Krönika: Jag är en fanboy och jag hatar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

"Applesekten/Applekulten" eller för den delen "Teslaseketen" är två väldigt starka exempel i nutid.

Att Berit fått sin femte iPhone på jobbet gör inte per automatik att hon är med i "Applesekten".

Android-sekten bör nämnas också för den delen. Berit har inte valt själv, men hade hon köpte sin femte av eget val hade hon då varit fanboy?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Har aldrig fallit för "innemärken" och "statusmärken".

Vill ha kvalite till ett bra pris.

Har inget behov någonsin av att ha Gant, Lyle&Scott, Peak Performance, Hugo Boss, Louis Vitton, YSL, BMW, Audi, CANADA GOOSE, Breitling, Lamborghini, Porsche, Rolex, Marbodalkök och andra övervärderade märken.

Hur man kan köpa en mobil för 18 000 papp övergår mitt förstånd.

Ett problem idag i Sverige är att medelklassen lekt överklass och renoverat sina kök för att de är omoderna, köpt en BMW-Suv, köpt husbilar, fyrhjulingar, motorbåtar osv för lånade medel på sitt bolån.

Svenska folket har levt över sina tillgångar och är det tredje mest privatbelånade folket i världen, om jag minns rätt.

Har aldrig förstått i att värdet av en människa ska vara i vad de kör, vad har för bostad och möbler och inte minst vad de har för märkeskläder och väskan och klocka de har på armen.

Jag vill ha kvalite och inte skit som är status och bara dyrt och mode för stunden.

Den där så kallade sossen Jan-Emanuel som köper Lamborghini och dyra märkesklockor för + 2 000 000 miljoner har ju något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, när jag avslutar en mening med ? så behöver jag inte tycka på ?123 utan istället bara långtrycka på m så blir det ? vilket är jävligt smidigt och något jag saknar direkt om det inte är påslaget

I SwiftKey finns dock en liten knapp nere till höger som det går att hålla inne och sen släppa på frågetecken för att skriva ett sådant – funkar smidigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Man växer ifrån det, jag skiter fullständigt i i vad andra tycker om mina inköp, det enda jag kan triggas av är när de inte har någon som helst koll innan de roastar produkter.

Kunde inte sagt det bättre själv, klockrent citat!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad har du själv för bilmodell/årsmodell idag?

Säg inte att du måste köpa elbil. Inte alls på något sätt (köpte själv en bensinbil senast).

Det var bara en intressant reflektion, att precis som man som krönikören kan gå upp i känslorna och älska en produkt, så verkar du gå helt in för att verkliga hata på en produkt som elbilar.

Eftersom du skriver så ofta i elbilstråden om något du är (som du påstår själv) är verkligen ointresserad av (iaf. de närmaste åren), så blir det ju lite märkligt/komiskt, var mest det jag ville ha sagt!

Hat kan vara lika mycket fandom och starka känslor som dyrkan, är väl min konklusion!

Jag tycker bara tekniken inte är mogen, räckvidden är rätt låg. Bor man i lägenhet kan det bli ganska problematiskt om tiden är knapp och kön till publika laddarna långa. Räckviddsångest är ett nytt fenomen jag inte vill bekanta mig med som exempel. Hat är ett starkt ord och det gör jag inte. Däremot måste batteritekniken bli bättre och likaså infrastrukturen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Android-sekten bör nämnas också för den delen. Berit har inte valt själv, men hade hon köpte sin femte av eget val hade hon då varit fanboy?

Det skulle lika gärna kunna vara ett vaneköp. Fanboy kräver ett mer predikande förhållningssätt. Antar att du inte predikar mjölken du oftast köper eller Bregottmotsvarigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

I SwiftKey finns dock en liten knapp nere till höger som det går att hålla inne och sen släppa på frågetecken för att skriva ett sådant – funkar smidigt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Smidigare så som GBoard har då tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Det skulle lika gärna kunna vara ett vaneköp. Fanboy kräver ett mer predikande förhållningssätt. Antar att du inte predikar mjölken du oftast köper eller Bregottmotsvarigheten.

Exakt. Att gilla vissa märken tycker jag bara ger en smula glädje i livet, lite som att hålla på ett idrottslag. Jag har dessutom svårt att se att köpa saker som funkat förr som en dålig grundinställning och ovanpå det har vi ju hela vaneaspekten.

Riktig fanboyism är ju en mer aggressiv attityd där man snackar ner andra likvärdiga märken, eller aggressivt hänger kvar vid saker som helt uppenbart blivit undermåliga.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Apropå Android-diskussionen. Köpte en Google Pixel och kan starkt rekommendera det. Efter 13 år med Android nu så har det ju alltid varit små quirks med andra tillverkares enheter, små men väldigt irriterande fel som hela tiden uppstår vid uppdateringar, förstår mycket väl att många mindre tekniskt begåvade människor blir bortskrämda.

Nu funkar faktiskt allt och jag hoppas det fortsätter så när det är Googles egen telefon. Det sista lilla steget för Android att ta skulle ju vara om Google kunde sätta lite press på tillverkarna att inte släppa ut trasiga OS.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna tro att jag inte är en fanboy. Tex har jag alltid kört Android, men har länge sett att iphone har stora fördelar. Jag personligen kan dock inte gå mig att använda det, men har inga problem om andra gör det.

Permalänk
Redaktör
Skrivet av GreatBlondino:

Har aldrig fallit för "innemärken" och "statusmärken".

Vill ha kvalite till ett bra pris.

Har inget behov någonsin av att ha Gant, Lyle&Scott, Peak Performance, Hugo Boss, Louis Vitton, YSL, BMW, Audi, CANADA GOOSE, Breitling, Lamborghini, Porsche, Rolex, Marbodalkök och andra övervärderade märken.

Hur man kan köpa en mobil för 18 000 papp övergår mitt förstånd.

Ett problem idag i Sverige är att medelklassen lekt överklass och renoverat sina kök för att de är omoderna, köpt en BMW-Suv, köpt husbilar, fyrhjulingar, motorbåtar osv för lånade medel på sitt bolån.

Svenska folket har levt över sina tillgångar och är det tredje mest privatbelånade folket i världen, om jag minns rätt.

Har aldrig förstått i att värdet av en människa ska vara i vad de kör, vad har för bostad och möbler och inte minst vad de har för märkeskläder och väskan och klocka de har på armen.

Jag vill ha kvalite och inte skit som är status och bara dyrt och mode för stunden.

Den där så kallade sossen Jan-Emanuel som köper Lamborghini och dyra märkesklockor för + 2 000 000 miljoner har ju något fel.

Jag är helt med på vad du menar och tycker det är en sund inställning. Sen ska jag vara ärlig och säga att jag som säkert går att räkna ut är en sån som köper/köpt dyra märken på kläder/jackor och elektronik osv för att man intalar sig själv att de är bättre kvalitet fast det kanske egentligen enbart handlar om märket i sig. Sen har jag förvisso kommit förbi den punkt där jag försöker rättfärdiga köpet för mig själv och kanske mer bara accepterat att man är fåfäng typ.

Permalänk
Redaktör
Skrivet av Caoz:

Calle - Tack för en intressant krönika. Du prickar in en hel del marknadsföringsteorier, som delvis grundar sig i socialpsykologi. Så undersälj inte dina idéer i avsaknad av högskolepoäng. Att ha självinsikt och utöva kritiskt tänkande är en färdighet som inte automatiskt kommer med en examen.

Vill du veta mer så kan jag ge dig några teorier, vetenskapliga artiklar och böcker så du kan underbygga dina argument

Tack så mycket! Jag har lite löst snappat upp flera av koncepten genom åren och det är säkert en anledning att tankarna snurrat i huvudet.

Jag uppskattar alltid mer material att läsa så det är bara att dra iväg ett PM med tips, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Att gilla vissa märken tycker jag bara ger en smula glädje i livet, lite som att hålla på ett idrottslag.

Att hålla på ett idrottslag är ju den perfekta modellen av fanboyism, att idiotförklara någon för att de håller på motståndarlaget som så ofta är fallet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är helt med på vad du menar och tycker det är en sund inställning. Sen ska jag vara ärlig och säga att jag som säkert går att räkna ut är en sån som köper/köpt dyra märken på kläder/jackor och elektronik osv för att man intalar sig själv att de är bättre kvalitet fast det kanske egentligen enbart handlar om märket i sig. Sen har jag förvisso kommit förbi den punkt där jag försöker rättfärdiga köpet för mig själv och kanske mer bara accepterat att man är fåfäng typ.

Jo, det sociala trycket är stort.

Ibland har jag betalt för dyrare märken för att det ska vara bättre kvalitet. Tyvärr så är det sällan så idag.

Tex för bilar är det ofta bara märket i fronten och lite plastbitar som är själva märket. Resten är delar från andra märken. Det är så dyrt att ta fram bottenplattor, motorer etc så man delar med sig inom olika koncerner. Tex Kia och Hyundai.

Blivit besviken när man köpt en märkes diskmaskin eller tvättmaskin och de håller 4 år. Oftast går de inte att reparera.

Det optimala är att undvika imagemärken och köpa inte det senaste utan det beprövade.

Råd&Röns konsumenttester ger jag inget för.

Är det något miljörörelsen skulle arbeta för är hållbara produkter som går att reparera.

Se på kläder. Många klädesplagg idag används sju gånger innan de kastas.

Nya bilar är så komplicerade och dyra att reparera att man tvingas skrota dem långt före det skulle behövas.

My five cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du är i den absoluta minoriteten. Helt irrelevant att OC:a processorer nuförtiden det är inte 1995-2010 längre. Det ger ytterst lite prestanda i dagens läge utan att processorn förbrukar mycket mer och de flesta av Swecarna sitter inte med dyra vattenkylningssystem. Jag är glad att Swec gått vidare. Kanske kan man göra en artikel om vad vissa inställningar gör i BIOS iallafall de som inte är märkesspecifika.

Det räcker om det finns en tråd om överklockning för den lilla skaran som fortfarande gör det men för de flesta av oss besökare är det inte intressant längre. Jag skulle nästan säga att undervoltning, undervoltning med bibehållen klock som Swec gjort i deras senaste cpu tester är desto mer intressant.

det stämmer ju inte att det är irrelevant att överklocka/"tuna" cpun/imc/ram gör ju skillnad idag oxå spec med de snabba grafikkorten å även märks i 1440p i vissa spel inte bara i 1080p, heck undervolta är ju en form av överklockning/tuning oxå, dvs att man optimerar sitt system för sitt ändamål, men att bara undervolta utan att ens röra resten av systemet som minnes-systemet är ju nästan ett brott

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att hålla på ett idrottslag är ju den perfekta modellen av fanboyism, att idiotförklara någon för att de håller på motståndarlaget som så ofta är fallet.

Haha, så är det absolut.

Poängen var väl att det för de flesta mest är en rolig grej och ett skådespel som skänker livet lite mening. Bråken är skämtsamma, efteråt tackar man varandra för god match och går vidare.

Märkesfanboys får väl här symboliseras av dem som tar det hela på blodigt allvar. Särskilt om det är ett hyperkommersiellt utländskt lag utan en enda lokal spelare man hejar på, då blir det ju helt obegripligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Exakt. Att gilla vissa märken tycker jag bara ger en smula glädje i livet, lite som att hålla på ett idrottslag. Jag har dessutom svårt att se att köpa saker som funkat förr som en dålig grundinställning och ovanpå det har vi ju hela vaneaspekten.

Riktig fanboyism är ju en mer aggressiv attityd där man snackar ner andra likvärdiga märken, eller aggressivt hänger kvar vid saker som helt uppenbart blivit undermåliga.

Håller med om att fanboyism är en aggressiv attityd där man snackar ner andra likvärdiga märken men det är också en tragisk salighet i väntan på nästa produkt från bolaget. En sterotypisk fanboy sitter exempelvis uppe för launch eventet av OnePlus 796t när denne redan äger 796 som kom ett halvår tidigare. Dagen efter är fokuset på att diskutera och försvara 796t och dess förträffligher.

Klart folk har rätt att vara fanboys, men om de inte är aktieägare känns det som en väldigt sorglig investering av tid. Om de är aktieägare är det någon grad lite mindre sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Håller med om att fanboyism är en aggressiv attityd där man snackar ner andra likvärdiga märken men det är också en tragisk salighet i väntan på nästa produkt från bolaget. En sterotypisk fanboy sitter exempelvis uppe för launch eventet av OnePlus 796t när denne redan äger 796 som kom ett halvår tidigare. Dagen efter är fokuset på att diskutera och försvara 796t och dess förträffligher.

Klart folk har rätt att vara fanboys, men om de inte är aktieägare känns det som en väldigt sorglig investering av tid. Om de är aktieägare är det någon grad lite mindre sorgligt.

Mja, som en "fanboy" kan jag ju konstatera att vi lever i snitt 80 år, eller nånstans där, och den mesta av den tiden är inte meningsfull investering av tid, särskilt ur ett utifrånperspektiv, så vad som är "sorglig investering av tid" är högst individuellt. Jag menar, en del gillar lego, instagram, Bianca ingrosso, hiphop, elsparkcycklar, infantila superhjältefilmer (eller insert allt som man själv anser vara "sorglig investering av tid")

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Mja, som en "fanboy" kan jag ju konstatera att vi lever i snitt 80 år, eller nånstans där, och den mesta av den tiden är inte meningsfull investering av tid, särskilt ur ett utifrånperspektiv, så vad som är "sorglig investering av tid" är högst individuellt. Jag menar, en del gillar lego, instagram, Bianca ingrosso, hiphop, elsparkcycklar, infantila superhjältefilmer (eller insert allt som man själv anser vara "sorglig investering av tid")

Verkar som att du missat definierandet av termen i det här fallet.
Hur har du tolkat definitionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Verkar som att du missat definierandet av termen i det här fallet.
Hur har du tolkat definitionen?

Jag visste inte att det fanns en i sten satt definition. Förklara den 11:e stenen som Moses hittade för mig Jag svarade utefter det artikelförfattaren menade och ansåg inte att det är något nämnvärt problem att vara det, även om han nu tycks tycka det är ett problem för honom, jag menar, det skadar ju ingen annan.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag visste inte att det fanns en i sten satt definition. Förklara den 11:e stenen som Moses hittade för mig Jag svarade utefter det artikelförfattaren menade och ansåg inte att det är något nämnvärt problem att vara det, även om han nu tycks tycka det är ett problem för honom, jag menar, det skadar ju ingen annan.

Du citerade dock "Håller med om att fanboyism är en aggressiv attityd där man snackar ner andra likvärdiga märken men det är också en tragisk salighet i väntan på nästa produkt från bolaget." Vilket var en del av tråden som definierade termen.

Även om du inte delar åsikt om definitionen så blir det onekligen märkligt att välja att citera en definition, sedan hävda att du är vad som definierats och därefter mena på att du är vad som definierats vid ett annat tillfälle. Det blir inte möjligt att följa ditt tankemönster, vilket är fördelaktigt om något diskuteras.

Trots allt, att ha en aggressiv attityd mot andra skadar ju någon annan.