RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem

Nån som har en 7600/X och 7900xtx och inte kan komma över 140-150fps i 1080p ens i warzone 2 i low/basic?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Nån som har en 7600/X och 7900xtx och inte kan komma över 140-150fps i 1080p ens i warzone 2 i low/basic?

Ungefär det jag har i 4K extreme !

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Ungefär det jag har i 4K extreme !

oftast at 100-120fps faktiskt. ibland när jag kollar i luften så får jag 150.. vad kan va fel... e det amd strul som slår till igen? allt är nyformaterat å nyaste chipset/gpu drivvare.

köra med optimerade ram timings does nada, cpu oc till 5.5 nada.. gpu oc, nada... wth.. 339w drar kortet i warzone at 1080p så lite mer än vad 4090it drog i warzone1.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Vad har du för CPU ?

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Vad har du för CPU ?

7600

gör en video, jämför med folk på youtube, de verkar ha samma siffor tom hur mycket load kortet går på i 1080p dvs ca 74%, vram och gpu frekvensen är också jämförbar men fpsen är bara sjukt bedrövlig.
min dator:

nån annans shommes dator:

1080p low börjar typ vid 7.51min.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Detta borde vara så mycket högre..
Vet inte vad som hänt men, har "låga" fps överlag, provat ALLT

https://www.3dmark.com/spy/36810954

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Detta borde vara så mycket högre..
Vet inte vad som hänt men, har "låga" fps överlag, provat ALLT

https://www.3dmark.com/spy/36810954

Eh va? Du ligger högre än Sweclockers test vad jag kan se. Vilken score vill du ha?

Permalänk
Medlem

Jag har över 200 fps på 1440p optimised med 5800x3d och 6950xt

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MBA 7900XTX som jag köpte vid release och märkte idag att när jag spelar High on Life på 3440x1440 Ultra settings så går min Junc temp upp till 100 grader. Har aldrig sett den komma upp så högt tidigare oavsett spel.
Man blir ju orolig då det är ganska kyligt i mitt rum dessutom, hur ska det gå i sommar?

Borde man försöka reklamera kortet och köpa något annat?

Permalänk
Avstängd

Frågar igen då svar uteblev:

Är det någon här som kört större grejer i Stable Diffusion (gärna Dreambooth) på ett AMD-kort med framgång?

Funderar på ett XT då det är så mycket billigare, men har sett att en del renderingsprestanda är kattpiss mot 4080.
Men är Dreambooth bara körbart över huvud taget kan jag tänka mig ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Frågar igen då svar uteblev:

Är det någon här som kört större grejer i Stable Diffusion (gärna Dreambooth) på ett AMD-kort med framgång?

Funderar på ett XT då det är så mycket billigare, men har sett att en del renderingsprestanda är kattpiss mot 4080.
Men är Dreambooth bara körbart över huvud taget kan jag tänka mig ett.

Kan du tänka dig begagnat eller hålla koll på Netonnet så bör du kunna plocka upp ett 4080 för under 14’ i närtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Kan du tänka dig begagnat eller hålla koll på Netonnet så bör du kunna plocka upp ett 4080 för under 14’ i närtid.

Nja, det är det jag helst inte gör, just grafikkortet måste vara nytt när de kommer i den prisklassen.
Jobbar jag 100 timmar har jag antingen en nettolön på ca. 11.200 att köpa ett grafikkort för, eller så kan jag välja ett momsfritt grafikkort för 15.000, vilket blir runt 18.700 med momsen på.

Det känns extremt osannolikt att jag hittar ett så nytt och dyrt grafikkort 40% under nypris i närmsta tiden.
Eftersom en markant del av det ska användas just till att tugga AI-beräkningar för jobbet (Stable Diffusion för webbinnehåll och marknadsföring, och lite hemsnickrat pyssel i Tensorflow framöver) tycker jag inte att det är regelrätt skattefiffel.
Men jag vill kunna spela på det också till en vettig grad, och därför sneglar jag inte på A770.

Alltså:
Är 7900-korten alls användbara till AI då de saknar CUDA och annat lullull?

Permalänk
Medlem

Har ett asus tuf 4070 ti som jag fick tag i för 9300:-, är det värt att gå upp till ett gigabyte 7900 xtx gaming oc för 12990:-?

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-7900-XTX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har ett asus tuf 4070 ti som jag fick tag i för 9300:-, är det värt att gå upp till ett gigabyte 7900 xtx gaming oc för 12990:-?

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-7900-XTX...

Ja, det är absolut värt det.

För det första så är XTX helt enkelt en annan klass av kort, 4070Ti är inte jämförbart. Sedan får du 24GB minne, det kommer vara tacksamt kommande år då behovet ökar.

Spelar du i 4K eller 1440p?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, det är absolut värt det.

För det första så är XTX helt enkelt en annan klass av kort, 4070Ti är inte jämförbart. Sedan får du 24GB minne, det kommer vara tacksamt kommande år då behovet ökar.

Spelar du i 4K eller 1440p?

Mvh

Tack för svar 😊
3840 x 1600 (38”) så det är ju någon slags mellanting. Mest tänkt på minnet och att man får dubbelt upp med xtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tack för svar 😊
3840 x 1600 (38”) så det är ju någon slags mellanting. Mest tänkt på minnet och att man får dubbelt upp med xtx.

Jag hade slagit till, har du öppet köp på ditt 4070Ti är det bara att returnera

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade slagit till, har du öppet köp på ditt 4070Ti är det bara att returnera

Mvh

Beställde ett kort, hoppas coilwhinen är måttlig! Tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå till snart på en 7900 XT, ser att det finns varianter med 2 pin ström och 3 pin ström. Tänkte leka lite med överklocka eller snarare undervolt. TUF samt Sapphire Nitro har tre pins kontakt och Red Devil och Sapphire puls har två pins kontakt. Ni som har dessa kort, hur stor roll spelar strömkontakten? Känns inte 3 pin overkill?

Tyst är andra kravet och dessa tre kort känns som närmast mina krav. 12 k för Red devil och Nitro samt TUF ca 600 kr dyrare, frågan är om det är värt att betala det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag tänkte slå till snart på en 7900 XT, ser att det finns varianter med 2 pin ström och 3 pin ström. Tänkte leka lite med överklocka eller snarare undervolt. TUF samt Sapphire Nitro har tre pins kontakt och Red Devil och Sapphire puls har två pins kontakt. Ni som har dessa kort, hur stor roll spelar strömkontakten? Känns inte 3 pin overkill?

Tyst är andra kravet och dessa tre kort känns som närmast mina krav. 12 k för Red devil och Nitro samt TUF ca 600 kr dyrare, frågan är om det är värt att betala det?

Referenskortet går att få tyst med undervolt, lägre genomsnittlig klock samt manuell fläktkurva

TUF och Nitro är tystast, därefter har XFX en bra kylare i Merc, mitt XTX har högsta fläkthastighet på 35-40% vid full last efter timmar av spelande.

Vad har du för budget?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Referenskortet går att få tyst med undervolt, lägre genomsnittlig klock samt manuell fläktkurva

TUF och Nitro är tystast, därefter har XFX en bra kylare i Merc, mitt XTX har högsta fläkthastighet på 35-40% vid full last efter timmar av spelande.

Vad har du för budget?

Mvh

Runt 12k och kraven egentligen tyst och "överclockningsbar" bara för att leka lite. Tyst är viktigare dock. Referens håller jag mig borta från tänkte jag, inte så bra fläktar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Runt 12k och kraven egentligen tyst och "överclockningsbar" bara för att leka lite. Tyst är viktigare dock. Referens håller jag mig borta från tänkte jag, inte så bra fläktar.

Jag hade lagt 990 kr till för att få detta: https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-7900-XTX...

XTX är avsevärt kraftfullare än XT, det går inte att komma ifrån. Du kan tom undervolta och klocka ner ett XTX och det kommer fortfarande vara snabbare och tystare än TUF varianten av XT överklockad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade lagt 990 kr till för att få detta: https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-7900-XTX...

XTX är avsevärt kraftfullare än XT, det går inte att komma ifrån. Du kan tom undervolta och klocka ner ett XTX och det kommer fortfarande vara snabbare och tystare än TUF varianten av XT överklockad.

Mvh

Den är riktigt bra som du säger och låg pris. Men jag betalar hellre mer för tyst, sval GPU än prestanda. Jag har haft sådana innan, irriterar ihjäl mig bara på oljudet efteråt. Sen har jag PSU 850 w, vill ha lite marginal där samt en 5800x3d, tror 7900 xt passar mina behov perfekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Den är riktigt bra som du säger och låg pris. Men jag betalar hellre mer för tyst, sval GPU än prestanda. Jag har haft sådana innan, irriterar ihjäl mig bara på oljudet efteråt. Sen har jag PSU 850 w, vill ha lite marginal där samt en 5800x3d, tror 7900 xt passar mina behov perfekt.

Då hade jag köpt detta: https://www.inet.se/produkt/5413162/asus-radeon-rx-7900-xt-20...

Finns billigare på Amazon, gratis frakt med Prime också. Sen kan du sälja spelkoden du får med

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Då hade jag köpt detta: https://www.inet.se/produkt/5413162/asus-radeon-rx-7900-xt-20...

Finns billigare på Amazon, gratis frakt med Prime också. Sen kan du sälja spelkoden du får med

Mvh

Ligger i radarn, 12,6 k i Amazon, 3 pins strömkontakt vs Red Devil som ligger runt 12 k i compusalg. Red Devil har bra kylare den med, ända "nackdelen" är 2 pin ström, men har inte klurat ut om det verkligen är en nackdel värt att betala 600 kr extra för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ligger i radarn, 12,6 k i Amazon, 3 pins strömkontakt vs Red Devil som ligger runt 12 k i compusalg. Red Devil har bra kylare den med, ända "nackdelen" är 2 pin ström, men har inte klurat ut om det verkligen är en nackdel värt att betala 600 kr extra för.

Red Devil är inte lika tyst som TUF, jag vet för jag har personligen testat Red Devil bland flera kort. Det är ett bra kort och en OK kylare, men både Nitro, TUF och Merc310 är bättre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Red Devil är inte lika tyst som TUF, jag vet för jag har personligen testat Red Devil bland flera kort. Det är ett bra kort och en OK kylare, men både Nitro, TUF och Merc310 är bättre.

Mvh

Merc 310? Är den så bra? problemet med 7900xt är att det är så få tester med AIB där ute. TUF 7900xt saknas tex i de större sidorna, man får titta på XTX testerna för att kunna få en bild då det gäller kylning&ljud.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Merc 310? Är den så bra? problemet med 7900xt är att det är så få tester med AIB där ute. TUF 7900xt saknas tex i de större sidorna, man får titta på XTX testerna för att kunna få en bild då det gäller kylning&ljud.

Ja, Merc310 kylaren är väldigt bra, dock skall det vara Black edition för att få den räfflade back-platen som absorberar en hel del värme.

Krävs en egen fläktkurva, men så är det med de flesta kort, de är för aggressiva ur kartong.

Om du skall ha lägsta möjliga ljudnivå är dock TUF och Nitro i en klass för sig, dessa kan bli ljudlösa med undervolt och egen fläktkurva.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Installerade mitt gigabyte 7900 xtx gaming oc nyss men har problem att få det att funka med min projektor.
Projektorn är en temporär lösning pga platsbrist hemma och är lite äldre med en upplösning på 1920x1080. Bilden när man kommer in i windows ändras till att visas på halva skärmen, när man bootar så ser man allt i helskärm.
Någon som stött på och löst detta?

EDIT: Tydligen ett problem med 3d skärmar, hade på 3d-skärmläge så visas hela bilden fast i något sämre kvalitet.

Edit 2: Blir retur av kortet för mig, måste använda den här projektorn ett tag till och om man inte använder 3d funktionen visar det bara halvskärm. Aktiverar man 3d funktionen så halveras refreshrate till 30 och man får flickers om man provar starta tex 3dmark och det kraschar till slut.

Man får bra score i 3d mark (med halvskärm) men kortet är väldigt högljutt, har en del coilwhine och blir väldigt varmt, behåller mitt fyndvaru 4070 ti som inte hade några problem öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Installerade mitt gigabyte 7900 xtx gaming oc nyss men har problem att få det att funka med min projektor.
Projektorn är en temporär lösning pga platsbrist hemma och är lite äldre med en upplösning på 1920x1080. Bilden när man kommer in i windows ändras till att visas på halva skärmen, när man bootar så ser man allt i helskärm.
Någon som stött på och löst detta?

<Uppladdad bildlänk>

EDIT: Tydligen ett problem med 3d skärmar, hade på 3d-skärmläge så visas hela bilden fast i något sämre kvalitet.

Edit 2: Blir retur av kortet för mig, måste använda den här projektorn ett tag till och om man inte använder 3d funktionen visar det bara halvskärm. Aktiverar man 3d funktionen så halveras refreshrate till 30 och man får flickers om man provar starta tex 3dmark och det kraschar till slut.

Man får bra score i 3d mark (med halvskärm) men kortet är väldigt högljutt, har en del coilwhine och blir väldigt varmt, behåller mitt fyndvaru 4070 ti som inte hade några problem öht.

Har du prövat att göra en egen profil i Radeon settings? Fläktkurva, volt, etc.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har lite buyers remorse över mitt 7900xt. Spelar en del bil-sim i vr och där är prestandan kass sett till teoretisk prestanda. Får också oförklarliga eftersläpningar/suddig bild från och till som kan komma direkt eller efter xx-antal minuter och ibland försvinner det efter några minuter och ibland måste jag starta om headsetet och spelet. Provat både med win 10 och 11 med olika drivrutiner.

Håller ögonen öppna för dropp i pris på rtx 4080 men samtidigt känns det inte så bra i magen att spendera cirkus 14k på en gpu med 16gb vram. Kvittar hur man vrider och vänder på det så känner man sig lurad i dagsläget…

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|