Permalänk

Automation Produktion

Hej,

Jag har fått i uppgift i arbetet att kika på en automationslösning i ett första steg mot en mer automatiserad verksamhet.

Har kollat runt lite på nätet, men upplever det svårt att få en transparent uppfattning via videoklipp från tillverkarna.

Det som behöver göras i steg ett är att transportera plåtbitar (ca 450mm x 300mm x 3mm) på en typ av rullband, gravera en QR-kod, läsa/kontrollera att det finns en QR kod (ja eller nej, inte tolka datan), eventuellt packa produkterna.

Finns det någon här som har erfarenhet inom ämnet och som kan tipsa mig om vart jag bör vända mig?

Permalänk

Hej.
Jag arbetade på Ericsson tidigare, där levererade PMJ (finskt företag) robotar till tillverkningslinor, de var duktiga på kundanpassning och gjorde allt möjligt, det du behöver kanske är mer standard, det kan jag inte bedöma, PMJ heter numer https://cencorpautomation.com/
Lycka till / Mathias

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar med automation men inte rullband så mycket dock. Många går bort från rullband och liknande fasta installationer för det är inflexibelt, ska man ändra ordning på produktionen eller justera saker, vilket de gärna vill, så får man bygga om. Samtidigt blir det ju ofta en effektivare lösning än att ha en massa maskiner som kör runt saker förstås.

Ett företag du bör kolla på om du har bestämt dig för conveyers, som jag jobbat en del med, är Vanderlande. De bygger (mer eller mindre) helautomatiska jättesystem med conveyers. Dels bagagesystem för flygplatser och liknande men också typ distributionscentraler för livsmedelskedjor och så. Till exempel projektet nedan som jag var lite inblandad i för Albert Heijn, typ Ica i Nederländerna. Depalletering, lagring av små kartonger och sen packning i rullburar efter varje individuell butiks layout. Ganska coolt projekt i storleksklassen några miljarder.

Permalänk

Tack för era svar, ska kolla in det!

Oj, stort projekt. Kan tänka mig att det kräver ett ganska standardiserat flöde även hos leverantörerna för att undvika komplikationer vid inlastning och avemballering?

I mitt fall är det väl inte så mycket fokus på själva rullbandet egentligen. Det är i första skedet en plåtbit som passerar ett slags rullband i en tvätt. I dagsläget när den kommer ut så rullar den ett par meter på ett böjd rullband som gör att biten kommer tillbaka till inmatningspositionen vid tvätten igen, där det finns en gravermaskin som är tänkt att automatiskt gravera ett unikt nummer i form av QR, som sedan behöver kvalitets-testas genom att avgöra om QR koden går att läsa eller ej (om det har graverats en QR-kod överhuvudtaget).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

På vilken ort ska prylarna stå?

Permalänk
Medlem

Jobbade här tidigare https://www.techman.se/ dom gör helhetslösningar inom automation

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Tack för era svar.

Har kontaktat de 13st jag hittat som verkar intressanta.

Funderar även på begagnatmarknaden, är "alla" robotar kompatibla med externa enheter/styrsystem ex PLC (sensorer osv)?
Bra att veta vad man ska leta efter isåfall.

Permalänk
Skrivet av Leoj:

På vilken ort ska prylarna stå?

Det är i Småland.