Reklamera TV - vad gäller?
Behöver reklamera en TV (Skantic, Netonnets egna märke) som köptes den 5/12 pga. slumpmässiga omstarter och nu senast har halvan bilden blivit svart under några sekunder. Detta när den är kopplad till en ny Apple TV (2022).
Lyckats filma en omstart och har även testat att byta HDMI-kabel (allt enligt butikens önskemål). En nyköpt och certifierad High Speed HDMI-kabel. Inget har hjälpt (mer än att Apple TV börjat pausa när TV:n startar om istället för som tidigare med äldre kabeln fortsätta spela).
Det jag undrar är vad jag kan begära och inte. Helst av allt skulle jag bara vilja ha pengarna tillbaka och köpa en annan TV men jag antar att de kan vilja laga den eller ge mig en ny.
Vad händer då om problemet kvarstår med antingen lagad eller ny enhet?
Är det rimligt att jag ska behöva ombesörja transporten eller kan man, om de ska skicka den på lagning, begära att de leverera hem den?
När jag läser på Hallå Konsument står det: Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.
Vad betyder det egentligen? Att efter två månader kan jag inte kräva något av företaget? Jag fattar ingenting.
Jag var inne i butiken för säkert en månad sedan nu och frågade om de kände till problemet eller hade nån lösning. Fick då svaret att försöka filma och testa byta HDMI-kabel utöver "hotet" om en undersökningsavgift om de inte hittar nått fel. Därför tagit tid på mig att försöka filma det utöver byta kabel. Nu är det gjort och nu känner jag att jag inte kan göra mer.
Problemet uppstod för ett bra tag sedan, minns inte när det började men tidigt. I början förstod jag inte vad som hände och jag drog mig väl lite för att jag inte pallar transportera skiten.