Intresset för VR faller

Permalänk
Melding Plague

Intresset för VR faller

Dammet har lagt sig efter den stora VR-boomen och intresset bland kunder att köpa headset dippade rejält 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

.. igen.

Gammal nog att minnas den förra VR-boomen på 90-talet. Snart kanske 3D-tv kommer tillbaka!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Intresset för att lägga sina pengar på viktigare saker har ökat.

Permalänk
Medlem

Väntar på bättre headsets. De nuvarande är inte tillräckligt mycket bättre än gen 1 ännu. Men det börjar närma sig nu!

Permalänk

Kännde på mig att detta skulle vara ännu en grej precis som 3d-glasögon. Vi hade den den första VR-boomen på 90-talet nu igen på 2010-talet men nästa sväng kanske gör att VR är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Skedde väl inte så mycket inom VR 2022 så det är väl inte så förvånande? Jämför mjukvara och hårdvara med 2021 och 2023 så är det ett riktigt mellan år, Quest 2 hade förmodligen mättats och det behövs större framsteg för en bredare marknad.

Marknaden är långt ifrån mättad, har ju knappt funnits möjlighet till grafiskt avancerade spel innan i år, men nu ser det ju ut att bli stor skillnad på bland annat den punkten framöver.

Jag upplever att VR har varit i Beta stadie fram till nu och börjar bli 1.0.

2023-2024 är stora år för utvecklingen av VR, både när det kommer till hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Väntar på bättre headsets. De nuvarande är inte tillräckligt mycket bättre än gen 1 ännu. Men det börjar närma sig nu!

Skrivet av Fearnox:

Skedde väl inte så mycket inom VR 2022 så det är väl inte så förvånande? Jämför mjukvara och hårdvara med 2021 och 2023 så är det ett riktigt mellan år, Quest 2 hade förmodligen mättats och det behövs större framsteg för en bredare marknad.

Marknaden är långt ifrån mättad, har ju knappt funnits möjlighet till grafiskt avancerade spel innan i år, men nu ser ser det ju ut att bli stor skillnad på bland annat den punkten framöver.

Jag upplever att VR har varit i Beta stadie fram till nu och börjar bli 1.0.

2023-2024 är stora år för utvecklingen av VR, både när det kommer till hårdvara och mjukvara.

Jo precis, har väl inte dykt upp speciellt många riktigt lockande produkter under 2022? (eller missar jag någon nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testat en del i simracing. Det är häftigt helt klart men fortfarande för pixligt, svettigt och jobbigt helt enkelt.

Kan vara ett värt komplement för visa men tror det är några år bort innan man kommer in i det där WOW faktorn.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Var det verkligen en "boom" någonsin? Mitt intresse har varit iskallt ända sedan Facebook köpte Occulus. Ingen jag känner har köpt något VR-headset någonsin. Känns mer som typ 3D-TV. Något man betalar för att det ska hypas som fan men knappt någon har det i verkligheten.

Tekniken är väl för dålig och för dyr som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

VR headsets behöver både bli billigare att köpa och smidigare att bära. PSVR2 verkar ju grym sett till vad som finns sedan tidigare men det är fortfarande ett ganska dyrt inköp för dom flesta, framförallt om man inte redan idag sitter med ett PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kännde på mig att detta skulle vara ännu en grej precis som 3d-glasögon. Vi hade den den första VR-boomen på 90-talet nu igen på 2010-talet men nästa sväng kanske gör att VR är här för att stanna.

Det är ju iofs rätt stor skillnad, om VR misslyckas så är det inte av samma skäl som 3D glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testat en del i simracing. Det är häftigt helt klart men fortfarande för pixligt, svettigt och jobbigt helt enkelt.

Kan vara ett värt komplement för visa men tror det är några år bort innan man kommer in i det där WOW faktorn.

Samma här, det är tillräckligt jobbigt att komma igång, och tillräckligt krävande som det är. Kör iRacing på ultrawide istället. Hoppas på trippelmonitor när jag lyckats bygga min mancave - vilket år som helst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var det verkligen en "boom" någonsin?

Allt är en definitionsfråga, men närmre 9 miljoner enheter sålda ett dåligt år är väl inte kattskit??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera från första Vive, men det måste vara trådlöst. Har gått och hoppats att Valve skulle släppa en trådlös Index version.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Världsekonomin är en stor bov i det hela. När man ser hur all teknik har exploderat i prishöjningar så är det nog lätt att skippa VR.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Hårdvaran behöver bli mycket bättre och det behövs spel/program som driver försäljning.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Allt är en definitionsfråga, men närmre 9 miljoner enheter sålda ett dåligt år är väl inte kattskit??

Jämför det med hur många som köper ny TV, mobil, dator, bil etc varje år trots att de redan har en sedan tidigare så... Blir det genast ganska futtigt.

Men visst. Jämför man med något som såöt sämre än 9 miljoner ett dåligt år så är det väl bra, antar jag.

Men det har ju inte direkt blivit någon som man naturligt "bara ska ha" som sakerna jag nämnde ovan, utan är väl mer en sak som folk som har råd och tycker det vore kul att testa har köpt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"intresset för VR faller"

3 veckor efter PSVR2 release..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

För dåliga, för dyra, för dålig mjukvara, för få spel, dyr el, dyrt bränsle.
Guldpengarna måste sparas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen ett ps vr 2 och är det absolut häftigaste jag har upplevt sedan man såg tomten med julklappar för första gången. Hoppas trenden vänder!

Permalänk
Medlem

Det tog jag upp när jag kommenterade den här nyhetsartikeln på SweClockers men blev påhoppad av några fantastiska VR-förespråkare, FÖR SÅ VAR DET MINSANN INTE ALLS! Skönt att få rätt så här i efterhand.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32496-sony-bekraftar-detalj...

Permalänk
Medlem

Behöver lanseras ett bättre headset, typ i stil med PSVR2 fast till PC.

Just nu ser jag ingen anledning att byta ut mitt nuvarande Samsung Odyssey WMR headset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant imo.

Permalänk
Medlem

Mitt VR-intresse är lika med noll. Finns ett bra spel, Alyx. Grafiken på de allra flesta VR-spelen känns lite PS3/X360 era också så de har en riktigt lång bit kvar att gå innan jag ens överväger ett köp. Ska finnas minst tre mästerliga spel och grafiken måste upp rejält.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Skaffade nyligen ett ps vr 2 och är det absolut häftigaste jag har upplevt sedan man såg tomten med julklappar för första gången. Hoppas trenden vänder!

Håller helt med. Det svåra med VR är att det måste upplevas. Det är många här i tråden som avfärdar det men efter att ha köpt psvr2 tycker jag att det är rätt uppenbart att VR och framförallt AR är framtiden.

Permalänk
Sötast

Quest2 var vi ju väldigt många som köpte.
Detta på grund av att den var markant bättre emot föregående generation, samt fullt trådlöst.

Sedan dess har jag inte märkt av någon konkurrerande produkt som skulle vara värd att man skulle uppgradera.
Samt att Meta som står för så stor försäljning öppet går ut och informerar att de kommer göra de gamla generationerna obrukbara allt eftersom de säljer nyare generationer, inte för att det måste, för att de vill. De som är insatta och gillar VR kommer nog vänta på the next big thing, och mest troligt inte från Meta.

Det som krävs för en ökad marknad nu är att man faktiskt bara skall kunna köpa ett spel och streama det via PC och att det bara fungerar, omedelbart, utan en setting, utan en komplikation, utan ett lagg ej producerat av grafikkortet eller nätverket. Ingen knepig meny, ingen blackscreen, ingen handkontroll svävande en meter ovanför huvudet, ingen att din karaktär är för lång eller för kort, ingen krash etc etc etc.

Endast VÄLDIGT tålmodiga gamers och välinvesterade skulle någonsin orka bråka sig igenom PC-VR. Fixa skitet så kanske intresset ökar? ^^

Permalänk
Medlem

Köpte en Pico 4 i julas och har riktigt kul med den, håller dock med om att upplösningen måste upp en hel del och skärpan förbättras innan det blir riktigt bra.. men vi är på god väg
Får mitt RTX-4080 att svättas när jag kör 3160x3160 per öga i steamVR

Permalänk
Moderator
Moderator

Tycker fortfarande att det är skoj men ja fler bra titlar behövs, lirar gamla Skyrim med en massa mods och blir Half-Life: Alyx sen.

Hade själv gärna sett ett nischat headset som endast hade fokus på bra Air Link/trådlös PCVR och var så nedbantat som möjligt på AR, standalone-funktioner osv, men det verkar ju inte vara dit vi är på väg.

Har haft både Quest 2 och Pico 4, väldigt trevlig prisklass för vad man får anser jag men förstår att de dyrare headseten är väldigt svåra att motivera för de flesta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inget nytt som drivit utvecklingen framåt sedan Quest/Quest 2 och avsaknaden av spel som tillför något nytt eller drar iväg i försäljning (Half Life: Alyx, Beatsaber för att nämna två) ställer också till det. Jag gillar VR men det har varit aningen klent de senare åren.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tycker fortfarande att det är skoj men ja fler bra titlar behövs, lirar gamla Skyrim med en massa mods och blir Half-Life: Alyx sen.

Hade själv gärna sett ett nischat headset som endast hade fokus på bra Air Link/trådlös PCVR och var så nedbantat som möjligt på AR, standalone-funktioner osv, men det verkar ju inte vara dit vi är på väg.

Delar önskemålen med dig här. Trådad VR vill jag inte tillbaks till så sådanna lösningar går bort för mig. Half Life: Alyx har jag sparat lite på men börjat bli rätt sugen på att ta tag i det spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...