Doomlinux är för dig som älskar Doom och Linux

Permalänk
Melding Plague

Doomlinux är för dig som älskar Doom och Linux

Linux-distribution ger entusiaster som lever och andas Doom allt som behövs för en komplett datorupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Compiled size

The final iso should be around 20 MB in size depending on the architecture. For my x86_64 CPU the compiled kernel size is 4.1 MB and the iso is 17.9 MB.

Ändå godkänt! Jag gillar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är mitt liv komplett.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag trodde de hade byggt in en filhanterare i spelet så man var tvungen att skjuta en viss fiende för stt starta ett program eller något. Kanske banorna/rummen kunde representera mappar?

Kul idé ändå såklart

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fel namn på distributionen för den borde hetat Doomed Linux för att bättre representera sina egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perfekt för någon som vill göra en liten konsol.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu ska bara Elon få sitt cyborgtech att funka, sedan kan man boota sig själv rätt in i paradiset på morgonen!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tanken med den udda men intressanta Linux-distributionen är förstås inte att vara användbar

Vafan, är inte Doom användbart?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde de hade byggt in en filhanterare i spelet så man var tvungen att skjuta en viss fiende för stt starta ett program eller något. Kanske banorna/rummen kunde representera mappar?

Kul idé ändå såklart

Hehe, det kanske fick dig att tänka på kubedoom? Kul grej!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Hehe, det kanske fick dig att tänka på kubedoom? Kul grej!

Lite liknande absolut

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på tiderna under Win95/98 när man ersatte Explorer.exe i win.ini (?) med spelets exe för att få lite mer oomph.
Med svart bakgrundsbildsåklart med.
Det var fan kärvt förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde de hade byggt in en filhanterare i spelet så man var tvungen att skjuta en viss fiende för stt starta ett program eller något. Kanske banorna/rummen kunde representera mappar?

"It's a Linux system. I know this"

(30 år gammal referens)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"It's a Linux system. I know this"

(30 år gammal referens)

Precis så!

Hade glömt att jag sett detta minst 30ggr

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att beställa nytt grafikkort i April.

Något jag i så fall tänkt att göra är att återuppleva Doom + Quake + Quake 2

Doom
How to play classic Doom with gorgeous ray tracing effects - Hellfire never looked so good.

Quake
The original Quake gets a ray tracing upgrade - and it's incredible

Doom och Quake (1) med Ray Tracing (Path Tracing) är moddar.

Quake 2
Officiell uppdatering från Nvidia
Quake II RTX (GOG)

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"It's a Linux system. I know this"

(30 år gammal referens)

Såg filmen igår

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"It's a Linux system. I know this"

(30 år gammal referens)

Den här rackaren: https://web.archive.org/web/20070409024417/http://www.sgi.com...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"It's a Linux system. I know this"

(30 år gammal referens)

Du menar: "It's a UNIX system. I know this."

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det jag gillade mest med doom var att bygga egna banor.
Det var långt innan jag började intressera mig för Linux, men det var ändå skoj.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FS-1041:

Såg filmen igår

Tre dagar sen här.
Det roliga är ju dock att programmet finns på riktigt (se ovan). Visst är det inte något vanligtvis brukar köra, men det är ändå lite kul att vissa verkar se det som en av de minst realistiska händelserna i filmen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tre dagar sen här.
Det roliga är ju dock att programmet finns på riktigt (se ovan). Visst är det inte något vanligtvis brukar köra, men det är ändå lite kul att vissa verkar se det som en av de minst realistiska händelserna i filmen.

Jag antar att det inte är många som kör Irix seriöst på 2020-talet, å troligtvis var det inte så många på 2010-talet heller.

Hårdvarumässigt slår väl en Core i5-2500 vad som helst som SGI Mips hade att erbjuda.

SGI hade en del coola system. Var väl nästan nirvana för datornörden med obegränsad budget.
Men PC på 1990 och 2000 talet hade en betydligt större utveckling gällande prestanda och pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klassiska Doom har installerats på alla möjliga typer av hårdvara, från skrivare till ringar, och naturligtvis på datorer av olika slag.

Ser ju inget vidare ut. Går ju inte något vidare heller. Men.

Är det möjligt så skall man...

Permalänk
Avstängd

Nej, detta är inte bra script men bra för att visa hur snabbt det kan gå men det skall fungera också.

Permalänk
Avstängd

.

'
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tre dagar sen här.
Det roliga är ju dock att programmet finns på riktigt (se ovan). Visst är det inte något vanligtvis brukar köra, men det är ändå lite kul att vissa verkar se det som en av de minst realistiska händelserna i filmen.

Japp

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Avstängd

Ahaaaa. Det var bara om komma snabbt enkelt med linux. Då tycker jag inte den var bra faktiskt. Verkligen inte, han förklarar ju ingenting vad som är viktigt..

Jag ser hur många som helst så leta jag i det grövsta för jag trodde skulle vara perfekt , nej det var långt ifrån perfekt!!! Jag fick äntligen svar på det, det är massa fel jag misstänkte hela tiden det var verkligen första varianten av allt

Man behlöver inte -p när man är i root och man gör som jag visade tidigare med 1,2,3, sedan behöver hen inte "no clobbering" på wget.

Jag tänkte såhär, detta måste perfekt i speed det fan 1) bios 2) bootloader(?) 3) kernel+minimal script+spel .... Det är ju en variant av allting som finns och det skule var så litet som möjligt!

Try again baby!!! Hen har att lära bl.a hur man använder , istället -p.. +1 core är 100% bättre sen är det konstig gcc också då är native bättte.

Skadeglädje? Nej, hen kan ju lära ut hur linux funkar om hen ej kan!! MEn snabbt var det absolut..

För det andra så har hen inte nämt en ända källa till licensen och mit var konstigt och "sudo" det störde mig hela tiden

Sen ljudet är ju OFF jag trodde var ON?

Hur fan styr man spelet utan drivers? Nä, detta var snabbt men inte perfekt! Det finns ju ingen usb, touchscreen eller något? Det gick ej ihop. Hur fasen styr man? Det finns ju inget ljud ingenting. Det är ju användbart?! Jag skall absolut fixa en bättre tutorial för hur det funkar... på mindre rader! Jag kollade personens referenser till nån gubbe som skriver ihop tcpklient på under 1 timma ser jag hobbits verktyg där, då undra vad är det?!!?!

Det är ju hobbit som kan, hen skriv ihop allt 1995...Sen har vi mer som ger inspiration... verkligen.. Denna te.x, detta är väl mer inspirerande för alla linux användare som vill lära sig något

Haha, låt mig inspirera alla att börja med Linux istället på ett inlägg:

MS-Dos bootsector första viruset var 1995, såhär såg det ut det har failat ända sen dess!

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ping-Pong_virus

Här är min absoluta största idol som inspirerade mig!

1995: The networking utility Netcat was first released by Hobbit as Netcat 1.0.

Citat:

Netcat is entirely my own creation, although plenty of other code was used as
examples. It is freely given away to the Internet community in the hope that
it will be useful, with no restrictions except giving credit where it is due.
No GPLs, Berkeley copyrights or any of that nonsense. The author assumes NO
responsibility for how anyone uses it.

If netcat makes you rich somehow and
you're feeling generous, mail me a check. If you are affiliated in any way
with Microsoft Network, get a life. Always ski in control. Comments,
questions, and patches to hobbit@avian.org.

_H* 960320 v1.10 RELEASE -- happy spring!

'
Permalänk
Medlem

En del spel åldras inte så väl.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

En del spel åldras inte så väl.

Känns generellt som 2D spel har åldrats bättre än 3D spel.
Ta exempelvis NES och SNES och jämför mot N64.

NES har väl 3D element i ett fåtal spel. Men nästan bara 2D
SNES har 3D i lite fler spel, men mestadels 2D.

N64 är mestadels 3D men finns spel i 2D.

När N64 var nytt så hade det en wow faktor på mig.
Som första gången man spelade Mario 64.
Helt i 3D och det flyter på bra, WOW.

Om man sen spelar Mario 64 retroaktivt så visst det är fortfarande i 3D och har okej flyt.
Men detaljnivån är väldigt låg. Slående låg om man spelat spel från denna sidan millennieskiftet.

(Däremot tyckte jag Mario Kart 64 åldrades väl)

Medan exempelvis Super Mario World (SNES) kan fortfarande vara kul många år senare och man vet ju såklart att det är gammalt, men man tänker inte på det på samma sätt som exempelvis Mario 64.

Men att tidiga 3D spel inte åldrats så väl.

Däremot kan jag fortfarande tycka att PS3 spel ser okej ut.
Men PS3 är ju ungefär 10 år nyare än N64.