Permalänk
Medlem

Ingen bild på skärmen efter nybygge

Hoj,

Har precis snickrat ihop en ny PC till morsan.
Men, får ingen bild..

Moderkort: ASRock B550M-ITX
CPU: AMD Ryzen 5 5600G
RAM: Kingston Fury 16GB

Jag var noga med att försäkra mig om att moderkortet är förprogrammerat för Ryzen 5000-serien.
Det sitter t.o.m. en sticker på kartongen där det står att den är det så jag hoppas inte det är problemet.
Kör med en HDMI-kabel och jag testade nyss med en laptop med samma kabel och den ger bild på skärmen direkt..
Nu har jag inte byggt en dator på säkert 10 år så min kunskap är väl lite efter.

Men vad kan jag ha missat? Är något trasigt eller har jag bara gjort något nybörjarmisstag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser du bios? Har du testat med integrerad grafik? Sitter ram-minnena i korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ser du bios? Har du testat med integrerad grafik? Sitter ram-minnena i korrekt?

Nej det är helt svart på skärmen (den går bara i standby).
Jag kör bara med den integrerade grafiken (jag hoppas det går för det var själva tanken att slippa ett till kort).
Tycker mig ha säkerställt att minnena sitter korrekt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in rätt sladdar till PSUn?

Vad exakt händer när du klickar på startknappen?

Permalänk
Medlem

Verifiera ändå bios-version.

Ska finnas en sticker på moderkortet vid pci-e sloten som säger vilken version det är direkt ur box.
5000 G kräver som lägst bios 1.60 https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-ITXac/index.asp#BIOS

Permalänk
Medlem

Hade nyss samma problem med en 5600G, det började fungera efter typ 10 försök av okänd anledning.

Min teori är att det tar lång tid att träna minnet vid första boot, så prova att ge den någon minut om du inte gjort det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sitter det en klisterlapp som säger "kompatibel" eller "redo"? Oavsett så uppdatera UEFI och pröva igen, låt även MB:t köra minnesträning, ge det liten stund.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag gick igenom allt igen och startade om flera gånger och bara lät det stå. Helt plötsligt efter en omstart så fick jag bild. Men då kom nästa problem. Eller snarare en fråga som jag aldrig sett eller hört:

"New CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted ir fTPM/PSP NV structure changed.

Press Y to reset fTPM, if you have BitLocker or encryption enabled,
the system will not boot without a recovery key

Press N to keep previous fTPM record and continue system boot, fTPM will NOT
enable in new CPU, you can swap back to old CPU to recover TPM related
Keys and data."

Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Tack för alla svar! Jag gick igenom allt igen och startade om flera gånger och bara lät det stå. Helt plötsligt efter en omstart så fick jag bild. Men då kom nästa problem. Eller snarare en fråga som jag aldrig sett eller hört:

"New CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted ir fTPM/PSP NV structure changed.

Press Y to reset fTPM, if you have BitLocker or encryption enabled,
the system will not boot without a recovery key

Press N to keep previous fTPM record and continue system boot, fTPM will NOT
enable in new CPU, you can swap back to old CPU to recover TPM related
Keys and data."

Wtf?

Det är bara att trycka Y så länge man inte haft bitlocker på datorn sedan tidigare.

Det är tpm-modulen som reagerar när delar kopplas ihop för första gången.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är bara att trycka Y så länge man inte haft bitlocker på datorn sedan tidigare.

Det är tpm-modulen som reagerar när delar kopplas ihop för första gången.

Tack!

Och tack alla andra också för er snabba hjälp!
Ni är fan guld värda alltså allihop!
Nu har jag biosskärmen uppe så nu ska det väl lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Tack!

Och tack alla andra också för er snabba hjälp!
Ni är fan guld värda alltså allihop!
Nu har jag biosskärmen uppe så nu ska det väl lösa sig.

Det var det lilla 🙂

Säkerställ i BIOs att du inaktiverar csm, har uefi-mode, tpm och fastboot aktivt om du ska installera ett modernt operativsystem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det var det lilla 🙂

Säkerställ i BIOs att du inaktiverar csm, har uefi-mode, tpm och fastboot aktivt om du ska installera ett modernt operativsystem.

Tänkte passa på att kila in en egen fråga i denna högkvalificerade BIOS-tråd! Jag har de inställningar som du rekommenderar ovan @shugge, men vad gör man med Secure Boot? Ska den vara Enabled eller Disabled?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det var det lilla 🙂

Tack! Ska kika på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tänkte passa på att kila en egen fråga i denna högkvalificerade BIOS-tråd! Jag har de inställningar som du rekommenderar ovan @shugge, men vad gör man med Secure Boot? Ska den vara Enabled eller Disabled?

Secure boot ska vara aktivt även det med modernt operativsystem.

Visa signatur