:

@frong, är det en långsam dimning eller sker det samma sekund som ett (vitt) fönster öppnas?

Det jag syftar på är att skärmen drar ner ljusstyrkan efter X minuter när jag sitter med t.ex. word + youtube uppe och jag inte rör runt fönstren på skärmen. Då behöver jag maximera t.ex. Youtube-fönstret för att ljusstyrkan skall återgå till "normal" igen. Då dimmar den ner igen efter X minuter och jag får maximera Youtube igen, repeat.

Den dimmar inte när jag öppnar eller flyttar runt saker på skrivbordet, spelar osv, utan vid mer statisk vy.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det jag syftar på är att skärmen drar ner ljusstyrkan efter X minuter när jag sitter med t.ex. word + youtube uppe och jag inte rör runt fönstren på skärmen. Då behöver jag maximera t.ex. Youtube-fönstret för att ljusstyrkan skall återgå till "normal" igen. Då dimmar den ner igen efter X minuter och jag får maximera Youtube igen, repeat.

Den dimmar inte när jag öppnar eller flyttar runt saker på skrivbordet, spelar osv, utan vid mer statisk vy.

Då är det TPC och GSR som behöver stängas av. Jag gjorde det i servicemenyn relativt omgående. Går inte att använda C2 som skärm annars enligt mig. Man får som användare vara försiktig med hur skärmen används för att undvika problem i längden. I mitt fall så kör jag inte särskilt ljusstarkt (förutom i HDR), använder skärmsläckare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Då är det TPC och GSR som behöver stängas av. Jag gjorde det i servicemenyn relativt omgående. Går inte att använda C2 som skärm annars enligt mig. Man får som användare vara försiktig med hur skärmen används för att undvika problem i längden. I mitt fall så kör jag inte särskilt ljusstarkt (förutom i HDR), använder skärmsläckare osv.

Yes. Lär nog göra det snart och hoppas att eventuell garanti funkar ändå om något händer. Är nog beredd att hålla med om att det är gränsfall att använda den som skärm utan att stänga av det, väldigt irriterande att konstant behöva göra något för att gå tillbaka till rätt ljusstyrka.

Är också väldigt försiktig. Skärmen stängs av snabbt när jag inte använder datorn och om jag vet att jag skall lämna datorn mer än 10 minuter stänger jag helt enkelt av skärmen med kontrollen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det jag syftar på är att skärmen drar ner ljusstyrkan efter X minuter när jag sitter med t.ex. word + youtube uppe och jag inte rör runt fönstren på skärmen. Då behöver jag maximera t.ex. Youtube-fönstret för att ljusstyrkan skall återgå till "normal" igen. Då dimmar den ner igen efter X minuter och jag får maximera Youtube igen, repeat.

Den dimmar inte när jag öppnar eller flyttar runt saker på skrivbordet, spelar osv, utan vid mer statisk vy.

Ok då var jag fel ute med ABL. @Clasito var rätt ute med ASBL (TPC, GSR). Tyvärr är det nog service menyn som gäller då och jag vet inte om något sätt att minska dess effekt utan service menyn. Den enda inställningen som kan hjälpa något i vanliga användarmenyn är i så fall Logo Brightness men jag tror inte du kommer se någon direkt skillnad.

Om du känner att du vill avaktivera TPC och GSR så finns det flera sätt att ta sig till service menyn utan att behöva köpa en Service Remote (Luna commmand, Color Control, BSCPYLGTV)

Permalänk
Medlem

går också att komma åt service menyn om man är en Android telefon med IR, jag har tex en Galaxy S6 liggandes enbart för det, använder denna app.

https://play.google.com/store/search?q=myremocon&c=apps&hl=en...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Har märkt att min Nintendo Switch och tv:n strular med ARC ibland. Bara Switchen som bråkar. Ibland så fattar inte soundbaren att Switchen är på och vägrar använda HDMI-ARC och jag får således inget ljud. Nån som varit med om nått liknande?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har märkt att min Nintendo Switch och tv:n strular med ARC ibland. Bara Switchen som bråkar. Ibland så fattar inte soundbaren att Switchen är på och vägrar använda HDMI-ARC och jag får således inget ljud. Nån som varit med om nått liknande?

Inte exakt samma men liknande. Jag kör Switch till B1 via optisk. Funkar inte att ställa in Switchet på 5.1 utan måste köra stereo

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

Slog till på en LG C2 42 tum.
Skulle köpa en ny men såg att det fanns en i fyndhörnan för endast 7500kr, tvekade men slog till :).
Var orolig för döda pixlar men verkar inte vara någon död.
Supernöjd, det ända jag är lite osäker på är hur illa "verical lines" är.
Syns gaska mycket på vänster sida, här är en bild nedan.
Är det illa eller?

Permalänk
Medlem

Hade velat koppla in endast en subwoofer till LG C2 42", men verkar inte direkt finnas något smidigt alternativ?

Kopplar man subwoofern till hörlursingången så separeras volymen mellan TV/subwoofern.
Lite samma situation om man kopplar den via optisk utgång istället (en fast volym ut till subwoofern separat från TV:en).

Lite synd, då högtalarna i sig är helt okej ändå, men saknar lite bas. Lutar väl åt att skaffa en regelrätt ljudlösning men hade varit skönt att spara plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Hade velat koppla in endast en subwoofer till LG C2 42", men verkar inte direkt finnas något smidigt alternativ?

Kopplar man subwoofern till hörlursingången så separeras volymen mellan TV/subwoofern.
Lite samma situation om man kopplar den via optisk utgång istället (en fast volym ut till subwoofern separat från TV:en).

Lite synd, då högtalarna i sig är helt okej ändå, men saknar lite bas. Lutar väl åt att skaffa en regelrätt ljudlösning men hade varit skönt att spara plats.

Känner samma sak på min B1, kör via förstärkare med fjärrkontroll, men lite bökigt med en extra fjärr bara för detta. Känns som man borde kunna sätta en ratio mellan inbyggda och utgången som behålls eller något? Har inte hittat någon bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Slog till på en LG C2 42 tum.
Skulle köpa en ny men såg att det fanns en i fyndhörnan för endast 7500kr, tvekade men slog till :).
Var orolig för döda pixlar men verkar inte vara någon död.
Supernöjd, det ända jag är lite osäker på är hur illa "verical lines" är.
Syns gaska mycket på vänster sida, här är en bild nedan.
Är det illa eller?
https://i.ibb.co/xSnNFQh/20230307-191653.jpg

https://i.ibb.co/7WDnLkL/20230307-191611.jpg

Asså ja, det är ju långt ifrån godkänt i mina ögon. Syns det under normalt tittande så är det fan ingen idé att behålla den bara för att spara någon tusing. Att sånt här kan gå igenom deras QC...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Yes. Lär nog göra det snart och hoppas att eventuell garanti funkar ändå om något händer. Är nog beredd att hålla med om att det är gränsfall att använda den som skärm utan att stänga av det, väldigt irriterande att konstant behöva göra något för att gå tillbaka till rätt ljusstyrka.

Är också väldigt försiktig. Skärmen stängs av snabbt när jag inte använder datorn och om jag vet att jag skall lämna datorn mer än 10 minuter stänger jag helt enkelt av skärmen med kontrollen.

Bet i det sura äpplet och gick in i service-menyn till slut och stängde av de två funktionerna.

Riktigt gött att slippa hålla på att förstora och dra runt fönster konstant. Skulle säga nästan nödvändigt om man vill anv. den som datorskärm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Pls help med fråga om c2 evo.. Läser mycket om att oled är bäst i mörka rum och att man kanske ska satsa på ex samsung qled om tv´n kommer stå ljust. Det svåra för mig är hur mycket jag ska ta hänsyn till det som skrivs. Är det kass att titta på en oled på dagen/eftermiddagen generellt eller är det mer att de inte ska stå i direkt solljus? Jag blir inte klok när jag läser tester och recensioner, flera skriver att det är värt att titta på ex samsung som har större ljusstyrka samtidigt som jag tänker att det kan väll inte vara så att oled är helt uteslutet större delen av dagen i vanligt dagsljus. Där vi har vår tv nu står den aldrig i direkt solljus, däremot kommer såklart vardagsrummet vara ljust utifrån stora fönster och altandörr.

Input?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pizzapie:

Pls help med fråga om c2 evo.. Läser mycket om att oled är bäst i mörka rum och att man kanske ska satsa på ex samsung qled om tv´n kommer stå ljust. Det svåra för mig är hur mycket jag ska ta hänsyn till det som skrivs. Är det kass att titta på en oled på dagen/eftermiddagen generellt eller är det mer att de inte ska stå i direkt solljus? Jag blir inte klok när jag läser tester och recensioner, flera skriver att det är värt att titta på ex samsung som har större ljusstyrka samtidigt som jag tänker att det kan väll inte vara så att oled är helt uteslutet större delen av dagen i vanligt dagsljus. Där vi har vår tv nu står den aldrig i direkt solljus, däremot kommer såklart vardagsrummet vara ljust utifrån stora fönster och altandörr.

Input?

Alla rum är olika och "ljust rum" har väldigt olika betydelse på vem du frågar. Så även recensenter. Jag skulle säga att majoriteten svenskar i svenska hem överskattar hur ljust deras rum är i fråga om ljusnivåer, alltså mätbara Lux. Men extremt få äger en lux-mätare och i den mån man skaffar en app till telefon eller liknande är de rätt varierande hur de mäter.

Utgå från din TV du har idag och hur den fungerar. Är det en äldre och enklare TV du sitter på är det troligtvis så att den har både sämre ljusstyrka och sämre reflexfilter en än OLED C2 etc. Det har ju hänt mer än en gång i forumet att någon oroar sig över en OLED är för ljussvag när de i själva sitter på en gammal plasma och tycker den fungerar i rummet de har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla rum är olika och "ljust rum" har väldigt olika betydelse på vem du frågar. Så även recensenter. Jag skulle säga att majoriteten svenskar i svenska hem överskattar hur ljust deras rum är i fråga om ljusnivåer, alltså mätbara Lux. Men extremt få äger en lux-mätare och i den mån man skaffar en app till telefon eller liknande är de rätt varierande hur de mäter.

Utgå från din TV du har idag och hur den fungerar. Är det en äldre och enklare TV du sitter på är det troligtvis så att den har både sämre ljusstyrka och sämre reflexfilter en än OLED C2 etc. Det har ju hänt mer än en gång i forumet att någon oroar sig över en OLED är för ljussvag när de i själva sitter på en gammal plasma och tycker den fungerar i rummet de har...

Tack för input. Jag försöker tolka in det jag läser om oled till det konkreta vardagliga. I ett standardvardagsrum i en standardvilla i Sverige, är det rimligt att tänka att en c2evo inte gör sig bra? Känns rimligtvis som att det borde funka, särskilt eftersom den aldrig kommer stå i direkt solljus och vi har altantak som skyddar solen från att komma in i rummet. Heller inte söder-fönster som stökar med ljuset. Tror jag chansar och kör på en, så är det väll att byta in om det inte skulle funka.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Asså ja, det är ju långt ifrån godkänt i mina ögon. Syns det under normalt tittande så är det fan ingen idé att behålla den bara för att spara någon tusing. Att sånt här kan gå igenom deras QC...

Frågan är hur en OK skärm ska se ut.
Kan någon ta samma bild så jag vet om nästa skärm är OK?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moyozuz539:

Frågan är hur en OK skärm ska se ut.
Kan någon ta samma bild så jag vet om nästa skärm är OK?

Grått ska vara grått. Är det lite mindre flammigt så är det saksamma förutsatt att det inte syns annars.
Är det dock väldigt starka gråa staplar, som även syns i mörka panoreringar, så kan det vara värt att byta även då.

Permalänk
Medlem

Det går att lura dimnings-algoritmen om man stör sig på att ljusstyrkan minskar när man sitter och arbetar i något fönster.
Man kör en video i helskärmsläge och har sina arbetsfönster ovanpå. Dessa måsta lämna tillräckligt av ytan synlig.
Jag gör så här när jag sitter och kodar och har ett annat fönster öppet bredvid. Fungerar bra och man slipper förverka garantin. Sen att skärmen kanske inte mår så bra ... är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Frågan är hur en OK skärm ska se ut.
Kan någon ta samma bild så jag vet om nästa skärm är OK?

Well, en skärm är OK när sådana här fel endast syns på testbilder. Kanske är en orealistisk hållning när det gäller LGs oled paneler då de släpper igenom många paneler som din. En OK skärm bör ha lite vertical banding, pink tint är svårt att undvika. Att ha båda däremot är ett återköp enligt mig. Att köpa ”defekta” paneler till fullpris känns ju inte helt rätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sitter på en LG B7 och funderar på om det är värt att uppgradera ännu eller om man ska vänta in nästa generation C4:or. Det är egentligen endast AirPlay 2 jag saknar. 120 Hz är trevligt, men ingen brådska då jag primärt spelar på en PS4 på TV:n.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Well, en skärm är OK när sådana här fel endast syns på testbilder. Kanske är en orealistisk hållning när det gäller LGs oled paneler då de släpper igenom många paneler som din. En OK skärm bör ha lite vertical banding, pink tint är svårt att undvika. Att ha båda däremot är ett återköp enligt mig. Att köpa ”defekta” paneler till fullpris känns ju inte helt rätt.

Tack.
Tror jag åker och köper en ny, men behåller min gamla ;).
Dvs jag ställer dom sida vid sida och ser vilken som är bäst.
Känns riskabelt att lämna tillbaka den och sedan köpa ny som kanske ser likadan ut och då 1500kr mer.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Grått ska vara grått. Är det lite mindre flammigt så är det saksamma förutsatt att det inte syns annars.
Är det dock väldigt starka gråa staplar, som även syns i mörka panoreringar, så kan det vara värt att byta även då.

Min c8 har också gråa staplar, jag måste ha otur med mina oled köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moyozuz539:

Min c8 har också gråa staplar, jag måste ha otur med mina oled köp.

Tror alla modeller har de. Men olika synlighetsgrader. Vissa har såpass att det syns tydligt i mörka panoreringar i film och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Slog till på en LG C2 42 tum.
Skulle köpa en ny men såg att det fanns en i fyndhörnan för endast 7500kr, tvekade men slog till :).
Var orolig för döda pixlar men verkar inte vara någon död.
Supernöjd, det ända jag är lite osäker på är hur illa "verical lines" är.
Syns gaska mycket på vänster sida, här är en bild nedan.
Är det illa eller?
https://i.ibb.co/xSnNFQh/20230307-191653.jpg

https://i.ibb.co/7WDnLkL/20230307-191611.jpg

Kanske är något för den andra tråden förresten:
#19845671

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Min c8 har också gråa staplar, jag måste ha otur med mina oled köp.

Min C8 har också vissa ojämnheter och staplar i 5%-grå testbilder. Som @Nozomi skeiver ovan så förekommer det på i princip alla paneler. På min 65" C8 så är det osynligt i vanligt tittande dock.

Jag har även en 42" C2 där det i princip inte syns alls. Inte ens på testbilder. En mycket ren bild.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt vid ojämnheter: låt det gå ett tag och låt ett antal panelrefresh-cykler passera. Är det lika eller värre, dokumentera och reklamera!

Permalänk

Då det var en fyndvara vet jag inte hur länge tidigare ägare använde den.
Körde en pixel reflash men ser likadant ut.
Problemet är om jag väntar för länge är att priset kanske går upp.

Permalänk

Nya tv:n har mindre banding på vänster sida.

Nya tv:n

Vs

gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Helt klart bättre. Hur länge har den nya gått?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Helt klart bättre. Hur länge har den nya gått?

Jo.
Typ 5 timmar, har kört några pixel clean också.
Så här såg den upp vid första uppstart.