Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Inaktiv

Spelat till level 9, datorjävulen råhängde 3 ggr på den tiden. Första gången till den grad att resetknappen inte funkade, hålla strömknappen funkade inte heller... (!)

Vet inte ens om det egentligen är spelets fel, eller min trötta gamla dator som visar ålderstecken. Har näst nyaste drivrutinen till grafiken, inget mickel med underspänning eller överklockning osv.

Eller tja. Förutom RAM-minnena då. Ska prova stänga av XDR-profilen i BIOS och se om det blir bättre. Har fått lite blåskärmar, hängningar och skit på sistone i WoW också, ibland relaterat till undervolt på grafikkortet men ibland inte. Kanske kondingar någonstans som helt enkelt börjar bli trötta.

Iallafall... Katastrof med frame pacing i det här spelet. Hack och hopp hela tiden i skärmuppdateringen, och generellt kass FPS i förhållande till hur komplex grafiken faktiskt inte är egentligen.

Permalänk
Medlem

Ni som kört betan. Vad tycker ni om spelet hitills? Kikade lite på Rhykkers stream igår när han spelade. Såg lite roligt ut. Dock var jag inte överförtjust i grafiken. Det påminde lite om path of exile i grafiken och färgerna såg lite urvattnade ut. Sen var det ju också en stream så ser nog lite bättre ut när man väl spelar det själv. Är det någon av er som kör betan på konsol?

Permalänk
Medlem

Hur kör ni spelet ?
Med kontroll eller tgb/mus.
Funkar bra både och?

Inte startat spelet än. Försöker göra färdig hushållet innan jag sätter mig

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tänkte egentligen hoppa D4 men efter att ha sett FZ:s stream igår väcktes mitt gamla Diablo hjärta igen..
Nu är det bara vänta tålmodigt 1,5t på att mitt 100mbit bredband ska få ner det och sen förmodligen köa för att ens få spela en kackig beta lol.

Permalänk
Medlem

Det går inte både att förbeställa och gnälla på innehållet, ni får välja en.

Kommer försöka köra nästa helg, men kommer absolut inte ge dem pengar för att få något kosmetiskt krims-krams samt achievements som exakt INGEN annan kommer bry sig om. De fyra dagar tidigare man ska få börja spela genom att lägga pre-order lär ju vara snudd på helt värdelösa, bara att kolla hur det såg ut via Diablo 3-releasen med en vecka av felkoder och disconnects.

Om jag lyckas spela nästa helg, och det ger mersmak, kommer jag köpa ”billigaste” versionen tidigast 5/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går inte både att förbeställa och gnälla på innehållet, ni får välja en.

Kommer försöka köra nästa helg, men kommer absolut inte ge dem pengar för att få något kosmetiskt krims-krams samt achievements som exakt INGEN annan kommer bry sig om. De fyra dagar tidigare man ska få börja spela genom att lägga pre-order lär ju vara snudd på helt värdelösa, bara att kolla hur det såg ut via Diablo 3-releasen med en vecka av felkoder och disconnects.

Om jag lyckas spela nästa helg, och det ger mersmak, kommer jag köpa ”billigaste” versionen tidigast 5/6.

EXAKT.
Önskar de hade en light version av spelet..
BARA spelet, inget kosmetiska prylar, inget extra till andra spel jag aldrig kommer röra. Skulle även tänka mig slippa open beta för få ett billigare alternativ.

Tänk er.. 39,99 euro istället för det dubbla..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kollade på FZ-strömmen igår och tyvärr inte det minsta imponerad, huvuddragen och bakgrunderna är bra, men på något sätt får jag playstation & overwatch vibbar. Karaktären känns som att den flyter ovanpå en fast bakgrund istället för att interagera, detsamma gäller grälla neonfärgade drycker som verkar flyta/sväva ovanpå bakgrunden.
Menyerna har minst trippla ramar så att ikonerna bli för små.
Ljud som låter som att bläddra i en färsk bok när man går in i menyerna är också stämningsdödande.
Efter Diablo 3 debaclet vore det trevligt med en uppföljare till Diablo 2, men det verkar som att man inte har släppt de grälla & tecknade regnbågsfärgerna från Diablo 3.
Loot-drop explosioner verkar också fresta på servrarna enormt, men det går nog att lösa.

Edit: sedan hoppas jag att man lägger till faktiska animationer vid skadeträffar istället för fotoblixtar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag gillar känslan i spelet trots allt, en del reservationer men överlag OK! Det är blott första intrycket tåls att sägas.

Det som stör mig mest är att jag tycker det förtar en hel del att springa ihop med randoms ute i världen. Man känner sig inte direkt utsatt mot ondskan. Om det bara hade varit i städerna hade det varit OK. Ja, nä, MMO-elementet förstår jag inte.

Permalänk
Medlem

Över förväntan. Förväntningarna var förvisso extremt låga. Men det är närmare D2 än D3 sett till story och atmosfär vilket är extremt bra. VRAM stutters med ett 3080 10GB, vilket är lite irriterande. Slipper det om jag sänker till medium (1440p).

Ogillar att man spelar med massa främlingar i den ”öppna världen”.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Lugn och fin. Det är klart det är oförutsägbart, du verkar ju inte riktigt förstå hur det fungerar. Det är precis som en riktig kö.

Om ett gäng spelare som precis blivit utkastade försöker ta sig in igen så kommer kön helt stanna upp tills dessa har kommit in. Och det tar (by design) ganska lång tid, relativt sett, för en spelare att logga in. Det är därför man ofta försökt kraftigt begränsa tidsfönstret någon kan logga in igen när man använder metoden du pratar om.

Det har också tidigare använts för DoS.

Jag tror det är du som inte riktigt förstår hur en kö fungerar. Dom dcade spelarna behåller sin plats i spelet i ca 5min innan dom blir utkastade.

Om vi ska jämföra det med en riktig kö så kan vi likna det med några personer från en krog som går ut och röker och sen kan gå rakt in igen förbi kön. Det är INTE oförutsägbart och det påverkar INTE kön.

edit: Det fungerar för övrigt bra i wow som du nämner. Blir man DCad där så behåller man sin plats om det är en eventuell kö.

Permalänk
Konsolgrävare

Clanen: SweclockersFZ

Alla är välkommna. vi är runt 60 pers nu!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Lite laggigt emellanåt men flyter på för det mesta. Testade att sätta på DLSS och allting började flyta på väldigt bra samt kortet gick ner i temp. Hittils level 12, spelat sedan klockan 19 utan att bli utkastad. Verkar inte vara några problem med error codes eller något liknande här inte som tur är

Hittils tycker jag att det är ganska nice. Lite mer grå och deprimerande känsla jämfört med Diablo 3, men det känns ändå lite som diablo 3 på något sätt. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Definitivt bättre däremot. Stör mig lite på vissa saker, interaktioner känns lite halvdant gjorda och ljudet i vissa cutscenes hänger inte alls med. Dessutom avskyr jag att man är så nerzoomad mot karaktären. Föredrar själv att vara lite högre upp men det är väl en personlig preferens.

Edit:
Bara för det fick jag error code 316719 2 sekunder efter jag publicerade inlägget haha.

Spelmotorn, själva gameplay är ju D3 och det är det enda i mitt tycke D3 verkligen har 10/10 på så de gör helt rätt att köra på det. Men estetiken, det dystra mörka grå är exakt som det skall vara när man spelar Diablo. Framtiden får visa hur itemization blir och allt, jag är lite nojig på droprate dock då det droppat lite för många legendaries i mitt tycke.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ding lvl 20!
Hohhoo vad man slaktar med Sorceress!
Slänger ut en hydra, springer rakt in i fienden om de inte hoppar på en, frost nova och sen 2-3 snabba fireballs = Slakt

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Dingade lvl 18 när jag klarade ut closed beta 2 crasher 200 minuter total kötid.

Nu återstår bara lite dungeons och dina 25.

Mer likt D2 än D3, aldrig spelat wow och öppen värld tidigare, men det är väll de senaste, helt ok! inte mycket andra spelare men tycker det funkar helt ok! Snygg grafik, bra ljudeffekter och kul att gamla platser ifrån D2 är med i gameplayet.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Funkat förvånansvärt bra, idag kom man in direkt. Kommer inte överens med ui:t dock så det är väl det minuset jag har just nu.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Är inte så imponerad faktiskt.
Speciellt inte för det priset de begär. 40€ max.
Blir nog en refund.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tänkte egentligen hoppa D4 men efter att ha sett FZ:s stream igår väcktes mitt gamla Diablo hjärta igen..
Nu är det bara vänta tålmodigt 1,5t på att mitt 100mbit bredband ska få ner det och sen förmodligen köa för att ens få spela en kackig beta lol.

Har du någon fart i nedladdningen?
Sitter och tankar betan till ~1-2MB/s på min 500Mbit-uppkoppling... Kanske kan spela imorrn med lite tur.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Avstängd

Bara jag eller är diablo som ett aningen mer interaktivt cookieclicker? Ser ut som spelet spelar sig själv medans vänsterhanden är vid midjan. Instant gratification spel.

Ser folk farma på samma sätt i diablo 3. De tittar knappt inte ens på spelet.
Alltså kräver ingen direkt uppmärksamhet.

§1
Permalänk
Medlem

Har väll gjort det betan har att erbjuda och nu är jag faktiskt lite hypad för release.
Kan inte vänta på att se storyn.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt? om jag köper det nu så kan jag spela fram till det släpps på riktigt? eller bara denna helgen?
PLanerar ju att köpa det ändå så då kan man ju lika gärna köpa det nu isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Fattar inte riktigt? om jag köper det nu så kan jag spela fram till det släpps på riktigt? eller bara denna helgen?
PLanerar ju att köpa det ändå så då kan man ju lika gärna köpa det nu isåfall.

Bara denna helg. Nästa helg kan alla spela.
Sen får du vänta till 6e juni

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Bara denna helg. Nästa helg kan alla spela.
Sen får du vänta till 6e juni

Ok tack,ja då lär man ju inte köpa det ännu då:)

Permalänk
Avstängd

Har inte kollat några streams. Är man tvingad till att spela i en öppen värld med andra spelare? Är det isf bara i betan eller även sen i fulla releasen?

Diablo har ju alltid varit ett solo spel i grunden med co-op funktion. Och kampanjen/storyn (normal/nightmare/hell) vill man ju köra igenom solo innan man börjar köra grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Har du någon fart i nedladdningen?
Sitter och tankar betan till ~1-2MB/s på min 500Mbit-uppkoppling... Kanske kan spela imorrn med lite tur.

Min gick i maxfart hela vägen, har spelat i två timmar typ.
Skön känsla i spelet, musiken och design är bra. Insåg dock tyvärr att Diablo inte längre är något för mig..
ARPG är nog inte min typ av spel längre som det en gång var. Gjorde en refund. Aja nu har man testat iaf, kunde inte hålla mig till nästa helg för att testa haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tänk er.. 39,99 euro istället för det dubbla..

Från 700 spänn är sjukt mycket för ett spel som lever kvar med isometrisk tredjepersonvy. Blizzard kränger fortfarande en version av Diablo 3 för 39,99€, så har ändå inte mycket hopp om att det kommer bli billigare efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Har inte kollat några streams. Är man tvingad till att spela i en öppen värld med andra spelare? Är det isf bara i betan eller även sen i fulla releasen?

Diablo har ju alltid varit ett solo spel i grunden med co-op funktion. Och kampanjen/storyn (normal/nightmare/hell) vill man ju köra igenom solo innan man börjar köra grupp.

Det är ett online only spel. Finns inget solo

Permalänk
Medlem

Riktigt kul än så länge. Itemisering är lite obalanserad, som barbar hade jag lite tufft mot vissa fiender tills jag hittade ett item som helar mig väldigt mycket efter det var jag i princip odödlig ett bra tag framåt. Fast i slutändan är det endgame som måste vara balanserat, leveling spelar inte så stor roll.

Min barbar

Permalänk
Medlem

En sak som är lite kasst är att jag har ingen aning om hur jag ska skriva till folk i clan eller i party.
Har ett tangentbord inkopplad till PS5:an just för såna här saker. Funkar klockrent i Final Fantasy XIV.
Hoppas det är något som läggs till innan releasen.

Men nästan allt annat är väldigt bra. Helt ok grafik, bra stämning i både design och även ljud/musik är väldigt bra.
Har inte blivit utkastad en enda gång idag så det är betydligt bättre än gårdagen.

Edit: Tror jag fått till det med text men det är lite halvbökigt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Går det att spela själv? Jag förstår att det är online men kan man spela ensam eller med bara vänner som i t.ex D3?

Om svaret är "nej", vet någon om det är något som kommer att implementeras framöver?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Går det att spela själv? Jag förstår att det är online men kan man spela ensam eller med bara vänner som i t.ex D3?

Om svaret är "nej", vet någon om det är något som kommer att implementeras framöver?

Du behöver inte spela med nån vad jag vet.
Det finns väl lite värds bossar man ska ta ner med andra.

Visa signatur

^^^
@¿@
o