Google: "Stäng av samtal över Wifi och VoLTE med Exynos-telefoner"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Stäng av samtal över Wifi och VoLTE med Exynos-telefoner"

Trots att 90 dagar gått sedan Google rapporterade allvarliga dag noll-sårbarheter till Samsung har många enheter ännu inte fått säkerhetsuppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad ens telefon har för processor?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hur vet man vad ens telefon har för processor?

Wikipedia.

Drabbade enheter finns i artikeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som gör sårbarheterna särskilt allvarliga är att en angripare endast behöver användarens telefonnummer för att få tillgång till modemet, något som kan göras på distans och utan vetskap av den drabbade. Därefter är det möjligt att få "fullständig tillgång" till alla data som skickas

Shit och omg...

Såna här säkerhetshål brukar ju oftast vara knepiga och snudd på för teoretiska för att att kunna utnytta rent praktiskt, tex behöva ha fysisk tillgång till mobilen en stund. Men detta...

Permalänk
Medlem

Tufft för gemene man (utanför teknikintresserade) att dels ha koll/få reda på detta och stänga av funktionen, dels än svårare (för alla) att veta när det är patchat så man kan återaktivera det igen.

Korrektur/typo
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Hedersmedlem

Yess, hacka bilar.
Själv har man en äldre exynos-telefon som Samsung aldrig kommer uppdatera. Känns tryggt. 🧘‍♀️

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller det även gäller pro-modellerna av Pixel 6 och 7? På Samsungs skriver ni ju "serierna" men på Pixel bara "mobiltelefonerna" 6 och 7.

Edit: som jag misstänkte gäller det även dem. Säger till red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Gäller det även gäller pro-modellerna av Pixel 6 och 7? På Samsungs skriver ni ju "serierna" men på Pixel bara "modellerna" 6 och 7.

Gissar att det gäller pro versionerna också då det stå i källan ”Pixel 6 and 7 series”

Tycker att det var svårt att veta vad som gäller med Pixel telefonerna. Det verkar ha fått en fix men det var ju fyra som var allvarliga.

”We expect that patch timelines will vary per manufacturer (for example, affected Pixel devices have already received a fix for CVE-2023-24033 in the March 2023 security update).”

Permalänk
Medlem

Jag hade inte wifi-samtal aktiverat, däremot LTE som jag nu inaktiverat. Får hoppas de löser det snarast.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det hade varit mycket klädsamt av Google att patcha hela deras drabbade lineup nu när man slår på trumman och säger att att Samsung ännu inte gjort sitt jobb ...

Visa signatur

SG@, NL83O, SGT S 8.4 (T-705)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Jag hade inte wifi-samtal aktiverat, däremot LTE som jag nu inaktiverat. Får hoppas de löser det snarast.

För att förtydliga, att ha LTE igång (4G) och VoLTE (voice over LTE, eller röstsamtal över 4G) aktiverat är inte samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av perus:

Det hade varit mycket klädsamt av Google att patcha hela deras drabbade lineup nu när man slår på trumman och säger att att Samsung ännu inte gjort sitt jobb ...

Google har redan patchat sina. Därför de går ut med det.
Jag hade samsung s22 och volte aktiverat så dtängde av det nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Här är kretsarna det gäller:
Exynos 850, Exynos 980, Exynos 1080, Exynos 1280, Exynos 2200, Exynos Modem 5123, Exynos Modem 5300, Exynos Auto T5123

https://semiconductor.samsung.com/support/quality-support/pro...

Har länge försökt undvika Exynos-kretsarna av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

För att förtydliga, att ha LTE igång (4G) och VoLTE (voice over LTE, eller röstsamtal över 4G) aktiverat är inte samma sak

Ok, jo det var voice over LTE jag menade

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Shit och omg...

Såna här säkerhetshål brukar ju oftast vara knepiga och snudd på för teoretiska för att att kunna utnytta rent praktiskt, tex behöva ha fysisk tillgång till mobilen en stund. Men detta...

Läs på om pegasus. Man blir mörkrädd!

För den som är intresserad så är podden Nätets mörka sida riktigt läskig men väldigt bra producerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här är kretsarna det gäller:
Exynos 850, Exynos 980, Exynos 1080, Exynos 1280, Exynos 2200, Exynos Modem 5123, Exynos Modem 5300, Exynos Auto T5123

https://semiconductor.samsung.com/support/quality-support/pro...

Har länge försökt undvika Exynos-kretsarna av olika anledningar.

Varför har du sökt undvika dessa kretsar? Något förutom den bättre prestandan i Snapdragon.

Permalänk
Medlem

Det känns som det kommer allt mer sådana här saker, men det är väl en naturlig konsekvens av att komplexiteten ökar

Permalänk
Medlem

Jag är tydligen amatör, hittar noll resultat då jag söker under inställningar på volte etc... S22 ultra för övrigt.

Edit. Hittade något som heter wifi-samtal under anslutningar. Är det detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här är kretsarna det gäller:
Exynos 850, Exynos 980, Exynos 1080, Exynos 1280, Exynos 2200, Exynos Modem 5123, Exynos Modem 5300, Exynos Auto T5123

https://semiconductor.samsung.com/support/quality-support/pro...

Har länge försökt undvika Exynos-kretsarna av olika anledningar.

Tack!

Fan vad lurigt... varför skriver de Exynos 980 men inte Exynos 990, när 990 innehåller Exynos Modem 5123 som står senare.

Jag inaktiverade VoLTE nu iaf. Hoppas Samsung patchar detta ASAP.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag är tydligen amatör, hittar noll resultat då jag söker under inställningar på volte etc... S22 ultra för övrigt.

Edit. Hittade något som heter wifi-samtal under anslutningar. Är det detta?

Ja, precis

Öppna upp telefonappen, tryck på de 3 prickarna och inställningar, där ska du ha ett reglage för att stänga av Wifi-samtal.

Alternativt, så finns det under Inställningar/Anslutningar

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Google har redan patchat sina. Därför de går ut med det.
Jag hade samsung s22 och volte aktiverat så dtängde av det nu.

Nu har min Pixel 6A vilat sista veckan men enligt PZ och AA skulle uppdateringen för Pixel 6-serien varit senarelagd när denna information släpptes därav min kommentar. Kanske är detta överspelat nu och alla (drabbade) Pixels fått sin uppdatering...får hoppas på det.

Visa signatur

SG@, NL83O, SGT S 8.4 (T-705)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perus:

Nu har min Pixel 6A vilat sista veckan men enligt PZ och AA skulle uppdateringen för Pixel 6-serien varit senarelagd när denna information släpptes därav min kommentar. Kanske är detta överspelat nu och alla (drabbade) Pixels fått sin uppdatering...får hoppas på det.

Jag ligger kvar på februaris patch på min pixel 6 pro.

Permalänk
Medlem

Har inte så jättekoll på vad som är vad när det gäller mobilnät, m.m.

Försöker hitta VoLTE på sambons S22 men hittar bara samtal över WIFI. Är det samma sak?
Hon har Hallon (3) som operatör.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Varför har du sökt undvika dessa kretsar? Något förutom den bättre prestandan i Snapdragon.

För en herrans massa år sedan (typ Samsung S3/S4-tiden) är jag ganska säker på att vi i Europa fick Exynos SoCs och jänkarna modeller med Snapdragon SoC. Och att Exynos gav sämre batteritid, prestanda och blev varmare. Men mina hjärnceller kanske gjort en kullerbytta så att jag minns helt fel. Någon som har kolla är säkert snabb på att rätta mig om jag är ute och cyklar.

Har man efter dess inte varit så insatt i mobila enheter kan man förmodligen ganska lätt ha missat om det vid ett skede blev bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har inte så jättekoll på vad som är vad när det gäller mobilnät, m.m.

Försöker hitta VoLTE på sambons S22 men hittar bara samtal över WIFI. Är det samma sak?
Hon har Hallon (3) som operatör.

Wi-fi samtal är en av dom ja, jag antar att "LTE-röstsamtal" är motsvarande VoLTE på Galaxy S22 eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För en herrans massa år sedan (typ Samsung S3/S4-tiden) är jag ganska säker på att vi i Europa fick Exynos SoCs och jänkarna modeller med Snapdragon SoC. Och att Exynos gav sämre batteritid, prestanda och blev varmare. Men mina hjärnceller kanske gjort en kullerbytta så att jag minns helt fel. Någon som har kolla är säkert snabb på att rätta mig om jag är ute och cyklar.

Har man efter dess inte varit så insatt i mobila enheter kan man förmodligen ganska lätt ha missat om det vid ett skede blev bättre.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut på den fronten idag. Tror att Samsung planerar att gå över till Snapdragon helt nu. Var mest intresserad av om det fanns någon annan anledning till att undvika Exynos än prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Wi-fi samtal är en av dom ja, jag antar att "LTE-röstsamtal" är motsvarande VoLTE på Galaxy S22 eller har jag fel?

Jag letade i inställningarna efter VoLTE och LTE men hittade inget som hette något sådant. Så därför jag undrar hur det ligger till, vad som är vad.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack!

Fan vad lurigt... varför skriver de Exynos 980 men inte Exynos 990, när 990 innehåller Exynos Modem 5123 som står senare.

Jag inaktiverade VoLTE nu iaf. Hoppas Samsung patchar detta ASAP.

/hulle.

Få se, jag har Exynos 990 på en Galaxy Note20, SM-N981B. Så vitt jag kan begripa gäller inte detta mig, men det du skriver om modemet känns ändå lite oroväckande.. Har DevCheck, men kan inte hitta information om Modemet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

För en herrans massa år sedan (typ Samsung S3/S4-tiden) är jag ganska säker på att vi i Europa fick Exynos SoCs och jänkarna modeller med Snapdragon SoC. Och att Exynos gav sämre batteritid, prestanda och blev varmare. Men mina hjärnceller kanske gjort en kullerbytta så att jag minns helt fel. Någon som har kolla är säkert snabb på att rätta mig om jag är ute och cyklar.

Har man efter dess inte varit så insatt i mobila enheter kan man förmodligen ganska lätt ha missat om det vid ett skede blev bättre.

Det var så och folk var ganska upprörda, men det var typ på Galaxy S4-tiden eller så. Sen har det varierat, QC har generellt varit bättre men inte alltid och det varierar lite beroende på tester och så. Och innan typ S4 så var väl Exynos bättre än SD800 eller vad det nu var då. Nu vet jag inte om prestandan är så viktig att de små skillnaderna gör så stor skillnad i praktiken dock. Men detta drabbade väl modemen också, så då kan det vara svårt att undvika utan att verkligen gräva ed sig i specifikationerna.

Permalänk
Medlem

En liten word of warning/information till er som stänger av VoLTE: 3G näten i Sverige har börjat stängas ner och om ni stänger av VoLTE och ni befinner er i ett område som saknar 3G så kommer ni att hamna på 2G när ni gör samtal/tar emot samtal. På 2G kan ni inte ha ett samtal aktivt och ha internet samtidigt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig