Permalänk

Pixel 6a eller 7a?

Sitter på en one plus one, och trycker att det kanske är dags att uppgradera. Såg att pixel 6a kostar nu 3000kr, men läste också att 7a är på ingång.

Borde jag vänta på 7a? Eller kommer det inte vara så stor skillnad, och ta 6a då 7a kommer troligen att kosta 4000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Sitter på en one plus one, och trycker att det kanske är dags att uppgradera. Såg att pixel 6a kostar nu 3000kr, men läste också att 7a är på ingång.

Borde jag vänta på 7a? Eller kommer det inte vara så stor skillnad, och ta 6a då 7a kommer troligen att kosta 4000kr?

7a kommer gå på minst 5000kr tror jag, eventuellt upp mot 6k tack vare kronans svaghet. Svårt att se att den blir billigare än 6a i alla fall. Med tanke på att du har kört en 1+1 så här länge antar jag att dina krav är ganska låga så jag hade rekommenderat 6a. Annars hade jag klivit upp till en Pixel 7(5990kr) om du vill ha lite bättre telefon.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

I samma val och kval. Verkar finnas mycket som tyder på att 7A kommer vara en rejäl uppgradering. 6A har ju en väldigt föråldrad kamerasensor, endast 60hz, ingen snabbladdning, långsam fingeravtryckssensor m.m. som gör att den redan känns utdaterad på flera plan.

Dock kommer nog 7A kosta minst 5000 (riktpris $449 i US) vid lansering. 6A låg ju också där när den lanserades.

EDIT: Två på bollen angående det sista Enligt prisjakt droppade 6A ner till 3000 ca 6 månader efter lansering. Så man får nog vänta ett tag på att få 7A för 4000.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

I samma val och kval. Verkar finnas mycket som tyder på att 7A kommer vara en rejäl uppgradering. 6A har ju en väldigt föråldrad kamerasensor, endast 60hz, ingen snabbladdning, långsam fingeravtryckssensor m.m. som gör att den redan känns utdaterad på flera plan.

Dock kommer nog 7A kosta minst 5000 (riktpris $449 i US) vid lansering. 6A låg ju också där när den lanserades.

EDIT: Två på bollen angående det sista Enligt prisjakt droppade 6A ner till 3000 ca 6 månader efter lansering. Så man får nog vänta ett tag på att få 7A för 4000.

Bara för att kamerasensorn är äldre så är det fortfarande så att Google lyckats optimera kameran väldigt bra och det är fortfarande så att kameran i 6a är en av de bästa kamerorna i en telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara för att kamerasensorn är äldre så är det fortfarande så att Google lyckats optimera kameran väldigt bra och det är fortfarande så att kameran i 6a är en av de bästa kamerorna i en telefon

Ja de verkar verkligen ha lyckats klämma ut det mesta av sensorn, det stämmer, men det är fortfarande en sensor från 2016 och det borde ha hänt en del med teknikutvecklingen på området sedan dess tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja de verkar verkligen ha lyckats klämma ut det mesta av sensorn, det stämmer, men det är fortfarande en sensor från 2016 och det borde ha hänt en del med teknikutvecklingen på området sedan dess tycker jag.

Bara att jämföra med Pixel 7, den har en nyare sensor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hej,

[inte relevant uppdatering släpps av Google]. Kan inte säga något om vilken version, ville bara flika in att du har koll på den pågående buggen i systemet. Hoppas det hjälper något.

https://www.youtube.com/watch?v=tBxBUIoeNYo

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

Hej,

Kan inte säga något om vilken version, ville bara flika in att du har koll på den pågående buggen i systemet. Hoppas det hjälper något.

https://www.youtube.com/watch?v=tBxBUIoeNYo

Den buggen har Google släppt uppdatering till. Finns med i Mars uppdateringen till Pixel telefonerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

6a mer prisvärd enligt mig nu när den kostar 2990, tippar 7a kommer kosta minst 5500 eller nåt då den kommer ha 90hz skärm.

Permalänk

Sonen köpte en 6A häromdagen och är mycket nöjd, för 2990 kr är det nog svårslaget vad gäller telefon/kr. Har du inte superkrav på kamera eller snabbhet är den fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Sonen köpte en 6A häromdagen och är mycket nöjd, för 2990 kr är det nog svårslaget vad gäller telefon/kr. Har du inte superkrav på kamera eller snabbhet är den fantastisk.

Oavsett krav på kameran så har denna telefon en av de bästa kamerorna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja de verkar verkligen ha lyckats klämma ut det mesta av sensorn, det stämmer, men det är fortfarande en sensor från 2016 och det borde ha hänt en del med teknikutvecklingen på området sedan dess tycker jag.

Skrivet av Doomfarer:

Har du inte superkrav på kamera eller snabbhet är den fantastisk.

Intressant då Pixel 6a ansågs ha DEN bästa kameran på marknaden 2022, dessutom en objektiv bedömning, svårt att se att det skulle ha förändrats nämnvärt några månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Intressant då Pixel 6a ansågs ha DEN bästa kameran på marknaden 2022, dessutom en objektiv bedömning, svårt att se att det skulle ha förändrats nämnvärt några månader senare.

Blir bra mycket OffT nu men faktum kvarstår att kamerasensorn är från 2016 och därmed per definition är utdaterad, hur mycket Google än fintrimmat mjukvaran Jag säger inte emot att telefonen tar riktigt bra bilder, men det är en av punkterna där 6A är daterad hårdvarumässigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Den buggen har Google släppt uppdatering till. Finns med i Mars uppdateringen till Pixel telefonerna

Phew, tack för info ❤️

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Intressant då Pixel 6a ansågs ha DEN bästa kameran på marknaden 2022, dessutom en objektiv bedömning, svårt att se att det skulle ha förändrats nämnvärt några månader senare.

Jag sa aldrig att den var dålig, bara att den inte är bäst på marknaden. Så om kamerakvalitet är superviktigt för dig borde du nog köpa en annan telefon.

Permalänk

Ok, blir en 6a nu då. Använder sällan kameran, och den på min one plus one fungerar utan några problem. Och då 6a inte har en sämre kamera så blir det nog bra.

Jag uppgraderar på grund av att batteriet håller i en halv-ish dag, men mest för att skärmen lagar fast ibland när jag skrollar, så den känns slö.
Vilket är troligen på grund av att batteriet är dålig. Då den inte hade dessa problem brara för ett år sedan.

Permalänk

Personligen tycker jag sambons 6a tar riktigt bra bilder. Men däremot standard-kamera-appen är dålig, eller strular. Tar 2-3 sekunder tills bilden tas, medan facebooks app tar direkt, eller insta eller någon 3e parts.
Vilket är skumt då många anser att deras app är riktigt bra.
Kollar man till åldern på sensorn så... alla blir föråldrade hela tiden. Men bästa telefon-kameran jag haft är SE k750i, låg upplösning, men kvaliteten på bilderna var sjuk. Nästan som min jobb-iphone.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag sa aldrig att den var dålig, bara att den inte är bäst på marknaden. Så om kamerakvalitet är superviktigt för dig borde du nog köpa en annan telefon.

Mycket märklig slutsats sett till resultatet i Marques Brownlee ytterst kompetenta och objektiva test (egentligen var det inte han specifikt som testade utan snarare 100000-tals andra människor, för att vara mer exakt sisådär 21,2 miljoner individuella röstningar från 600000+ användare). Detta test gjordes sent i december 2022 och Pixel 6a tillsammans med Pixel 7 Pro blev överlägsna vinnare, så, slutsatsen torde alltså vara att det ÄR den telefon som bör köpas om man tycker att "kamerakvalitet är superviktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Personligen tycker jag sambons 6a tar riktigt bra bilder. Men däremot standard-kamera-appen är dålig, eller strular. Tar 2-3 sekunder tills bilden tas, medan facebooks app tar direkt, eller insta eller någon 3e parts.
Vilket är skumt då många anser att deras app är riktigt bra.

Det låter väldigt märkligt. Testat att nollställa appen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Mycket märklig slutsats sett till resultatet i Marques Brownlee ytterst kompetenta och objektiva test (egentligen var det inte han specifikt som testade utan snarare 100000-tals andra människor, för att vara mer exakt sisådär 21,2 miljoner individuella röstningar från 600000+ användare). Detta test gjordes sent i december 2022 och Pixel 6a tillsammans med Pixel 7 Pro blev överlägsna vinnare, så, slutsatsen torde alltså vara att det ÄR den telefon som bör köpas om man tycker att "kamerakvalitet är superviktigt".

Så du tror inte Pixel 7 Pro, Samsung 23 Ultra eller iPhone 14 Pro Max har bättre kameror än Pixel 6A?

Edit: Helt annan prisklass jag vet. Jag rekommenderar själv en Pixel 6a. De andra kostar en bra bit mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Så du tror inte Pixel 7 Pro, Samsung 23 Ultra eller iPhone 14 Pro Max har bättre kameror än Pixel 6A?

Edit: Helt annan prisklass jag vet. Jag rekommenderar själv en Pixel 6a. De andra kostar en bra bit mer.

Bättre kameror men inte nödvändigtvis bättre bilder då de beror på väldigt mycket mer än just kamerahårdvaran. Pixel 7 är väl bättre dock, den har ju samma mjukvara men bättre sensor, men Samsung exempelvis har ju en tendens att överdriva färger något enormt, gillar man inte det så är den ju sämre hur många megapixlar den än har.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det låter väldigt märkligt. Testat att nollställa appen?

Står på listan. När hon kan slita sig i 2 minuter

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Lånar tråden lite om det är ok, jag sitter i samma båt som OP och funderar på om att jag skall slå till på en Pixel 6a, vänta på 7a eller köra på en Samsung A54 5G med hörlurar på köpet, 6a finns på kampanj för 2990kr vilket är huge value, 7a lär ju hamna på runt 5690-5990kr...

Samtidigt sitter jag med min Xiaomi Mi 11 5G, den är på pappret otroligt mycket bättre än de alla men med ett batteri som är två år gammalt och SOT på 5 timmar så är det förmodligen dags att byta. Batteri byte är det ingen som utför tillförlitligt där jag bor (Göteborg) på Xiaomi och det kostar en hel del i förhållande till att köpa en ny telefon.

Så vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Jag köpte pixel 6a på black friday för 3 tusen. Gick från pixel 3a. En skillnad till det sämre är att batteritiden är märkbart kortare. Ibland klarar den inte en hel dag. Jag tycker också den är oergonomiskt. Oskön att hålla i eller hur man ska förklara det. Tyngdpunkten ligger fel och den är hal. Men det är nog sant för många av dagens telefonmodeller, när de blivit så avlånga. Nexus 6 någon?

Men ja för 3 tusen är dessa saker inget att hänga upp sig på.