Säkerhetsfirma: "Äldre hårddiskar pålitligare än nya"

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsfirma: "Äldre hårddiskar pålitligare än nya"

I en sammanställning över 2 000 trasiga hårddiskar visar sig modeller tillverkade innan år 2015 ha pålitligare prestanda än nyare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det fanns marginaler förr, de är bortsopade sedan länge i jakten på högre lagringsdensitet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska bli intressant att se hur illa Heliumfyllda diskar åldras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det var bättre förr helt enkelt.

Nackdelen var ju mycket mindre lagringskapacitet... två sidor av samma mynt i det här fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag känner en Déjà vu från en datorartikel skriven runt 2002 angående floppydisketter och de hade bättre kvalité förr. Där de tillslut mest blev budget utan någon större kvalitegranskning. Och när man köpte en ny floppy i butiken så kunde man få en som legat i ett kallt lager i väldigt många år.

En annan faktor är att det har hela tiden lagras mer data på mindre yta. Mindre yta ska alltså komma ihåg det magnetiska datan. Och hårddisken läsarm måste vara allt mer noggrann för att kunna läsa och skriva till mindre yta.

Jag förespådde att det en dag kommer resultera i att vi får sämre pålitlighet, vilket även vilken apa som helst kunde förespå. Den stora frågan är dock när detta skulle ske? Runt år 2005, 2015, 2020, 2025 eller senare?

Permalänk
Medlem

~25.000 timmar låter inte som mycket alls, hur länge kan man förvänta sig att en hårddisk ska fungera? blir lite orolig för min 8+år gamla dator med 1TB hårddisk som backup nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespådde att det en dag kommer resultera i att vi får sämre pålitlighet, vilket även vilken apa som helst kunde förespå. Den stora frågan är dock när detta skulle ske? Runt år 2005, 2015, 2020, 2025 eller senare?

Tror snarare att man får se det det som att detta skett gradvis hela tiden. Mer som den kokta grodan än att det finns en specifikt tidpunkt att peka på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wento:

~25.000 timmar låter inte som mycket alls, hur länge kan man förvänta sig att en hårddisk ska fungera? blir lite orolig för min 8+år gamla dator med 1TB hårddisk som backup nu...

En backup lär inte få många drifttimmar för den måste ju vara avstängd och bortkopplad från el och data för att kunna skydda datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt normalt att en teknik blir sämre i slutet av dess användande. Färre tillverkare och färre enheter.

Tycker det har hänt med i stort sett alla tekniker.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Borde inte antal skadade sektorer ställas i proportion till storleken på disken? Om jag 10GB disk från 2014 som är "bättre" kommer jag ha tio diskar med 800 skadade sektorer var, jämfört med en disk på 100GB från 2017 med 2000 skadade sektorer?
Antal skadade sektorer per lagrade GB data helt enkelt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kostnaden per gig är väl nästan oförändrad sedan dess, bara storleken som ökat

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nackdelen var ju mycket mindre lagringskapacitet... två sidor av samma mynt i det här fallet.

Bah... Detaljer! 😁

Permalänk
Medlem

Jag tror detta har att göra med hur mekaniska diskar numera används. Tidigare så kördes de som bootdiskar och användes regelbundet och var igång flera timmar varje gång. Nu är det oftast så att de är för back up ändamål samt lagringsbibliotek där de bara används ibland. Då blir det så att de ofta spenderar majoriteten av sina liv i sovande läge och sedan spinner upp varje gång användaren vill åt en fil där. Vi vet ju att uppspinns samt nedspinns-fasen är den mest riskabla då skada på skivorna kan uppstå. Det bästa är en HDD som spinner upp max en gång per dag och sedan går hela dagen då får man längst genomsnittlig livslängd på grejerna.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kostnaden per gig är väl nästan oförändrad sedan dess, bara storleken som ökat

Ca halva priset i dollar sen 2015

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara väldigt konstiga data att använda för att dra några slutsatser öht om hårddiskars tillförlitlighet. "Pending sector count" betyder ju typ ingenting, om en hårddisk alltid säger "0" på en sådan förfrågan påverkar det ingenting rent funktionsmässigt. Däremot kan det vara ett värde som indikerar att hårddisken håller på att gå sönder när den ökar, så egentligen kanske man vill ha hårddiskar med fler såna fel rapporterade när de väl gått sönder! Det ökar ju möjlighet att förutsäga skadan innan den händer och byta ut disken.

Bara som ett exempel på hur trasigt resonemanget verkar vara. Men jag läste bara Sweclockers-nyheten, kanske får fördjupa mig i vad de egentligen skriver senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska bli intressant att se hur illa Heliumfyllda diskar åldras.

De övergår till Trasiumfyllning...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att hålla sig långt borta från Seagate.

Permalänk

De enda hårddiskar jag någonsin haft som gått sönder har alla varit seagate, vägrar sedan flera år att köpa av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Aha, där ser man, bara vår valuta som dolt nedgången alltså. Kommer ihåg att man kunde köpa diskar för liknande ’kilopris’ då nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det var bättre förr helt enkelt.

Skrivet av evil penguin:

Nackdelen var ju mycket mindre lagringskapacitet... två sidor av samma mynt i det här fallet.

Jag håller inte riktigt med Evil Penguin. När jag gick i gymnasiet 1985 upplevdes skolans (enda) hårddisk (NAS) på 64 MB som en närmast oändlig ocean av tillgängligt minne. Täckte behovet för såväl skolans administration som samtliga elever, inklusive komvux-eleverna som läste CAD/CAM.
Min uppfattning är att behovet av lagringskapacitet i alla fall under ett tag därefter ökade snabbare än kapaciteten på diskarna, men nu har vi hunnit dithän att behovet skiljer väldigt mycket beroende på användare och många klarar sig på mycket mindre än vad en "normalstor" disk rymmer.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar hade en Seagate som slutade fungera.
Flera kompisar som hade IBM 60GXP som dog.
Har fått en Western Digital Black som var trasiga sektorer vid leverans.

Brukar folk ens testa sina diskar att dom fungerar?
Lärt mig att alltid köra:

pv /dev/urandom | tee /dev/sdX | sha256sum sha256sum /dev/sdX

Innan jag tar disken i bruk

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Det ligger väl lite i sakens natur, när teknik blir mindre så finns det mindre naturlig redundans. En gammal fyrkanting volvo i järnkaross håller ju i århundranden, medans en splirrans ny i aluminium, kanske håller 10 år om man har tur.
Livslängd är faktiskt en parameter som ofta glöms bort vid prisjämförelser.

Sedan är väl fysisk livslängd kanske inte det enda som spelar roll gällande lagring.
En runsten håller ju väsentligt längre än en bok, men en runsten är betydligt otympligare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En runsten håller ju väsentligt längre än en bok, men en runsten är betydligt otympligare.

Även väldigt låg lagringsdensitet.
Blir många runstenar om du ska överföra bokens innehåll...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag håller inte riktigt med Evil Penguin. När jag gick i gymnasiet 1985 upplevdes skolans (enda) hårddisk (NAS) på 64 MB som en närmast oändlig ocean av tillgängligt minne. Täckte behovet för såväl skolans administration som samtliga elever, inklusive komvux-eleverna som läste CAD/CAM.
Min uppfattning är att behovet av lagringskapacitet i alla fall under ett tag därefter ökade snabbare än kapaciteten på diskarna, men nu har vi hunnit dithän att behovet skiljer väldigt mycket beroende på användare och många klarar sig på mycket mindre än vad en "normalstor" disk rymmer.

Målgruppen har ju också skiftat från "alla" till "de som behöver mycket lagring".
Den typiska användaren har ju ingen hårddisk öht idag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En backup lär inte få många drifttimmar för den måste ju vara avstängd och bortkopplad från el och data för att kunna skydda datan.

Den är inkopplad konstant, monterad som helt vanlig hårddisk, dock skriver/läser jag sällan ifrån den då det bara är typ semesterbilder och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wento:

Den är inkopplad konstant, monterad som helt vanlig hårddisk, dock skriver/läser jag sällan ifrån den då det bara är typ semesterbilder och sånt.

Problemet med det är ifall du t ex får virus, så försvinner datan på den med.
Därför du ska ha det bortkopplad, och gärna förvarad i en annan byggnad(släkting t ex) vid brand eller inbrott.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Diskarna i min NAS har rullat i ungefär 93 000 timmar, eller sedan juli 2012. Nästan att jag blir lite stolt över dem. Får fira med skumpa när de fyller 100k timmar.

WD Green 3TB för den som undrar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tror detta har att göra med hur mekaniska diskar numera används. Tidigare så kördes de som bootdiskar och användes regelbundet och var igång flera timmar varje gång. Nu är det oftast så att de är för back up ändamål samt lagringsbibliotek där de bara används ibland. Då blir det så att de ofta spenderar majoriteten av sina liv i sovande läge och sedan spinner upp varje gång användaren vill åt en fil där. Vi vet ju att uppspinns samt nedspinns-fasen är den mest riskabla då skada på skivorna kan uppstå. Det bästa är en HDD som spinner upp max en gång per dag och sedan går hela dagen då får man längst genomsnittlig livslängd på grejerna.

Men antalet uppstarter borde väl inte påverka antal skadade sektorer tycker man.

Skrivet av Wento:

Den är inkopplad konstant, monterad som helt vanlig hårddisk, dock skriver/läser jag sällan ifrån den då det bara är typ semesterbilder och sånt.

Då har du ingen backup, möjligen kan man kalla det en form av manuell redundas men du har inget skydd mot elfel, handhavandefel, skadlig programvara och liknade problem som hör att man önskar att man haft en backup.
Samma falska trygghet som de som tror att raid är en backupmetod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Borde inte antal skadade sektorer ställas i proportion till storleken på disken? Om jag 10GB disk från 2014 som är "bättre" kommer jag ha tio diskar med 800 skadade sektorer var, jämfört med en disk på 100GB från 2017 med 2000 skadade sektorer?
Antal skadade sektorer per lagrade GB data helt enkelt

Jag hade direkt samma tanke, jämför man diskar med olika kapacitet så bör man absolut jämföra dem vid samma databelastning.
Är inte helt orimligt med bortåt ett par TB som normalanvändare för att backa upp eventuella familjealbum och liknande på egna hårddiskar. Men, samtidigt är det givetvis alltid bra att sprida ut över flera diskar för att minska risken att allt försvinner vid haveri.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P