Permalänk
Medlem

Telia fiber dålig rabatt

Hej.

Har Telia fiber idag och rabatten går nu ut.

Har idag 250/250

Fakturan säger ordinarie pris 529 kr, rabatt 230 kr. Betalar 299 kr per månad.

Telia har nyliggen höjt sina listpriser. Nu kostar 250/250 599 kr.

Jag ringde uppsägninsavdelningen och försökte förhandla fram en ny rabatt.

Det bästa dom kunde erbjuda var 399 kr i månaden för 250/250.

Inte nog med att dom har höjd priset på bredbandet med 70 kr i månaden, rabatten dom ger är 30 kr mindre än tidigare.

Det slutade med en uppsägning. Så nu letar jag nytt bredband till Telia öppen fiber.

Gärna något som inte har någon bindningstid, så man kan hoppa på ett erbjudande på Black friday. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Jag förlängde i höstas och då sa jag att jag ville ha samma avtal som jag hade tidigare.
Hon frågade då: "vad gör du om du inte får samma pris?"
"Då säger jag upp det" svarade jag och då fick jag samma pris.

En annan gång var jag tvungen att bli kopplad till uppsägning och först där kunde jag få ett bättre erbjudande.

Ärligt talat avskyr jag att man ska behöva förhandla när de borde bara kunna ha lägre priser till att börja med.

Telia är inte direkt billiga...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@9110a dessa rabatter och avtal med lägre priser lär inte pågå i evigheter. Det kommer nog bli svårare och svårare att förhandla sig till bättre priser.

Det är bara skaffa något som är billigt till ordinarie pris (även om du hoppar på något erbjudande). Telia, Telenor och Tele2, Comviq etc som jag sett i olika stadsnät är betydligt dyrare än andra leverantörer. Finns inte så mycket man kan göra åt den saken annat än att välja bland de leverantörer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@9110a dessa rabatter och avtal med lägre priser lär inte pågå i evigheter. Det kommer nog bli svårare och svårare att förhandla sig till bättre priser.

Det är bara skaffa något som är billigt till ordinarie pris (även om du hoppar på något erbjudande). Telia, Telenor och Tele2, Comviq etc som jag sett i olika stadsnät är betydligt dyrare än andra leverantörer. Finns inte så mycket man kan göra åt den saken annat än att välja bland de leverantörer som finns.

Kanske inte går att ha dessa rabatter i evigheter, men jag tror dock inte att det priset jag fick var det absolut lägsta dom kan ge.
Jag tror inte Tellia skulle gå back på mig även med mer rabatt, men dom tyckte det var bättre att jag lämnar dom efter 7 år som kund.

Lutar åt ett bredband från Comviq fram tills Black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag förlängde i höstas och då sa jag att jag ville ha samma avtal som jag hade tidigare.
Hon frågade då: "vad gör du om du inte får samma pris?"
"Då säger jag upp det" svarade jag och då fick jag samma pris.

En annan gång var jag tvungen att bli kopplad till uppsägning och först där kunde jag få ett bättre erbjudande.

Ärligt talat avskyr jag att man ska behöva förhandla när de borde bara kunna ha lägre priser till att börja med.

Telia är inte direkt billiga...

Jag vet inte ifall det framgick i mitt inägg, det var uppsägningsavdelningen jag pratade med om rabatten. Har alltid gjort så varje år. Men i år, efter 7 år, så gick det inte så bra som jag hade hoppats på. Jag sa rätt ut till kundtjänst, att ni är för dyra och det var en dålig rabatt. Visade även vilka andra erbjudanden jag kunde få från konkurenterna.

Permalänk

Jag hade samma samtal med Telia om mitt bredband som tappar sin bindningstid i april. Blev kund genom att de knackade på och erbjöd 500/500 för 299kr/månad för att få mig att byta från Telenor. Ett år senare kommer samma tjänst kosta 699 kr/månad så jag hör av mig och försöker förhandla men det bästa de kunde erbjuda var 499 kr/månad. På min adress har de ett erbjudande för nya kunder: 449kr/månad. Jag frågade om jag hade fått nykundsrabatten om min sambo står på avtalet och det hade visserligen gått bra men de sa att det kunde bli problem/avbrott under övergången.

Jag tycker att Telias(och andra operatörers) beteende med nykundsrabatter är extremt exploativ i att man erbjuder nya kunder stora rabatter och hoppas att de glömmer bort att rabatten löper ut och får betala grova pengar för en tjänst där konkurrenterna erbjuder ett mycket lägre pris. Att man som nuvarande kund ska betala ockerpriser mot nykunder är för mig helt orimligt och om jag behöver krångla med att skriva över tjänsten på en annan person i mitt hushåll så kommer jag 10 av 10 gånger att byta leverantör.

/end of rant

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vad de håller på med, men jag förmodar att de drivs av "antal nya kunder denna månaden" och tänker inte på hur många som lämnar. Måste ju vara mer jobb med alla byten och uppsägningar än bara hålla ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Jag bytte också från Telia tidigare i år pga deras "prispolitik". Blev less på att de höjer månadskostnaden med 50kr varje år och att man då måste höra av sig och aktivt förhandla ned sitt pris till en mer rimlig nivå...

Permalänk
Medlem

Internet som 100 Mbit blir bara dyrare och dyrare. Själv tycker jag det borde bli billigare med tiden eftersom behovet går upp med utveckling och nya standarder. Många klarar sig på 100 Mbit men det är knappt att man vill ha det, ändå vill Telia ha 549:- i månaden där jag bor (Stockholm)

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om att bahnhof skulle höja mitt abb. har 500/500. Betalade ca 430kr. Skulle höjas till 499.
Påstår att leverantören (alltså Ip-Only) hade höjt sina avgifter i nätet.
Det jag ville ha sagt va bara att Jävlar va Telia är dyrt. 600Spänn för 250Mbit.
Kan få 1/1Gbit för 550kr om jag skulle vilja gå upp till det av Bahnhof.

Telia är dyrt som fan. Plus verkar det som att alla operatörer som ligger på Telias öppna fiber måste ta ut hutlösa priser oxå för att det är dyrt att vara på Telias nät överhuvudtaget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Att det är dyrt beror på kommunikationsoperatörerna som ska ha sitt. "Valfrihet" är dyrt, ensam är svag, etc.

Ska du ha billigt bredband så är det gruppanslutning som gäller.

Permalänk
Medlem

Hade egentligen velat rekommendera Bahnhof Villafiber men de är ganska duktiga på samma fulspel med erbjudanden enbart till nykunder och man behöver krypa för dem för att få en schysst deal. Sen kan du glömma att flytta med dig abonnemanget om du har bindningstid även om du kan få Villafiber även på nästa ställe.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Samma visa varje år. Hoppar mellan Telenor och Telia pga det. Om de bara kunde förlänga så skulle de iaf få in pengar men nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fick precis mail om att bahnhof skulle höja mitt abb. har 500/500. Betalade ca 430kr. Skulle höjas till 499.
Påstår att leverantören (alltså Ip-Only) hade höjt sina avgifter i nätet.
Det jag ville ha sagt va bara att Jävlar va Telia är dyrt. 600Spänn för 250Mbit.
Kan få 1/1Gbit för 550kr om jag skulle vilja gå upp till det av Bahnhof.

Telia är dyrt som fan. Plus verkar det som att alla operatörer som ligger på Telias öppna fiber måste ta ut hutlösa priser oxå för att det är dyrt att vara på Telias nät överhuvudtaget.

21 April går mitt 500/500 upp till 479kr, är också i IP-Only Uppsala. Defuck, man börjar ju kolla på lite andra alternativ tills Black Friday.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra om all dessa höjningar.. Har kastat ut Telia i höstas när vi fick vi inkopplat fiber och då fick vi 1000/100 för 649/mån .

Vi fick ett brev för en vecka sedan om att dom nu skulle ändra sin prissättning .

från att vara 699/mån för 1000/100 till 549/mån för 1000/1000 så ibland kan man ha tur..

Lycka till med Telia.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

21 April går mitt 500/500 upp till 479kr, är också i IP-Only Uppsala. Defuck, man börjar ju kolla på lite andra alternativ tills Black Friday.

Jävla konstigt att det ändå ska skilja 30kr för oss i samma stad o nät. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Betalar 379 för 500/500 senaste 3 åren av Telia, via Telia öppen fiber, binder 12 månader, hotar varje år med att byta leverantör, och så får man förlängt 379 kr för 500/500

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jävla konstigt att det ändå ska skilja 30kr för oss i samma stad o nät. o.O

Precis min tanke. Man blir ju lite... Lack. Ska ringa dem imorgon och om jag inte får ett bättre pris byter jag till ownit eller något.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Betalar 379 för 500/500 senaste 3 åren av Telia, via Telia öppen fiber, binder 12 månader, hotar varje år med att byta leverantör, och så får man förlängt 379 kr för 500/500

Jag har haft den den rabatten med Telia också. Gick dock ner till 250/250 förra året, kände inte att jag behövde 500/500.

Försökte få till ett bra pris på både 250/250 och 500/500. Gick inte, även fast jag sa att jag kommer lämna dom ifall jag inte får ett bättre pris. Sagt och gjort, bekräftelse finns på mailen redan.

Skriv gärna här hur det går vid din nästa förhandling.

Permalänk
Medlem

Vi brukar försöka förlänga vid Black Friday varje år. Vi har haft Telia ändå sedan vi fick fiber (snart 7 år nu) och är jättenöjda med tjänsten men tycker, precis som andra, att det ska löna sig att vara trogen kund. Så inför varje BF så kollar vi de erbjudanden som finns. Om det går att förlänga så gör vi helst det, men om det inte går så byter vi ansvarig för abb mellan mig och min fru.

Sist nu så blev det byte. Telia såg till att matcha uppsägningstiden från mig med nyteckningen som gjordes av min fru. 23:00 bröts tjänsten för att fungera på morgonen dagen efter igen efter inkoppling av ny router.

Hittills har vi använt Telias router, men det är på väg bort till förmån för annat, så i framtiden hoppas jag inte behöva göra något alls om det blir byte.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma höjning, ringde för att säga upp men blev erbjuden istället 399 kr och då uppgraderade de även från 250/250 till 500/500. Ärligt talat fanns det inte inte mycket bättre deals hos andra, speciellt ifall det var en lägre månadskostnad så fanns det oftast en startavgift som vart i princip samma kostnad ifall man slog ut det på 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jävla konstigt att det ändå ska skilja 30kr för oss i samma stad o nät. o.O

Ringde in nyss och förhandla då jag tyckte höjningen var dyr, 409kr månad löpande 12månader utan bindningstid.

Så ja, man måste ringa och snacka Bara se över i November efter något bättre avtal på BF

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Apropå "Trogen kund politik".
8år tillbaka berättade min kompis från Estland sin historia:
Han var en "trogen" kund hos en mobiloperatör i 10 år då. Han mobiltelefon började sjunga sista varsel och han ringde till sin mobiloperatör för att kanske teckna en ny (kanske lite dyrare) abonnemang på 12/24 månader och få en ny mobiltelefon. När tjejen i kundservicen sa till honom att han är en "trogen kund" som hon ser och vill ge honom ett bra erbjudande, var min kompis ganska skeptisk. Han trodde inte sina öron när han fick (till samma månads pris, 24mån bindningstid) en Samsung flaggskepp mobil, en ett steg lägre Samsung syskon mobil (som han gav till sin morsa) och en liten padda (ej ipad utan Huawei om jag minns rätt).

Tillbaka till Sverige... När min mobiltelefon började bli dåligt (batteri, frysningar, osv...) Ringde jag till Comviq där jag var kund i 16år och undrar om jag kan få en schysst telefon om jag binder mig för 12/24 månader (jag hade abonemang 100kr/mån utan bindningstid då).
Svaret jag fick var minst sagt inte imponerande... Jag kunde teckna en abonnemang för 199kr/mån i 24 månader och och få en skittelefon...

Jag tackade nej till derar "schyssta" erbjudande förståss.

Det är lite som med löner på svenska marknaden. Är du trogen anställd, får du ett par kronor per år i lönehöjning.
Vill du få några tusen extra i lönehöjningen, får du byta din arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Fick göra samma sak, har bävat för det i några månader nu. Vet egentligen inte varför, men är irriterad över att det endast är Telia som finns att välja på i min fastighet. Klart det är mitt val, och hyran var fördelaktigt lägre.
Hur som, haft 299:-/månaden för 100/100. Fick göra som alla andra och säga att jag ville säga upp pga högt pris, fick "ner" det till 399:- istället för dom 499:- det skulle ha kostat mig efter den 22:a april.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fick precis mail om att bahnhof skulle höja mitt abb. har 500/500. Betalade ca 430kr. Skulle höjas till 499.
Påstår att leverantören (alltså Ip-Only) hade höjt sina avgifter i nätet.
Det jag ville ha sagt va bara att Jävlar va Telia är dyrt. 600Spänn för 250Mbit.
Kan få 1/1Gbit för 550kr om jag skulle vilja gå upp till det av Bahnhof.

Telia är dyrt som fan. Plus verkar det som att alla operatörer som ligger på Telias öppna fiber måste ta ut hutlösa priser oxå för att det är dyrt att vara på Telias nät överhuvudtaget.

Precis, det är exakt vad som händer med Telias öppna fiber, de tar hutlösa avgifter av alla andra leverantörer som i sin tur måste ta ut höga priser. Vår villaförening på ca 110 hushåll skaffade fiber via Telias öppna nät. Alla liberaler i föreningen älskade friheten, vi vill ha frihet och val när vi väljer leverantörer och de tyckte inte om mitt förslag att vi ska äga nätet och göra deal med leverantör på 5-10 år i taget som man brukar göra. I mina ögon betalade vi för fiberinstallation och gav bort allt till Telia som äger det. Vi hade kunnat få 100 Mbit för under 100:- i månaden eller 1000 Mbit för ca 200:- som andra liknande föreningar om vi betalat samma summa men ägt fibern själv.
Telia pratade om att det är så dyrt att schakta/gräva men det var 4 polacker som grävde hela allmänningen och alla tomter för hand samt med en mindre maskin som man skjuter fram och gräver, ser ut som en stor motorsåg. Killarna var helt slutkörda.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Problemet är att i ett "öppet nät" så är det i oftast monopol på sista biten, t.ex. Zmarket.
Detta monopol är helt oreglerad så de kan sätta vilka priser de vill.
Ohämmat monopol leder alltid till ohämmat pris.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Internet som 100 Mbit blir bara dyrare och dyrare. Själv tycker jag det borde bli billigare med tiden eftersom behovet går upp med utveckling och nya standarder. Många klarar sig på 100 Mbit men det är knappt att man vill ha det, ändå vill Telia ha 549:- i månaden där jag bor (Stockholm)

Telia har väl alltid varit ett ockerföretag? Jag betalar 315 kr i månaden för 100/100 hos Bredband2 och jag bor i Stockholm.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Internet som 100 Mbit blir bara dyrare och dyrare. Själv tycker jag det borde bli billigare med tiden eftersom behovet går upp med utveckling och nya standarder. Många klarar sig på 100 Mbit men det är knappt att man vill ha det, ändå vill Telia ha 549:- i månaden där jag bor (Stockholm)

Det är just utvecklingen som gör att det blir dyrare. Folk vill ha högre hastigheter, kräver ny utrustning, driftkostnader ökar etc.
Så tyvärr så kommer nog inte priserna sjunka. I ett nät är alla med och betalar, genom att man slår ut kostnaderna för drift, utrustning etc på alla hastigheter.

Permalänk
Medlem

@Scarabeo det var bra. Jag som har IP-Only nät (stadsnät) och samma bolag, kostar cirka 400kr månaden ordinarie pris. Dock har jag bytt till 250/250 från tidigare 100/100 för priset var samma. Billigaste i mitt IP-Only nät tror jag var 365kr för 100/100

Tyvärr tror jag prisökningarna under åren som gått är på grund av att man förvärvar fibernät och bygger nya, det kostar och dom måste ta pengarna någon stans. Elräkningarna har stigit något också kan jag tänka mig men det borde inte påverka så mycket eftersom modernare utrustning drar betydligt mindre ström numera.

Telia, Comhem (numera Tele2), Comviq, Telenor är i stort sett dyra i alla stadsnät jämfört med konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd

... Helt fel område, sorry för felpost.