Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Mvh

Jag blandar ej ihop de.

Mvh

Så du menar att du har 16GB used vram, medans en annan i tråden har 9GB used i 4K. Låter inte rimligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@shugge

Du ser, lyssna på oss som kan istället.😊

Och söker man på 4080 stutter får man upp lika mycket trådar där

Nja av vad du sagt hittills så verkar du inte riktigt förstå tekniken eller hur saker och ting verkligen fungerar.
Så du borde nog lyssna mer på andra som kan

Skrivet av Pantburk:

@Minisulan

Googlar du 4080 stutter så finns det fler som har problem där samt 7900xtx är snabbare och amd verkar mogna fint med tiden och öka prestandan rätt bra så jag vet ej om du gjorde ett bra val?.

Mvh

Jag blandar ej ihop de.

Mvh

Jag gav MIN erfarenhet av 7900 serien (och även många andras) jag promotade även AMD.
JAG har inte stutters med mitt 4080 som jag hade med mitt 7900XTX och det var min upplevelse, säger inte att det är samma för dig.
Jag tycker att jag gjorde ett bra val då bytet eliminerade felet JAG upplevde.
Nej du har fel, Nvidia har inte bytt design på sin kärnstruktur sedan 20 serien och har således inte samma uppförsbacke som AMD har med en ny design, men AMD har en förmåga att bli bättre med tiden ja.
Självklart så finns det andra som har stutters med Nvidia precis som med AMD inget konstigt där.
Sen ditt påstående om att 16GB är för lite i dagens läge så har du fel igen....
Finns i stort sett inte ett enda spel som behöver eller använder 16GB VRAM idag (inte ens i 4K) och kommer nog fortsätta vara så fram tills vi får nya konsoler med bättre hårdvara, då konsoler är prioriterade i dagens spelutveckling.
Sen till så måste du läsa på lite om vad cache är då det är detta som till exempel COD gör, det tar allt minne den kan för att "säkra" eller veta vad den har. Sen om spelet faktiskt behöver allt ram spelar mindre roll utan den trycker in så mycket info som det finns VRAM.

Du har ett väldigt konfronterande sätt att diskutera "lyssna på oss som kan" "Gjorde du ett bra val" "Jag blandar inte ihop".
Försök få fram dina erfarenheter och hjälpa andra utan försöka säga att andra gjorde fel val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så du menar att du har 16GB used vram, medans en annan i tråden har 9GB used i 4K. Låter inte rimligt.

@shugge
Jag kör 3st 1440p 270Hz skärmar så kan vara därför eller olika grafikinställningar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Nja av vad du sagt hittills så verkar du inte riktigt förstå tekniken eller hur saker och ting verkligen fungerar.
Så du borde nog lyssna mer på andra som kan

Jag gav MIN erfarenhet av 7900 serien (och även många andras) jag promotade även AMD.
JAG har inte stutters med mitt 4080 som jag hade med mitt 7900XTX och det var min upplevelse, säger inte att det är samma för dig.
Jag tycker att jag gjorde ett bra val då bytet eliminerade felet JAG upplevde.
Nej du har fel, Nvidia har inte bytt design på sin kärnstruktur sedan 20 serien och har således inte samma uppförsbacke som AMD har med en ny design, men AMD har en förmåga att bli bättre med tiden ja.
Självklart så finns det andra som har stutters med Nvidia precis som med AMD inget konstigt där.
Sen ditt påstående om att 16GB är för lite i dagens läge så har du fel igen....
Finns i stort sett inte ett enda spel som behöver eller använder 16GB VRAM idag (inte ens i 4K) och kommer nog fortsätta vara så fram tills vi får nya konsoler med bättre hårdvara, då konsoler är prioriterade i dagens spelutveckling.
Sen till så måste du läsa på lite om vad cache är då det är detta som till exempel COD gör, det tar allt minne den kan för att "säkra" eller veta vad den har. Sen om spelet faktiskt behöver allt ram spelar mindre roll utan den trycker in så mycket info som det finns VRAM.

Du har ett väldigt konfronterande sätt att diskutera "lyssna på oss som kan" "Gjorde du ett bra val" "Jag blandar inte ihop".
Försök få fram dina erfarenheter och hjälpa andra utan försöka säga att andra gjorde fel val.

@Minisulan

Du har nog missuppfattat mig om du upplever mig så då jag hade en smiley efter det jag skrev.

Och jag måste väl få skriva att jag ej blandar ihop det då han frågade?

Ber om ursäkt om du upplevde det så eller vart kränkt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Minisulan

Googlar du 4080 stutter så finns det fler som har problem där samt 7900xtx är snabbare och amd verkar mogna fint med tiden och öka prestandan rätt bra så jag vet ej om du gjorde ett bra val?

Mvh

XTX är snabbare i vissa spel men drar mycket mer ström.

4080 med sin överdimensionerade kylare går tyst, svalt och drar märkbart mindre med ström.

XTX och 4080 presterar snarlikt i många spel och över 50 spel så vinner 4080 med en sisådär 5-10% sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

XTX är snabbare i vissa spel men drar mycket mer ström.

4080 med sin överdimensionerade kylare går tyst, svalt och drar märkbart mindre med ström.

XTX och 4080 presterar snarlikt i många spel och över 50 spel så vinner 4080 med en sisådär 5-10% sist jag kollade.

Helt korrekt.
Och tyvärr måste jag erkänna att Nvidia har en överlägsen produkt om man ser till helheten.
Tyst, felfritt ägande och det bara funkar.

AMD, drar väldigt mycket ström, rätt högljutt förutom Red Devil kanske, ojämn prestanda i spel, halv kassa funktioner i sina drivare och överlag en ”toys R us” känsla över hela releasen(tänkte på kylargate och den överhype AMD skapa innan släpp)
Trots detta så föredrar jag AMDs GUI och layout i inställningarna.

Får hoppas på 8000 😀

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Helt korrekt.
Och tyvärr måste jag erkänna att Nvidia har en överlägsen produkt om man ser till helheten.
Tyst, felfritt ägande och det bara funkar.

AMD, drar väldigt mycket ström, rätt högljutt förutom Red Devil kanske, ojämn prestanda i spel, halv kassa funktioner i sina drivare och överlag en ”toys R us” känsla över hela releasen(tänkte på kylargate och den överhype AMD skapa innan släpp)
Trots detta så föredrar jag AMDs GUI och layout i inställningarna.

Får hoppas på 8000 😀

@Minisulan

Det beror lite på vilken kylare man har på kortet ochså så dra inte alla över samma kant.

Mitt Asus Tuf 4070Ti låter bra mycket mer under belastning än mitt msi 7900xtx gaming trio samt mitt 7900xtx sapphire Radeon Nitro+ är så gott som knäpptyst.

Rtx 3070 korten jag haft har varit riktigt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Minisulan

Det beror lite på vilken kylare man har på kortet ochså så dra inte alla över samma kant.

Mitt Asus Tuf 4070Ti låter bra mycket mer under belastning än mitt msi 7900xtx gaming trio samt mitt 7900xtx sapphire Radeon Nitro+ är så gott som knäpptyst.

Rtx 3070 korten jag haft har varit riktigt tysta.

Vi pratar 4080 så jag vet inte varför du drar in 4070 ti 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi pratar 4080 så jag vet inte varför du drar in 4070 ti 🤔

@Dreas89

Vi pratade om Nvidia i helheten om du missade detta?

#19960128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Dreas89

Vi pratade om Nvidia i helheten om du missade detta?

#19960128

Inte när han citerade mitt inlägg som du citerade honom vidare på 🙏

Permalänk
Medlem

Blev det något kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

@Minisulan

Det beror lite på vilken kylare man har på kortet ochså så dra inte alla över samma kant.

Mitt Asus Tuf 4070Ti låter bra mycket mer under belastning än mitt msi 7900xtx gaming trio samt mitt 7900xtx sapphire Radeon Nitro+ är så gott som knäpptyst.

Rtx 3070 korten jag haft har varit riktigt tysta.

Var ditt 4070Ti överklockat till max?

Mitt 4070ti snittar 67c i Performance Bios med automatisk fläktkurva i Cyberpunk 1440p RT Ultra efter ett par timmar. Och den låter ingenting alls. Medans min Noctua fläkt på 150mm låter betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Nu går ju 7900 XT att få för under 10 000 så jag ser inte riktigt poängen. På Amazon.de så finns både XFX och MBA för under 900 euro inkl. Frakt.

Permalänk
Medlem

Gör det?

Permalänk
Medlem

Inet har fått in 50+ rx 6950 xt referens kort från amd för under 9k. Hur var dom korten? Bra dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Inet har fått in 50+ rx 6950 xt referens kort från amd för under 9k. Hur var dom korten? Bra dåliga?

precis som nya 7900 korten, presterar bra men blir varma och låter en hel del, precis som mer eller mindre alla AMD referenskort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Inet har fått in 50+ rx 6950 xt referens kort från amd för under 9k. Hur var dom korten? Bra dåliga?

Jag skulle nog sträcka mig 100-300 kr till och få en rejäl kylare, kommer göra skillnad på både temperatur och ljudnivå. Finns både powercolor och sapphire, personligen föredrar jag det sistnämnda, de gör grymma kylare

Edit: Såg att sapphire nu gått upp lite så kanske kika på powercolor istället: https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6950-X...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag skulle nog sträcka mig 100-300 kr till och få en rejäl kylare, kommer göra skillnad på både temperatur och ljudnivå. Finns både powercolor och sapphire, personligen föredrar jag det sistnämnda, de gör grymma kylare

Edit: Såg att sapphire nu gått upp lite så kanske kika på powercolor istället: https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6950-X...

Aa kikat på red Devil samt Sapphire på inet för 9495kr.
Det som talar för inet är deras suveräna kundtjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag skulle nog sträcka mig 100-300 kr till och få en rejäl kylare, kommer göra skillnad på både temperatur och ljudnivå. Finns både powercolor och sapphire, personligen föredrar jag det sistnämnda, de gör grymma kylare

Edit: Såg att sapphire nu gått upp lite så kanske kika på powercolor istället: https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6950-X...

Skrivet av Ghuntax:

Aa kikat på red Devil samt Sapphire på inet för 9495kr.
Det som talar för inet är deras suveräna kundtjänst

Absolut, är det viktigt för dig med bättre kundtjänst så kör på det

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vilket 7900 XT?

Verkar finnas en del för ca 10 000 på amazon nu, betalar gärna 100-200 kr extra för att stödja inet och gänget men inte mer än så.

https://www.amazon.se/XFX-Speedster-RadeonTM-grafikkort-RX-79...

https://www.amazon.se/Powercolor-AMD-Radeon-7900-grafikkort/d...

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett Powercolor RX 6950 XT Red Devil från Proshop, priset jämförbart med kompletts på XFX motsvarighet, egentligen behöver jag inte prestandan men det är ju trevligt att gå från mitt GTX 1060 och äntligen få HDMI 2.1, VRR och ett kort som klarar 4K@120Hz med kompromisser.

Sen är väl ca 8000 kr mycket pengar, men jag har i alla fall inte lagt mer än så på ett RTX kort, jag tror att om jag får ånger så blir den inte lika kraftig nu.

Och så får jag en kopia av The Last of Us Part 1: Shadercompilation Edition på köpet, inte jätteviktigt att det ingick

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag köpte precis ett Powercolor RX 6950 XT Red Devil från Proshop, priset jämförbart med kompletts på XFX motsvarighet, egentligen behöver jag inte prestandan men det är ju trevligt att gå från mitt GTX 1060 och äntligen få HDMI 2.1, VRR och ett kort som klarar 4K@120Hz med kompromisser.

Sen är väl ca 8000 kr mycket pengar, men jag har i alla fall inte lagt mer än så på ett RTX kort, jag tror att om jag får ånger så blir den inte lika kraftig nu.

Och så får jag en kopia av The Last of Us Part 1: Shadercompilation Edition på köpet, inte jätteviktigt att det ingick

Finns för 7k nu på komplett
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har dom ingen Last of us bundle på Komplett? Det är ju typ 500kr också, sugen på att skaffa spelet. Är iaf slut med 7k nu, såg att det stod 7000 på komplett, kikade runt lite, vara tillbaka runt 8k igen

Edit igen...ser att på första sidan på komplett står det ett pris, sen då man går in på produkten står ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Har dom ingen Last of us bundle på Komplett? Det är ju typ 500kr också, sugen på att skaffa spelet. Är iaf slut med 7k nu, såg att det stod 7000 på komplett, kikade runt lite, vara tillbaka runt 8k igen

Edit igen...ser att på första sidan på komplett står det ett pris, sen då man går in på produkten står ett annat.

6950 XT för endast 7 749:- är grym prestanda för de pengarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090