Krönika: Jag är en fanboy och jag hatar det

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Jag är en fanboy och jag hatar det

En nördig uppväxt kantad av varumärken och reklam ligger bakom att han håller vissa företag högre än andra, spekulerar Calle i veckans krönika.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

https://effectiviology.com/ingroup-outgroup/
Vetenskaplig teori relaterad till fenomenet.

Permalänk
Medlem

Man växer ifrån det, jag skiter fullständigt i i vad andra tycker om mina inköp, det enda jag kan triggas av är när de inte har någon som helst koll innan de roastar produkter.
Det är ju t.ex inne att hata på Apple bland ”innegruppen” här på forumet, men innerst inne vet de ju att Apples produkter är svinbra.
Eller elbilar, herregud man kommer ju ingenstans i dem, räckvidd hit och pris dit och de kan ju börja brinna vrålas det ut.
En bensinare brinner jävligt bra den med, eller en dieseltank som får skakas runt lite på vägen och blandas upp med luft, där snackar vi explosivt bränsle i tanken.
Ja elbilar är dyra, men de är svinbra, mycket mer driftsäkra tack vare färre rörliga delar, de laddas tillräckligt snabbt idag för att man knappt ska hinna gå på toan under tiden.

Men jag försöker låta tonåringarna få tro att det för de växer också upp en dag och inser att livet inte kretsar kring att tillhöra innegruppen. 😁

Permalänk
Testpilot

Jag har nog blivit rätt bitter kring märkeskopplingen genom åren.. Är det för populärt och syns överallt ger det mig avsmak, känner snarare att jag inte vill ha med företag/produkt X att göra, än att vara en del av kulturen.

Playstation är störst?
Heja Xbox!

Xbox är marknadsdominerande?
Kör för fasiken, Playstation!

Nintendo leder racet?
Nintendo kan för all del stoppa något där solen inte skiner. Skitföretag i alla lägen.

Jag tror att denna typ av tankeprocess kan beskrivas väldigt simpelt:
Det hela bottnar i vetskapen att om något slår igenom är det inte nödvändigtvis för att det är en bra produkt/ett bra märke, utan snarare för att företaget som leder symbolismen har spenderat offantliga mängder pengar på reklam – och det finns inte mycket jag hatar mer i livet än reklam.

Fixade struktur för enklare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad gäller saker som datorkomponenter, där har jag aldrig någonsin brytt om vem eller vilka som står för/bakom varumärket, där har det endast gällt pang för pengen, och förstås funktion/kompabilitet.

När det kommer till mina andra två stora intressen, foto och gitarr, där kan varumärkes trogenhet vara lite mindre rationellt och kanske en smula mer kopplat till min upplevelse av varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Man växer ifrån det, jag skiter fullständigt i i vad andra tycker om mina inköp, det enda jag kan triggas av är när de inte har någon som helst koll innan de roastar produkter.
Det är ju t.ex inne att hata på Apple bland ”innegruppen” här på forumet, men innerst inne vet de ju att Apples produkter är svinbra.
Eller elbilar, herregud man kommer ju ingenstans i dem, räckvidd hit och pris dit och de kan ju börja brinna vrålas det ut.
En bensinare brinner jävligt bra den med, eller en dieseltank som får skakas runt lite på vägen och blandas upp med luft, där snackar vi explosivt bränsle i tanken.
Ja elbilar är dyra, men de är svinbra, mycket mer driftsäkra tack vare färre rörliga delar, de laddas tillräckligt snabbt idag för att man knappt ska hinna gå på toan under tiden.

Men jag försöker låta tonåringarna få tro att det för de växer också upp en dag och inser att livet inte kretsar kring att tillhöra innegruppen. 😁

Rätt intressant det du skriver, först menar du att man växer från det och sedan hyllar du först Apple och sedan elbilar likt en riktig fanboy

För att kommentera dina påstående lite.
Är verkligen Apple svinbra?
Ja det beror väl lite på vad man är ute efter, jämför man Apple med Android så har båda sina fördelar och nackdelar och till sist avgör vad man är ute efter vilken/vilket som är svinbra för just dig.

Är elbilar svinbra?
Även där är det lite från fall till fall och vad man måste ha ut av en bil, jag tillhör själv dom som gillar elbilar skarpt eftersom dom passar mig och mina behov, men det finns många som inte skulle klara sig bra med en elbil av olika anledningar.

Så för att återknyta till ämnet menar jag att om man anser en produkt/märke vara svinbra utan att kunna se eventuella nackdelar som kan påverka andra, ja då är man en fanboy.

Är jag själv en fanboy?
Ja delvis eftersom jag när det kommer till dator prylar förordar och köper själv ofta från samma märken eftersom jag trivs med dessa, men inte på det viset att jag förkastar andra märken och ser dom som kassa produkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna vara en fanboy med tanken på att företagen är alla hemska och bryr sig inte skit om oss. Enda jag föredrar är Husqvarna motorsågar, från ett mekanikers perspektiv endast, enklare att meka på.

Visa signatur

En dator

Permalänk

En fanboy för mig är någon som rackar ner på andra som inte föredrar samma märken. Att däremot ha sina egna märken man av olika anledningar valt ser jag inte som att vara en fanboy. Inte så länge det grundar sig på varför man valt just dessa märken.

Många gånger handlar det för mig snarare om att vissa av oss lägger ner mer tid på att göra research inför ett inköp. För att förvissa sig om att man får det bästa för sina pengar och för sitt ändamål.

Permalänk
Medlem

Har alltid försökt att ta det som erbjuder bäst pris/prestanda. Men det är ju självbilden, visst fan går man och köper märken man är fäst vid. Blir säkert en TUF 7900xt nu istället för 3800 TUF OC jag har.

Men försöker i alla fall bli så lite mjölkad som möjligt i övrigt då det gäller kläder, prylar etc. Bara dumt slösa sin inkomst och med de sitt liv efter värdelösa märken på olika saker. Herregud, gå och res nånstans lär er något nytt med pengarna istället betala överpriser till megaföretag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Som fattig invandrare hade jag inte privilegiet att vara en fanboy. Prestanda per krona var (och är) det enda som spelar roll.

Permalänk
Medlem

har märkt att många är fanbois, spec många på swec vilket överraskade mig. blev sjukt irriterad att många var så amd fanbois här, spec så minns jag när ryzen lanserades. ständigt var det gnäll över att snart skulle amd komma om intel med prestandan bara för att man hade fler kärnor, samt att varje gång det kom en ny generation utav am4 ryzen så skulle det uppgraderas för att slå intel spelprestanda samtidigt som man ändå säger att spelprestandan inte spelar nån större roll bara cpun är där-runtomkring prestandamässigt mot intel men ändå så måste man köpa nyaste gen amd för att man ändå vill ha intel prestandan i spelen, okey...

Aja, jag minns när amd verkligen var king å då var det under athlon tiden fast nu råkar jag visa vart jag stod i fanboi frågan på den tiden. aja, nån måste ha himlat med ögona så som jag himlar med ögona när jag läser deras inlägg.

En sak stör mig med svec, som jag inte kan släppa... det håller på bli för mycke avg joe/svennson över det hela. var är alla oc artiklar där man ställer max tunad intel mot max tunad amd? Sweclockers fanboi, använder alltid swec grafer/prestanda tester när jag ska kriga på reddit bla men hade varit nice att sweclockers gör skäl för sitt namn nån gång. var så länge sen man såg nått sånt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ja, och?

Undrar hur gamla är Kalle?
Tänk, jag är 52

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Rätt intressant det du skriver, först menar du att man växer från det och sedan hyllar du först Apple och sedan elbilar likt en riktig fanboy

För att kommentera dina påstående lite.
Är verkligen Apple svinbra?
Ja det beror väl lite på vad man är ute efter, jämför man Apple med Android så har båda sina fördelar och nackdelar och till sist avgör vad man är ute efter vilken/vilket som är svinbra för just dig.

Är elbilar svinbra?
Även där är det lite från fall till fall och vad man måste ha ut av en bil, jag tillhör själv dom som gillar elbilar skarpt eftersom dom passar mig och mina behov, men det finns många som inte skulle klara sig bra med en elbil av olika anledningar.

Så för att återknyta till ämnet menar jag att om man anser en produkt/märke vara svinbra utan att kunna se eventuella nackdelar som kan påverka andra, ja då är man en fanboy.

Är jag själv en fanboy?
Ja delvis eftersom jag när det kommer till dator prylar förordar och köper själv ofta från samma märken eftersom jag trivs med dessa, men inte på det viset att jag förkastar andra märken och ser dom som kassa produkter.

Jag bryr mig inte om märket eller modellen bara det är bäst för mig. 😊

Jag har varit med tillräckligt länge för att kunna säga att Apple är svinbra, Android har inte kommit i kapp riktigt, de som tillverkar telefoner är ikapp sedan länge men operativsystemet begränsar hårdvaran.

Jag förstå ju också att elbilar inte funkar för alla, t.ex de som drar husvagn en hel sommar så är inte elbil optimalt ännu, men kör du bara med bilen så finns ganska få anledningar att inte välja en elbil.
Jag förstår att de flesta inte har råd med elbil ännu men det gör ju inte att deras gamla diesel är bättre för dem.

Permalänk
Skrivet av DST:

har märkt att många är fanbois, spec många på swec vilket överraskade mig. blev sjukt irriterad att många var så amd fanbois här, spec så minns jag när ryzen lanserades. ständigt var det gnäll över att snart skulle amd komma om intel med prestandan bara för att man hade fler kärnor, samt att varje gång det kom en ny generation utav am4 ryzen så skulle det uppgraderas för att slå intel spelprestanda samtidigt som man ändå säger att spelprestandan inte spelar nån större roll bara cpun är där-runtomkring prestandamässigt mot intel men ändå så måste man köpa nyaste gen amd för att man ändå vill ha intel prestandan i spelen, okey...

Aja, jag minns när amd verkligen var king å då var det under athlon tiden fast nu råkar jag visa vart jag stod i fanboi frågan på den tiden. aja, nån måste ha himlat med ögona så som jag himlar med ögona när jag läser deras inlägg.

En sak stör mig med svec, som jag inte kan släppa... det håller på bli för mycke avg joe/svennson över det hela. var är alla oc artiklar där man ställer max tunad intel mot max tunad amd? Sweclockers fanboi, använder alltid swec grafer/prestanda tester när jag ska kriga på reddit bla men hade varit nice att sweclockers gör skäl för sitt namn nån gång. var så länge sen man såg nått sånt.

Du är i den absoluta minoriteten. Helt irrelevant att OC:a processorer nuförtiden det är inte 1995-2010 längre. Det ger ytterst lite prestanda i dagens läge utan att processorn förbrukar mycket mer och de flesta av Swecarna sitter inte med dyra vattenkylningssystem. Jag är glad att Swec gått vidare. Kanske kan man göra en artikel om vad vissa inställningar gör i BIOS iallafall de som inte är märkesspecifika.

Det räcker om det finns en tråd om överklockning för den lilla skaran som fortfarande gör det men för de flesta av oss besökare är det inte intressant längre. Jag skulle nästan säga att undervoltning, undervoltning med bibehållen klock som Swec gjort i deras senaste cpu tester är desto mer intressant.

Permalänk
Medlem

Jag har med råge passerat 30 men känner mig fortfarande som att jag var 15 men med mer erfarenhet. Det är väl lite av samhällets största lögn; man blir faktiskt aldrig vuxen, man fortsätter vara samma gamla vanliga tills man väljer att ändra sig och agera mer civiliserat. Jag har träffat många över 50 som ännu inte vuxit upp mentalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju t.ex inne att hata på Apple bland ”innegruppen” här på forumet, men innerst inne vet de ju att Apples produkter är svinbra.

Jag har gett Apple och iPhone ett ärligt försök här i ett par månader då de har telefoner i mindre format med ordentlig prestanda. Och jag måste säga att ditt uttalande är helt uppåt väggarna.

Det finns ärligt talat inget med denna iPhone som är bättre än den Android jag hade innan. För att nämna några grejer:

  • Man är nedlåst och får inte alla funktioner (typ wifi-analyzer för att skanna wifi-kanaler)

  • Utbudet på appar är sämre än Android

  • De appar som finns är generellt sämre, även "större" grejer som t.ex. Blocket

  • Bakåt-svepet fungerar fruktansvärt dåligt (jag tänkte att det var en vanesak, men icket)

  • Tengentbordet går inte att byta till något användbart med alternativa symboler

Men det är min empiriska åsikt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag bryr mig inte om märket eller modellen bara det är bäst för mig. 😊

Jag har varit med tillräckligt länge för att kunna säga att Apple är svinbra, Android har inte kommit i kapp riktigt, de som tillverkar telefoner är ikapp sedan länge men operativsystemet begränsar hårdvaran.

Jag förstå ju också att elbilar inte funkar för alla, t.ex de som drar husvagn en hel sommar så är inte elbil optimalt ännu, men kör du bara med bilen så finns ganska få anledningar att inte välja en elbil.
Jag förstår att de flesta inte har råd med elbil ännu men det gör ju inte att deras gamla diesel är bättre för dem.

Men nu är du allt lite Apple fanboy
Android har i många saker passerat iOS, men är fortfarande efter i många andra saker, så beroende på vad man vill ha ut av enheten är dom olika systemen svinbra för olika personer. (Men nu är det inte den diskussionen vi skall ha här)

Det jag menar är att vi alla är på ett eller annat sätt är lite fanboy i olika situationer om vi verkligen tänker efter hur vi baserar våra val av märken och saker.

Permalänk
Medlem

Strongt att erkänna det iallafall, inte alla nördar som klarar av det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla mig till det märke som fungerar...eller vill tro det iallafall, slutar med att priset vinner ändå i de flesta fall. Corsair minnen och nätagg är nog där jag håll mig "trognast" längst tror jag med ett par avstamp till andra märken som har liknande produkter billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig i min ungdom varit fanboy av några märken, helt enkelt för att jag inte hade råd. Men nu när jag blivit äldre så har jag lite till min förvåning blivit det. Det började med Linux för en 10 år sedan. Den kostar ju inget men fanboy-tänket grundandes där.
Min första iPhone från ungefär samma tid hatade jag för att man var så låst till deras eco-system.

Men så för 4 år sen fick jag nåt ryck att köpa en iPhone och en Apple Watch. Och plötsligt älskade jag att vara inlåst i ett system som bara fungerade, sömlöst. Samtidigt visste jag att Apple ligger efter Android på en del områden, men det var just det som jag hatade förr: inlåsningen, som är grejen med Apple för mig.

Så det blev mer och mer Apple. Till och med en iMac, men den tilltalade mig inte eftersom det inte kunde mäta sig med Linux (eller, mindre förhärligare förklaring för den som inte tror mig: jag kanske var för lat för att lära mig den när jag investerat så mycket i Linux )
Men att vara fanboy nuförtiden är inget jag lider av, snarare tvärtom.

Jag får nu när jag sitter och analyserar lite associationer till Cypher i Matrix (ni vet han som förrådde "The one" för han ville fortsätta leva i illusionen )

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Jag har nog ganska stor tendens att ha väldigt starka åsikter, både i positiv och negativ riktning. Med lite perspektiv på saken kan man ju ta ett steg tillbaka och se för- och nackdelar med det mesta, men magkänslan är stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag bryr mig inte om märket eller modellen bara det är bäst för mig. 😊

Jag har varit med tillräckligt länge för att kunna säga att Apple är svinbra, Android har inte kommit i kapp riktigt, de som tillverkar telefoner är ikapp sedan länge men operativsystemet begränsar hårdvaran.

Så länge Apple envisas med att ha så som notissystemet är på iOS så kommer jag inte byta. Android är mils före iOS när det gäller notiser

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nvldia fanboy å Ducky fanboy inom datakomponeter, längre tillbaka i tiden inom stereo/hemmabio var det Pioneer som gällde. Hatar inte det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av scienta:

[li]Bakåt-svepet fungerar fruktansvärt dåligt (jag tänkte att det var en vanesak, men icket)[/li]
[li]Tengentbordet går inte att byta till något användbart med alternativa symboler[/li]
[/ul]

Bakåt-svepet är en trevlig funktion tycker jag. Enda felet är att det finns appar som inte stödjer det. Vad är det som är dåligt med det?

Tangentbordet går att byta ut mot SwiftKey eller Googles tangentbord. Det är dåligt att de inte fixat stöd för ”multi-lingual” för det inbyggda svenska tangentbordet än. Kommer kanske i iOS 17.

Håller med om att Apple inte inte är perfekt. De gör en hel del bra men också en del dåligt. Precis så tycker jag med de flesta tekniska grejer jag kör från etablerade tillverkare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Bakåt-svepet är en trevlig funktion tycker jag. Enda felet är att det finns appar som inte stödjer det. Vad är det som är dåligt med det?

Tangentbordet går att byta ut mot SwiftKey eller Googles tangentbord. Det är dåligt att de inte fixat stöd för ”multi-lingual” för det inbyggda svenska tangentbordet än. Kommer kanske i iOS 17.

Håller med om att Apple inte inte är perfekt. De gör en hel del bra men också en del dåligt. Precis så tycker jag med de flesta tekniska grejer jag kör från etablerade tillverkare.

Vad jag ser ger inte swift key alternativa symboler på tangenterna.

Allt är sämre, inget är bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Vad jag ser ger inte swift key alternativa symboler på tangenterna.

Allt är sämre, inget är bra.

Vad menar du då med alternativa symboler för tangenterna?

Jag tycker det mesta funkar lika bra som i Android. Bra flyt i användargränssnittet överlag. Tycker det är smidigt att svepa nedifrån och upp förr att komma till hemskärmen eller svepa nedifrån och åt höger för appväxlaren. Face ID funkar bra. Tycker det överlag är rörigare och klumpigare att navigera runt i Android på den Samsung S9 med Android 12 som jag kör lite på jobbet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad menar du då med alternativa symboler för tangenterna?

Jag tycker det mesta funkar lika bra som i Android. Bra flyt i användargränssnittet överlag. Tycker det är smidigt att svepa nedifrån och upp förr att komma till hemskärmen eller svepa nedifrån och åt höger för appväxlaren. Face ID funkar bra. Tycker det överlag är rörigare och klumpigare att navigera runt i Android på den Samsung S9 med Android 12 som jag kör lite på jobbet.

Rullgardinsmenyn är handikappad på iPhone, det går inte att långtrycka för att komma direkt till inställningar för bluetooth/wifi (för att t.ex. byta nät).

Det jag eventuellt kan köpa som rätt bra är svep i nerkant för att byta mellan appar, men det är nog allt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Coca Cola < Pepsi < Coca Cola Vanilla Zero. Och då gillar jag inte aspartam-bismaken.

De flesta kan nog räknas som fanboys på något vis. De som exempelvis varit i det här forum i många långa år lär nog ha stött på minst en.

Har ett företag jag absolut inte köper produkter av och det är Apple. I övrigt varierar det mycket. Har föredragit Intel, har föredragit AMD, har föredragit Nvidia men aldrig föredragit Apple, bortsett från Ipod på tiden det begav sig. Bryr mig mer om vad jag får ut av en viss produkt och i någon mån vad det kostar. Hade något funnits som på allvar konkurrerade med RTX 4090 när jag köpte det hade jag valt det. Hade jag inte redan ett X570-baserat moderkort med bra DDR4-minnen när jag köpte min 5900X hade jag troligen köpt Intels 12900K istället.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var en äkta Commodore-fanboy när det begav sig, VIC-20, C-64 och Amiga. Hatade PC (de var totalt underlägsna Amiga på den tiden), skrattade åt Apple och ignorerade Atari (jag har faktiskt aldrig ens sett en med egna ögon).

Skulle nog säga att jag generellt blivit mindre märkestrogen för varje år som går, men jag föredrar fortfarande AMD framför Nvidia och Intel. Däremot köper jag ändå både Nvidia och Intel i de fall deras produkter helt enkelt passar mig bättre vad gäller funktionalitet, pris/prestanda, energiförbrukning m.fl.

Om jag bryr mig om pris/prestanda, varför har jag en 3090? Det finns en historia bakom, och jag skulle haft en 3080 istället om de hade gått att få tag på.

Dold text
Skrivet av Dem8n:

men innerst inne vet de ju att Apples produkter är svinbra.

... och där avslöjade du dig!

Apples produkter brukar vara generellt kvalitetsmässigt bra, över genomsnittet, men "svinbra" håller jag absolut inte med om. Har haft Iphone, Mac Mini och för närvarande några Apple TV 4K av olika årsmodell - och nog är/har de varit bra, men inte "svinbra".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var en äkta Commodore-fanboy när det begav sig, VIC-20, C-64 och Amiga. Hatade PC (de var totalt underlägsna Amiga på den tiden), skrattade åt Apple och ignorerade Atari (jag har faktiskt aldrig ens sett en med egna ögon).

Skulle nog säga att jag generellt blivit mindre märkestrogen för varje år som går, men jag föredrar fortfarande AMD framför Nvidia och Intel. Däremot köper jag ändå både Nvidia och Intel i de fall deras produkter helt enkelt passar mig bättre vad gäller funktionalitet, pris/prestanda, energiförbrukning m.fl.

Om jag bryr mig om pris/prestanda, varför har jag en 3090? Det finns en historia bakom, och jag skulle haft en 3080 istället om de hade gått att få tag på.

Dold text

... och där avslöjade du dig!

Apples produkter brukar vara generellt kvalitetsmässigt bra, över genomsnittet, men "svinbra" håller jag absolut inte med om. Har haft Iphone, Mac Mini och för närvarande några Apple TV 4K av olika årsmodell - och nog är/har de varit bra, men inte "svinbra".

De är svinbra i den bemärkelsen att de faktiskt fungerar, hur många gånger har man inte svurit över att mailen slutat synka i Android?
Den stora nackdelen med iOS är som du skriver att man bli inlåst, men man slipper två skvadriljoner skräpappar i butiken, eller dubbelkolla om utvecklaren är en erkänd utvecklare innan man laddar hem en app.

Android har några fördelar men nackdelen är att Google öser in funktioner som är halvdant utformade och där telefonutvecklarna själva kan välja hårdvaran och stoppa in kassa enheter som gör det ännu värre.

Vill man få full kontroll över Android eller iOS så får man roota, är inte värre än så, visst du får inte hjälp av supporten längre om du rootar men hur ofta behöver man det?

Jag skulle inte ha något som helst problem att byta ut iOS mot något annat om det fungerade bättre, jag bryr mig om vilket varumärke som står bakom det hela, jag låter ingen leva på gamla meriter utan de ska prestera för att få mina pengar.

Jag kan erkänna att jag är fanboy av en del märken, men det är inte datorprylar eller telefoner utan kläder och fiskeprylar, men där får jag ju något för det i gengäld, lite som Sweclockers får ut något från artiklar om datorprylar. 😊