Snabbkoll: Är du taggad på Diablo IV?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Är du taggad på Diablo IV?

Med två helgers betatest avklarat har det delats ut gott om smakprov på det kommande speläventyret. Längtar du efter skarp lansering?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag försökte komma åt öppen beta i helgen, men lyckades inte. :-\ Så kan inte svara på om jag ser fram emot spelet eller inte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Första gången jag spelat ett Diablo-spel och kommit på mig själv med att inte gilla någonting alls.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Testade betan lite men var inte helt super spännande.
Speciellt inte med det priset dom begär, får se om dom sänker det eventuellt eller någon rea kommer. Annars blir det inget köp.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Diablo serien är nog de spel jag spelat överlägset mest av alla spel.

Men betan i helgen gav inte mersmak

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om det. Jag brukar dock bara köra igenom storyn på diablospelen så har aldrig någon förväntning på att spela det hundratals timmar eller så. Men utifrån detta så gillade jag det. Å andra sidan hade de kunnat vara mer revolutionerande och göra om formatet. Kanske ett spel i tredjeperson eller liknande? Fast då hade väll internet gått sönder p.g.a. allt gnäll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många hundratals timmar jag spenderat i Diablo 3 så klart man är pepp på 4an. Körde upp en gubbe till lvl 21 i helgen, en Rogue och jag vet inte, jag är inte galet hypead över vad jag fick spela. Det är väldigt snyggt och storyn verkar betydligt bättre än tidigare men det var något över det hela som inte lämnade godissmak i munnen. Kan inte riktigt sätta fingret på det men jo, blir väl att man köper det när det kommer ändå.

Dock har ju man ju inte full fritid nu för tiden som när 3an kom och man kunde sitta uppe hela nätterna och gamea.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Testade betan lite men var inte helt super spännande.
Speciellt inte med det priset dom begär, får se om dom sänker det eventuellt eller någon rea kommer. Annars blir det inget köp.

Vad kostar det, hur ser prismodellen ut?

Permalänk

Jag blev taggad av stämningen, grafiken och hur rappt spelet känns. De olika systemen i spelet känns dock ogenomtänkta och hafsiga och verkar gjorda av amatörer vilket är rätt förbluffande med tanke på hur länge spelet har utvecklats. Även om jag kommer köpa spelet då jag bedömer att spelets värde överstiger dess kostnad är jag skeptisk till hur länge det kommer underhålla mig. Speldesignen är typiskt sett det som håller en kvar på längre sikt och den är just nu undermålig.

Permalänk
Medlem

Testade betan lite snabbt, verkar bli ett bra spel.
Men jag vet hur lite jag kört de tidigare så kommer inte betala 800 spänn för en standardversion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gillade D2:R jättemycket men känner inget speciellt för D4 tyvärr efter två betahelger. Antar ARPG inte är min grej längre.

Permalänk

Diablo 4 är i många anseenden precis som Diablo 3 alltså ett Diablo 3.5. Nej känslan och miljön från de två första spelen är som bortblåsta.

Jag förstår ärligt talat inte hypen för Diablo 4 och speciellt hypen från Sweclockers och deras läsare, de flesta av dem. Både 3an och 4an är som ett Path of Exile snarare än någonting som fanns i de två första spelen.

Diablo dog när de gamla gänget från Blizzard North gick andra vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Vad kostar det, hur ser prismodellen ut?

Standard edition 69,99€
Deluxe edition 89,99€
Ultimate edition 99,99€

Visst är det lite dyrare än vanligt men många nya spel kostar ju 500-600kr nu för tiden så jag ser inte en extra hundralapp som några problem. Battle pass kostar kring 20€ extra också men det är inget du måste köpa. Det ingår i Deluxe och då får du lite extra mounts och sånt också.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Vad kostar det, hur ser prismodellen ut?

Dom vill ha 70€ för standardversionen. 10 Högre än alla andra spel, några andra utgivare som även börjat med detta och det måste dö innan det får fart.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Med tanke på trean och hur Blizzard varit efter WoW så är hype-metern på minus tyvärr... Men vem vet, kanske blir överraskad efter att ha provat skarpa releasen, tveksamt dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

spelade en del under öppna betan nu i helgen, han igenom storylinen som man kom åt två gånger med olika karaktärer.
tyckte personligen det var roligt, ja, det är inget revolutionerande från D3, men jag tyckte D3 var rätt roligt att hjärndöd hacka sig igenom alla mobs.
hittills känns det som en grafisk uppdatering av D3 mer än helt nytt, men tror inte man kom åt alla system som får det att kännas helt nytt eller så, gav mig aldrig på Worldbosses under betan, var inte riktigt min prio.
Det jag känner däremot, och vet inte om det går att stänga av eller inte, var just att det inte är ett singel player längre kändes det som, ja, var inte 1000 pers som sprang runt ute i världen, men hade några tillfällen där jag var tvungen att ta mycket längre tid på mig att slutföra en sidequest för att någon annan spelare var i samma område, skulle vilja kunna stänga av så det är min "privata" värld, och bara den/de jag bjuder in, så som D3 hade.
eller åtminstone att städer är allmänna men världen är privat typ, vissa specifika områden, worldboss områden etc kanske är öppna, och möjligt att jag bara missar något som gör att den funktionen är där, men la inte ner mer tid att hitta den heller.

Räknar med att lootdrop och sånt kommer ändras för skarp release, min fru fick på en karaktär 10 legendary drops på under halvtimmen vid lvl 15-16, så kändes som det hade höjds för att testa legendary systemen.

kostnaden för spelet sen är rätt högt, ca 700:- för standard, och 1000:- för ultimate känns väl saftigt, även om jag vet att jag kommer spendera en hel del tid i spelet, men spel i allmänhet har blivit väldigt mycket dyrare, fick mitt D3 via en promotion i wow med halvårs prenumeration, så fick man D3 och Tyraels charger i WoW, så köpte det inte rakt av heller.
då både jag och min fru kommer skaffa D4 när det kommer ut, så slutar det med nästan 1500:- för ett spel, vilket är riktigt saftigt tyvärr.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Aldrig taggad på något Blizzard/Activision producerar och det är ingen skillnad med D4. D2 och WC3 var kul på sin tid, men nuförtiden så får tiden gå till spel från företag som förtjänar det, typ Valheim.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gillade BETAN jättemycket och bokade ultimate edition. Bra grafik, bra flyt (trots gammal dator) och bra gameplay.

Permalänk
Medlem

Var taggad innan, men nu efter att ha spelat Betan så är jag ännu mer taggad.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag står fast vid min bojkott av p2p spel med battlepass och för helt enkelt skippa d4. Samma som att jag slutade spela ow när ow2 kom. Jag tycker det är en jättebra grej i f2p spel när det görs på rätt sätt (tittar på dig fortnite av alla spel) men köper jag spelet vill jag inte hålla på och betala mer för att låsa upp saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Jag tyckte om det. Jag brukar dock bara köra igenom storyn på diablospelen så har aldrig någon förväntning på att spela det hundratals timmar eller så. Men utifrån detta så gillade jag det. Å andra sidan hade de kunnat vara mer revolutionerande och göra om formatet. Kanske ett spel i tredjeperson eller liknande? Fast då hade väll internet gått sönder p.g.a. allt gnäll.

Finns ju redan World of Warcraft som är i tredje person, hade varit dumt att konkurrera ut sitt egna spel.

Nä diablo ska vara diablo.

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk, men tokgillade betan nu i helgen.
Diablo 4 är vad Diablo 3 borde ha varit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gillade det inte. Spelet kändes som en mix av Diablo 3 och Diablo Immortal, med lite mer realistiska texturer som största skillnad. Innehåller en mängd arkadiska/icke realistiska element som förstör inlevelsen. Dessutom undermåligt UI, skilltree, och en mängd andra saker som förstörde mitt intresse.

Jag ska hålla koll på vad dom eventuellt "fixar" fram till release. Men jag är inte hoppfull.

Permalänk
Medlem

Körde betan i helgen, men jag förstod aldrig vad jag spelade.

Kändes betydligt mer som gamla Champions of Norrath från Snowblind än ett nytt spel i Diablo-serien.

Älskade Diablo och Diablo II. Tyckte även att Diablo III blev riktigt bra till slut.

Skulle även gå så långt och säga att Diablo Immortal (på iPad Pro) hittills varit mer underhållande än Diablo IV för mig.

Just nu spelar jag mest Diablo II Resurrection på Nintendo Switch.

Kanske plockar upp Diablo IV i framtiden när det blivit Free to Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Standard edition 69,99€
Deluxe edition 89,99€
Ultimate edition 99,99€

Visst är det lite dyrare än vanligt men många nya spel kostar ju 500-600kr nu för tiden så jag ser inte en extra hundralapp som några problem. Battle pass kostar kring 20€ extra också men det är inget du måste köpa. Det ingår i Deluxe och då får du lite extra mounts och sånt också.

Skrivet av Gelantious:

Dom vill ha 70€ för standardversionen. 10 Högre än alla andra spel, några andra utgivare som även börjat med detta och det måste dö innan det får fart.

Ahh, lite inflationspris då. Hur ofta kommer nytt battle pass då, typ ett i kvartalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag står fast vid min bojkott av p2p spel med battlepass och för helt enkelt skippa d4. Samma som att jag slutade spela ow när ow2 kom. Jag tycker det är en jättebra grej i f2p spel när det görs på rätt sätt (tittar på dig fortnite av alla spel) men köper jag spelet vill jag inte hålla på och betala mer för att låsa upp saker.

Det är bara kosmetika, det tillför ingenting annat än utseende. Nästan alla spel har väl skins idag, känns som du knappt kan spela något spel då för de lär inte försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag spelade betan men fick samma känsla som jag fått av ARPG de senaste gångerna jag testat, dvs att man bara springer runt och trycker på samma knappar och allt omkring dör. Det blir knappt någon variation oavsett vilka fiender man möter (förutom bossar) och den loot man hittar påverkar inte spelet på något direkt roligt sätt. Efter varje spelsession så kände jag mig mätt och hade inget sug efter att spela mer.

Jag ser dock inte mycket med Diablo IV som är dåligt för vad det är så jag tror helt enkelt att jag inte är mycket för den här grindiga genren längre. Testandet av betan slutade med att jag fick lust att spela Elden Ring igen istället.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt.

Testade betan men hann inte lira så värst mycket. Själva spellsen var lite sådär o lira med men sen är betan enbart early game så lite svårt o säga.

Känns definitivt som spelet ändrats till något sorts mmo dock.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom vill ha 70€ för standardversionen. 10 Högre än alla andra spel, några andra utgivare som även börjat med detta och det måste dö innan det får fart.

Det är väll bättre att det är 70€ än 80€ som ännu fler utgivare hoppat på, förövrigt är det väl bara EA samt take2/Activision som ligger på 70€ nivån samt Ubisoft/Sony/SQE/Bandai/Techmo som lagt sig på 80€ nivån.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det kändes mer som Diablo III 2.0 än Diablo 2 2.0 om man säger så. Får känslan lite av att det utvecklades primärt för konsolkompabilitet i grunden och sedan portades över till PC. Testade både på PS4 och PC.

Ogillade trean skarpt, men måste erkänna att fyran är betydligt bättre och mer underhållande då det är mer likt Diablo 2 än trean var. Spelet hade många förbättringar och QoL grejer som var välkommet, men också lite försämringar jämfört med tvåan enligt mig. Grafiken var stundtals häpnadsväckande medan andra aspekter tyckte jag den faktiskt var sämre än tvåan. T.ex. frozen orb och blizzard tyckte jag såg bättre ut i klassiska tvåan är nu i fyran.

Tror inte att jag kommer sänka ned flera tusen timmar i det som jag gjorde med D2 på hög nivå men det lär bli ett par hundra i alla fall med vänner för roliga fredags- och lördagskvällar under ett par månader i alla fall. Ja, såvida inte säsongerna överraskar rejält och PvP:n är långt över förväntan, men är tyvärr skeptisk där i och med Blizzards "trackrecord" gällande PvP.

Så är jag hajpad? Jag vet inte faktiskt. Jag hoppas att jag kommer gilla det mer när det släpps och man får uppleva de högre nivåerna och börja dela ut massiv skada snabbt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |