Permalänk
Medlem

Hade en XC70 D3 AWD - 12 när jag pendlade 25mil dagligen, tyst kupé, varm och go när man kommer ut på morgonen om man kommer ihåg att starta timern. Billig i drift, finns alltid reservdelar, enkel att jobba på om man har lust.
Inte världens roligaste motor, har idag en V90CC D4 AWD som är lite trevligare att köra om med, dock är den mer högljudd i kupén än vad XC70n var.

Vanligt fel på dessa är att hjullager fram ger upp efter 20-25k mil, så det kan vara bra att ta en extra titt på / lyssna vid provkörning.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag kan ikke rekommendera Volvo / Audi eller Volkswagen de har mycket problem och är inte billiga att äga / köra.
Då är som många säger BMW bättre eller kanske en Lexus.
Annars lite tråkigare kanske men Toyota / Mazda / Honda gör pålitliga bra bilar som är billiga att äga/köra.

Om du har tid så läs gärna:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Tycker inte min Audi är något dyrare än de andra bilarna jag har ägt, men kan också bero på att den aldrig gått sönder. Annars är alla servicar i stort sett samma kost.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är åtminstone att enbart BMW, Audi, Mercedes och Volvo har stolar som går att sitta i mer än någon timme högst.

Finns säkerligen bra stolar i andra märken också, men har aldrig kört något som var specat så åtminstone. Och värt att nämna att även ovan nämnda märken har dåliga stolar i instegsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker inte min Audi är något dyrare än de andra bilarna jag har ägt, men kan också bero på att den aldrig gått sönder. Annars är alla servicar i stort sett samma kost.

Handlar nog mycket om hur mycket tur man har med när man köper bilen just när det kommer till Audi. Problemet med Audi är att dom har väldigt många barnsjukdommar då det är VAG koncernens "beta" plattform. Men får man en Audi som inte är första generationen med nya funktioner/finesser så är det ingen större skillnad mot resterande VAG bilar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också slå ett slag för V70. Har själv en 2.4D från 2010 med manuell låda som extrabil. Jag hade hållt mig till just manuell låda för pendling, dels för att det drar mindre generellt men också för att det håller bättre än en automatlåda. Volvo har plockat bort byte av växellådsolja från serviceprogrammet på automatarna (men finns kvar för taxi/polis var 6000:e mil). Det är något jag inte hade hoppat över om jag haft en automatare, men det kostar ju en del varje gång den ska bytas.

Jag skulle säga att de är hyfsat lättmekade, har bra väghållning och komfort. I 80-90km/h så drar min halvlitern milen, annars runt 0,6l/mil.

Vanliga fel är bussningarna bak, centrallåsmotorer i dörrarna, dieselvärmare som lägger av runt 25k mil. Det mesta går dock att få tag på via exempelvis bildelsbasen och är hyfsat lättmekat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gillar att hela tråden är typ ’jag har gjort så här och därför är det bäst’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

En doldis: Kia Optima GT. Skön att åka i, har relativt mycket lull-lull, driftsäker, massor av benutrymme där bak, och ändå en skapligt stor skuff.

Kia verkar mest köras av pensionärer (och andra som tar det luugnt), så just denna modell på 245 hk och lågt insteg är en udda fågel och aningen svårsåld. Så har du lite tur, kan du hitta ett exemplar som du får ner priset på.

Jag kör Optima GT 245hk, jag gillar den väldigt mycket.
Men för någon som ska köra 4000 mil om året så avråder jag bestämt från denna bil, då den har en serviceintervall på 1år eller 1000 mil. Så om man inte är sugen att serva bilen fyra gånger om året så hade jag valt en annan bil..

Själv kör jag ca max 700-800 mil om året så för mig passar den bra.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar att hela tråden är typ ’jag har gjort så här och därför är det bäst’

Din första dag här? Så swec funkar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hur är det med Renault Talisman kombi då? Någon som har några erfarenheter kring den bilen? inte så populär i sverige vad det verkar men många taxi bilar av denna modell (bra betyg?) Tycker personligen att den ser väldigt bra ut och verkar ha gott om plats!

Permalänk
Skrivet av snajk:

För att en diesel drar mindre än en bensinare, och är dyrare i skatt, så kör man långt så lönar det sig och kör man kort så gör det kanske inte det. TS kör rätt långt. Jag föredrar absolut bensin, men jämför jag min förra bil med min nuvarande som har typ samma kraft, båda AWD, Automat och så, så drar nuvarande dieseln 0,7 i snitt medan bensinaren, som var typ sju år nyare dessutom, låg över litern.

nja att en diesel är dyrare i skatt stämmer inte riktigt längre.
Har en renault megane 2012 diesel drar 0,4l/mil och skatten är 1103kr/ år. (pendlarpulka)
Har även en vw t-roc 2021 drar 0,6l/mil skatten är 3804kr år 1-3 sen sjunker den iofs till 932kr/år men då har vi inte kvar den. (fruns bil)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker inte min Audi är något dyrare än de andra bilarna jag har ägt, men kan också bero på att den aldrig gått sönder. Annars är alla servicar i stort sett samma kost.

Jag visste att jag skulle få svar från någon kränkt Audi ägare xD

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Artikeln behandlar bilar som max är fem år gamla vilket inte är inom ts budget.
Att Volvo brukar hamna lågt i undersökningar som dessa är pga av det usla infotainment-systemet. Det är illa och inget man ska acceptera när man hostat upp vansinnigt mycket pengar för en ny Volvo. Dock påverkar infotainment-systemet inte driftsäkerheten, du blir inte stående vid vägkanten pga den sega displayen.

Jag visste att jag skulle få svar från någon kränkt Volvo ägare!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Jag kör Optima GT 245hk, jag gillar den väldigt mycket.
Men för någon som ska köra 4000 mil om året så avråder jag bestämt från denna bil, då den har en serviceintervall på 1år eller 1000 mil. Så om man inte är sugen att serva bilen fyra gånger om året så hade jag valt en annan bil..

Själv kör jag ca max 700-800 mil om året så för mig passar den bra.

Det är nog egentligen samma på varje bil om man är noggrann. Fastän BMW ex har oljeserviceintervall på 30.000km, så finns det inga pengar i världen som skulle få mig att göra servicen med mer än maximalt 10.000km intervall.

Har inte heller stött på en enda annan bil som skulle må bra av tillverkarens oljebytes intervall, så om man kör mycket skall man nog byta oljan och serva ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lellebror:

nja att en diesel är dyrare i skatt stämmer inte riktigt längre.
Har en renault megane 2012 diesel drar 0,4l/mil och skatten är 1103kr/ år. (pendlarpulka)
Har även en vw t-roc 2021 drar 0,6l/mil skatten är 3804kr år 1-3 sen sjunker den iofs till 932kr/år men då har vi inte kvar den. (fruns bil)

Det har varierat en aning, men generellt så är en diesel dyrare i skatt än motsvarande bensinare. Er T-roc lär ha kostat en del mer om det var en diesel exempelvis. Sen såg man ju en del dieselbilar som bra miljöval ett tag och då fick de låg skatt, snålare modeller förstås. Samma gällde ju riktigt snåla bensinmodeller också. Jag hade en ny Aygo 2007 som var snål på pappret och som kostade 360 per år i skatt, som en elbil idag.

Permalänk
Medlem

V90 D3 eller D4?
Finns för en bit under 200k med ~15-16k mil, och av döma av samtliga taxibilar som gått 45.000 mil som ligger på blocket verkar den rulla länge utan större problem.

Har inte själv en men varit i tankarna ett tag nu. Känns som mycket bil för pengarna helt klart.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Köpte i veckan en andra bil och det blev en Skoda Superb. Vår första bil är en Audi E-tron och har tröttnat på att ladda under långresor samt att vi behöver en andrabil i och men en flytt.

Valet landade på Superben då jag tyckte det var mycket värde för pengarna. Den långa hjulbasen ger bra fjädringskomfort. Inner utrymmena är enorma dock på bekostnad på ljudkomfort(allt är tunnare än t.ex. motsvarande Audi A6 såsom t.ex. bagageluckan som är ca 50% så tjock). Planerar att be en verkstad montera extra ljudisolering samtidigt som de får byta högtalare för original högtalarna är verkligen dåliga trots att de är den "uppgraderade versionen". Om man inte vill göra detta kan ett bra par noice-cancelling hörlurar räcka gott och väl

Mitt tips är att undvika alla modeller som varit i närheten av Nurburgring under utvecklingsarbetet och speciellt allt som kallas för sportfjädring. Leta därefter efter en basversion som tillåter dig att montera så små fälgar och med så mycket gummi som möjligt.

Permalänk
Medlem

Min pedlar-kälke är Toyota corolla 2005 - har fyllt körkort och över 35000 mil och nu fick göra den första stora motor-jobbet - att byta koppling - lamellerna var inte så slitna som jag trodde och hade nog pallat för minst 5000 mil till, utan problemet var att tryckplattans fjädrar hade tappat spänsten så att lamellerna inte klämdes ordentligt och slirade vid hård gaspådrag.

Det var lite velande om man skulle ta kostnaden eller inte på en så gammal bil - men nya bilar och speciellt elbilar är så jäkla dyra att om man ser till leasing-avgift för en bättre volvo-elbil så är det typ 1.5 månaders avgift för den reparationen, det kan jag inte motivera riktigt för en ny bil och Corollan är rätt bra i hullet i övrigt (dvs. inga rost i nämnvärd skala) och drar ca 0.63 l/mil i genomsnitt så den får nog hänga på ett par tre år till då kapitalkostnaden räknas som 0 kronor på den.

Att det blev Corolla när jag köpte den ny var för att jag satt bra i denna, det är inte att underskatta - spelar egentligen ingen roll hur bra bilen är i övrigt och hur mycket finesser den har - sitter du inte bra i den även vid lite längre resor så är det ingen bil du kommer vara nöjd över om det skall ha rollen som pendlarbil.

Själv har jag haft svårt för VAG-bilars säten då de känns lite för hårda och lite för korta i sittdyna vilket gör att benen somnar och man börja byta tryckpunkt hela tiden - kort sagt träsmak - då hjälper det inte att bilen är bra i övrigt...

Kort sagt så är det i slutändan din bak som bestämmer om bilen är bra eller inte vid långpendling...

Permalänk
Medlem

Jag kör en passat 2016 - tdi 150hk manuell växellåda 4motion.
4Motion är nice för min del som bor längst ut på en grusväg utan snöröjning men har du inte just det caset så ser jag ingen anledning till 4wd alls. Manuell växellåda för att jag själv inte litar på vw-koncernens dubbelkopplingslådor - dom verkar ha fått dom att inte gå sönder men det är ingen billig procedur att byta koppling på dom vid 15-20k mil.

För pengarna tycker jag att jag fick en grymt vettig bil med lagom mycket elektronik, som är trevlig på långåkningar. Gick från en BMW 3-serie 2011 och det är mycket mindre vägljud i passaten - men tycker ändå att det är medelhöga vägljud.
Jag kör den på 0,46-0,52l / mil, mestadels motorväg för min del.

Skulle absolut kunna rekommendera den men är lågt vägljud viktigt för dig finns det definitivt bättre val. I övrigt är det en bil som kommer göra dig nöjd i min uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag visste att jag skulle få svar från någon kränkt Audi ägare xD

Nej kränkt blev jag väl inte, jag berättade bara ur min erfarenhet sen är det väl upp till er att tolka kommentaren.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Hur är det med Renault Talisman kombi då? Någon som har några erfarenheter kring den bilen? inte så populär i sverige vad det verkar men många taxi bilar av denna modell (bra betyg?) Tycker personligen att den ser väldigt bra ut och verkar ha gott om plats!https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwOTM5OTg7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI2MTQ4MGYwODNiZDQ4MTFkZDk5NWZlZGZjMjY2Njc4ZWRlNDQ0MTY3Ijt9

Det är mycket bil för pengarna, dem ser bra ut och är rymliga.
Dock kom dem endast med automat och den växellådan är katastrof, har bytt ut ett antal dubbelkopplingar. Hade en del taxibilar som rullade här omkring och har bytt dubbelkopplingen 2 - 3 gånger på vissa av dem men man får nästan räkna med att byta den en gång på dem bilarna tyvärr. Renault gör bra motorer och bra manuella växellådor, men inte automatlådor..

Skrivet av kheldan:

V90 D3 eller D4?
Finns för en bit under 200k med ~15-16k mil, och av döma av samtliga taxibilar som gått 45.000 mil som ligger på blocket verkar den rulla länge utan större problem.

Har inte själv en men varit i tankarna ett tag nu. Känns som mycket bil för pengarna helt klart.

Det är mycket bil för pengarna.
Dem taxibilarna har nog varit inne för en hel del reperationer under sina 45k mil.
Vanligt på dem är att det läcker olja ifrån kamaxelöverfallen så oljan rinner ner på baksidan av motorn, kabelhärvor på bakaxeln har Volvo snålat in på så dem ärjar, en ECU som heter Vehicle Communication Module (VCM) är ett känt fel på dem tidigare V90 och resten av modellerna på SPA-plattformen och den ECU är dyr och en del andra elfel, mjukvarufel.

Måste tillägga att jag har arbetat i verkstad med Volvo och Renault dem senaste 6 åren, så jag ser ju endast dem bilarna som krånglar och inte dem som bara rullar på mellan servicarna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd

Kollar du på nyare Volvo så bör du kolla hur rostig bilen är under. Deras rostskydd blev sämre först när Ford kom och igen när kineserna tog över. MrCap eller liknande kan vara ett bra tecken, och det visas ofta i typ Carfax och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kollar du på nyare Volvo så bör du kolla hur rostig bilen är under. Deras rostskydd blev sämre först när Ford kom och igen när kineserna tog över. MrCap eller liknande kan vara ett bra tecken, och det visas ofta i typ Carfax och liknande.

MrCap brukar väl ändå inte underredesbehandla bilen. Visst, dom kanske spolar rent undersidan från salt, men MrCap besöker de flesta som nyttjar deras lackbehandling i bästa fall en gång om året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

MrCap brukar väl ändå inte underredesbehandla bilen. Visst, dom kanske spolar rent undersidan från salt, men MrCap besöker de flesta som nyttjar deras lackbehandling i bästa fall en gång om året.

Yes, du har rätt, jag blandade ihop varumärkena lite. Ditec, Tectyl och liknande är det som gör rostskydd, Mr Cap är lackskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Hur är det med Renault Talisman kombi då? Någon som har några erfarenheter kring den bilen? inte så populär i sverige vad det verkar men många taxi bilar av denna modell (bra betyg?) Tycker personligen att den ser väldigt bra ut och verkar ha gott om plats!https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwOTM5OTg7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI2MTQ4MGYwODNiZDQ4MTFkZDk5NWZlZGZjMjY2Njc4ZWRlNDQ0MTY3Ijt9

Har en bekant med en Talisman som mest bara har strulat. Växellådan rasade och sen fler problem. Han har inte kvar bilen idag, och räknade ned veckorna till han kunde byta ut den (det var en tjänstebil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Du pratar en del om att reparera själv, kör på en Volvo V70/XC70 5-cylindrig diesel motor med automat och AWD.
Väldigt lätt att meka med, reservdelar finns det mängder av ifrån t.e.x JB (Jönköpingsbildemontering) och stötter man på patrull är det oftast lättare att kunna få hjälp, då varje liten ort har en Volvo verkstad eller att folk är kunnga på just Volvo. Motorerna samt växellådorna är väldigt bra och krånglar inprincip aldrig och gör den 5-cylindriga dieseln det så har den två grejer som krånglar, en T-MAP givare som sitter vid intercoolern som det brukar bli kortslutning i som tänder motorlampan och bilen hamnar i limphome, den givaren ligger på 1495:- på en Volvo original verkstad och man ska vara noga med att byta generatorremmen på dem motorerna för den slits hårt av någon anledning.

Arbetat som Volvotekniker i ett antal år och även Mercedes.

Ska du ha en E-klass så rekommenderar jag att gå för 2014-2016 för då kom facelift för W212 karossen och mycket små problem försvann och kvaliteten gick överlag upp yterligare på den karossen. Men det är dyra reservdelar, en hel del behövs göras på verkstad som t.e.x byta utav växellådsolja som ska göras underifrån. Kända problem, kablage i stötfångare bak för parkingsensorer samt radar bak, luftbälgarna bak, ledlamporna bak, AdBlue systemet.

Tack för din input! Alltid bra att få höra från någon inom branchen.
Det låter ju väldigt bra angående V70/XC70, och många andra i tråden pratar högt om dom så de modeller måste jag titta in närmare.

Angående C- & E-klass så är det ju precis som du skriver, diverse små problem och några större på årsmodellern 2009-2013. Dom problem jag har stött på när jag läst runt om dessa är dåliga motorer på basmodellerna (OM641/M271) med enkel kamkedja som bråkar. Sen att den bakre hjälparmen rostar upp, en del som Mercedes i bl.a. USA, England & Tyskland nu förlänger garantin på upp till 20 år/oändliga mil. Jag är i kontakt med Mercedes Sverige för att få ett uttalande i hur dom står sig mot den garantin. Utan den känns det tyvärr som en sådan bil inte bara kan vara ett dåligt köp, utan också potentiell livsfarligt (flera rapporter där bakre hjälparmen går sönder vid hård inbromsning och kastar bilen höger/vänster).

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har en auris touring hybrid 2015 köptes för 175 000kr med 4000 mil om jag inte minns fel som jag kört typ 10 000 mil de tre år jag haft den. Pendlar 5,5 mil enkel väg.
Den drar på min väg till jobbet och hem 0,42 sommar / 0,46-0,51 vinter beroende på förhållanden (om jag kan lita på bilens dator).

Jag är väldigt nöjd med det köpet, men det är ju inte en rolig eller lyxig bil. Ljudnivån är inte heller en stark punkt för bilen.

Tack, kul att höra från någon som kör ungefär ungefär samma sträcka som jag kommer göra och dessutom i en bil jag tittat på.
Hur upplever du komforten? På en skala 1-10, hur pass illa är ljudnivån skulle du säga?

Skrivet av Meantek:

Kastar in ett wildcard: Jaguar XF Sportback 2.2D. Vet inte mycket om motorn, men modellen är banne mig bekväm att sitta och piska långfärd med.

En till modell som flugit under radarn. Vill minnas att "billigare" Jaguarer kan ha lite problem men jag får titta in den närmare.

Skrivet av prolle:

Om du ska titta på BMW x20D modeller så skippa N47-motorn, mycket problem med kamkedja osv på den. B47 från 2016 och uppåt rekommenderas, driftsäker och relativt snål. Vi har en 320D GT -16 i familjen med 12.000 mil hittils utan problem, vi fick EGR bytt som "förebyggande service", men annars inget. Drar 0.5-0.6 på motorväg, beroende på hastiget.

Ja jag läste det, verkar även gälla bensinarna på 4cyl. Riktigt trist!

Skrivet av medbor:

Gillar att hela tråden är typ ’jag har gjort så här och därför är det bäst’

Nå, hur har du gjort då, och varför är det bäst?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Nej kränkt blev jag väl inte, jag berättade bara ur min erfarenhet sen är det väl upp till er att tolka kommentaren.

Vad bra, kul att du har haft bra erfarenheter av just din Audi.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Om du ska titta på BMW x20D modeller så skippa N47-motorn, mycket problem med kamkedja osv på den. B47 från 2016 och uppåt rekommenderas, driftsäker och relativt snål. Vi har en 320D GT -16 i familjen med 12.000 mil hittils utan problem, vi fick EGR bytt som "förebyggande service", men annars inget. Drar 0.5-0.6 på motorväg, beroende på hastiget.

N47 Motorn är inga problem i FXX serien. Kedjeproblemet försvann runt 2012, självklart kan kedjor rasa men de är mycket mer sällsynt. N47/B47 har samma kedja, likadan Artikelnr å allt...

Rekommendera dock N57 motorn, då 20D motorn e fan fett seg

Har själv en 320D xDrive 2013 med 23K mil, känns som den kört 5000mil...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Mitt första tips är att: Fråga försäkringsbolagen. De har statistik över vad som håller i längden - om du är ute efter driftstabilitet och persontrygghet (eftersom du kommer att utsätta dig för rätt många mil bakom ratten jfm genomsnittssvensken).

Jag har ett snävt spektra av erfarenhet:
Men jag kan varmt rekommendera att du köper en beg, välskött VW Golf, med c a 120 häst eller mer, bensinare. Min går som en klocka och är billig i drift jfm flera andra jag pratat med om deras bilar. Försäkringsbolaget gillar den också av flera anledningar - och då blir jag glad för jag vill INTE ha strul.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Talisman har eller kanske hade tillvalet att den svänger på alla 4 hjul, känns dyrt när det går sönder. Kanske kan vara bra att vara uppmärksam vid beg.köp och välja en med mer traditionell styrning.

Jaguarkombin är en doldis som när jag kikade på den var billigare att serva och äga än en Volvo enligt motorpressen.. Vet inte hur det är nu. Kan vara värt att kolla upp, de gör vackra bilar.

Vill slå ett slag för Peugeot 508. Har vänner som kör flera gånger dyrare bilar och de blir överraskade över den låga ljudnivån, komfort och kvalitén i 508:ans kupé. Även de som liter av tinitus blir positivt överraskade av bullernivån.
Går att köra mycket snålt med dieselmotorn, lägre faktisk förbrukning än angedda siffror vilket är märkligt då det brukligt är i princip omöjligt att ens nå ned till angedda siffror, men tacksamt när diesel är dyr. Haft flera 508 på raken och det är beg. privatköp, mycket kostnadseffektivt är supernöjd.
Men det är såklart viktigt att testa själv, veta vad man vill ha och framför allt läsa in sig innan köp och att fråga här hur andra gjort är väl en bra start ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar att hela tråden är typ ’jag har gjort så här och därför är det bäst’

Dålig dag på jobbet igår?
Om man efterfrågar folks erfarenheter så får man väl ganska logiskt 'jag gjorde såhär'-typ av svar? Jag kan inte se någon som påstått att deras lösning skulle vara bäst för OP, bara en massa olika förslag och erfarenheter som delats.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux