Köpes: Server eller delar till server

Permalänk

Köpes: Server eller delar till server

Min nuvarande "server" börjar ge sig och jag har tänkt bygga något stabilare än en i3-2100 med 8Gb RAM.

Den perfekta servern vore nog Xeon E5-2630L v4, ett passande moderkort (ATX eller sittandes i ett chassi), 32GB ECC DDR4 RAM och åtminstone 6 SATA-portar (antingen på moderkortet eller någon form av kort i IT mode).

Jag har ett ATX-chassi med nätagg och ett gäng diskar så det behövs inte nödvändigtvis, men jag har inget emot att byta ut chassit och bryr mig väldigt lite om vad det sitter i. Rack går lika bra, jag har en vägg att hänga det på klädkammaren. Jag funderar även på att skaffa lite fler diskar för att köra TrueNAS ZFS, men det måste inte ske direkt utan mest om det råkar vara ytterst billigt.

Om det är 16GB RAM så är det, går alltid att uppgradera i framtiden. Vilken processor det blir är inte heller jättenoga. Servern kommer köra lite VMs, någon webserver, hemautomtisering och lite smått och gott, men huvudsyftet är NAS och jag vill att den går billigt, så dyr som elen är! Jag vill av denna orsak helst hamna på DDR4, meeeen DDR3 och en äldre processor kan fungera om priset och specifikationerna är rätt.

Jag kan hämta i Karlstad, Åmål eller däremellan, annars verkar frakt gå på runt 200kr med DHL för ett torn så kom med ett förslag med specifikationer och önskat pris. Jag såg en perfekt Proliant ML110 Gen9 på tradera häromdagen med bud 500kr och köp nu 1000kr som hade varit perfekt om det inte var för att det enbart var upphämtning i Stockholm som gällde, så jag drömmer om att hamna kring det priset. Jag kommer inte betala mer än 1500kr (exklusive hårddiskar) om det inte är något exceptionellt då jag antagligen köper ett kit för 1500kr från aliexpress med moderkort, cpu och ram annars.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Eventuellt kommer jag ha ett kinamoderkort + 2680v4 + 32GB ECC Ram som jag kan tänka mig att delas från inom en snar framtid

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Eventuellt kommer jag ha ett kinamoderkort + 2680v4 + 32GB ECC Ram som jag kan tänka mig att delas från inom en snar framtid

Helt klart intressant, när ändras eventuellt till att du vet? Och hur mycket vill du ha inklusive frakt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har en proliant g8 fet rackserver med dubbla cpu och nån miljard ddr3 RAM (runt 384gb) som jag hade kunnat släppa för ditt pris. Låter som att du kommer ha god användning för den.

Enda problemet är att den finns i Borås och väger 20kg...

Permalänk
Skrivet av s1lvertunga:

Har en proliant g8 fet rackserver med dubbla cpu och nån miljard ddr3 RAM (runt 384gb) som jag hade kunnat släppa för ditt pris. Låter som att du kommer ha god användning för den.

Enda problemet är att den finns i Borås och väger 20kg...

Det är väl inte hela världen? Nu vet jag ju förvisso inte vilken rackserver det är och därmed har inte koll på dimensionerna, men jag slängde in 58x56x24cm på Schenker med 21-29kg och de tar inte mer än 224kr för det. Kändes som att det var dimensioner som en rackserver borde få plats inom?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

Helt klart intressant, när ändras eventuellt till att du vet? Och hur mycket vill du ha inklusive frakt?

Troligen någon gång i april, då kommer jag få den 2696 med mobo som jag beställt.
Ska säga att endast de vänstra minnes-slotsen fungerar, och vet inte om det är mobo eller cpu som är orsaken, men de tester jag gjort så fungerar allt som det ska (memtest, folding@home, p95, heaven, cinebench).
Samt att de stickorna RAM som jag kör med är ganska varma, men de är 4x32GB

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Fujitsu Primergy TX1310 M1 intel Xeon E3-1246 V3 @ 3.50GHz , 2x8GB ram (16GB) ECC har jag för mig!
kommer med 5 st 500 GB HDD har ingen koll på HDD hälsa något av intresse?

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Hehe vad e felet på nuvarande?
Exakt samma setup som jag har, uppe i 13års drift nu ;). Hade 16GB frpn start, men gav bort en gammal dator till bonusbrorsan som ville spela CS o LoL, så jag switchade ut RAMet, så nu bara 8GB i servern.

Men jag har en två andra kompisar som började klaga på sina gamla Intel riggar, de körde med stockkylaren, där båda två stockkylarna hade halvt lossnat från CPU, så lite ny kylpasta på och montera på stockkylarna korrekt igen o allt funka som förr.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

Det är väl inte hela världen? Nu vet jag ju förvisso inte vilken rackserver det är och därmed har inte koll på dimensionerna, men jag slängde in 58x56x24cm på Schenker med 21-29kg och de tar inte mer än 224kr för det. Kändes som att det var dimensioner som en rackserver borde få plats inom?

Jag kollade upp specsen och den är:

8.59 x 44.55 x 69.22 cm
Xenon E5-2667 x2
384 gb RAM
+ ILO och en massa sånt bös

Permalänk
Skrivet av killersplace:

Fujitsu Primergy TX1310 M1 intel Xeon E3-1246 V3 @ 3.50GHz , 2x8GB ram (16GB) ECC har jag för mig!
kommer med 5 st 500 GB HDD har ingen koll på HDD hälsa något av intresse?

Eventuellt intressant beroende på pris! Och att vi bekräftar att det är ECC-minne. Diskarna har jag inget intresse av, de är lite små

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Quim:

Hehe vad e felet på nuvarande?
Exakt samma setup som jag har, uppe i 13års drift nu ;). Hade 16GB frpn start, men gav bort en gammal dator till bonusbrorsan som ville spela CS o LoL, så jag switchade ut RAMet, så nu bara 8GB i servern.

Men jag har en två andra kompisar som började klaga på sina gamla Intel riggar, de körde med stockkylaren, där båda två stockkylarna hade halvt lossnat från CPU, så lite ny kylpasta på och montera på stockkylarna korrekt igen o allt funka som förr.

Ett par gånger om året så kraschar något och någon eller några diskar hittas inte. Jag har aldrig lyckats ta reda på vad som faktiskt är problemet men det brukar lösas genom att koppla ur alla kablar inuti datorn och koppla in dem igen. Även fast allt satt som det skulle, en i taget hjälpte för några år sedan men inte längre. Nu i senaste så var en partition på min bootdisk korrupt och jag har ingen aning om varför. Plus att jag vill ha en xeon och ECC för att köra zfs och få lite trygghet!

Värmen har det inte varit problem med tidigare, men bara för att du säger det så måste jag såklart dubbelkolla, det är flera år sedan jag bytte kylpasta senast

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Troligen någon gång i april, då kommer jag få den 2696 med mobo som jag beställt.
Ska säga att endast de vänstra minnes-slotsen fungerar, och vet inte om det är mobo eller cpu som är orsaken, men de tester jag gjort så fungerar allt som det ska (memtest, folding@home, p95, heaven, cinebench).
Samt att de stickorna RAM som jag kör med är ganska varma, men de är 4x32GB

De vänstra minnesslotsen, hm det är väl dual channel på de här kinabrädorna, är det "rätt" som fungerar så att man kan nyttja dual channel eller är det bara två primära som fungerar?
Vilket moderkort är det? Tänker mest på storlek och antal SATA-portar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av s1lvertunga:

Jag kollade upp specsen och den är:

8.59 x 44.55 x 69.22 cm
Xenon E5-2667 x2
384 gb RAM
+ ILO och en massa sånt bös

Verkar som att det går på 224kr frakt med schenker, så ingen fara. Jag är lite orolig för att det är extremt overkill för mig, men hur har du koll på hur mycket ström den drar ungefär? En best behöver ju inte dra massa om man inte använder den fullt ut trots allt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

De vänstra minnesslotsen, hm det är väl dual channel på de här kinabrädorna, är det "rätt" som fungerar så att man kan nyttja dual channel eller är det bara två primära som fungerar?
Vilket moderkort är det? Tänker mest på storlek och antal SATA-portar.

Alla 4 vänstra fungerar, ska vara quad-channel totalt med de högra. Storleken är ATX med 8 sata-portar, 2 m.2 + m.2 för wifi (fungerade klockrent i ubuntu, men windows hade problem med det gamla nätverkskort som jag satte i den).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

Verkar som att det går på 224kr frakt med schenker, så ingen fara. Jag är lite orolig för att det är extremt overkill för mig, men hur har du koll på hur mycket ström den drar ungefär? En best behöver ju inte dra massa om man inte använder den fullt ut trots allt

Jag vet faktiskt inte rent praktiskt men man kan ju disabla ena cpun och inte köra allt för många hårddiskar i den samtidigt. Då borde den ju inte dra mer än en high performance dator (blir ju ändå en del såklart).

Permalänk
Skrivet av jimmyjohansson84:

Eventuellt intressant beroende på pris! Och att vi bekräftar att det är ECC-minne. Diskarna har jag inget intresse av, de är lite små

Ok dubbelkollar minnena idag ok helt ok utan diskar pris inge aning var är den värd för dig?

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

Server
2st 600gb SSD
- Phanteks P600S Tempered Glass Antracitgrå
+extra hårdiskburar 4 st tror jag samt extra dörr solid
- Corsair HX1000 V2 Platinum
- Xeon 2680 v3 12c 24th Har en extra CPU
- 128GB RAM DDR4 ECC
- HUANANZHI X99 F8
Stabilt moderkort men har tagit bort lilla fläkten som sitter mot bryggan då den inte behövs
- Scythe SCNJ-5000 Ninja 5 cpu cooler
- samt 4 nya fläktar

Dock säljs det inte för 1500kr men kan tänka mig sälja mederkort CPU för det med 32gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

De vänstra minnesslotsen, hm det är väl dual channel på de här kinabrädorna, är det "rätt" som fungerar så att man kan nyttja dual channel eller är det bara två primära som fungerar?
Vilket moderkort är det? Tänker mest på storlek och antal SATA-portar.

Jag har nu mina delar väntande på mig på posten, så kommer troligen kunna uppdatera inom en snar framtid om jag kan separeras från mobo+cpu, och vilken mängd ram som kan bli tillgänglig (kommer ha totalt 8x32 + 4x8 när jag fått alla paket)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av killersplace:

Ok dubbelkollar minnena idag ok helt ok utan diskar pris inge aning var är den värd för dig?

tja
det är kingston ram UDIMM så ja ECC " 8GB DDR3 1333MT/s ECC Unbuffered DIMM " enligt sökning på KTD-PE313E/8G som klisterlappen på stickan säger

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag har nu mina delar väntande på mig på posten, så kommer troligen kunna uppdatera inom en snar framtid om jag kan separeras från mobo+cpu, och vilken mängd ram som kan bli tillgänglig (kommer ha totalt 8x32 + 4x8 när jag fått alla paket)

Senaste paketet installerat, allt RAM (256GB) detekteras och kunde allokeras av P95, väntar på sista paketet med 4x8 GB om du är intresserad.
Testade inte 2696 i det gamla moderkortet, så vet inte om det är CPU eller Moderkort som gör att de 4 högra DIMM-slotsen inte fungerar som de ska.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Hej alla, ursäkta att jag inte skrivit på några dagar, fick lite... saker i vägen i hemmet så har inte ens haft tid att kolla mailen.

Det är en person som hört av sig i PM med en rackserver som passar mig väldigt bra och vi håller på att kolla upp hur det går att lösa frakt just nu.

Om det av någon orsak inte skulle gå igenom har @sweisdapro det jag är mest intresserad av, men jag uppskattar visat intresse från alla i tråden!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyjohansson84:

Hej alla, ursäkta att jag inte skrivit på några dagar, fick lite... saker i vägen i hemmet så har inte ens haft tid att kolla mailen.

Det är en person som hört av sig i PM med en rackserver som passar mig väldigt bra och vi håller på att kolla upp hur det går att lösa frakt just nu.

Om det av någon orsak inte skulle gå igenom har @sweisdapro det jag är mest intresserad av, men jag uppskattar visat intresse från alla i tråden!

Absolut, har fått stickorna med RAM nu också, så har MOBO, CPU och 4x8GB redo att göra mig av med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Köpet via pm gick igenom och jag är väldigt nöjd med en väldigt högljutt rackserver!

Tack för allt intresse

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070