Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Feedback på datorbygge (15-17k)

Hej,

Jag hjälper en vän att plocka ihop sin första gamingdator och det är väll alltid nice med extra ögon på ett bygge. Riktpris för bara datorn är 15000:- men efter att vi pratade om komponenter ökade beloppet lite efter hans estetiska önskemål. Moderkortet får gärna ha inbyggt wifi, jag hittade bara ett MB från Auros till vettigt pris men det var tyvärr beställningsvara. Ett extra trådlöst nätverkskort är en lösning vi kör på om vi inte hittar ett med inbyggt.

Tanken är att det primärt är en gamingdator för 1440p, lite extra RAM för specifika program som kommer användas. Jag är väl medveten om att det är den senaste generationen CPU som stöds på den platformen men jag tycker det bör fungera flera år framöver. Feedback på det?

https://www.inet.se/datorbygge/b1374602/amd-5700x-ddr4-rtx-30...

Prisbilden är som rubriken säger, 15-17k.

Mvh

Permalänk
Medlem

MSI Cashback (du får tillbaka ca 450 kr på PSU:n): https://www.inet.se/kampanj/8459/msi-better-beyond-cashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut, släng in en extra hdd för os bara så.

Permalänk
Medlem

Det är så många oprövade(För mig) ÅF där, enklare att ha på ett ställe om det skulle vara något med garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Ser rätt bra ut, släng in en extra hdd för os bara så.

Jag tänker att 2TB på Nvme borde funka som start, Finns ännu en slot att utöka med i framtiden.

Permalänk
Medlem

Du bygger en dator till honom med ett grafikkort som ej kommer hålla och ruskigt överpris.

Se detta. Optimalt för 1440p (kör själv samma).

CPU kylare ingår. Den duger men låter kanske mer än vad din vän vill. Se därför över om han vill lägga 500kr på det. Isåfall rekommenderar jag samma fläkt som länkats innan av Scarabeo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du bygger en dator till honom med ett grafikkort som ej kommer hålla och ruskigt överpris.

https://komponentkoll.se/bild/hLosD.png

Se detta. Optimalt för 1440p (kör själv samma).

CPU kylare ingår. Den duger men låter kanske mer än vad din vän vill. Se därför över om han vill lägga 500kr på det. Isåfall rekommenderar jag samma fläkt som länkats innan av Scarabeo.

Hej,

Vad gäller 3070 så jämförde jag med 6750XT som enligt Sweclockers test presterar ungefär lika men till högre pris. Jag skulle gärna vilja ha bättre GPU men vill ändå hålla mig inom rimlig kostnad.

Du länkar AMD 5600, den kanske skulle vara bra nog för spelande i 1440p, då kan man såklart bumpa upp GPU istället. Även moderkortet är väldigt intressant, jag har inte hunnit titta på webhallen och komplett ännu.

Tack för feedback!

Permalänk
Medlem

Problemet med 3070 är 8 gb ram. Problemet med ADM är att DLSS är klart bättre än deras egna alternativ.

När det gäller processor beror det lite på vad man spelar för spel.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att titta på begagnade grafikkort från förra genarationen (RTX 30 och AMD 6000 serien) för att få mer prestanda per krona. Det kan göra att det går att få nuvarande generation processor och DDR5 inom budget. Detta för att ha bättre förutsättningar för uppgraderingar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Ett tips är att titta på begagnade grafikkort från förra genarationen (RTX 30 och AMD 6000 serien) för att få mer prestanda per krona. Det kan göra att det går att få nuvarande generation processor och DDR5 inom budget. Detta för att ha bättre förutsättningar för uppgraderingar i framtiden.

Begagnade komponenter är nog inte ett alternativ