Permalänk
Medlem

Byta karriär

Hej,
Är utbildad grundskollärare med en lön på 40k och sen jag fick egna barn har jag tröttnat på att vara lärare. Alldeles för mycket "barntid".
Jag är väldigt teknikintresserad och funderar på hur man lättast kommer igång inom branschen. Mina programmeringskunskaper är lika med 0 just nu och jag klarar inte att plugga samtidigt som jag arbetar på mitt nuvarande jobb.
Har ni några ideér där lönen är ungefär samma som inte tar allt för många år? Funderade om nätverksteknik med it-säkerhet (120hp) skulle kunna vara något som en start.

Permalänk

Annars kanske det vore coolt att vara CNC-operatör

Permalänk
Medlem

Om du dessutom gillar matte så kan ju ML/AI vara ett alternativ, oerhört hett just nu och många företag som skriker efter kompetens inom området.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
Är utbildad grundskollärare med en lön på 40k och sen jag fick egna barn har jag tröttnat på att vara lärare. Alldeles för mycket "barntid".
Jag är väldigt teknikintresserad och funderar på hur man lättast kommer igång inom branschen. Mina programmeringskunskaper är lika med 0 just nu och jag klarar inte att plugga samtidigt som jag arbetar på mitt nuvarande jobb.
Har ni några ideér där lönen är ungefär samma som inte tar allt för många år? Funderade om nätverksteknik med it-säkerhet (120hp) skulle kunna vara något som en start.

Vad du får för lön är ju helt beroende av hur marknaden ser ut där du bor. Så vill du absolut inte sänka din lön ens initialt så är det något du behöver undersöka. Men generellt tycker jag inte att 40k ska vara något problem i IT-branschen.

Satsa på ett jobb där du har ett intresse. Håller du idag på med nätverk och säkerhet i någon form som hobby?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här är en curveball, vad tror du om att på sikt satsa på att bli projekledare inom data och IT? En data eller IT-projektledare? Kanske inte som första jobbet men kanske som andra? Då får du någon sorts nytta för den pedagogik du lärt dig som lärare. Om du bara blir datanörd som håller på med nätverk, servrar och backend så går din tidigare utbildning nog lite förlorad. Men som projekledare kan det nog bli rätt så trevliga synergieffekt och det kan nog se bra ut på CV't.

Du behöver någon sorts högskoleexamen i data, annars blir det svårt att få anställning och få respekt, men det är två år och det är nog väl investerad tid för att senare får bättre lön och karriärmöjligheter etc. Det kan bli en väldigt bra karriärbana i förlängningen, många öppna dörrar.

Permalänk
Medlem

Skulle skarpt rekommendera någon YH-utbildning som faller dig i smaken. Välj inte något brett teoretiskt, utan något nischat mot något väldigt nytt som få andra kan. Det finns kanske vuxenutbildningspotential inom något teknikämne du tycker är spännande? Har man just lärt sig själv vet man ju rätt bra vad som kan vara utmanande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

En idé är att "börja" studera, men bara scrolla igenom utbildningsmaterial. Jag tänker mig t.ex https://www.pluralsight.com/ och https://www.codecademy.com/

Är det någon kurs som faller i smaken? Pluralsight har brett utval med allt inom IT medans codecamy är programmering enbart (Finns drös konkurrenter osv).

Känner du att något är intressant, kanske gå YH utbildning + studera på fritiden via dessa typer av hemsidor för att bygga en portfolio så snabbt som möjligt..

IMO det ända viktiga är att hitta något som är roligt / intressant. Sen får du lösa hur du kan göra med ekonomi osv men lägg tid på att hitta något du tror kommer vara roligt därefter fundera på att agera

Permalänk
Medlem

Jag gick själv en YH inom programmering för att jag ville göra ett karriärbyte - och min bild av utbildningen jag gick var att läraren förmedlade vilka i klassen som gjorde bäst ifrån sig till den som hade kontakt med företagen inför LIA-platser. De som presterade bra på utbildningen fick LIA-platser på företag som anställde. En stor andel av de som brukade allvar gick direkt ut i arbete och det går bra för de flesta av oss.

Kan varmt rekommendera min resa till de som är ambitiösa och självgående i sitt lärande. Det är i princip det som krävs för att man ska vara anställningsbar efter en YH då de flesta jag pratat med som gått YH liksom jag uttrycker att utbildningen i sig har varit bristfällig.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skapa en ny tråd eller låna denna men skulle gärna ta emot tips om någon vet något jobb man kan få.

Jobbat 12 år inom telefonjobb med marknadsundersökning och kundtjänst.

Lönen är bland de lägsta man kan hitta på ca 22k så i stort sett vad som helst vore bättre.

Har sökt en del YH men vet inte om jag kommer ha tid att studera med jobb på heltid och 2 barn och min fru är borta hela dagarna för hon pendlar ca 4 timmar om dagen och sedan 8 timmar jobb så hon har inte tid att hjälpa så mycket hemma. Hon jobbar i skolkök så inte så bra betalt heller men mer än mig på ca 26k. Hon letar något närmare men vi vet inte när det kan bli av.

Jag flyttade från Linköping till Boxholm för vi behövde större boende och hade inte råd i Linköping. Jag jobbar på distans vilket är bra för har inte råd köra 10mil om dagen med bilen till Linköping och pendeln går inte de tider jag jobbar som ofta är sent på kvällen.

Jag har inte råd att vara ledig för att kunna fokusera på studierna då vi behöver bådas inkomst för att överleva. Jag har inte heller möjlighet till CSN då jag slösade flera år på universitet i Kanada och Linköping och har i stort sett slut på CSN. Tror jag har ett år kvar men skulle då behöva få godkänt på massa kurser först då jag inte fick godkänt på något sista året på universitetet.

Har ingen färdig utbildning utan bara massa startade utbildar så som lärare, systemvetare, filosofi och statistik.

Har någon tips på något som det räcker med vad jag har? Eftersom det inte ser möjligt ut just nu att spendera flera år med studier. Spelar ingen roll vad det är för mitt jobb är både tråkigt och betalar dåligt. Vill ha något som ger “vuxenlön” då man är snart 40 och tjänar samma som 20 åringar gör.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vet inte om jag ska skapa en ny tråd eller låna denna men skulle gärna ta emot tips om någon vet något jobb man kan få.

Lönen är bland de lägsta man kan hitta på ca 22k så i stort sett vad som helst vore bättre.

Har sökt en del YH men vet inte om jag kommer ha tid att studera med jobb på heltid och 2 barn och min fru är borta hela dagarna för hon pendlar ca 4 timmar om dagen och sedan 8 timmar jobb så hon har inte tid att hjälpa så mycket hemma. Hon jobbar i skolkök så inte så bra betalt heller men mer än mig på ca 26k. Hon letar något närmare men vi vet inte när det kan bli av.

Jag flyttade från Linköping till Boxholm för vi behövde större boende och hade inte råd i Linköping. Jag jobbar på distans vilket är bra för har inte råd köra 10mil om dagen med bilen till Linköping och pendeln går inte de tider jag jobbar som ofta är sent på kvällen.

Jag har inte råd att vara ledig för att kunna fokusera på studierna då vi behöver bådas inkomst för att överleva. Jag har inte heller möjlighet till CSN då jag slösade flera år på universitet i Kanada och Linköping och har i stort sett slut på CSN. Tror jag har ett år kvar men skulle då behöva få godkänt på massa kurser först då jag inte fick godkänt på något sista året på universitetet.

Har ingen färdig utbildning utan bara massa startade utbildar så som lärare, systemvetare, filosofi och statistik.

Har någon tips på något som det räcker med vad jag har? Eftersom det inte ser möjligt ut just nu att spendera flera år med studier. Spelar ingen roll vad det är för mitt jobb är både tråkigt och betalar dåligt. Vill ha något som ger “vuxenlön” då man är snart 40 och tjänar samma som 20 åringar gör.

Maskinförare i gruvorna kring malmfälten. ca 45k i månaden utan krav på utbildning eller tidigare erfarenhet (du kan inte få erf. någon annanstans heller). Folk kommer i drivor söderifrån för att jobba här. Kan du framföra maskiner som väger mellan 100 och 650 ton lastade utan att döda någon får man jobba nästan hur mycket som helst. Och det finns ganska stora möjligheter till utveckling och andra yrken när du väl fått foten innanför dörren. Det är stora arbetsplatser på upp till 1000 anställda. Det finns hundratals yrken innanför grindarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Maskinförare i gruvorna kring malmfälten. ca 45k i månaden utan krav på utbildning eller tidigare erfarenhet (du kan inte få erf. någon annanstans heller). Folk kommer i drivor söderifrån för att jobba här. Kan du framföra maskiner som väger mellan 100 och 650 ton lastade utan att döda någon får man jobba nästan hur mycket som helst. Och det finns ganska stora möjligheter till utveckling och andra yrken när du väl fått foten innanför dörren. Det är stora arbetsplatser på upp till 1000 anställda. Det finns hundratals yrken innanför grindarna.

Tack. Hade tänkt något närmare dock. Köpte hus för mindre än 2 år sedan och lån bundet i 8 år och barnen har just börjat känna sig hemma här och frun som är från varmare land vägrar flytta mera norrut än vi redan bor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så populärt att CSNs servrar kraschar, men tänk på möjligheten till omställningsstudiestöd vid tankar på karriärbyte! Då behöver det inte bli så stort inkomsttapp under studierna. Jag vet inte hur svårt det är att få om det nu är väldigt översökt, men bra att kolla upp i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@dagas låter som ditt alternativ är att söka ett bättre remotejobb på det remiter du redan har.

Du kan också spara dig rik jobbar man hemma är det lättare än om man behöver resa väjra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nu är det ju så populärt att CSNs servrar kraschar, men tänk på möjligheten till omställningsstudiestöd vid tankar på karriärbyte! Då behöver det inte bli så stort inkomsttapp under studierna. Jag vet inte hur svårt det är att få om det nu är väldigt översökt, men bra att kolla upp i alla fall.

Citerar då det är ett väldigt bra tips, visst blir det lägre än vad man har i lön men har man arbetat så att man kvalificerar sig så är det nice. Tänkvärt är dock att man inte får det beviljat om man går från ett bristyrke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@dagas låter som ditt alternativ är att söka ett bättre remotejobb på det remiter du redan har.

Du kan också spara dig rik jobbar man hemma är det lättare än om man behöver resa väjra dag.

Vet inte vad för jobb det finns dock. Vill inte gärna byta till telefonjobb igen. Vill gärna ha något där man slipper prata med kunder hela dagarna efter att ha gjort det sedan 2010. Programmera är enda jag kommer på men kan dessvärre inte det. Försökte lära mig men hade aldrig tid att sitta och knappa. Kan kolla på tutorials på telefon medan dottern sover i famnen men svårare använda datorn.

Allt inom industrin kräver utbildning numera väl? Förutom jobben i Norrland då som nämnts. Hade jag varit singel utan barn hade jag nog flyttat dit.

Spara pengar kunde vi göra förr när vi bodde i lägenheten i Linköping och hade låg avgift med gratis värme el och vatten. Numera med hus och ökande kostnader för värme och mat och ränta och allt är det svårt nog att spara till pensionen och barnen. Vi behöver spara till bil då den börjar bli till åren och kommer behövas bytas så småningom men svårt i dessa tider. Vi valde hus framför att ha pengar till annat under pandemin och vi visste kostnaderna skulle öka men nu har de ökat ännu mer än väntat.

Visa signatur

Permalänk

@dagas Riktigt
Pratar du om 22 000kr i lön före eller efter skatt? Det är otroligt dåligt att ha denna lön före skatt efter 12 år i branschen: https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/kund...
Är det lön efter skatt, så tycker jag inte det är så extremt dåligt för jobb utan krav på utbildning. Såklart det finns många jobb som har bättre lön, men då får man aktivt leta efter dem. Denna högre lön kommer ofta med att jobbet är lite svårare.

Den tolkningen jag får ifrån dina inlägg är att du inte har beskrivit så mycket om vad du kan. Och då blir det generella jobb som alla kan söka, dessa jobbet är det såklart hård konkurrens om. Vissa av dessa jobb kan vara riktigt bra betalt, men det handlar då om att det är en riktigt bra person som har fått jobbet.

Permalänk
Medlem

Automationsingenjör kan jag rekommendera Relativt stor brist inom yrket. Finns som KY utbildning lönerna är helt ok Dock ej 40k som ingångslön (i mina områden). Är ju en del programming beroende på vilken väg man vill gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vet inte vad för jobb det finns dock. Vill inte gärna byta till telefonjobb igen. Vill gärna ha något där man slipper prata med kunder hela dagarna efter att ha gjort det sedan 2010. Programmera är enda jag kommer på men kan dessvärre inte det. Försökte lära mig men hade aldrig tid att sitta och knappa. Kan kolla på tutorials på telefon medan dottern sover i famnen men svårare använda datorn.

Allt inom industrin kräver utbildning numera väl? Förutom jobben i Norrland då som nämnts. Hade jag varit singel utan barn hade jag nog flyttat dit.

Spara pengar kunde vi göra förr när vi bodde i lägenheten i Linköping och hade låg avgift med gratis värme el och vatten. Numera med hus och ökande kostnader för värme och mat och ränta och allt är det svårt nog att spara till pensionen och barnen. Vi behöver spara till bil då den börjar bli till åren och kommer behövas bytas så småningom men svårt i dessa tider. Vi valde hus framför att ha pengar till annat under pandemin och vi visste kostnaderna skulle öka men nu har de ökat ännu mer än väntat.

Du har nog satt dig i en sits där du får leva med det jobb du ogillar fram tills det att familjesituationen tillåter dig att lägga pengar och tid på något annat. Det du beskriver är ju en omöjlig situation där du varken har råd eller möjlighet att plugga, och varken råd eller möjlighet att flytta.

Att byta karriär och lära sig något helt nytt när man är mitt i livet kräver ansträngning, dina förutsättningar verkar skitdåliga för att lyckas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av dagas:

Montör på Väderstad? Inte så långt från Boxholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det går ofta att spara mer om man vill. En bil behöver inte bytas för att den är gammal, tar du väl hand om bilen kan den fungera bra i 15 år. Färskt kött och frukt/grönsaker går att vara utan i veckor.

Låter som om din fru hittar ett närmare jobb så är mycket löst. Om du orkar kan du börja på en distansutbildning utan CSN och jobba samtidigt då gör det inget om du inte klarar kursen. Fast första jobbet är alltid svårt även med utbildning om du inte väljer yrken som t.ex undersköterska, elevassistent, lokförare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

@dagas Riktigt
Pratar du om 22 000kr i lön före eller efter skatt? Det är otroligt dåligt att ha denna lön före skatt efter 12 år i branschen: https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/kund...
Är det lön efter skatt, så tycker jag inte det är så extremt dåligt för jobb utan krav på utbildning. Såklart det finns många jobb som har bättre lön, men då får man aktivt leta efter dem. Denna högre lön kommer ofta med att jobbet är lite svårare.

Den tolkningen jag får ifrån dina inlägg är att du inte har beskrivit så mycket om vad du kan. Och då blir det generella jobb som alla kan söka, dessa jobbet är det såklart hård konkurrens om. Vissa av dessa jobb kan vara riktigt bra betalt, men det handlar då om att det är en riktigt bra person som har fått jobbet.

Innan skatt. Började med att tjäna 2-8000kr i månaden med undersökningar. Fick leva otroligt snålt men ändå behövde mamma hjälpa till för jag skulle överleva. Var bara jobb när det behövdes så jobbade inte heltid och vissa månader väldigt lite. Började på 70kr timmen och slutade med ca 100kr men då var semester inbakad i det eftersom jag inte hade betalt semester.

Fick sedan jobb via arbetsförmedlingen med 16k innan skatt och efter 5 år där var jag på 17500kr. Det var ett väldigt oseriöst jobb och vi hade tidningar och TV och annat efter oss hela tiden och många chefer åkte dit för alla möjliga saker som narkotikabrott och våldtäxkt och skattefusk. Vi satt med begagnade datorer med Pentium 4 och 4:3 skärmar. Skrivaren och internet fungerade knappt och man blev hotad mm men vågade aldrig lämna för enda jag hade och fått jobbet av arbetsförmedlingen. Till slut så bytte de kontaktperson där och den nya kom fram till att vi fått alldeles för lite i lön speciellt då han fått 60% av vår lön i stöd för vi hade ”nedsatt arbetsförmåga” då jag hade asperger diagnos. Vet inte vad de andra hade då vi inte pratade om det med varandra. men vi fick ändå jobba hårt ibland obetalt övertid mm. Vi hade 7 kontor och bytte jämnt för att chefen inte betalade hyran och var generellt sjukt kasst jobb. Man visste aldrig när man plötsligt skulle behöva plocka ner det viktigaste och behöva köra iväg till annat ställe. Jag mådde extremt psykiskt dåligt den tiden och hade ångest över att gå till jobbet. VDN var extremt manipulativ och fick en vara tacksam över att man överhuvudtaget hade jobb och att man fick någon lön alls. Han jagades i TV och tidningar hela tiden och hade egentligen näringsförbud men hade målvakter till allt. Bytte namn på
Företaget varje halvår tex. Sålde oseriösa telefonabonnemang och man fick sedan ta arga kunder i telefon som ibland kunde hota komma med yxa och allt möjligt.

De lade ner till slut när arbetsförmedlingen började prata om att vi skulle få 20k i lön vilket chefen vägrade betala. jag fick då jobb på mer seriöst företag med kollektivavtal. Fick då ca 18k och efter 6 år har jag nu 22k.

I praktiken runt 25k pga en del jobb på kvällar och helger.

Unionen brukar öka lönen med ca 2% om året. Nu senast bara 1.8%.

Största problemet med mitt jobb är att det är sådant konstant press att man ska vara effektiv och lösa kunderna på så kort tid som möjligt. De mäter allt inkl toa pauser mm tar man får lång tid på sig att göra noteringar efter samtal får man skit. Chattar man ska man chatta med upp till 5 kunder samtidigt. Ibland har jag fått chatta och prata intelefonera med annan kund samtidigt för de haft ont om folk. Känns som det bara blir värre och värre ju mer de effektiviserar.

Angående vad jag kan är det förutom sådant som ingår i mitt jobb som prata med kunder på telefon och chatta och mejla inte så mycket. Jag kan generella saker om datorer och historia och politik mm för jag är intresserad av det men har bara samhäll på gymnasiet klart och sedan 5 olika påbörjade utbildningar på universitet men alla av dem tröttnade jag på innan jag blev klar. Nu var det dessutom 12 år sedan jag läste så minns knappt statistik vilket var det jag läste mest och senast.

Angående vår bil köpte jag den när den var 4 år. Den är nu 9år och jag hoppas den håller 5 år till.när
Vi köpte den kostade den 105k. Problemet nu är att en bil stor nog för vår familj i samma ålder på
4 år går på 200k snarare. Eller kanske ner mot 160k om man har tur men inget för 100k längre. Det man nu får för 100k är äldre och har mer mil än vår.

Jobbet jag har nu även om många tycker det är dåligt är ändå klart bättre än vad jag hade tidigare.

Detta är ändå ett stort företag med unionen och tjänstepension och allt sådant. Enda problemet är att man får stressa så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det går ofta att spara mer om man vill. En bil behöver inte bytas för att den är gammal, tar du väl hand om bilen kan den fungera bra i 15 år. Färskt kött och frukt/grönsaker går att vara utan i veckor.

Låter som om din fru hittar ett närmare jobb så är mycket löst. Om du orkar kan du börja på en distansutbildning utan CSN och jobba samtidigt då gör det inget om du inte klarar kursen. Fast första jobbet är alltid svårt även med utbildning om du inte väljer yrken som t.ex undersköterska, elevassistent, lokförare.

Jag kan leva snålt. Jag försörjde länge min fru och mig på 16k innan skatt och hon hade ingen inkomst alls som nyanländ och utan bidrag då jag tog in henne så förväntades jag betala allt vilket jag var med på men vi levde extremt snålt.

Eller som när jag vissa månader hade 3000kr i lön på
Första jobbet för de var i praktiken stängda i december så man fick knappt lön.

Min fru har växt upp där allt man hade var ris och majs varje dag i åratal och el och vatten var lyx.

Men nu vill vi kunna leva någorlunda. Innan inflationen hade vi äntligen nått en nivå där vi inte behövde oroa oss för att unna oss lite saker ibland. Nu känns det som man går bakåt igen. Även om det ännu inte är så illa som vi haft det förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Montör på Väderstad? Inte så långt från Boxholm.

Tack. Kollade men kräver något som heter traverskort som jag inte har. Vet inte om sätta ihop datorer hemma räknas som monteringserfarenhet heller. Annars skulle nog det varit rätt bra. Förutom att jag inte är super praktisk lagd som det står man ska vara. Hade jag varit det och gått något praktiskt hade man fått jobb istället var man tvungen vara intresserad av filosofi och annat flumm som man inte för jobb av att ha studerat. Samtidigt är jag expert på att intala mig själv om att något inte går. Vissa kan fejk till you make it och lära sig under tiden men om jag inte kan något till 100 så får jag ångest. Vågar aldrig söka Team Leader tjänst på jobbet när de behöver tex för man tycker att man inte är felfri men så får någon annan jobbet som man tycker gjorde mycket mer fel än mig. Men jag har alltid varit extremt kritisk. Minns en gång i 9an när jag fick ett halvt poäng fel på ett prov och blev helt tokig fast jag borde varit glad för man fick MVG men allt jag såg var det jag gjorde fel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dagas:

Tack. Kollade men kräver något som heter traverskort som jag inte har. Vet inte om sätta ihop datorer hemma räknas som monteringserfarenhet heller. Annars skulle nog det varit rätt bra. Förutom att jag inte är super praktisk lagd som det står man ska vara. Hade jag varit det och gått något praktiskt hade man fått jobb istället var man tvungen vara intresserad av filosofi och annat flumm som man inte för jobb av att ha studerat.

Traverskort brukar arbetsgivaren kunna fixa, det är en kurs som sträcker sig över 1-2 dagar där du lär dig köra en kran som hänger i taket.

Sök jobb där, det värsta som kan hända är att du får ett "tack men nej tack" från dom. I bästa fall får du ett jobb där du kanske lär dig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag kan leva snålt. Jag försörjde länge min fru och mig på 16k innan skatt och hon hade ingen inkomst alls som nyanländ och utan bidrag då jag tog in henne så förväntades jag betala allt vilket jag var med på men vi levde extremt snålt.

Eller som när jag vissa månader hade 3000kr i lön på
Första jobbet för de var i praktiken stängda i december så man fick knappt lön.

Min fru har växt upp där allt man hade var ris och majs varje dag i åratal och el och vatten var lyx.

Men nu vill vi kunna leva någorlunda. Innan inflationen hade vi äntligen nått en nivå där vi inte behövde oroa oss för att unna oss lite saker ibland. Nu känns det som man går bakåt igen. Även om det ännu inte är så illa som vi haft det förr.

Ja nu är det skittider det drabbar alla, låter ändå som du har lyckats bra du har både hus, fru, barn och jobb, Inte alla som kommer dit.