PTS: "Postnord håller inte måttet"

Permalänk
Medlem

Vill jag vara säker på att få hem något så kör jag via Postnord, mysko att det skiljer sig så men här har de aldrig missat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har riktigt usel erfarenhet av FedEx och TNT.
Fick en kamera från tillverkaren (Player One Astronomy) för testvalidering och recensioner, som levererades med FedEx från utlandet och med TNT inom Sverige. Tog dem hela 2 månader när det skulle tagit 10 arbetsdagar, samt alla de påslag med tull hit och dit. Helt sjuka summor som de krävde från mig, när det stod klart och tydligt att det kostat mig $0.00 för både produkt samt frakt och att produkten skickats ut från tillverkaren till mig utan krav på betalning.

PN hade här inte så länge sen även skickat mig tullavgift på 300kr på något som kostat mig 25kr från Hong Kong. Det stod klart och tydligt $2.25 på lappen, men nä nä, PN var tvungna att ta sin andel + lägga till så deras VD kan köpa soppa till sin dyra bil..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Absolut sämst måste småbolagen Airmee och Budbee vara, för deras förare (iaf i mitt område) har fortfarande inte lärt sig att man låser portar mm kl 22:00 utan de kan glatt ringa i mobilen vid 00:30 och undra om jag inte kan springa ner för 6 trappor och öppna porten åt dem.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Min mor jobbar på Posten dom har mycket att göra hela tiden alla som sitter i ledningen bara pressar ut folken tills dom kollapsar,

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Har riktigt usel erfarenhet av FedEx och TNT.
Fick en kamera från tillverkaren (Player One Astronomy) för testvalidering och recensioner, som levererades med FedEx från utlandet och med TNT inom Sverige. Tog dem hela 2 månader när det skulle tagit 10 arbetsdagar, samt alla de påslag med tull hit och dit. Helt sjuka summor som de krävde från mig, när det stod klart och tydligt att det kostat mig $0.00 för både produkt samt frakt och att produkten skickats ut från tillverkaren till mig utan krav på betalning.

PN hade här inte så länge sen även skickat mig tullavgift på 300kr på något som kostat mig 25kr från Hong Kong. Det stod klart och tydligt $2.25 på lappen, men nä nä, PN var tvungna att ta sin andel + lägga till så deras VD kan köpa soppa till sin dyra bil..

Jag hade liknande problem, noll betalt för frakt/innehåll men PN ville ha betalt för tull och sitt "besvär". Mailade PN på deras epost för tull varpå de rev sin fodran och paketet levererades.

Permalänk

Postnord är skit, de har kostat mig över 4000kr i borttappade paket.
De värsta är att de sätter statusen leverad så att även om man har använt Paypal så är man rökt.
Senast var det en elektronisk pryl som de skulle leverera i postfacket där den inte går in rent fysiskt.
Men den lilla detaljen sket de i.
Ändå stod den som levererad.
1500kr i papperskorgen eller hos någon brevbärare
Långfingrade typer

Permalänk
Medlem

Kanske borde ge PN senaste ransomware-viruset och tvinga deras VD återbetala allt de snott från oss genom åren!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Postnord är skit, de har kostat mig över 4000kr i borttappade paket.
De värsta är att de sätter statusen leverad så att även om man har använt Paypal så är man rökt.

Inte för mig. Jag hade ett paket som PostNords spårning sa att det var levererat men inget i min postlåda. Tog då o reklamerade via PayPal och fick tillbaka pengarna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte för mig. Jag hade ett paket som PostNords spårning sa att det var levererat men inget i min postlåda. Tog då o reklamerade via PayPal och fick tillbaka pengarna.

Har varit med om liknande. Då ringde jag Postnord och se att brevbäraren "skannat fel" och att paketet gick att hämta på ombud dagen efter.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Min upplevelse när det hette Posten var att sent brev var mycket ovanligt och bortkommet brev existerade knappt. Bara för en vecka sen fick jag en påminnelse om en faktura jag betalat för en månad sedan. 2 månader innan det en en kallelse 2 veckor efter besöket. Tur att sms påminnelser finns så jag missade varken fakturan eller läkartiden.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har varit med om liknande. Då ringde jag Postnord och se att brevbäraren "skannat fel" och att paketet gick att hämta på ombud dagen efter.

Jag ringde PostNord också men fick inte något sånt svar från dom tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bor relativt centralt i Växjö och mitt närmsta paketskåp för postnord ligger typ 15-20 min gångavstånd (och 15-20 tillbaka). Nej tack.

Har haft tre paket i år med hemkörning som jag fått vänta på från postnord. En då paketet typ skickats iväg till fel stad.. En annan som jag inte riktigt vet vad som hände. En tredje där lastbilen som körde ut gick sönder och det blev inställt (utan någon info).

Typ aldrig haft problem tidigare år med postnord.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Skickade en dator vi postnord som där gått en truck gaffel i. Postnord menade på att det var så sen innan och det var inget som hände hos dom. (vilket är skumt med tanke på att jag inte har en truck som jag kör in i paket i med samt datorn var ny)

givetvis fungerade inte datorn när den kommit fram så jag fick bekosta det...

Sen slarvade dom bort en cpu för nästan 2K som jag hade skickat med försäkring samt spåbarhet och hela köret. svaret där var att det inte alls var försäkrat(vilket man hoppas för när man skickar något och frakten går på 150kr)

Efter det så ändrade dom frakt alternativet jag skickade med och tog bort försäkringen på det. nu har dock försäkringen kommit tillbaka igen så jag vette fan vad dom håller på med? Dom vägrar iaf att betala ut något.

Sam sak här.. jag fick bekosta det så killen som köpte den fick tillbaka pengarna och jag stod utan cpu och pengar.

Säljer du som privatperson så har du inget ansvar för leveransen när den väl är överlämnad till speditör, säljer du däremot som företag så gäller ditt ansvar ända tills köparen tar emot varan.
Vet det då jag för ett par år sen köpte en sak på tradera av ett företag för närmare 10 000 som Schenker slarvade bort. De ersatte bara 1500 så resten ville jag ha av säljaren som vägrade. Det hela gick till kronofogden och sen vidare till tingsrätten. Fick tillbaka resten innan det gick upp i rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Jag arbetar på PostNord.
Våra problem är sedan 10 år , helt administrativa, det är chef och ledning som lyft från marken och nu inte längre har någon kontakt med personalen eller förståelse för arbetets göromål. Skulle PTS tala med dom som arbetar fysiskt inom PostNord så skulle svaren bli helt annorlunda. Människorna som arbetar inom ledning, press, digitalt och hr ger enbart vilseledande information till folket, fotfolket har aldrig arbetat hårdare och med sämre ledning. Ingen sorterar posten dom går ut med, det görs av andra och vi har inte tid eller möjlighet att tala med varandra, allt kommer färdigsorterat och eftersom vi ofta ska gå andra turer än den man kan så är effektiviteten och vanan helt borta. En tur kan vara 5 timmar lång, på en slinga man aldrig gått, med post du inte sorterat själv, på en arbetstid på 3 timmar, ledningen har tappat bollen helt. Får du inte din pryl i tid är det för att brevbäraren har 9 timmars jobb planerat inom 7 timmars arbetstid. Senaste planen är att sparka all personal utan körkort, även folk som arbetat i 10,20,30,40 år i posten.

Senast vi hyllade 6 säckar med varubrev (ca 75brev) så sade chefen - men alla andra hinner... Den dagen jobbade alla övertid, trots att vi var tvungna att helt stryka 75 adressers utdelning. Vår ledning är helt i det blå. Vi kämpar så gott det går.

Snälla Sweclockers, lämna inte ut mitt namn, vi har kraftiga repressalier och visselblåsare blir alltid straffade. Den som säger något annat får betalt för att ljuga.

Har jobbat åt en konkurrent (under Earlybird) och känner många som jobbat på posten senaste åren och detta stämmer.

PostNord gör sitt bästa att jaga bort alla som bryr sig och som det ser ut är vi bara i början på fallet, det kommer troligen bli mycket värre väldigt snart om de inte gör drastiska åtgärder (men lycka till att hitta bra personal i dagens läge).

Jag vet ingen i branschen som vill stanna på PostNord, alla söker sig bort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Pappers-AVI får du inte. Det används inte längre.

Fick en nu i måndags.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Säljer du som privatperson så har du inget ansvar för leveransen när den väl är överlämnad till speditör, säljer du däremot som företag så gäller ditt ansvar ända tills köparen tar emot varan.
Vet det då jag för ett par år sen köpte en sak på tradera av ett företag för närmare 10 000 som Schenker slarvade bort. De ersatte bara 1500 så resten ville jag ha av säljaren som vägrade. Det hela gick till kronofogden och sen vidare till tingsrätten. Fick tillbaka resten innan det gick upp i rätten.

Nae men det var en kille här på swec, och jag trodde jag skulle få pengarna av postnord, jag hade fel men, men ja..

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Nu vägrar jag hemkörning då jag inte arbetar hemma på dagarna. Jag vill ha allting via ombud. Där fungerar Postnord helt klart bäst.

Fedex är helt jävla värdelösa då de alltid sänder hem och det går inte ens att få dem att skicka till ett ombud...

Att gå 15 minuter för att hämta sitt paket enkel väg räknar jag bara som en trevlig promenad där jag får min grej på köpet.
Att gå 15 minuter är fan ingenting. Fast jag är ju uppväxt med att det var 20 minuter i bil till närmsta ställe också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Postnord är fan långt bättre än dom andra leverantörerna, PTS är ett jävla skämt.

Tja om man läste så var det väl främst leverans av brev som PTS tog upp som bristande. Vet inte hur många andra leverantörer du jämför med på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Jag arbetar på PostNord.
Våra problem är sedan 10 år , helt administrativa, det är chef och ledning som lyft från marken och nu inte längre har någon kontakt med personalen eller förståelse för arbetets göromål. Skulle PTS tala med dom som arbetar fysiskt inom PostNord så skulle svaren bli helt annorlunda. Människorna som arbetar inom ledning, press, digitalt och hr ger enbart vilseledande information till folket, fotfolket har aldrig arbetat hårdare och med sämre ledning. Ingen sorterar posten dom går ut med, det görs av andra och vi har inte tid eller möjlighet att tala med varandra, allt kommer färdigsorterat och eftersom vi ofta ska gå andra turer än den man kan så är effektiviteten och vanan helt borta. En tur kan vara 5 timmar lång, på en slinga man aldrig gått, med post du inte sorterat själv, på en arbetstid på 3 timmar, ledningen har tappat bollen helt. Får du inte din pryl i tid är det för att brevbäraren har 9 timmars jobb planerat inom 7 timmars arbetstid. Senaste planen är att sparka all personal utan körkort, även folk som arbetat i 10,20,30,40 år i posten.

Senast vi hyllade 6 säckar med varubrev (ca 75brev) så sade chefen - men alla andra hinner... Den dagen jobbade alla övertid, trots att vi var tvungna att helt stryka 75 adressers utdelning. Vår ledning är helt i det blå. Vi kämpar så gott det går.

Snälla Sweclockers, lämna inte ut mitt namn, vi har kraftiga repressalier och visselblåsare blir alltid straffade. Den som säger något annat får betalt för att ljuga.

Öhh.. Byt jobb!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Öhh.. Byt jobb!

Lättare sagt än gjort....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Hämtade precis ut ett paket med ett grafikkort i

Paketet är rejält tillmosat samt har varit blött/slängt på marken samt ett fotavtryck på sidan som om någon stått på paketet .

Bra gjort PostNord.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Men vadådå, att det står "Webballen" på hela paket betyder ju att det kan innehålla allt från toarullar till handukar, dhuuuu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vill jag vara säker på att få hem något så kör jag via Postnord, mysko att det skiljer sig så men här har de aldrig missat.

3 gånger har postnord inte levererat paket hem till mig eftersom dom saknade portkod.

Fast det var porttelefon och inte portkod men den kompetensen saknade dom visst.
Och jag hade sagt till efter varje gång och dom skulle notera det.
Hjälpte föga.

Det är också väldigt vanligt att postnord ringer och frågar om vägen och bärhjälp och annat. Visst, jag bor lite klurigt och det gjorde jag även på min förra address, men med t.ex. Budbee eller andra företag så är det inga som helst problem, paketen bara dyker upp vid min dörr utan min hjälp och utan problem.
Med Postnord har det även varit att föraren inte haft eller använt pirra utan burit stort och tungt paket och tappat det lite i marken så det blev grusigt och blött. Det har inte hänt med någon annan, bara Postnord.

Så det kan mycket väl vara så att där du bor så har Postnord bra rutiner och bra utkörare, men det varierar en hel del och det blir ett stressmoment varje gång postnord ska leverera någonting hem till mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Men vadådå, att det står "Webballen" på hela paket betyder ju att det kan innehålla allt från toarullar till handukar, dhuuuu.

@Maaxan

😅😅👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Tja om man läste så var det väl främst leverans av brev som PTS tog upp som bristande. Vet inte hur många andra leverantörer du jämför med på den fronten.

Bring och Citymail t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Nu vägrar jag hemkörning då jag inte arbetar hemma på dagarna. Jag vill ha allting via ombud. Där fungerar Postnord helt klart bäst.

Fedex är helt jävla värdelösa då de alltid sänder hem och det går inte ens att få dem att skicka till ett ombud...

Att gå 15 minuter för att hämta sitt paket enkel väg räknar jag bara som en trevlig promenad där jag får min grej på köpet.
Att gå 15 minuter är fan ingenting. Fast jag är ju uppväxt med att det var 20 minuter i bil till närmsta ställe också.

Ja, det går ju alldeles utmärkt att gå och hämta paket så länge det inte rör sig om väldigt tunga och/eller skrymmande paket. Det är typ det enda jag använder hemkörning till, allt som går att bära på utan problem föredrar jag att få till ombud dock, då kan man ju bara hämta ut det när det passar.

Permalänk

Jag har köpt hundratals paket genom åren och majoriteten har levererats av Postnord. Endast ett (1) paket har försvunnit. Eller ja, det kom fram till slut men men.

Det var ett litet paket inköpt på Ebay i England. Säljaren skickade ett nytt när det första inte kommit fram på 2-3 veckor.

Någon vecka senare trillade det försvunna paketet ned i brevlådan. Dock hade det blivit överkört av (förmodligen) en postvagn och dessutom var det en färskvara i paketet så det luktade inte så gott.

Andra bolag så är det UPS som gjort bort sig mest, de stoppade ett paket i fel brevlåda men jag ringde och chauffören åkte tillbaka och löste det efter arbetstid.

Permalänk
Medlem

En typisk dag för en Postnordleverans. I leveranstexten står det "Ställ paketet under tak" eller "Ställ paketet vid dörren och ring på"
Har 13 liknande filmer av Postnord som de inte klarar av att följa leveransinstruktionerna medans Best, TNT, DHL, Budbee osv inte haft några problem under samma period som vi haft uppe våra bevakningskameror.
Det "roliga" är att när man tittar på tidsstämpeln på de flesta av filmerna och jämför med de SMS man får står det ofta "Vi har försökt leverera men ej lyckats, paketet finns att hämta på...." Detta SMS har vi fått inom ett par minuter efter deras tappra försök att lämna av paketen.
Nu ska man givetvis inte dra alla över en och samma kant, men 13 olika chaufförer från vilket jag förmodar är samma terminal då börjar man undra lite.
https://imgur.com/KssLLb6

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsk84:

Väntade på ett paket från Tyskland. Får en notis att paketet ankommit till sorteringsterminal därefter tar det stopp. Väntar ca 2v sen går jag till lokala postkontoret. Där menar man att personalen på utlämningsstället (Willys) måste missat att scanna mitt paket vilket förklarar varför jag inte fått nån notis i appen. Jag går till Willys och får info att paketet har skickats tillbaks till Tyskland med anledning att jag inte hämtat upp. Rikigt, riktigt dåligt av Postnord...

Då var det ju Willys som gjorde fel och inte Postnord!

Permalänk
Medlem

1 av 10 gånger har jag haft problem med Postnord och det var flera år sen när jag väntade på leverans från BF. Är väldigt nöjd med dem. Däremot typ företag som Budbee är ett skämt. 7/10 gånger felsorteras mina paket och man får alltid vänta längre än förväntat.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har inga större problem med Postnords paketudelning. Kommer nästan alltid snabbt till mitt utlämningsställe.
Ett par gånger (av kanske hundratals genom åren) har det skickats till fel utlämningsställe, men då har det åtgärdats snabbt så att man får det nästa dag.
Med andra speditörer för paket så kan det vara knepigt. Tex DHL som bara lämnar till dörr och då dom påstått att dom varit där trots att man varit hemma.
Bring har jag bekanta som haft väldiga problem med.