Hjälp! Vad är detta för uttag? [Bild]

Permalänk
Medlem

Hjälp! Vad är detta för uttag? [Bild]

Hej!

Vi är nyinflyttade och ska renovera. Uttaget (första bilden) har använts till fiber-TV av föregående husägare och sitter inkopplad där fibern kommer in enligt mellersta och sista bilden. Tänkte avmontera uttaget och flytta sladden då den går längst med lister som ska bytas.

Vad är det för uttag? Kan den enbart användas till fiber-TV?

Permalänk
Medlem

Vanligt enkelt RJ45 =nätverk, kan användas till all datatrafik.
En del routrar som medföljer abonnemang har en port dedikerad till IPTV etc. men det ska framgå i bruksanvisningan.

lossa sladden sladden ur routern innan du river uttaget.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Ser väl ut som en vanlig RJ45:a (även känt som "internetuttag")?

Finns det inget annat uttag någonstans så fördelas även internet genom tjänstefördelaren/routern/switchen där, beror på abonnemanget (Svarar jag utan 100% koll)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Vanligt enkelt RJ45 =nätverk, kan användas till all datatrafik.
En del routrar som medföljer abonnemang har en port dedikerad till IPTV etc. men det ska framgå i bruksanvisningan.

lossa sladden sladden ur routern innan du river uttaget.

Toppen, tack! Så den är inte dedikerad till IPTV?
Det "extra" uttaget är på övervåningen, jag har inhandlat ett mesh-system som borde kunna "ersätta" denna sladd över halva huset?

Skrivet av QuinnoX:

Ser väl ut som en vanlig RJ45:a (även känt som "internetuttag")?

Finns det inget annat uttag någonstans så fördelas även internet genom tjänstefördelaren/routern/switchen där, beror på abonnemanget (Svarar jag utan 100% koll)

De hade routern på nedervåningen, inte vid uttaget på övervåningen (på bild), så det borde inte vara ett problem väl? Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Toppen, tack! Så den är inte dedikerad till IPTV?
Det "extra" uttaget är på övervåningen, jag har inhandlat ett mesh-system som borde kunna "ersätta" denna sladd över halva huset?

De hade routern på nedervåningen, inte vid uttaget på övervåningen (på bild), så det borde inte vara ett problem väl? Tack för svar

Varför inte behålla uttaget, det är inte fel att ha en fysisk kabel dragen. Har du ett meshsystem så kan du sätta den ena huvudenheten vid fiberboxen och den andra vid uttaget och så snackar (backhaul) mesh systemet via kabel istället för trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför inte behålla uttaget, det är inte fel att ha en fysisk kabel dragen. Har du ett meshsystem så kan du sätta den ena huvudenheten vid fiberboxen och den andra vid uttaget och så snackar (backhaul) mesh systemet via kabel istället för trådlöst.

Pga låg WAF (wife acceptance factor). Skämt åsido, jag har gärna så få kablar på väggarna som möjligt. Får se om den kommer upp efter renoveringen, beror på hur bra det blir med mesh-nätverket, ska då tänka på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T4kti:

Toppen, tack! Så den är inte dedikerad till IPTV?
Det "extra" uttaget är på övervåningen, jag har inhandlat ett mesh-system som borde kunna "ersätta" denna sladd över halva huset?

Det kan vara så att det krävs en sladd eller en separat trådlös brygga för IPTV. Det finns olika system för detta. Men det är inte troligt att du kan förvänta dig att ditt meshsystem ska fixa att skicka TV-signalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan vara så att det krävs en sladd eller en separat trådlös brygga för IPTV. Det finns olika system för detta. Men det är inte troligt att du kan förvänta dig att ditt meshsystem ska fixa att skicka TV-signalen.

Jag ser två potentiella problem:

1) CTS-enheten är mediaomvandlare och switch i ett; har den delat upp den inkommande anslutningen (trunkade VLAN) till olika fysiska portar för internet/IPTV/... så fungerar inte den tänkta lösningen rakt av.

2) Om Mesh-systemet inte stödjer VLAN, om jag förstår @giplet rätt? (är det verkligen så 2023? Jag har noll koll på mesh-system, för mig är mesh en nödlösning när allt annat fallerat).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan vara så att det krävs en sladd eller en separat trådlös brygga för IPTV. Det finns olika system för detta. Men det är inte troligt att du kan förvänta dig att ditt meshsystem ska fixa att skicka TV-signalen.

Skrivet av Dimman:

Jag ser två potentiella problem:

1) CTS-enheten är mediaomvandlare och switch i ett; har den delat upp den inkommande anslutningen (trunkade VLAN) till olika fysiska portar för internet/IPTV/... så fungerar inte den tänkta lösningen rakt av.

2) Mesh-systemet stödjer inte VLAN (är det verkligen så 2023? Jag har noll koll på mesh-system, för mig är mesh en nödlösning när allt annat fallerat).

Jag har inte tänkt köra IPTV, kopplar smart-TV:n via WiFi och kollar på streamingtjänster via inbyggda appar. Behåller i alla fall kabeln men tar ner den från ovanvåningen så länge