AMD: "Viktigt med mycket grafikminne"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Vad spelar det för roll när du får stutter och 3-4 fps menar du ? Alltså jag har 3070 TI det räcker enligt testet för medium settings 1080 p eller 720 p ultra inte för kortet utan för vramet https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&t=1275s&ab_channe...

1440p, Ultra. Konstigt att det inte stuttrar någonstans?

Fortfarande osäker på varför Last of Us ett korridorspel med små miljöer kräver 50% mer VRAM jäfmört med Red Dead 2 eller Cyberpunk, och detta bara i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

1440p, Ultra. Konstigt att det inte stuttrar någonstans?
https://youtu.be/k0Zq_iyNCcs?t=453

Förstår det är jobbigt . Titta på videon 3 ggr till .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det är ofta man läser ”maxade” settings.

Vilka spel och vilken upplösning är ju minst lika viktigt att nämna då.

Det är väl inte så att du har hittat en version av Pong som du kör i en öppen spelvärld i 4k? För då hade ju en miniräknare också klarat av det.

Ett uns ironi.

Tänkte att om någon är intresserad lär dem väl fråga efter mina specifikationer.
Utan ironi dock så blir det himmla mycket trevligare.

Permalänk
Medlem

Bara kolla in Hardware Unboxed video, och se hur sant detta är!
E.x ett 8GB kort, borde vara olagligt att släppas nu!

Varit ett nVidia fanboy men deras stategi - priser och sjukt snåla med minne, borde få även den mest inbitna fanboyen att verkligen Se Rött - pun intended 😁

Alltid älskat nViidas stabilitet och tekniker. Men fan att jag kan backa upp dem längre. Dags att uppgradera mitt gamla 2060S men likt alla blivet besviken av alla kort i 40 serien hittills!

Tänkte - ja kanske ett 4070 kan duga, men det känns inte direkt bra med ett 12 GB kort ens, då spelen slukar minne och utvecklarna river sitt hår, för att hålla det spelbart på kort med få GB!

12 GB, känns som absolut minimum att köpa nu och därtill priset på 4070 nee 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

När jag sa detta för några veckor sedan så vart man nästan dum förklarad här av vissa 🙂

Du var inte så pantad - användarnamnet till trots!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har spel till PC har blivit mer ooptimertade sen DLSS och FSR kom? Känns som utvecklarna bara känner " Eh vi slänger in DLSS eller FSR så får dem lite mer fps" osv.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Minne verkar bli viktigare och viktigare, nu mer än någonsin törs jag påstå.

Om kraven redan nu ser ut såhär vill jag inte tänka på hur det kommer se ut om några år, speciellt när nästa generation av konsoler anländer som säkerligen då lär ha mer än 16 GB unifierat minne att jobba med också.

DLSS3 (FG) / FSR 3.0 lär inte göra mycket för saken heller om minnet stryper långt innan råprestandan på övriga grafikkrets blir ett problem.

Nästa gen konsoler är ändå 5+ år bort, åldersmässigt är det som att sitta på ett 970 idag. Visst, minnet hade inte hjälpt men det är knappast det huvudsakliga problemet med det kortet och nya AAA spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Bara kolla in Hardware Unboxed video, och se hur sant detta är!
E.x ett 8GB kort, borde vara olagligt att släppas nu!

Varit ett nVidia fanboy men deras stategi - priser och sjukt snåla med minne, borde få även den mest inbitna fanboyen att verkligen Se Rött - pun intended 😁

Alltid älskat nViidas stabilitet och tekniker. Men fan att jag kan backa upp dem längre. Dags att uppgradera mitt gamla 2060S men likt alla blivet besviken av alla kort i 40 serien hittills!

Tänkte - ja kanske ett 4070 kan duga, men det känns inte direkt bra med ett 12 GB kort ens, då spelen slukar minne och utvecklarna river sitt hår, för att hålla det spelbart på kort med få GB!

12 GB, känns som absolut minimum att köpa nu och därtill priset på 4070 nee 👎

Utvecklarna sliter sina hår för att hålla spelen spelbara? Haha! Du skämtar hoppas jag.

Spelutvecklare idag sitter och "kodar" i flowgraphs, likt småbarn gör idag i skolan, går på promenader och dricker kaffe hela dagarna idag. Känns det som. Och är till viss del sanning hos Ubisoft för de kan inte koda för fem öre.

Rockstar måste vara rena magikerna och även CDProjekt Red.

Permalänk
Medlem

Ouch för Nvidia 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Du var inte så pantad - användarnamnet till trots!

@jockos

Haha 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Utvecklarna sliter sina hår för att hålla spelen spelbara? Haha! Du skämtar hoppas jag.

Spelutvecklare idag sitter och "kodar" i flowgraphs, likt småbarn gör idag i skolan, går på promenader och dricker kaffe hela dagarna idag. Känns det som. Och är till viss del sanning hos Ubisoft för de kan inte koda för fem öre.

Rockstar måste vara rena magikerna och även CDProjekt Red.

Ja låt oss skratta för dessa människor tacka vet jag Nvidia

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Hardware unboxed hade rätt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

När jag sa detta för några veckor sedan så vart man nästan dumförklarad här av vissa 🙂

Frågan är ju vilken fps/bäst upplevelse du får av vilket kort oavsett Vram.

Om jag får 180 fps med 14gb Vram jämfört med 200 fps på 20gb så kan det vägas upp av bättre fps lows, lägre strömförbrukning och temp.

Ser man på 4070 så verkar det vara ett kort för 1080p, eventuellt 1440p men inte mer.

Jag saknar ett helhetsgrepp där mer Vram inte behöver per automatik vara det som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Känns som en no-brainer att välja 7900 XTX före XT då det skiljer såpass lite.

3k SEK är inte kattmat för mig. Det går att säga "Det vore en no-brainer" ända till 4090 för det är en glidande skala, nånstans säger de flesta stopp. Jag hoppas RX 7900 XT kommer ner till 10k jämt snart, de har gått upp lite sedan jag satte prisbevakning för nåra veckor sen. XTX ligger på 13700SEK som billigast vad jag ser nu.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

3k SEK är inte kattmat för mig. Det går att säga "Det vore en no-brainer" ända till 4090 för det är en glidande skala, nånstans säger de flesta stopp. Jag hoppas RX 7900 XT kommer ner till 10k jämt snart, de har gått upp lite sedan jag satte prisbevakning för nåra veckor sen. XTX ligger på 13700SEK som billigast vad jag ser nu.

Du har glömt bort att vi är på SpoiledClockers där alla har en snittinkomst på 40k/mån efter skatt

Permalänk
Medlem

Fast det var ju 1200kr när det släpptes. https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...
Såg XTX för ett par veckor sen för 13000kr

Jag har ärligt talat inte följt priserna för XT modellen. Är de på väg ner så är det ju toppen. Tycker deras riktpris skulle vara 749USD

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Jag väljer då ett begagnat RTX 3090 för runt 8000-8500 kr framför 7900 XTX där man får lägga 5-6k mer fär sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tänkte att om någon är intresserad lär dem väl fråga efter mina specifikationer.
Utan ironi dock så blir det himmla mycket trevligare.

Det var absolut inte min mening att du skulle ta illa vid dig, det var därför jag poängterade ironin. Mitt fel - det var tänkt som en rolig lite ”överironisk” eller kanske rentutav hyperbolisk kommentar - dock helt överflödig.

My bad, my bad - menade inte att kränka…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Bara för att ta det i beaktning från en spelutvecklare som jobbar med Unrealmotorn som sa att 8GB funkar knappt för 1440p spelande om ett år. 16GB minimum för 4k idag och några år framåt. 32GB minimum för 4k i spel längre fram. Nya tekniker för att ladda in texturer i framtidens spel kräver det likaså raytracing.

Vi har haft 8GB kort i sju år nu det är dags att gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför drar du alltid in orelevanta spel i diskussioner?
Jag har också spelat Warzone 2 med ett 3060Ti utan stutter i 1440p. Majoriteten av Warzone spelare sitter på grafikkort med 8GB eller mindre VRAM.

Om du menar Last of Us så får du länka med rätt timestamp. Spelet är återigen en stutterfest på i stort sett all hårdvara. Och spelet kraschar till och med för många, än idag. Spelet är bekräftat dåligt Optimerat men det är helt sjukt att folk Prisar spelet och använder det som världens Nail in the Coffin för VRAM.

Kommer ihåg när man använde Optimerade spel som exempel för saker och ting. Nu är vi i Tvärtomvärlden istället.

Haha det räcker, spelar det med allt maxat med rig nedan utan "stutter fest" eller några krascher, spelat sen release utan några som helst problem.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Utvecklarna sliter sina hår för att hålla spelen spelbara? Haha! Du skämtar hoppas jag.

Spelutvecklare idag sitter och "kodar" i flowgraphs, likt småbarn gör idag i skolan, går på promenader och dricker kaffe hela dagarna idag. Känns det som. Och är till viss del sanning hos Ubisoft för de kan inte koda för fem öre.

Rockstar måste vara rena magikerna och även CDProjekt Red.

Har ju tyvärr varit så i väldigt många år, man köper en färdig spelmotor och lägger in sina script och grafik sen är spelet klart.

Rockstar är magiker, men de har tagit kontrollen över sina spel de andra sitter och hoppas att någon har tid att hjälpa dem med den lilla kodningen som finns att göra själva.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chrisj:

Nästa gen konsoler är ändå 5+ år bort, åldersmässigt är det som att sitta på ett 970 idag. Visst, minnet hade inte hjälpt men det är knappast det huvudsakliga problemet med det kortet och nya AAA spel.

Betydligt närmare än så, törs säga att det är knappt 4 år bort innan vi ser ett generationsskifte från Microsoft och Sony faktiskt. Allt pekar på en 2027-lansering, och tämligen borde ett grafikkort som kostar såpass mycket som RTX 4070 ändå gör fortsatt vara relevant då.

Enda som återstår att se på denna fronten är huruvida bandbredden och minnesmängden kommer räcka till eller ej (tvivlar starkt på att "PS6/Xbox-whatever" kommer ha en kraftfullare APU än RTX 4070 även om 4 år).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSilver08:

Jag väljer då ett begagnat RTX 3090 för runt 8000-8500 kr framför 7900 XTX där man får lägga 5-6k mer fär sämre prestanda.

@DjSilver08

Är det inte ett 3090 som har sämre prestanda?
Om du kollar prestandaindex en bit ner på denna sida
https://www.sweclockers.com/test/35460-gigabyte-geforce-rtx-4...

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Betydligt närmare än så, törs säga att det är knappt 4 år bort innan vi ser ett generationsskifte från Microsoft och Sony faktiskt. Allt pekar på en 2027-lansering, och tämligen borde ett grafikkort som kostar såpass mycket som RTX 4070 ändå gör fortsatt vara relevant då.

Enda som återstår att se på denna fronten är huruvida bandbredden och minnesmängden kommer räcka till eller ej (tvivlar starkt på att "PS6/Xbox-whatever" kommer ha en kraftfullare APU än RTX 4070 även om 4 år).

Vi kommer få se en RDNA4 variant i mellanklassen användas i nästa generation konsoller. Och jag tror snarare att en ny generation kommer i slutet av 2026 inte 2027. PS4 till PS5 tog sex år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nästa gen konsoler är ändå 5+ år bort, åldersmässigt är det som att sitta på ett 970 idag. Visst, minnet hade inte hjälpt men det är knappast det huvudsakliga problemet med det kortet och nya AAA spel.

Lite tveksam till det. Nuvarande generation har redan varit ute i ca 2,5 år, borde vara lättare att släppa en ny bättre konsol som behåller kompatibilitet och lättare bara ersätter. Men ser man till tidigare generationer var Pro och X något av ett undantag. Mindre förbättringar har vi ju sett innan.

Hoppas mer på att vi redan är inne i nästa generation konsol vid den tidpunkten, och gärna fått se skymten om vad som komma skall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har denna typ av tramskampanjer någonsin varit effektiva?
Som gammal AMD-fanboy sticker det i ögonen varje gång AMD försöker med något sånt här.

Permalänk
Medlem

Är också rätt så viktigt att tillverkarna av spelet är ärliga på kraven innan spelet släpps, alternativt, ha ett spelbart demo eller benchmark som man kan köra innan shaders är klara efter två timmar som i TLOU. För en del så övergick shadertillverkningen ångerrättstiden på Steam, men klockan på steam gick som om du spelar spelet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har denna typ av tramskampanjer någonsin varit effektiva?
Som gammal AMD-fanboy sticker det i ögonen varje gång AMD försöker med något sånt här.

Kan hålla med, man glömmer ju inte "Poor Volta" i första taget. Men det är också ett problem som AMD verkar satsa på att utnyttja när konkurrenten är mer sårbar. Om detta får den stora massan bland grafikkortsköpare att välja AMD istället för Intel är jag mer tveksam till.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har denna typ av tramskampanjer någonsin varit effektiva?
Som gammal AMD-fanboy sticker det i ögonen varje gång AMD försöker med något sånt här.

Ja, risken blir väl att det blir ännu en "radeon 6000 kommer inte bli en papperslansering likt nvidia"
Det var ju större chans att stöta på en enhörning än ett Radeon 6000 kort efter lansering.

Permalänk

Lite som när det blev RMA på mitt 2080ti med 11gb vram. Och jag lyckades få tag i ett 3080. Men som konstigt nog bara har 10gb vram.

Hardware Unboxed gör en liten granskning

https://youtu.be/Rh7kFgHe21k

Här ser man hur stor roll mängden Vram spelar i dagens titlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .