Köpt Apple TV från mresell, fick fel fjärrkontroll, vad har jag rätt till?

Permalänk

Köpt Apple TV från mresell, fick fel fjärrkontroll, vad har jag rätt till?

Jag har köpt en gen3 Apple TV 4K från mresell.se som säljer begagnade produkter. Upptäckte när jag skulle ladda fjärrkontrollen att det var fel fjärrkontroll som följde med (en äldre gen2 modell med en lightning kontakt istället för USB-C som gen3 har, vilket var en av större anledningarna till att jag köpte just denna model av Apple TV, vill byta alla laddkontakt er i hemmet mot USB-C. Hade en gen2 Apple TV 4K innan).

Har ganska bra koll på konsumentrött men inte så bra koll på vad som följer lagmässigt när man köper från företag som säljer begagnade produkter. Kan jag kräva att få korrekt fjärrkontroll levererad? Om de inte kan leverera korrekt fjärrkontroll, kan jag kräva täckningsköp?

De tycker att jag kan skicka tillbaka produkten om jag inte är nöjd men jag har sålt min gamla Apple TV så skulle stå helt utan vilket jag inte vill.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Vad stod det i produktbeskrivningen ? Specificerades versionen av Aplletv utan några speciella upplysningar om fjärren bör man förutsätta att det är originalfjärren som medföljer. Eller hade de skrivit nått om fjärrkontrollerna ?

Om det du fick levererat avviker från beskrivningen så är det ett fel och du kan reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad stod det i produktbeskrivningen ? Specificerades versionen av Aplletv utan några speciella upplysningar om fjärren bör man förutsätta att det är originalfjärren som medföljer. Eller hade de skrivit nått om fjärrkontrollerna ?

Om det du fick levererat avviker från beskrivningen så är det ett fel och du kan reklamera.

Eller hur! Det stod inget om fjärrkontrollen, stod bara att det var en Apple TV gen 3. Då tycker jag väl att man ska kunna förutsätta att det är tillhörande fjärrkontroll som medföljer. Har försökt reklamera men de svarar bara slingrande.

"Vi säljer som sagt begagnade produkter och då med de tillbehör som följt med från förra ägaren. Det står inte i annonsen exakt vilken generations fjärrkontroll som ska medfölja men vi skickar alltid det senaste vi har. Med andra ord så har vi inte kontrollen du efterfrågar. "

Svarade som jag skrev ovan, samt frågade om de följer konsumentköplagen, då svarade de med en fråga om jag kunde skicka bild på fjärrkontrollen, så det har jag gjort nu. Får se vad de svarar i nästa vända.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det stod inget om fjärrkontrollen, stod bara att det var en Apple TV gen3

Då bör man förvänta sig att den levereras i originalskick och är det fel fjärr och det är ett problem så reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då bör man förvänta sig att den levereras i originalskick och är det fel fjärr och det är ett problem så reklamera.

Och det gäller även fast det är begagnade varor de säljer? Är det fortfarande konsumentköplagen det faller under?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Och det gäller även fast det är begagnade varor de säljer? Är det fortfarande konsumentköplagen det faller under?

Nu vet jag inte själv om det gäller eller ej, men att fråga snällt om det går skicka tillbaka isåfall borde dom gå med på. Många vill inte ha arga kunder

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Nu vet jag inte själv om det gäller eller ej, men att fråga snällt om det går skicka tillbaka isåfall borde dom gå med på. Många vill inte ha arga kunder

De tycker jag ska returnera den men jag vill inte skicka tillbaka den då jag har sålt min gamla Apple TV 4K redan, då står jag utan. Jag vill ha rätt fjärrkontroll.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

De tycker jag ska returnera den men jag vill inte skicka tillbaka den då jag har sålt min gamla Apple TV 4K redan, då står jag utan. Jag vill ha rätt fjärrkontroll.

Kan ju faktiskt vara så att de inte har koll på alla varor de får in utan bara funktionskontrollerar och lägger upp.
För hur ska de kunna veta hur ”rätt” kontroll ser ut i nederkant då det ändå inte ingår någon usb-kabel till fjärren? Då behöver man vara mer insatt.
Edit: Skrev utan att veta exakt vad mresell.se var för sida, men gick in på sidan och konstaterade att de borde vara insatta.

Och det är väl inte deras problem att du sålt din gamla och inte vill stå utan.

Man tar alltid en risk när man köper begagnat, men du verkar ju fått en produkt som fungerar.
Så nyttja distansköplagen och returnera produkten om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

De tycker jag ska returnera den men jag vill inte skicka tillbaka den då jag har sålt min gamla Apple TV 4K redan, då står jag utan. Jag vill ha rätt fjärrkontroll.

Dum fråga, men har du kollat att du verkligen fick en gen 3a? Dom är ju hyffsat lika, om man inte går på wifi only modellen.

Permalänk
Medlem

"Vi säljer som sagt begagnade produkter och då med de tillbehör som följt med från förra ägaren. Det står inte i annonsen exakt vilken generations fjärrkontroll som ska medfölja men vi skickar alltid det senaste vi har. Med andra ord så har vi inte kontrollen du efterfrågar."

Du har rätt att få veta vad du köper, så att hänvisa till vad förra ägaren skickat med utan att ange vad det rör sig om är inget annat än BS. Har de inte angett att fjärren är en annan än den som normalt är del av produkten, så är det klart att att det skall vara originalfjärren.

Med företagets argument skulle det vara ok att sälja en begagnad bil med gräsklipparmotor istället för V8 utan att ange det, så länge som det var så den kom från den förra ägaren...

Vid en reklamation så är det konsumenten, inte säljaren, som väljer åtgärd. Det finns ett par undantag, men i de fall kunden väljer reparation (inte aktuellt här) eller omleverans så har säljaren mycket små möjligheter att neka. Att de inte har en sådan fjärr är inget argument, då dessa finns lättillgängliga på marknaden. Du kan alltid genomföra ett s.k. täckningsköp och låta dem stå för kostnaden (vägrar de får du anmäla dem till ARN) om de inte själva är kapabla att införskaffa en fjärr av rätt modell.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Och det gäller även fast det är begagnade varor de säljer? Är det fortfarande konsumentköplagen det faller under?

Konsumentköplagen gäller oavsett om något är begagnat eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar (bortsett från det inlägg som tycker jag får skylla mig själv eller att det är mitt problem av någon anledning).

Har dubbelkolla att det är en gen 3 Apple TV. Då vet jag vad som gäller rent lagligt iaf.

Kommer begära omleverans eller täckningsköp, går de inte med på det så får jag väl anmäla ärendet till ARN och se vad de säger.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Återkoppling: mResell förstod till slut problemet efter att in absurdum inte verka förstå att gen 3 har bytt till usb c kontakt istället för lightningkontakt, och gick med på täckningsköp av korrekt fjärrkontroll. De verkade ta till sig att de inte kontrollerat produkten de köpt in ordentligt och skrev att ville skulle se över sin process för att se var den brustit nånstans. I början uselt hanterat mot mig men till slut snyggt och smidigt hanterat ska de ha cred för. Snart är mitt hem helt fritt från lightningkontakter! Woohoo!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌