Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det var ju exakt samma sak när diablo 3 släpptes!

Det har varit samma sak med X andra blizzard spel och WoW expansioner.

När jag körde stängda Betan förra året var det betydligt mindre kö.

Nu har de ju haft Early access beta också och det kanske man kunde lärt sig något av?

Aja jag kommer skaffa spelet sen när det är på rea

Det är betydligt fler i denna öppna betan än den stängda betan. Blizzard har ju själv gått ut med att man vill stresstesta systemet.
Med andra ord, öppen beta är för att lära sig.

Permalänk
Medlem

Out of memory när jag gissar att det var på gång att bli lite gameplay efter alla cutscenes(hästen). Medium inställningar, 32GB RAM och inget annat i bakgrunden. Kanske var väntetiden på ca 2,5h som gjorde't.

De gör klokt i att ha två månader mellan öppna betan och release den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det var ju exakt samma sak när diablo 3 släpptes!

Det har varit samma sak med X andra blizzard spel och WoW expansioner.

När jag körde stängda Betan förra året var det betydligt mindre kö.

Nu har de ju haft Early access beta också och det kanske man kunde lärt sig något av?

Aja jag kommer skaffa spelet sen när det är på rea

Då tar vi det igen.

Det finns en poäng med att stressa systemet. Om du inte vill betatesta så spela inte ett betatest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Out of memory när jag gissar att det var på gång att bli lite gameplay efter alla cutscenes(hästen). Medium inställningar, 32GB RAM och inget annat i bakgrunden. Kanske var väntetiden på ca 2,5h som gjorde't.

De gör klokt i att ha två månader mellan öppna betan och release den här gången.

Och eftersom första säsongen börjar någon vecka efter släppet så är även släppet som en beta för när det börjar på riktigt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det var ju exakt samma sak när diablo 3 släpptes!

Det har varit samma sak med X andra blizzard spel och WoW expansioner.

När jag körde stängda Betan förra året var det betydligt mindre kö.

Nu har de ju haft Early access beta också och det kanske man kunde lärt sig något av?

Aja jag kommer skaffa spelet sen när det är på rea

Post från blizzard forumet från devs.

Queue Times: When we open the gates again this Friday to absolutely everyone, we are expecting a lot of people. There will be lengthy queue times, particularly on Friday when we first launch and during peak regional windows. This past weekend helped us to forecast the capacity we expect this weekend, and we will be using that capacity to intentionally stress our systems in preparation for launch. In summary, while we know it can be frustrating, we need queues to properly stress test our services and we are designing to ensure we have them some of the time.

Permalänk
Medlem

Lagom nöjd måste jag säga.
Kom in strax efter 17 och har spelat sedan dess.
Necro på lvl 25 och med full legendary och grejer.

Efter att ha spelat Necro blir det nog den först vid release och sorcerer blir andra genomspelningen

Bonus att jag fick ihjäl Butcher på lvl 25 (Han fastnade mellan min Golem och en pelare 😅)

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Målet med förra helgen var att få ihjäl butcher som barb, målet denna helg är få ihjäl butcher på HC som barb Hann dinga 25 innan sovdags iaf.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ja, men det här funkade ju rätt okej, köade 55 min, som gick ner till faktiska 45 min. Spelade ett par timmar tills brorsan fick logga in, då var det mycket längre kö runt 20 tiden, 155 minuter, men det tog nog bara 70 min i verkligheten.
När jag loggade tillbaks in runt 2 tiden, så var det ingen kö alls.
Själva spelet var nästan felfritt, några minibuggar här och där, men det mest störiga var nog att man fick stå och jogga på löpbandet ibland när man ville in i ett nytt område.
Visst spelet hängde sig, när jag stängde ner det sista gången med en BSOD, men jag skulle ju ändå ut ur det.
Bild och undertexter hängde inte alltid med ljudet, men det gick att stå ut med.

En Nivå 7 Druid och en Nivå 10 Rogue, känns ändå som ett ok dagsverke.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte så förvänande kanske men just nu är den 0 kö. Var 144min igår när jag testade runt 20.

Permalänk
Medlem

Spelet lyckas få mig fokuserad, lite smått irriterande att ibland när man går in i en ny zone så får man lite rubberbanding för att den delen laddas in. Grafiken har sett bättre dagar men det är Diablo så om man gillar det lär man gilla 4an också.
Kommer jag köpa det? Om inget bättre kommer ut, ärligt talat så är det inte alla spel som lyckas få mig indragen så det ser jag som positivt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av mkk:

Out of memory när jag gissar att det var på gång att bli lite gameplay efter alla cutscenes(hästen). Medium inställningar, 32GB RAM och inget annat i bakgrunden. Kanske var väntetiden på ca 2,5h som gjorde't.

De gör klokt i att ha två månader mellan öppna betan och release den här gången.

Samma problem här, helt ny burk, 4080, 7900x, 32gb RAM. Spelet stendör när man försöker skapa gubbe eller ladda in i världen. Aja, får la vänta till efter release o se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Samma problem här, helt ny burk, 4080, 7900x, 32gb RAM. Spelet stendör när man försöker skapa gubbe eller ladda in i världen. Aja, får la vänta till efter release o se om det blir bättre.

Verkar tyvärr främst vara problem med Nvidia grafikkort, har du testat att installera senaste drivrutinerna? Har du några andra program som körs i bakgrunden, ex antivirus eller brandvägg?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Out of memory när jag gissar att det var på gång att bli lite gameplay efter alla cutscenes(hästen). Medium inställningar, 32GB RAM och inget annat i bakgrunden. Kanske var väntetiden på ca 2,5h som gjorde't.

De gör klokt i att ha två månader mellan öppna betan och release den här gången.

Hr datorn i sign. Maxar allt i spelet, även blur igång.
Extra high texturer är också igång.
Upplösning 3440x1440.

Inga some helst problem att driva spelet, utan bekymmer.

Senaste session spelade från lvl 11 till lvl 25. Utan några som helst bekymmer.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Samma problem här, helt ny burk, 4080, 7900x, 32gb RAM. Spelet stendör när man försöker skapa gubbe eller ladda in i världen. Aja, får la vänta till efter release o se om det blir bättre.

Av installera HD grafiken och testa igen fick gör det på min sons dator sedan verka det funk nu har han bara ett RTX3080 men efter ha gjort det och dragit ner grafiken lite så funkar spelet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Av installera HD grafiken och testa igen fick gör det på min sons dator sedan verka det funk nu har han bara ett RTX3080 men efter ha gjort det och dragit ner grafiken lite så funkar spelet.

Tack för tips, ska pröva det och se om det hjälper!
Dom korta stunderna jag kommer in så fungerar det fint, 350+ FPS och känns smooth.
Men varje gång jag kommer till 1:a stan, ska gå över gården efter o ha pratat med NPCn, när man kliver in genom dörren i andra huset så dör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Tack för tips, ska pröva det och se om det hjälper!
Dom korta stunderna jag kommer in så fungerar det fint, 350+ FPS och känns smooth.
Men varje gång jag kommer till 1:a stan, ska gå över gården efter o ha pratat med NPCn, när man kliver in genom dörren i andra huset så dör det

Testa att sätta FPS cap?
Förstår inte varför du vill att grafikkort ska gå upp till 350fps i D4..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag spelar betan för att se vilken klass jag vill lira vid release.

Alla är roliga på sitt sätt... fack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Samma problem här, helt ny burk, 4080, 7900x, 32gb RAM. Spelet stendör när man försöker skapa gubbe eller ladda in i världen. Aja, får la vänta till efter release o se om det blir bättre.

Märkligt. Jag har 2st system med både 16GB ram och 32GB ram och kör max utan problem.
System 1: 13900k 32GB RTX 4090
System 2: 9900k 16GB RTX 3080ti

Permalänk
Medlem

Spelar weapon DPS någon roll för t.ex. Sorcerer? Gissningsvis ej.

Samma sak för Rogue. Om jag bara använder ranged, spelar dmg på one hand någon roll, eller skall jag bara nyttja de med bäst stats?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Spelar weapon DPS någon roll för t.ex. Sorcerer? Gissningsvis ej.

Samma sak för Rogue. Om jag bara använder ranged, spelar dmg på one hand någon roll, eller skall jag bara nyttja de med bäst stats?

Weapon damage är det dina spells baseras på, så ja det spelar roll.

För rogue och barb är det beroende på den ability du använder. En ranged ability på rogue är baserat på ditt range vapen, och för barb är det vapnet som du valt för din ability.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Weapon damage är det dina spells baseras på, så ja det spelar roll.

För rogue och barb är det beroende på den ability du använder. En ranged ability på rogue är baserat på ditt range vapen, och för barb är det vapnet som du valt för din ability.

Ah, okay. Tack. Får väl kalkylera förlust av int mot weapon dmg etc.

Uppskattar svaret!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ah, okay. Tack. Får väl kalkylera förlust av int mot weapon dmg etc.

Uppskattar svaret!

Förmodligen är int inte värt ett dugg i jämförelse, eftersom värdet av attributen inte skalar med din level (som i t.ex. WoW). 10 int motsvarar 1% damage increase

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kom in och körde med Necromancer nån timme innan spelet kraschade. Kul men kändes väldigt lätt. Kunde typ stå på avstånd och skjuta blod och låta skeletten ta hand om allt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Då tar vi det igen.

Det finns en poäng med att stressa systemet. Om du inte vill betatesta så spela inte ett betatest.

Min poäng är att de har gjort massa sådana tester (+ spelsläpp) tidigare och verkar inte lärt sig något av det.

Eller kanske de medvetet stryper sina servrar för att se hur spelet beter sig?

OnT: Det gick bra att spela senare igår och idag verkar det inte vara några problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Min poäng är att de har gjort massa sådana tester (+ spelsläpp) tidigare och verkar inte lärt sig något av det.

Eller kanske de medvetet stryper sina servrar för att se hur spelet beter sig?

OnT: Det gick bra att spela senare igår och idag verkar det inte vara några problem.

Det är precis vad de är ute efter, ja.

Skrivet av Pamudas:

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/expectations-for-the-d...

"Queue Times: When we open the gates again this Friday to absolutely everyone, we are expecting a lot of people. There will be lengthy queue times, particularly on Friday when we first launch and during peak regional windows. This past weekend helped us to forecast the capacity we expect this weekend, and we will be using that capacity to intentionally stress our systems in preparation for launch. In summary, while we know it can be frustrating, we need queues to properly stress test our services and we are designing to ensure we have them some of the time."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Samma problem här, helt ny burk, 4080, 7900x, 32gb RAM. Spelet stendör när man försöker skapa gubbe eller ladda in i världen. Aja, får la vänta till efter release o se om det blir bättre.

Jag hade samma problem med 32gb ram, jag ökade min page file från 4gb till 16 gb och då fungerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag hade samma problem med 32gb ram, jag ökade min page file från 4gb till 16 gb och då fungerade det.

har sett nån annan tråd om folk som har problem när dom mixtrat med pagefile också

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Vad är mening med att ha vapen som necromacer när man ändå aldrig kan använda det?

Så fort man får en skill så tar den över vapnet, fast vapnet jag har på mig har mer dps

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Vad är mening med att ha vapen som necromacer när man ändå aldrig kan använda det?

Så fort man får en skill så tar den över vapnet, fast vapnet jag har på mig har mer dps

vapnet bestämmer hur mycket skada dina skills gör

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b