Intresset för VR faller

Permalänk
Medlem

Vilka AR-glasögon var nånsin inne? Hololens?! Eller finns det även en "riktig" konsumentversion med AR som jag missat?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det tog jag upp när jag kommenterade den här nyhetsartikeln på SweClockers men blev påhoppad av några fantastiska VR-förespråkare, FÖR SÅ VAR DET MINSANN INTE ALLS! Skönt att få rätt så här i efterhand.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32496-sony-bekraftar-detalj...

Det du tog upp då hade ju dock ingen verklighetsförankring. VR var på en stabil tillväxtkurva och Meta har sedan dess gått ut med officiell säljstatistik för Quest 2 - 20 miljoner enheter, i paritet med Xbox Series X|S. Retentionen är dock dålig då dom har bränt mer pengar på sitt "metaversum" än på tilltalande spel, vilket förhoppningsvis kan ändras med PSVR2 och Quest 3. Och utöver mjukvaran har det inte skett några revolutionerande hårdvarusläpp under 2022 i kombination med en världsekonomi som får folk att hålla i plånboken. Skönt att få möjligheten att hoppa på en ensam datapunkt som stödjer din tes snart 2 år senare, men du får nog ge det några år till för att konstatera att floppen är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det du tog upp då hade ju dock ingen verklighetsförankring. VR var på en stabil tillväxtkurva och Meta har sedan dess gått ut med officiell säljstatistik för Quest 2 - 20 miljoner enheter, i paritet med Xbox Series X|S. Retentionen är dock dålig då dom har bränt mer pengar på sitt "metaversum" än på tilltalande spel, vilket förhoppningsvis kan ändras med PSVR2 och Quest 3. Och utöver mjukvaran har det inte skett några revolutionerande hårdvarusläpp under 2022 i kombination med en världsekonomi som får folk att hålla i plånboken. Skönt att få möjligheten att hoppa på en ensam datapunkt som stödjer din tes snart 2 år senare, men du får nog ge det några år till för att konstatera att floppen är ett faktum.

Räcker med att läsa artikeln för att få min tes bekräftad. Försök igen. 🥱

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Quest 2 i andra hand här på marknaden, supernöjd, frun likaså.
Utmärkt kombo med fristående spel samt möjlighet att köra trådlöst / trådat mot datorn.

Alyx är riktigt kul även om jag inte riktigt kommer överens med teleport-rörelse eller fri-glid/surf–illamående med tumspaken.
Ett sånt där 360 graders löpband med skydd runt skulle en haft för att faktiskt kunna röra på fötterna också, annars skulle de behöva lösa rörelsen på något annat vis...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Jag som precis upplevt VR för första gången nyligen, köpte precis en Pico 4. Tycker det är otroligt häftigt (som många säger måste upplevas), men inte riktigt moget ännu. Det är lite suddigt och känns lite som att ha ett cyklop på sig. Många av spelen är ju rätt simpla också. Har dock lite svårt att tro att bli något som alla har.

Permalänk
Inaktiv

Hände det något stort för VR under 2022 då? Meta Quest 2 blev väl tom dyrare tills nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

.. igen.

Gammal nog att minnas den förra VR-boomen på 90-talet. Snart kanske 3D-tv kommer tillbaka!

Varken 3D-TV eller VR från 90-talet har något med dagens VR att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Räcker med att läsa artikeln för att få min tes bekräftad. Försök igen. 🥱

8,8 miljoner enheter såldes förra året, det verkar gå helt ok.

Permalänk
Musikälskare

Prio just nu är mat och hyra imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Räcker med att läsa artikeln för att få min tes bekräftad. Försök igen. 🥱

Fast nej, den säger ju bara att antalet såld hårdvara minskat men det behöver ju inte betyda att intresset i stort har minskat. Det hade varit mer intressant att se statistik för hur mycket VR som spelas ute i stugorna de senaste åren. Särskilt om det inte kommit några intressanta headsets/hårdvara 2022 så är det många som avvaktar på nästa "generation", typ Quest 3 och Valves nästa headset. Sen detta i kombination med att pengar folk har att röra sig med är lägre spelar säkert in sin del som det gör i de flesta icke-essentiella branscher som spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Skaffade nyligen ett ps vr 2 och är det absolut häftigaste jag har upplevt sedan man såg tomten med julklappar för första gången. Hoppas trenden vänder!

Skrivet av Andyrew:

Håller helt med. Det svåra med VR är att det måste upplevas. Det är många här i tråden som avfärdar det men efter att ha köpt psvr2 tycker jag att det är rätt uppenbart att VR och framförallt AR är framtiden.

Samma här. PSVR2 är mitt första headset och är helt clown away.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon242437:

Hände det något stort för VR under 2022 då? Meta Quest 2 blev väl tom dyrare tills nyligen.

Inte direkt, vad jag vill minnas.

Pico 4 släpptes i slutet av året och Facebook-kravet togs bort från Quest men ett Meta-konto istället är väl egentligen inte mycket skillnad och skaran användare som ändrade köpbeslut på det är nog rätt liten. Givetvis i kombination med prisökningen som du nämnde.

Pico 4 är ju också kopplat till Bytedance istället och är i min mening inte mer än, i bästa fall, tangerande Quest 2, men bra med konkurrens så de kanske pushar varandra lite framåt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Kör simracing med ett par HTC Cosmos moddade med Gear VR linser och bilden ska vara jämförbar med Reverb2 enligt vissa, inte testat själv. Byggt ett eget lättare och bekvämare headband. Bildkvalitén är acceptabel men inte mer och maxar ut mitt 3080ti.

Flera anledningar till att det inte slagit och inte kommer göra på länge på PC åtminstone:
1) Dålig bildkvalitet jämfört med en monitor, tänker främst upplösning, screendoor och svärta. Håller tummarna att OLED gör en comeback.
2) Tunga och i längden obekväma headsets.
3) Dåligt utbud av mainstream spel. Teknik demon, simulatorer och spel som mentalt riktar sig till 5åringar räcker inte för den breda massan (min åsikt).
4) Resurskrävande. Krävs dator för +30K för att ”riktiga” spel ska flyta OK. Vissa spel går inte ens att få att flyta oavsett budget.
5) För pilligt/tidskrävande att komma igång med. Inte lika plug n play som en monitor. Inside out tracking gör det lättare men på bekostnad av precision -> drift.
7) Bättre/andra kontroller koncepts. Hand/finger-tracking och rörelsekontroller som funkar sittandes eller på begränsad yta. Teleport lösningen som används i många (alla??) spel idag förstör upplevelsen.

TLDR: Omogen teknik, dåligt spelutbud men framförallt för dyrt. Hoppas PSVR2 blir ett stort kliv i rätt riktning pris/prestanda så att fler gamers får upp intresset och spelmarknaden växer.

Permalänk
Medlem

Märkligt.
Nu läste jag inte artikeln, men på PC sidan så kaaaaan det ju spela in att grafikkort för att orka driva det hela ordentligt kostar mer än nya Njurar.
Och kanske fler än jag som lessnat på att utvecklare,stora som små , verkar kroniskt inkapabla att få kontroller att funka så det går spela spelet i VR (Annat än rena VR titlar förstås)

Permalänk

VR är och kommer förbli en nischprodukt.

Någon boom likt TV-apparater, datorer och mobiltelefoner kommer vi aldrig få se. Det är grejer som är enkla att använda, har stor nyttoeffekt och har passat in i den stora massans vardag, tyvärr saknas allt detta hos VR.

Det är säkert här för att stanna dock, men jämfört med mobiler (t.ex.) så kommer det vara en parentes.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Släpptes ju knappt någon hårdvara 2022 så det var ju tippat. Detsamma gäller väl allmän hårdvara grafikkort etc? De säljer mindre nu då det är så fasligt dyrt

För min del är det kostnaderna. Varjo Aero kom ju förvisso men det är nästan 30000.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag och väldigt många andra har upptäckt att VR-glasögon till en PC är kul i ett par timmar, sen märker man snabbt att det saknas några vettiga HID för att t.ex. röra sig i spel utan att bli åksjuk.

Bland de coolaste upplevelser jag haft var i Fallout 4 VR där det blev lätt att kasta handgranater med precision, ljusår av skillnad från hur det är med mus och tangentbord, men att tvingas teleportera runt med gubben kombinerat med att saker på långt håll ser pixliga ut p.g.a. för låg upplösning förtar spelupplevelsen.

De rena VR-spel jag testat håller ungefär samma kvalitet som mobilspel, så där är också spelvärdet tämligen begränsat. Med alla dessa begränsningar sammantaget känns det ovärt att lägga upp tiotusentals kronor.

Permalänk

Som någon som hoppade på tåget vid runt quest 1 (haft lite värre headset också men sålde dem) och mer eller mindre haft ena foten inne i VR världen sedan dess, är väl just "boomen" för att VR blev en tillgänglig produkt för de flesta hushåll utan behovet av en kraftfull dator för att driva det.
Detta i samband med en stor marknadsföringskampanj från bland annat meta och ett väl omtyckt headset, gjorde att gemene man införskaffade sig ett och det inte längre helt 100% var till för enbart enthusiasten.

Men som många nämnt (både här och som man hör från andra entusiaster) är väl problemet kanske inte så lätt som att "inget lanserades 2022" utan att det är flera problem (för att inte tala om världs-ekonomin) som gör att nuvarande VR-headsets kanske kan jämföras med något som den första smart-phonen.
Det är häftigt, finns massa nya möjligheter, man skapar nya jobb och utbildningar, marknaden är fortfarande färsk och vem som helst kan ta kontrollen osv.. men just som med första smart-phonen lär man nog ge VR några år att på riktigt växa in sig i skorna och faktiskt bidra med revolutionerande saker och/eller fylla faktiska behov som gemene man inte redan på ett bättre sätt kan fylla.

Underhållningen VR erbjuder är fortfarande alldeles för nischat och för att inte tala om saknad komfort och/eller strul som gör att många väljer att låta headsetet ligga på hyllan medans man istället slösurfar på datorn/tittar tv.

Jag tror absolut på VR och AR. Så ska bli kul och se när det verkligen tar fart och vad i hushållen som byts ut/används mindre!

Permalänk
Medlem

Det känns som det saknas en ordentlig "PC first" aktör på VR marknaden. Typ Nvidia borde göra headsets, kanske tillsammans med valve som är en bit på vägen. Ta 20.000:- för det men då är det 100% perfekt och anpassat till deras hårdvara, utnyttja samtliga tricks i boken för att få absolut bästa upplevelse. Släpp Cyberpunk VR och det skall se ut som inget någon sett tidigare. Det skall vara bra nog att läsa bibeln i om man skulle vilja.

Har en Quests 2 själv, och det är leksaker. 10 gånger bättre, det är vad som behövs. Sen får det trickla ner till billigare prisklasser precis som allt annat.

För tillfället drivs den här marknaden av Quests mobil-GPUer. Det blir inget vidare. Många tycker ändå att det är bra nog, men det finns nog också en hel del (som t.ex jag) som kommer vänta ett tag innan jag köper något nytt. Det räcker inte med lite bättre upplösning här. Mjukvaru-stack, det är den stora utmaningen, precis som på GPU-sidan.

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå på VR, både till vardags och hobby. Frågan är vilken barnfamilj som har råd att punga ut närmare 10k på det. Låt 5år till gå så har nog både teknik, pris och hype nått en skaplig nivå för den vardagliga användaren

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ni VR-skeptiker kan ju vara hur negativa som ni vill och njuta av er skadeglädje i en tillfällig svacka, men VR är en oundviklig utveckling som ni helt enkelt bara får finna er i till slut

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Väntar tills VR är helt trådlöst och har 12K

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare att majoriteten inväntar Quest 3, och inte att intresset faller. Den stora massan vill inte pröjsa 10000-15000 kr för ett VR-headset. Quest 2 står för nästan hälften av alla headsets på Steam. Det är den prisklassen (4000-5000 kr) som folk vill ha, men det har inte släppts några alternativ till det snart 3 år gamla Quest 2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

VR skiter jag fullständigt i - men ett tillräckligt bra headset som skulle motsvara en stor skärm att bara använda som datorskärm eller för att kolla film i hade jag kunnat tänka mig att betala för. Kan jag jobba 8h med ett headset utan att sakna en fysisk skärm är jag spekulant.
Så då är det ju bra att efterfrågan går ner så de får jobba på mer attraktiva produkter/priser.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

"intresset för VR faller"

3 veckor efter PSVR2 release..

Swec Mars 2024: "intresset för VR stiger"

Permalänk
Medlem

Galet att det inte finns en "Ready player one" VR värld än i verkligheten.
Tekniken börjar ju vara mogen men det går ju knappt få ett spel där man kan röra sig fritt bara för att några kräks hit och dit....
Är det vision som saknas? Pengar är det ju ingen brist på. Apple siktar på AR så där blir det ju inget för även om ett AR Pokemon skulle dra folk så tror jag nog mer att Planet Doom skulle smälla högre än ett VR hooters

Permalänk
Medlem

Ja alltså artikeln har ju ganska dålig timing, då PSVR2 precis har släppts.
I övrigt är det som sagt Quest 2 som dominerar.
Quest 3 släpps i år och många är avvaktande, de flesta som inte äger en PS5 inväntar Quest 3.

Sedan har ju VR i sin helhet en evig uppförsbacke.
Och det beror nästan uteslutande på plojgrejen Google cardboard och alla dess kinesiska plastiga skitprodukter.
Många hakade på hypen när dessa produkter var på tapeten...och det var skit.
Folk tror fortfarande att VR är det där dom testade med att stoppa in mobilen i en pappkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är nog snarare att majoriteten inväntar Quest 3, och inte att intresset faller. Den stora massan vill inte pröjsa 10000-15000 kr för ett VR-headset. Quest 2 står för nästan hälften av alla headsets på Steam. Det är den prisklassen (4000-5000 kr) som folk vill ha, men det har inte släppts några alternativ till det snart 3 år gamla Quest 2.

Precis, det som saknas är nya och bra headsets i en prisklass som tilltalar den breda massan. Quest 3 lär flyga av hyllorna om inte Meta klantar sig rejält.

Sen skulle det inte skada med fler bra PCVR headset som inte kostar en njure. Jag hoppas Valve ska få tummen ur snart, men det där med uppföljare verkar inte vara deras grej riktigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli en grej när man kan använda sin minst 8k telefon för max 2000 kr som skärm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk drar sig tillbaka lite.

Jag själv äger ett Quest 2 som jag är super nöjd med.

Köpte mitt 2021-12 på Inet och gav 3190:-

Idag kostar samma headset 5390:-

Behöver man säga mer?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB