Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vet inte men är inte detta en bra sak?

Hur?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Äh, jag ser mycket av dem. Lite för mycket ibland och ja, de har helt klart content som jag som tekniker, it nörd och hårdvaru enthusiast finner alldelles för basic/nerdummade/löjliga. Men de har också flera olika kanaler av en anledning.

Det jag inte uppskattar verkar uppskattas av andra personer dock, annars hade de ju inte haft views.

Personligen är mina absoluta favoritvideos från Linus Tech Tips kanalen, det finns väldigt seriösa men lättillgängliga videos som t.ex deras exklusiva look på Intel fabs.

De har gått igenom massvis med serverhårdvara, men de slutar oftast lite mållöst.

Gillar när de går fullretard och hittar på löjliga vattenkylningslösningar och bygger något absurt.

Sånt som vilken dator/teknikintresserad person någon gång har velat göra just for shits and giggles men inte velat göra då saker inte är gratis

Håller med dig här, tycker dom har mycket bra content. All in watercooling, Anthonys retro gaming stuff osv 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var någon annan kanal jag följer som blev hackad med samma Elon Musk video för någon vecka sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Älskar ordet "hackat". Haxxade dom youtube? Knappast. Det här handlar ju med största sannolikhet endast om att folk inte kan hålla koll på sina lösenord.

Permalänk
Medlem

Och nu finns kanalen och andra uppe igen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Blir en intressant wan show skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

De har väl gjort en massa reklam för lösenordshanterare. Föll kanske på eget grepp då.

Permalänk

Attans du var snabbare än mig! But I will be back!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

De har väl gjort en massa reklam för lösenordshanterare. Föll kanske på eget grepp då.

Nej, det var som redan gissats tidigare i tråden snodda sessionskakor. Någon i businessteamet hade öppnat en attachment de inte borde som plockade all lokal data från Chrome och Edge.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Älskar ordet "hackat". Haxxade dom youtube? Knappast. Det här handlar ju med största sannolikhet endast om att folk inte kan hålla koll på sina lösenord.

Är inte det definitionen på hackning?

Permalänk

Här ges en förklaring hur det gick till.

https://youtu.be/yGXaAWbzl5A

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ok, så de blev spearphishade (helt i linje med vad som varit på tal tidigare i tråden: "nånting nånting sponsring"), öppnade frivilligt någons trojandokument/kod och så var det kört; skurkarna sprang från platsen med kakburken.

Känns som att det förmodligen var rätt onödigt att folket som jobbar med sådana frågor är inloggade med fullständiga rättigheter sådär, så det är kanske den största missen sådär spontant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Är det någon som vet varför antivirusprogram inte verkar kunna hitta virus inbakat i en fil som börjar med massa 0:or först? Det tipsas om i en kommentar inuti videoklippet från LTT (04:09). Om man öppnar en stor fil då i hexredigeringsprogram och raderar alla 0:or först så ska tydligen antivirusprogrammet hitta den skadliga koden direkt. Tolkar programmet kanske alla startnollor som "trunk data" och därmed tror att hela filen är "trunk" och därmed oskadlig?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Är det någon som vet varför antivirusprogram inte verkar kunna hitta virus inbakat i en fil som börjar med massa 0:or först? Det tipsas om i en kommentar inuti videoklippet från LTT (04:09). Om man öppnar en stor fil då i hexredigeringsprogram och raderar alla 0:or först så ska tydligen antivirusprogrammet hitta den skadliga koden direkt. Tolkar programmet kanske alla startnollor som "trunk data" och därmed tror att hela filen är "trunk" och därmed oskadlig?

Mvh,
WKL.

Låter mer på kommentaren som att det har med filstorleken att göra än att det är 0or specifikt som är viktigt. Men jag vet inte mer än vad det står där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ändå härligt att se en så pass snabb recovery, följer deras content.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju inte direkt Ahoy kvalitet på deras videos.
Snarare massproducerad clickbait med kanske 1 av 20 videos sevärd.

Om du har en aning om vad de pysslar med så är det fortfarande smått imponerande att de drar runt alla kanaler på 100 personer.
Du ska veta vad mycket arbete det ligger bakom varje kanal i allt från sponsoravtal, journalistik, skribenter, content managers och så väldigt mycket mer än så.

För en långfilm behövs det många gånger flera hundra inblandade. Här ska det spottas ut pang pang pang - och nog får man säga att kvaliteten där är högre än t.ex Tom’s Hardware eller liknande… så nja. Jag håller inte med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Om du har en aning om vad de pysslar med så är det fortfarande smått imponerande att de drar runt alla kanaler på 100 personer.
Du ska veta vad mycket arbete det ligger bakom varje kanal i allt från sponsoravtal, journalistik, skribenter, content managers och så väldigt mycket mer än så.

För en långfilm behövs det många gånger flera hundra inblandade. Här ska det spottas ut pang pang pang - och nog får man säga att kvaliteten där är högre än t.ex Tom’s Hardware eller liknande… så nja. Jag håller inte med.

Personligen så tar jag hellre kvalitet mer sällan än nånting som verkat hittats på över en fika och publicerats 45 minuter senare.
LTT har säkert en välslipad produktions linje.
Men innehållet i videorna är ju oftast av väldigt låg kvalitet.
Dom klarar ju t.ex. inte ens av att göra riktiga recensioner.
Gamers Nexus t.ex. äger ju LTT både på djupet och bredden och dom lyckas ha betydligt mer slipade videos.
Och dom är hur många? 5?

Visst, deras fokus kanske är att vara nån slags mellanmjölk.
Men med 6 (?) kanaler kanske någon av dom kunde vara med lite djupare material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är inte det definitionen på hackning?

Nej?

Det verkar som nån stjärna inte lärt sig att man inte ska klicka på OmgSuperDuperNiceProgram.exe i ett Mail…

Det är knappast att ”hacka” något.

Youtube har inte heller hackats i detta fall, snarare ”kapats”, ”ändrats”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Om du har en aning om vad de pysslar med så är det fortfarande smått imponerande att de drar runt alla kanaler på 100 personer.
Du ska veta vad mycket arbete det ligger bakom varje kanal i allt från sponsoravtal, journalistik, skribenter, content managers och så väldigt mycket mer än så.

För en långfilm behövs det många gånger flera hundra inblandade. Här ska det spottas ut pang pang pang - och nog får man säga att kvaliteten där är högre än t.ex Tom’s Hardware eller liknande… så nja. Jag håller inte med.

Han pratade för inte så länge sedan i sin WAN-show (som blivit på tok för långa) att man blir mindre effektiva ju mer folk man är. Då man måste koordinera och att Linus i många fall behöver gå igenom manus innan och videon efter. Det tillkommer också möten, HR-personal, ekonomi och lagerpersonal (då de har så mycket prylar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Han pratade för inte så länge sedan i sin WAN-show (som blivit på tok för långa) att man blir mindre effektiva ju mer folk man är. Då man måste koordinera och att Linus i många fall behöver gå igenom manus innan och videon efter. Det tillkommer också möten, HR-personal, ekonomi och lagerpersonal (då de har så mycket prylar).

Och de säljer LTT-prylar, förutom att de har massor med datordelar, kameraprylar, ljus, maskiner osv. Sedan gör de en del saker internt som många lite mindre köper in externt, som att vara med i ett nätverk som skär emellan, videoredigering, design osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Nej?

Det verkar som nån stjärna inte lärt sig att man inte ska klicka på OmgSuperDuperNiceProgram.exe i ett Mail…

Det är knappast att ”hacka” något.

Youtube har inte heller hackats i detta fall, snarare ”kapats”, ”ändrats”.

Exakt! Någon har blivit bestulen eller någon har stulit ifrån.

Detta är verkligen inte hacking, detta är ren och skär illegal verksamnhet. Hacking is not a crime.

Lägg inte dessa amatörer som inte kan något i samma fack soim en hackare, en hackare tjänare i runda slängar 1.3 miljoner dollar om året i USA där säkerhets ingingörer ligger på ca 10 000kr ölver.

Det är kriminella loosers, inget annat. Att byta ut en mapp från te.x intelx.io där det läcks för att sedan lägga i sin egen mapp för att overrida den det är verkligen inte hacking men det är så dom flesta gör. Det här med att vara autoinloggad på telefoner m.m är verkligen inget positivt, det blir vad man gör det till, det är underligt varför inga andra siter blir hackade på liknande sätt. Tänk om alla skulle ligga loch var online på sin bank och vänta på push notiser varje gång man handlar då hade problemet var detsamma.

Om man stänger av allt flöde i sin telefon, loggar ut eller har en autologout så har man löst 99% av alla "2FA" bypasses som alla hackar numera, man tar ewns token/cookis from webläsarens mapp och loggar in på sin egen?

med curl:

curl --cookie ./cookioes.txt https://xyz.example/b

Det kan man göra på 50 siter åt gången om någon tar ens cookies.txt, det är ju precis så det fungerar fast jag tror inte dom använder curl dom bara kopierar över det för dom flesta verkar köra windows såklart om man kollar på analyser och för det andra så måste man konvertera cookiers filen till netscape 4 och ddet klarar dom inte, det är på den nivån. Det är bara kolla runt på nätet så ser man vad dom frågar efter

"how to login with cookies file"
"how to login in to bank account"

Dom fattar inte att den som lägger ut bitcoin konton på pastebin m.m te.x som dyker upp hela tiden i listan med ~90k$ är honeypots.

Men återigen, är övertygad om att detta är dom själva, det är för dumt för att vara sant men jag gillade ditt svar på "kapare" för de är precis vad det är. Vad är motsatsen till kapare? Bedragare.

Där satt den.

En gång i tiden så la jag ut ett bitcoin konto som tillhörde en jag känner med tillåtelse, jag skrev här finns 90 000kr var ca 9000€ på kontot, jag tror det var 12 som loggade in innan vi bytte löseen och alla blev nekade, blir första nekad för verifikation så blir nästa det också. Folk är inte kloka. Dom får logga in på min bank hur mycket dom vill också kunde inte bry mig mindre, dom lär ju knappast kunna före över pengar utan dosan ändå.

Visste ni att majoriteten som har "qwerty" som lösenord är dom som har starkast säkeerhet på internet i snitt? Det är få som vet om det typ alla tror det är tvärtom att dom är sämst.

Experterna säger tvärtom så skrattar dom åt dom som har qwertry och säger "höhöhö, de är så dåligt med qwerty" men faktum är att dom med qwerty nästan alltid har 2FA? Vad spelar det då för roll vad man har för lösenord. Har man sitt riktiga lösenord där man har 2FA som man har någon annanstans då är man dock riktigt korkad.

Jag skulle kunna gå på stan med qwerty i pannan, so what? MFA/2FA blocker dom ändå, eller? MFA iaf men själva grejjen är intressant för det är så bakvänt mot vad väldigt många tror är "safe" och inte "safe" kokko är folk i allmänhet

Säkerhet kan vara svårt ibland.

Alltså det stör mig bara det att dom påstår sig ha handplockat alla videos så dom försvann.

Varför inte radera hela kontot så hade problemet varit löst. Det är så dumt. Men men, om 6 månader vet vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Alla garantier brukar täcka produktionsfel och DOAs men hypotetiskt om du nu får sliter precis på sömmen på långsidan av botten av daily use. Räknas det som produktionsfel....eller wear and tear? De täcker produktionsfel och andra sådanna men det är tekniskt sett en slitskada. Så länge det kan visas att det är slitage som gjort skadan, även om produkten kanske hade en kant som inte kunde ta så bra slitage just där så är det stor riskt att de kan neka det.
Finns ställen där det är svårt att slinka undan och finns ställen det hamnar på en tolkning om det ligger under "limitations".

Så ja vid direkta fel så går det inte att slinka undan sin garanti. Men av alla grejer jag lämnat på garanti har bara 1-2 varit doa eller produktionsfel.

Naturligtvis (om nu garantin innehåller sådant språk, vilket de naturligtvis ofta gör) men det är inte samma sak som att påstå att skrivna garantier är 0 värda som var vad som hävdades. Det är inte heller något som gör en skriven garanti sämre än en icke-skriven garanti ala hur LTT hade det från början på sin ryggsäck, där var det bara "trust me bro" och där kan tillverkaren ju än mer godtyckligt stoppa in vad som helst för undanflykter eftersom det inte finns något skriftligt öht.

Och om nu LTT:s "trust me bro" hade så pass mycket bättre avtal i sin garanti än vad andra har i sina skriftliga, varför då inte göra dessa bättre garantier skriftliga och därmed visa exakt hur pass mycket bättre de är. Nu tror jag inte för fem öre att Linus försökte mygla här utan han tog det bara på fel sätt (dvs han tog det personligt) men det luktar ju alltid illa när folk gör claims som de sedan vägrar comitta till skriftligt (ber om ursäkt för Svengelskan).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Exakt! Någon har blivit bestulen eller någon har stulit ifrån.

Detta är verkligen inte hacking, detta är ren och skär illegal verksamnhet. Hacking is not a crime.

Lägg inte dessa amatörer som inte kan något i samma fack soim en hackare, en hackare tjänare i runda slängar 1.3 miljoner dollar om året i USA där säkerhets ingingörer ligger på ca 10 000kr ölver.

Det är kriminella loosers, inget annat. Att byta ut en mapp från te.x intelx.io där det läcks för att sedan lägga i sin egen mapp för att overrida den det är verkligen inte hacking men det är så dom flesta gör. Det här med att vara autoinloggad på telefoner m.m är verkligen inget positivt, det blir vad man gör det till, det är underligt varför inga andra siter blir hackade på liknande sätt. Tänk om alla skulle ligga loch var online på sin bank och vänta på push notiser varje gång man handlar då hade problemet var detsamma.

Om man stänger av allt flöde i sin telefon, loggar ut eller har en autologout så har man löst 99% av alla "2FA" bypasses som alla hackar numera, man tar ewns token/cookis from webläsarens mapp och loggar in på sin egen?

med curl:

curl --cookie ./cookioes.txt https://xyz.example/b

Det kan man göra på 50 siter åt gången om någon tar ens cookies.txt, det är ju precis så det fungerar fast jag tror inte dom använder curl dom bara kopierar över det för dom flesta verkar köra windows såklart om man kollar på analyser och för det andra så måste man konvertera cookiers filen till netscape 4 och ddet klarar dom inte, det är på den nivån. Det är bara kolla runt på nätet så ser man vad dom frågar efter

"how to login with cookies file"
"how to login in to bank account"

Dom fattar inte att den som lägger ut bitcoin konton på pastebin m.m te.x som dyker upp hela tiden i listan med ~90k$ är honeypots.

Men återigen, är övertygad om att detta är dom själva, det är för dumt för att vara sant men jag gillade ditt svar på "kapare" för de är precis vad det är. Vad är motsatsen till kapare? Bedragare.

Där satt den.

En gång i tiden så la jag ut ett bitcoin konto som tillhörde en jag känner med tillåtelse, jag skrev här finns 90 000kr var ca 9000€ på kontot, jag tror det var 12 som loggade in innan vi bytte löseen och alla blev nekade, blir första nekad för verifikation så blir nästa det också. Folk är inte kloka. Dom får logga in på min bank hur mycket dom vill också kunde inte bry mig mindre, dom lär ju knappast kunna före över pengar utan dosan ändå.

Visste ni att majoriteten som har "qwerty" som lösenord är dom som har starkast säkeerhet på internet i snitt? Det är få som vet om det typ alla tror det är tvärtom att dom är sämst.

Experterna säger tvärtom så skrattar dom åt dom som har qwertry och säger "höhöhö, de är så dåligt med qwerty" men faktum är att dom med qwerty nästan alltid har 2FA? Vad spelar det då för roll vad man har för lösenord. Har man sitt riktiga lösenord där man har 2FA som man har någon annanstans då är man dock riktigt korkad.

Jag skulle kunna gå på stan med qwerty i pannan, so what? MFA/2FA blocker dom ändå, eller? MFA iaf men själva grejjen är intressant för det är så bakvänt mot vad väldigt många tror är "safe" och inte "safe" kokko är folk i allmänhet

Säkerhet kan vara svårt ibland.

Alltså det stör mig bara det att dom påstår sig ha handplockat alla videos så dom försvann.

Varför inte radera hela kontot så hade problemet varit löst. Det är så dumt. Men men, om 6 månader vet vi

Tyckte det brukade vara intressant o läsa dina inlägg förrut.
Men det här va ju bara Lol.
Att det skulle vara dom själva som sabbar för sig själv? Larvigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Tyckte det brukade vara intressant o läsa dina inlägg förrut.
Men det här va ju bara Lol.
Att det skulle vara dom själva som sabbar för sig själv? Larvigt.

Är det så osannolikt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Är det så osannolikt menar du?

Ja.
Med tanke på alla andra kanaler som råkat ut för samma sak.
Menar du att alla kanaler fakear att dom blivit "hackade"?
Eller att LMG bara ville hänga med på tåget o få uppmärksamhet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Ja.
Med tanke på alla andra kanaler som råkat ut för samma sak.
Menar du att alla kanaler fakear att dom blivit "hackade"?
Eller att LMG bara ville hänga med på tåget o få uppmärksamhet?

Eftersom du gillar min andra inlägg så vill jag bara säga att jag pragmatiska svårigheter med kommunikatioonen och jag svårt med det sociala språket i sammanhang och jag tolkar allting väldigt bokstavligt och det betyder att det är språkstörning jag uppskattar väldigt mycket när man frågar mig vad jag menar för jag brukar göra samma sak, det är välkdigt få som verkar förstå men dig gilla jag för du fråga.

Njae inte riktigt, jag menar mer att det krävs en teknisk kompetens för att göra detta och då tänker jag mig hur kan dom ha gått tillväga och vad har dom gjort och varför tog dom bara dom kontona varför tog dom inte deras andra konton och varför finns det inga bevis och sådant här och jag har fler lustiga diagnoser som gör att jag tolkar allting väldigt sant eller falskt, så antingen är det ju sant eller så är det inte sant. Det väger 50/50 eftersom att vi inte vet vad som är sant och det kommer vi aldrig få därför kan tänka mig astt tänk om det är tvärt om?

Det var samma när Apple gjorde det med sina batterier eller vi kan ta ranssdomware det bara försvann sådär, jag kan tänka mig att det var kaseya som gjorde detta för det är många oklarigheter och lika lite bevis där och det kan var för att dom vill tjäna pengar för en uppgradering har gått snett, dom kan villja skylla på ett land osv osv och dom sparade in 1 miljard istället för att som dom påstod att någon fick en miljard.. Vi vet ju ingenting om bakgrunden. Det visade sig att jag ahde rätt där också, det finns domar på det. Jag tycker inte alls att det är konstigt.

Vad skulle ett företag förlora på att ett system krasha som har flera miljoner datorer? Förlorat förtroende, förlorade kunder m.m Det är genialt men fult att skylla på något annat då som ändå inte spelar någon roll. Kollar man sedan årsredovisningen från samma kvartal så stämmer inte siffrorna för dom gick ju plust det svenska företaget. Då är det något som inte går ihop.

Exakt samma sak är det här, det går inte ihop i min värld. Men jag är annorlunda som sagt, jag kan prata med en linux box och tänker som en men har svårt att förstå hur fasen man tänker som person ifall om man inte anmäler det, det betyder ju att personen inte har något omdöme alls. Så nu kan vi drabbas? Eller andra? En superhacker är lös där ute.... Jag har inte följt detta området jag läste snabbt i rubriken men skulle sakerna vara återställda dagen efter redan, då vore det ju fantastiskt. Deras teklniska kompetens är maximal eller så är deras riskmedvetande minimal. Vad skall man välja? Skita i att spara loggar för att återställa istället för att spara bevis. Ja, dom är fantastiska på ett sätt men inte på ett annat. De är komplicerat hur jag tänker.

Skall dom inte granskar loggar osv osv osv först? Exakt såhär tänker jag, hade det varit en dagtor så hade man fått svaret sant eller falskt här blir svaret nothing, det finns inte i min värld. Tror gör man i kyrkan, en dator fungerar inte så. Det handlar om datorer här.

Det är ett allvarligt brott som har skett, det är grovt olaga dataintrång, det är sabotage osv osv osv. Borde man inte vilja få fast personen?

Så tänker jag, sedan vet jag inte ifall om det är så eller inte, det vägar ju 50/50 och tyvärr kommer det nog aldrig att bli någon som åker fast så det tycker jag är extremt konstigt, uppklaringsbrotten på sådant här är nästan 0. Jag tänker verkligen, hur fasen gjorde dom detta dom som gjorde det och varför, varför tog dom inte deras andra konton m.m m.m.

Men jag kan ju ha fel. Jag tänker nog inte som dom bara det är nog det, sen tänker jag vad man får ut av det. Den som gjorde de får ut nästan 0 och riskerar hur mycket som helst och den som drabbas den får in intäcker, det är klart att det ger uppmärksamhet men jag kan ha fel som sagt.

Ekonomi + Datorer suger. Det är där det knasar därför tänker vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Eftersom du gillar min andra inlägg så vill jag bara säga att jag pragmatiska svårigheter med kommunikatioonen och jag svårt med det sociala språket i sammanhang och jag tolkar allting väldigt bokstavligt och det betyder att det är språkstörning jag uppskattar väldigt mycket när man frågar mig vad jag menar för jag brukar göra samma sak, det är välkdigt få som verkar förstå men dig gilla jag för du fråga.

Njae inte riktigt, jag menar mer att det krävs en teknisk kompetens för att göra detta och då tänker jag mig hur kan dom ha gått tillväga och vad har dom gjort och varför tog dom bara dom kontona varför tog dom inte deras andra konton och varför finns det inga bevis och sådant här och jag har fler lustiga diagnoser som gör att jag tolkar allting väldigt sant eller falskt, så antingen är det ju sant eller så är det inte sant. Det väger 50/50 eftersom att vi inte vet vad som är sant och det kommer vi aldrig få därför kan tänka mig astt tänk om det är tvärt om?

Det var samma när Apple gjorde det med sina batterier eller vi kan ta ranssdomware det bara försvann sådär, jag kan tänka mig att det var kaseya som gjorde detta för det är många oklarigheter och lika lite bevis där och det kan var för att dom vill tjäna pengar för en uppgradering har gått snett, dom kan villja skylla på ett land osv osv och dom sparade in 1 miljard istället för att som dom påstod att någon fick en miljard.. Vi vet ju ingenting om bakgrunden. Det visade sig att jag ahde rätt där också, det finns domar på det. Jag tycker inte alls att det är konstigt.

Vad skulle ett företag förlora på att ett system krasha som har flera miljoner datorer? Förlorat förtroende, förlorade kunder m.m Det är genialt men fult att skylla på något annat då som ändå inte spelar någon roll. Kollar man sedan årsredovisningen från samma kvartal så stämmer inte siffrorna för dom gick ju plust det svenska företaget. Då är det något som inte går ihop.

Exakt samma sak är det här, det går inte ihop i min värld. Men jag är annorlunda som sagt, jag kan prata med en linux box och tänker som en men har svårt att förstå hur fasen man tänker som person ifall om man inte anmäler det, det betyder ju att personen inte har något omdöme alls. Så nu kan vi drabbas? Eller andra? En superhacker är lös där ute....

Det är ett allvarligt brott som har skett, det är grovt olaga dataintrång, det är sabotage osv osv osv. Borde man inte vilja få fast personen?

Så tänker jag, sedan vet jag inte ifall om det är så eller inte, det vägar ju 50/50 och tyvärr kommer det nog aldrig att bli någon som åker fast så det tycker jag är extremt konstigt, uppklaringsbrotten på sådant här är nästan 0. Jag tänker verkligen, hur fasen gjorde dom detta dom som gjorde det och varför, varför tog dom inte deras andra konton m.m m.m.

Men jag kan ju ha fel. Jag tänker nog inte som dom bara det är nog det, sen tänker jag vad man får ut av det. Den som gjorde de får ut nästan 0 och riskerar hur mycket som helst och den som drabbas den får in intäcker, det är klart att det ger uppmärksamhet men jag kan ha fel som sagt.

För det första är väl rätt lätt o dölja sitt IP nummer. Sen om man hittar rätt IP nummer från attackern. Så är det väl svårt o få ut uppgifter från ISP. Speciellt från nåt obskyrt land. Och ännu svårare o få fram vem det är om man sitter på nåt public wifi med en laptop. Då är det väl i princip omöjligt o få fast dom?
Ja du vet ju mer om IT säkerhet än jag. Men det är mina gissningar.
Är man så dum att man lämnar spår i sina script o program? Nej det gör man väl bara på film?
Typ signerar sitt script med sitt nickname för att visa att man är 1337 h4xx0r.

Gör man rätt o döljer sig är det väl väldigt svårt o åka fast antar jag?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Exakt samma sak är det här, det går inte ihop i min värld. Men jag är annorlunda som sagt, jag kan prata med en linux box och tänker som en men har svårt att förstå hur fasen man tänker som person ifall om man inte anmäler det, det betyder ju att personen inte har något omdöme alls. Så nu kan vi drabbas? Eller andra? En superhacker är lös där ute.... Jag har inte följt detta området jag läste snabbt i rubriken men skulle sakerna vara återställda dagen efter redan, då vore det ju fantastiskt. Deras teklniska kompetens är maximal eller så är deras riskmedvetande minimal. Vad skall man välja? Skita i att spara loggar för att återställa istället för att spara bevis. Ja, dom är fantastiska på ett sätt men inte på ett annat. De är komplicerat hur jag tänker.

Skall dom inte granskar loggar osv osv osv först? Exakt såhär tänker jag, hade det varit en dagtor så hade man fått svaret sant eller falskt här blir svaret nothing, det finns inte i min värld. Tror gör man i kyrkan, en dator fungerar inte så. Det handlar om datorer här.

Dom anmäler nog till sina myndigheter i Canada. Dom har väl nåt motsvarande FBI eller SÄPO där oxå.
Hur man försöker spåra förövaren är nog inget man går ut med. För att förövaren inte ska kunna täcka sina spår den kanske har glömt.
Att Youtube fick upp kanalen som den va innan visar väl på att dom har loggar o återställningar på plats.
För jag misstänker att det inte va en person som manuellt klickade fram varje filmklipp på hela LTT kanalen. Det är flera tusen videos.
Nu va ju inte kanalen raderad. Videoklippen va unlisted.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Är man så dum att man lämnar spår i sina script o program? Nej det gör man väl bara på film?
Typ signerar sitt script med sitt nickname för att visa att man är 1337 h4xx0r.

Gör man rätt o döljer sig är det väl väldigt svårt o åka fast antar jag?

Väldigt många malware mm är signerade i verkligheten.

Antingen med gruppens egna eller någon rival som man kör falseflag för.

Folk är helt enkelt stolta över sin kod.

Skrivet av Mullvaden83:

Sorry @Wuseman
Det är så mycket text o så plottrigt att jag inte fattar nånting. XD

Jag jobbar med IT-Säkerhet och tbh 80-90% av det Wuseman skriver hänger inte ihop och vissa saker är helt fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.