Datorn hittar ej mitt 4080-kort trots annat agg/service, polarens 1060 fungerar.

Permalänk

Datorn hittar ej mitt 4080-kort trots annat agg/service, polarens 1060 fungerar.

En kopia utav mailet jag skickat till inet, har även tagit bort service nummren bara för säkra skäl

Hej
Har haft mitt moderkort inne på service efter att jag fått problem med min dator där jag inte får ut någon display på skärmen och en gul lampa som lyser på VGA. På service ärendet så hittade dom två böjda stift. service””. Han testa och moderkortet funkade felfritt igen och fick den hem skickad igen.

Lämna in den hos data reprationen och dom byggde tillbaks datorn och sa att datorn sattes igång men kunde komma att krascha under load och då rekommendera dom att jag skulle ta ut ssd kort. Dom sa även att dom tror själva boven till det hela var att nätaggregatet inte skicka ut 1000W och sa att jag borde testa med ett nytt.

Skickade in nätaggregatet till er, service ””
Där dom besluta att skicka ett nytt till mig i hopp att felet skulle försvinna. När jag fick nya nätaggregatet så funka den på uppstart och kunde spela men efter att jag stänger av datoen och sen ska starta upp datorn igen så dyker problemet upp. Gul lampa på VGA och ingen display. Och då kontakta jag data reprationen som sa att jag skulle starta upp datorn med inbyggda grafikkortet på moderkortet sedan gå in på enhetshanteraren och vänta tills datorn upptäcker grafikkortet.

Efter ett par omstarter så upptäcker datorn grafikkortet och jag kan dra ur kabeln till moderkortet och sedan köra på grafikkortet. Men efter att jag sen stängt av och sedan ska starta igång så dyker samma problem upp. Jag testar göra samma sak men nu så upptäcker datorn aldrig grafikkortet. Data reprationen säger att då kan felet vara moderkortet eller grafikkortet.

Jag själv väljer att hämta ett grafikkort hos en polare och testar med det om samma problem finns kvar men det fanns det icke. Hans 1060 kunde min dator upptäcka och jag kunde stänga av datorn och sedan sätta på den igen.

Så jag tänkte bara se om ni kanske visste vad som kan vara problemet efter denna detaljerade texten på mitt problem.

Specifikationer på dator än är
Cpu- i9-13900K
Gpu- geforce rtx 4080 gigabyte
Psu- hx 1000i corsair
Moderkort- asus z790 aorus elite AX
Cpu cooler- nzxt kraken 73
Tre fläktar framsidan- noctuna 140mm
Och fläkt bak- stock nzxt som följde med chassit

Permalänk
Hedersmedlem

@Simonhello827 *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ofta ger bättre svar samt ett mer lättnavigerat forum. Välkommen till Sweclockers btw

On topic: Låter ju som grafikkortet. Fungerar ditt 4080-kort i polarens dator?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det mesta pekar på grafikkortet.

1. Hur strömförsörjer du grafikkortet?
Är det adapter? Hur kopplar du PCIe 8 pin strömförsörjning till den? (Undvik daisy chain)

2. Kan du testa ditt grafikkort i polarens dator?

Permalänk
Testpilot

Om polarens grafikkort fungerar i din dator, och ditt grafikkort i hens, då kan du börja med detta:

  • Testa att installera grafikkortet i ett annat pcie-slot.

  • Se till att du har senaste BIOS.

  • Testa att installera om grafikkortets drivrutiner (om du väl kommer in i Windows). Använd dig av DDU (Display Driver Uninstaller) i felsäkert läge.

Viktigt är även att du kopplat tillräckligt med ström på rätt sätt. Om du använder en adapter för 12pin-kontakten, se till att använda 3 separata 8pin-kablar (alltså bara en 6+2 per kabel).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Simonhello827

Bor du i Stockholm? Jag kan svänga förbi och hjälpa dig kolla, Låter som sagt som att något som behövs saknas, kanske någon strömkabel som saknas. Nätaggregatet låter bra nog för att klara av grafikkortet.

Har moderkortet mer än en plats för kablarna till CPU? Se till att alla är inkopplade, lika så grafikkortet. Som regel ska man aldrig snåla med sådana kablar även om manualen säger att man kan i vissa fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Bor i örebro och inet själva har svara att det lutar mot att grafikkortet bör kanske ska in på service. Men dom i chatten skrev att det är svårt att svar på vad som är felet och att jag bör kanske åka med datorn till en utav inet affärerna för att lämna in hela datorn på service

Permalänk
Medlem

Installera senaste BIOS som @Yatagarasu sa. Har själv varit med om att nytt GPU inte fungerar på moderkort med äldre BIOS.

Permalänk

Använder Corsair Sleevad 12VHPWR PCIe 5.0 Gen 5 Svart/Vit

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med mitt 4070 TI där en nybyggd komplett dator inte hittar den och behöver skicka in den på service. Jag har inte kunnat använda den dag 1 och behöver skicka den på service.

Jag tror det är nåt med just 4000 serien för ditt problem låter som mitt bara att min dator aldrig hittar 4070 TI, funkar bara med om man kopplar in kabeln direkt in på moderkoret istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)