Svenska Ryzen 7 7800X3D-leveranser försenade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah du tänker 7600 eller 7700 typ? Jo det har jag också övervägt. Lirar bara quake champions i princip och vet inte ens om spelet drar nytta av 3D-cachen så det är absolut ett alternativ faktiskt. Fast när jag kollar så kostar icke-X modellerna lika mycket som X-modellerna dumt nog. Tycker att dessa borde ha sjunkit mer i pris nu när all hype ligger på 3D-stackad cache? Kanske att inet droppar nån modell under en livestream? Får passa på att hugga en i så fall.

https://www.webhallen.com/se/product/359678-AMD-Ryzen-5-7600-...

Tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah du tänker 7600 eller 7700 typ? Jo det har jag också övervägt. Lirar bara quake champions i princip och vet inte ens om spelet drar nytta av 3D-cachen så det är absolut ett alternativ faktiskt. Fast när jag kollar så kostar icke-X modellerna lika mycket som X-modellerna dumt nog. Tycker att dessa borde ha sjunkit mer i pris nu när all hype ligger på 3D-stackad cache? Kanske att inet droppar nån modell under en livestream? Får passa på att hugga en i så fall.

En kille om bytte från just 5600X@~4.85GHz till en 5800X3D fick 30-40% högre FPS.

https://www.reddit.com/r/QuakeChampions/comments/zcsjfg/comme...

Han länkar en bild där han visar att det påverkar lägsta och average FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

En kille om bytte från just 5600X@~4.85GHz till en 5800X3D fick 30-40% högre FPS.

https://www.reddit.com/r/QuakeChampions/comments/zcsjfg/comme...

Han länkar en bild där han visar att det påverkar lägsta och average FPS.

Haha den där länken är ju guld värd! Har sökt med ljus och lykta för en sådan prestandajämförelse. En kille visade 7950X3D med de tröga kärnorna avstängda och visade awoken, low settings med 4090. 0.1% lows låg på ca 360fps. Nu kanske han du länkade var gpu-bunden vad gäller 0.1% lows förvisso. Själv sitter jag på 3070, allt på low och 55% skalning i 1080p och 240Hz men hade väl tänkt uppgradera till 360-500Hz längre fram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

x3d processorerna ökar ju lowsen markant. Om du vill ha spel som flyter på extremt härligt utan drops, så är det cache som är det viktiga.

För att inte tala om tunga spel som simulatorer, MMO:s etc.

Precis.

Enda cpu:en som har 1% över 60fps. De är 27% bättre än för en i9-13900K, 19% bättre än 7950X3D.

Permalänk

Tänker att om leveranserna är försenade bör väl återförsäljarna flagga för det innan släpp. Och jag tycker nog också att Sweclockers borde kunnat fråga nämnda företag om det finns för försäljning. Jag menar, när det ändå är en eftertraktad pryl och så.

Frågade inets chatt igår om när lanseringen skulle vara. De svarar, helt sanningsenligt, att det är 15.00 idag, men att det inte går att förhandsboka. Det hade varit ganska snyggt om de i samma veva meddelat att det inte kommer finnas några för försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Tänker att om leveranserna är försenade bör väl återförsäljarna flagga för det innan släpp. Och jag tycker nog också att Sweclockers borde kunnat fråga nämnda företag om det finns för försäljning. Jag menar, när det ändå är en eftertraktad pryl och så.

Frågade inets chatt igår om när lanseringen skulle vara. De svarar, helt sanningsenligt, att det är 15.00 idag, men att det inte går att förhandsboka. Det hade varit ganska snyggt om de i samma veva meddelat att det inte kommer finnas några för försäljning.

Fick typ samma svar från Webbis och Inet, ingen sa att de kunde bekräfta några i lager men att de skulle dyka upp för beställning i veckan. Tolkade det som att det kommer bli en 3080 lansering och så vart det ju nästan. Nu står det att min 7800x3D kommer på Onsdag så inte så farligt och man hinner läsa på lite mer under tiden, men den verkar ju onekligen trevlig.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Varför sån panik? Det kommer när det kommer. Det behöver inte bli nån hysteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Enda cpu:en som har 1% över 60fps. De är 27% bättre än för en i9-13900K, 19% bättre än 7950X3D.

Sannolikt problem med var speltrådarna hamnar på 7950X3D. Skulle tro att man får nära samma FPS som 7800X3D genom att stänga av CCD utan cache på 7950X3D. Fast då har man förstås bränt 3400 kr i onödan och har en 8-core CPU istället. AMD ville väl bli av med överblivna CCD utan 3D cache, men jag hade hellre sett en high end gaming CPU med 2 CCD med 3D cache. Personligen struntar jag i om prestandan blir något lägre i desktop program.

Permalänk
Medlem

Pinsamt i vanlig ordning. Tydligen anser man att det är bättre med papperslansering än att flagga för att man har problem längs vägen, vilket är innebörden av en papperslansering ändå. Är det lansering idag ska det inte vara en rykande färsk CPU som tillverkades igår i fabrik som landar hos butikerna idag, det ska ha kommit med båtar för länge länge sedan och varit ute hos butikerna tidigare denna vecka iaf.

Citat från Overclockers UK(Som ändå är hyfsat stora, helst med svenska mått sett) nedan, ser ju inte jättelovande ut med stora mängder närmsta tiden iaf. Jag som sitter på en 7700k har inväntat denna ett bra tag nu, men det lutar nästan åt att jag går på en 5800X3D så får jag ner kostnaderna en del då M-ITX-korten för AM5 kostar en härlig slant, plus inget köp av DDR5 då jag ändå sitter på rätt bra stickor av DDR4.

"First batch due today/tomorrow is 30 units.
Second batch due by end of month is 470 units with a potential additional 500 to follow in May."

Permalänk
Medlem

Hur många hann få igenom en order från Inet? Köpte 15:01 och fick orderbekräftelse 15:02.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Hur många hann få igenom en order från Inet? Köpte 15:01 och fick orderbekräftelse 15:02.

15:07 gick min igenom

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Är väldigt nyfiken på hur du dragit den slutsatsen. Vill man ha en CPU till primärt gaming så är den överlägsen i dagsläget

T.om. 13600k ger mer fps enligt gamers nexus video

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Personligen struntar jag i om prestandan blir något lägre i desktop program.

Hur ska du då kunna få 144 FPS i... Excel?! 😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

T.om. 13600k ger mer fps enligt gamers nexus video

I spel som inte är gjort för att nyttja Vcache.
Eller kan göra så.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Varför sån panik? Det kommer när det kommer. Det behöver inte bli nån hysteri.

ADHD är ganska vanligt nu för tiden och inget stackarna rår för

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du gjorde som många när dom skulle köpa RTX 3080 dom sålde sina grafikkort innan dom fick något sedan fick många vänta länge på sitt kort.

Nu har njöt mig nu med en 7600x. Tål ej vänta, antiklimax. Hämtat direkt från Inet Stockholm nyss. Jag kör på 4K. Skillnaden är minimala mot 5800x3D

Minns när jag förbokat AC Unity, 8 DVD skivor? Vilken besvikelse!
Det känns litegrann som detta.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nu har njöt mig nu med en 7600x. Tål ej vänta, antiklimax. Hämtat direkt från Inet Stockholm nyss. Jag kör på 4K. Skillnaden är minimala mot 5800x3D

Minns när jag förbokat AC Unity, 8 DVD skivor? Vilken besvikelse!
Det känns litegrann som detta.

Öppet köp (till när 7800x3d:n anländer) finns ju....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Öppet köp (till när 7800x3d:n anländer) finns ju....

Jepp, fick bli detta alternativ. Måste kolla ifall moderkortet funkar som det ska och öppet köp löper ut på tisdag. ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI för övrigt, verkar vara många som haft problem enligt reddit...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Musikälskare

Hade på känn när jag skaffade min 7700X att det skulle ta minst ett halvår typ innan 3D varianten skulle gå att köpa, så det känns hyfsat värt det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hur skyller man på påskhelgen när det inte varit än?

Den ställer till det när det blir fyra "döda" dagar i rad, då några delar i transport-ledet står stilla. Det pga röd dag nu fredag och på måndag.

Man skyller inte initiala förseningen på påsken, men när återförsäljare försöker beräkna leverans framöver leder det till ytterligare förseningar. Tex så kan den inte komma på måndag och skickas ut till kunder för leverans tisdag.

Men är det en försening på veckor istället för dagar, har påsken förmodligen ingen större påverkan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Öppet köp (till när 7800x3d:n anländer) finns ju....

Även med öppet förpackning och spår av kylpastan på?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sämsta lanseringen jag kan minnas.

Du måste ha väldigt kort minne.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Den ställer till det när det blir fyra "döda" dagar i rad, då några delar i transport-ledet står stilla. Det pga röd dag nu fredag och på måndag.

Man skyller inte initiala förseningen på påsken, men när återförsäljare försöker beräkna leverans framöver leder det till ytterligare förseningar. Tex så kan den inte komma på måndag och skickas ut till kunder för leverans tisdag.

Men är det en försening på veckor istället för dagar, har påsken förmodligen ingen större påverkan.

Nvm

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Varför sån panik? Det kommer när det kommer. Det behöver inte bli nån hysteri.

Möjligen för att AMD fick viss kritik för att 7950 och 7900X3D fanns tillgängliga den sista feb medan de lovade att 7800X3D skulle vara tillgängliga idag. Liksom "OK, men de har iaf givit oss ett datum". Och så har inte distributörerna några CPUer på det utlovade datumet. Var tog bollen vägen AMD? Bollen?

"Det kommer när det kommer" är ett skoj statement. 2027? Då är sockeln AM5 antagligen helt irrelevant. Läs första meningarna igen.
Medan idle (eller light load, där många cpuer spenderar sin tid)-siffrorna varierar som sinuskurvor i recensionerna och det blir 0 gillar för att länka till dom så vore jag jättelite sugen på att skaffa en AM5 om det vore min kombade spel/surf/koda/bildbehandlingsmaskin. Jag skaffade dock en gen 12 nuc (Alder lake, mobilkrets) för ändamålet och den drar mindre än hälften tillsammans med skärmen i samma refresh rate, i idle eller light load, som min AM4 med 3600MHZ istället för 3200MHZ som NUC, drar, vilket känns värt det då jag inte spelar en majoritet av tiden. Och det är mätt, så vad folk upvotar eller ej känns lika relevant som reddit (där en enkel fråga kan bli downvoted till oblivion och försvinna och nåt helt objektiv osant kan bli upvotat och dagens sanning).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Möjligen för att AMD fick viss kritik för att 7950 och 7900X3D fanns tillgängliga den sista feb medan de lovade att 7800X3D skulle vara tillgängliga idag. Liksom "OK, men de har iaf givit oss ett datum". Och så har inte distributörerna några CPUer på det utlovade datumet. Var tog bollen vägen AMD? Bollen?

"Det kommer när det kommer" är ett skoj statement. 2027? Då är sockeln AM5 antagligen helt irrelevant. Läs första meningarna igen.
Medan idle (eller light load, där många cpuer spenderar sin tid)-siffrorna varierar som sinuskurvor i recensionerna och det blir 0 gillar för att länka till dom så vore jag jättelite sugen på att skaffa en AM5 om det vore min kombade spel/surf/koda/bildbehandlingsmaskin. Jag skaffade dock en gen 12 nuc (Alder lake, mobilkrets) för ändamålet och den drar mindre än hälften tillsammans med skärmen i samma refresh rate, i idle eller light load, som min AM4 med 3600MHZ istället för 3200MHZ som NUC, drar, vilket känns värt det då jag inte spelar en majoritet av tiden.

Fokusera inte så mycket på tid. Det kommer när det kommer. Du verkar ingå hetsjakten. Statement?? EH!! Va inte så klämcheck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Fokusera inte så mycket på tid. Det kommer när det kommer. Du verkar ingå hetsjakten. Statement?? EH!! Va inte så klämcheck!

"Det kommer när det kommer" är extremt konstigt när alla kritik i världen riktades mot AMD för att de fördröjde just den med en CCD i två månader, som redan då "alla gamers vill ha". Hetsjakt? För att jag tycker det är dålig stil att AMD inte kan stå för det uttalade och kritiserade datumet? Wooow

Klämchecke wille, Camper, "Fina groggar, den kom till sist, 2027, vad är en cpu?"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

15:01 swishade jag in 5819:- till Inet o ja va jag nr 23 i kön som beställt, hade jag tur skulle jag få cpun på tisdag/onsdag med första sändningen
ca 600 hade beställt, när jag frågade vid 16 tiden

Allt enl kundtjänst

Permalänk
Skrivet av alatusa:

@Rubberduckrof , sitter i samma sits. Köpte moderkort och allt och har inte returrätt längre heller.
Beställde 7950x3d när den lanserades och fick den i posten idag haha typiskt, byter ut den mot 7800x3d.
Har jag väntat i så många månader kan jag lika bra vänta på 7800x3d och spara pengar.....

Jag trodde alla större ÅF i Sverige som säljer datorkomponenter har returrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

15:07 gick min igenom

Min gick igenom 15.02 hos webhallen

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde alla större ÅF i Sverige som säljer datorkomponenter har returrätt?

Vet att det inte var mig du citerade men svarar iallafall
Han har troligtvis haft sakerna längre än "ångerrättsperioden", som jag