Google förbättrar sökresultat med källkritik

Permalänk
Melding Plague

Google förbättrar sökresultat med källkritik

Sökjätten lägger till "Perspektiv" som ska visa relevanta artiklar och expertåsikter om sökämnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner mig som vanligt lite skeptisk, kommer tankesmedjor anses som experter och kan detta användas för att på något vis lyfta "censuren" till en ny nivå?

D.v.s. nu behöver man inte längre få kritik för att censurera, nu stämplar man istället information så man själv slipper avgöra.

Kan i nuläget inte avgöra om detta kommer bli bra eller dåligt

Permalänk
Avstängd

Eftersom Google är politiskt aktivistiskt blir det nog inte mycket med detta, annars är det bra att man söker sätt att sprida olika perspektiv på frågor.

Permalänk
Medlem

Vem granskar dem som granskar?

Med tanke på att google bestämmer vad folk får se när de söker så har de oerhört med makt.

Källkritik borde vara ett eget skolämne i en demokrati. 100h minst. Men vilken regering vill egentligen det?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra idé, tvek på google som vanligt dock.

Skrivet av serverfel:

Vem granskar dem som granskar?

Med tanke på att google bestämmer vad folk får se när de söker så har de oerhört med makt.

Källkritik borde vara ett eget skolämne i en demokrati. 100h minst. Men vilken regering vill egentligen det?

Mina barn får lära sig det i skolan. Det är en del. Dock inte 100h.

Jag håller med om att det är superviktigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns där någon open source crowdkörd/distribuerad sökmotor idag egentligen? Hade det varit svaret på icke-censurerade svar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Meanwhile at Bing: Söker på Bredbandskollen, får upp allt förutom just Bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Dags att byta till Duckduckgo eller Startpage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Finns där någon open source crowdkörd/distribuerad sökmotor idag egentligen? Hade det varit svaret på icke-censurerade svar?

Duckduckgo är väl den vettigaste...eller Ecosia om man gillar sånt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bra idé, tvek på google som vanligt dock.

Mina barn får lära sig det i skolan. Det är en del. Dock inte 100h.

Jag håller med om att det är superviktigt.

Alla vet väl att TikTok är en 100% pålitlig källa?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Duckduckgo är väl den vettigaste...eller Ecosia om man gillar sånt.

Ja, den kör jag redan. Jag tänker på något som är ägt av användarna. Där alla crawlar och bygger index tillsammans. Jag kan inte vara den första som tänkt tanken.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Meanwhile at Bing: Söker på Bredbandskollen, får upp allt förutom just Bredbandskollen.

Meanwhile at Skype: Bings robot lade till sig själv utan att jag hade bett om det. Allt för att slanga data. Sedan kan man säga mycket om buggfesten Skype i sig...

Fast det här med Bredbandskollen var rätt fascinerande. Den finns inte ens om jag bläddrar fram. Dock kommer PTS sida som länkar till den högt upp, så frågan är om Bing tycker att en länk direkt till sidan är ett onödigt skräpresultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, den kör jag redan. Jag tänker på något som är ägt av användarna. Där alla crawlar och bygger index tillsammans. Jag kan inte vara den första som tänkt tanken.

Jag kan köpa in mig som delägare så kör vi, låta någon liten bakgrundprocess sitta och arbeta i bakgrunden hos tusentals användare som alla bidrar...

Jag gillar det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Alla vet väl att TikTok är en 100% pålitlig källa?

Finns det andra källor än TikTok?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se värdet i något som detta. Sanningshalten på internet går stadigt neråt medan sidor som Snopes anses fortfarande någorlunda pålitliga trots att de enbart trycker för amerikansk partipolitisk sanning.

Vart ska du hämta data från som inte har lika mycket problem som originalresultatet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bra idé, tvek på google som vanligt dock.

Mina barn får lära sig det i skolan. Det är en del. Dock inte 100h.

Jag håller med om att det är superviktigt.

Skrivet av svalle:

Alla vet väl att TikTok är en 100% pålitlig källa?

Jag hade källkritik i grundskolan för en sisådär 20 år sedan. Då var Wikipedia något man absolut inte fick använda/lita på.

Så vem vet? Om 10-15 år kanske TikTok kommer anses som en pålitlig källa?

Filmen Idiocracy börjar mer och mer likna en dokumentär...

Permalänk

Jag betalar för Kagi (https://kagi.com/).
Riktigt bra resultat för det jag söker efter, dock rätt dyr.
De har liknande funktionalitet som jag använder ibland:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, den kör jag redan. Jag tänker på något som är ägt av användarna. Där alla crawlar och bygger index tillsammans. Jag kan inte vara den första som tänkt tanken.

Funkar kanske i liten skala. Lär snabbt gå över styr när man får in noder som missbrukar systemet. Och vips så sitter man där och inser att man måste lägga massa tid på att rensa upp för tjänsten är oanvändbar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Eftersom det finns exakt noll chans att Google, som har en historia av att undertrycka vissa sökresultat, skulle sköta detta på ett objektivt sätt så är det här dåligt.

Skulle det däremot vara en automatisk funktion som söker upp och länkar motargument oavsett vad man än söker på så *kanske* det skulle kunna vara något för att främja en aktiv källkritik på alla ämnen. Men jag är väldigt skeptisk till att de faktiskt skulle våga göra en helt objektiv funktion som faktiskt söker upp motargument det när det gäller heta/kontroversiella ämnen, t.ex för de som söker på "klimatkrisen".

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Finns det andra källor än TikTok?

Skulle väl vara nationalencyklopedien vi hade i skolbiblioteket på 90-talet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Eftersom det finns exakt noll chans att Google, som har en historia av att undertrycka vissa sökresultat, skulle sköta detta på ett objektivt sätt så är det här dåligt.

Skulle det däremot vara en automatisk funktion som söker upp och länkar motargument oavsett vad man än söker på så *kanske* det skulle kunna vara något för att främja en aktiv källkritik på alla ämnen. Men jag är väldigt skeptisk till att de faktiskt skulle våga göra en helt objektiv funktion som faktiskt söker upp motargument det när det gäller heta/kontroversiella ämnen, t.ex för de som söker på "klimatkrisen".

Jag tolkar artikeln som att det är precis vad det handlar om. "Google presenterar även "Perspektiv", och som namnet skvallrar om ska funktionen visa sökfrågan ur flera olika perspektiv.".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag är delad.

Om Google kunde använda det här för att trycka ned alla skitsidor som klistrar sig högst upp på sökningar genom ful-SEO och svart magi skulle jag bli överlycklig. Menar alltså sidor som enbart är till för att suga åt sig trafik, men utan att innehålla något vettigt content över huvud taget.

Men känner jag Google rätt kommer de i vanlig ordning att strunta i alla som missbrukar* deras plattform för att istället fokusera på aktivism och flum.

*SEO-skitsidor, oändliga spamkommentarer på YouTube, osv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Minskar möjligen antalet träffar på rena spam och scraper-sidor men annars vet jag inte. Känns lite tveksamt. Undrar hur det kommer gå för User benchmark nu. Det är ju en ren skitsida med uppenbara lögner med lönsamhet som motivation. Men trotts massiv kritik hamnar de alltid högt upp för ett de har varit duktiga på SEO. Men om "ljug inte" numer är en del av SEO så kanske de tappar placeringar? Man kan hoppas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tolkar artikeln som att det är precis vad det handlar om. "Google presenterar även "Perspektiv", och som namnet skvallrar om ska funktionen visa sökfrågan ur flera olika perspektiv.".

Intressant, jag blev tvungen att läsa artikeln en gång till för att se det ur ditt perspektiv och jag håller med om att det kan tolkas så med en viss välvilja. Dock så ringer varningsklockor för min del när jag hör "Google bedömer vad som är relevant" och "officiell och trovärdig" information.

Så jag tolkar det nog fortfarande som att det kommer röra sig om kraftigt tweakade algoritmer på vilka vad de kommer att visa och vad de kommer undertrycka. Men jag hoppas naturligtvis att jag har fel och du har rätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Så... inga fler Quora-spamresultat högst upp på alla sökningar? I så fall försiktigt positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minskar möjligen antalet träffar på rena spam och scraper-sidor men annars vet jag inte. Känns lite tveksamt. Undrar hur det kommer gå för User benchmark nu. Det är ju en ren skitsida med uppenbara lögner med lönsamhet som motivation. Men trotts massiv kritik hamnar de alltid högt upp för ett de har varit duktiga på SEO. Men om "ljug inte" numer är en del av SEO så kanske de tappar placeringar? Man kan hoppas

Nu skäms jag lite! I inlägget ovanför ditt beklagar jag mig just över alla skräpsidor som klistrar sig först vid alla Google-sökningar, men ändå är jag en ganska frekvent besökare av userbenchark. Trodde att de var hyfsat seriösa.

Finns någon vettig sida med typ samma upplägg? D.v.s. enkelt sätt att jämföra processorer? Men som ägnar sig mer åt benchmarks och mindre åt lögner?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Intressant, jag blev tvungen att läsa artikeln en gång till för att se det ur ditt perspektiv och jag håller med om att det kan tolkas så med en viss välvilja. Dock så ringer varningsklockor för min del när jag hör "Google bedömer vad som är relevant" och "officiell och trovärdig" information.

Så jag tolkar det nog fortfarande som att det kommer röra sig om kraftigt tweakade algoritmer på vilka vad de kommer att visa och vad de kommer undertrycka. Men jag hoppas naturligtvis att jag har fel och du har rätt.

Handlar inte om välvilja, snarare läsförståelse och slutledningsförmåga. Det finns ingen logik i att uppmana till källkritik och erbjuda alternativ källa om man inte finner ämnet som kontroversiellt.
Algoritmen kommer alltid returnera resultat som är relevant utifrån frågeställning, betalda annonser och hur väl de kan ringa in dina intressen och åsikter. Det kommer nog inte förändras, det är ju Googles levebröd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag hade källkritik i grundskolan för en sisådär 20 år sedan. Då var Wikipedia något man absolut inte fick använda/lita på.

Wikipedia (likt institutionerna) fungerar tyvärr bara när det inte pågår något kulturkrig. Fullt med aktivister som sitter och jobbar skift för att bibehålla vissa vinklar. En av medgrundarna har också gått ut och sagt att det inte går att lita på vad som står där av samma anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Finns där någon open source crowdkörd/distribuerad sökmotor idag egentligen? Hade det varit svaret på icke-censurerade svar?

Menar du något liknande? https://github.com/searxng/searxng

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bra idé, tvek på google som vanligt dock.

Mina barn får lära sig det i skolan. Det är en del. Dock inte 100h.

Jag håller med om att det är superviktigt.

Mina med. Men det funkar sådär.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli