Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Men om det är deras egna så är de utvecklare och beställer direkt av fabriken, då är det deras skyldighet att skicka varorna på tester för de produkterna kommer inte från EU.

Nej det finns inte några sådana krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mycket diskussioner här, och lite kul att ha hamnat på framsidan också!

Jo, jag var med 2017 när det där berömda inlägget gjordes. Jag sågade dock ris met fotknölarna då, och är ingen risfantast idag heller. Jag lagar all mat jag äter ifrån grunden, men gillar egentligen inte specialmaskiner som står och tar plats. Det blir dock så mycket bättre ris i kokare, så därav denna jakt. Men dyra maskiner inget jag är intresserad av. Jag söker egentligen efter enklaste möjliga kokare med av/på/värmehållning, precis som alla dessa modeller som finns där ute för ett par 3-400 Kr... Men med skål av rostfritt, inte belagd aluminium. Egentligen har jag ju redan riskokaren, och en ersättningsskål i ett vettigare material hade varit helt perfekt.

Finns det inte så fortsätter jag med kastrull, och gör havreris 80% av tiden.

Köp en bra riskokare eller skippa tycker jag. Billiga/dåliga riskokare bränner i botten och det är inte materialet i skålen det beror på.
Finns många andra sätt att tillaga ris på, vissa förespråkar att tillaga ris i ugn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En riskokare gjord för att säljas på Japanska marknaden funkar troligen inte. De har annan spänning (100V) och andra vägguttag.

Den som länkas är dock någon internationell variant då det står att den är på 230V och har SE-plug (som verkar vara någon variant på C som passar i våra uttag).

Nej precis, man vill ju inte råka köpa en för fel region/elnät. Stickproppen såg ut att passa i våra uttag, men man kan aldrig vara säker bara av ett foto.

Skrivet av ante9224:

Yes, de som säljs via tex den länken jag postade så är de 220-230v och kabel/kontakt är rätt format.

Precis, den och andra på den sidan ska fungera. Har själv köpt min via den sidan.

Fantastiskt. Då ska jag nog slå till på en sådan inom.snar framtid. Tack för tipset!

Permalänk

Kanske nämnts men Teflon är idag bara ett varumärke. Beläggningen är förbjuden sedan länge vad jag vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kanske nämnts men Teflon är idag bara ett varumärke. Beläggningen är förbjuden sedan länge vad jag vet.

Nej, PFTE är inte förbjudet. Jobbas fortfarande på förslag för att begränsa PFAS inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det finns inte några sådana krav.

Naturligtvis är de ansvariga för sina produkter.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/produktsakerhet/pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej inte på det sättet du tänker på.

Räcker att tillverkaren intygar att Reach efterlevs, EG-förordning 1935/2004 och 2023/2006 efterlevs. Vissa material kan ha ytterligare regleringar. Inget något random företag i Sverige som importerar stekpannor krävs att göra, tillverkaren hjälper de med en DoC.

Permalänk
Medlem

Ris har ju arsenik också, lika bra att sluta äta det. Käka potatis istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med dig, riskokare är bara ännu en onödig pryl i köket, blir alltid bättre med en kastrull, med induktion går det fortare dessutom, sen slänger man in kastrullen i diskmaskinen efteråt.
Riskokare, elektrisk konservöppnare, slowcooker, brödmaskin, listan kan göras lång.
Jag har då iaf aldrig sett en duktig kock använda en enda av dessa prylar.

Intressant åsikt. På vilket sätt menar du att riset blir bättre med en kastrull? Jag äger ingen fancy riskokare men har fått enormt bra ris från sådana på restaurang.

Jag håller dock inte med doseringen som beskrevs i inlägget du håller med. 1 del ris och 1,5 del vatten räcker. 2 delar blir för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag håller dock inte med doseringen som beskrevs i inlägget du håller med. 1 del ris och 1,5 del vatten räcker. 2 delar blir för mycket.

Det beror ju på vilket ris det handlar om och vad du tillagar riset i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

TS vill alltså inte ha i sig ämnen från beläggningen och du rekommenderar att köra plast i en mikrovågsugn?

Tror nog att riset i sig är ett större problem isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Arsenik är mums, bara den är ekologisk...
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det beror ju på vilket ris det handlar om och vad du tillagar riset i.

Visst är det så men vanligt jasmin- eller basmatiris stämmer det för och då det jag svarade på var ett generellt påstående så gjorde jag detsamma för vanliga rissorter. Doseringen för det gäller både kastrull och de riskokare jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Jag är smått irriterad på hur ohållbara alla dessa riskokare är med sin hemska beläggning på insidan. Trots yttersta försiktighet med träslev så drar i alla fall riset med sig lite av botten/väggarnas beläggning när det klibbar fast. (Är inte poängen med nonstick att det faktiskt inte ska fastna något..?)

Har gått igenom två riskokare nu som är helt slut på grund av detta. En beläggning som är skadad ska ej användas, om man vill undvika att få i sig PFOA ämnen.

Eftersom beläggningen uppenbart är värdelös, finns det verkligen ingen riskkokare/ersättningsskål som endast är av rostfritt stål? Jag kokar ju ris i kastruller av rostfritt utan att det fastnar. Varför är då riskokare så svåra att hitta i rostfritt? Söker man på nätet så är alla träffar belagda, och endast utsidan är rostfri vilket inte är vad jag letar efter.

Jag har till sist lärt mig några saker:
*Köp en bättre riskkokare, helst en som är helt stängd med tryckventil. (Senaste investeringen som faktiskt fungerar bra! https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/riskokare...
*Skölj ALLTID riset, det är smutsigt och innehåller massa stärkelse som klibbar riset
*Handdiska ALLTID bunken efter användning.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Har tidigare använt en tryckkokare för Jasminris som har fungerat toppen, men har nu gått över till en Crockpot Turbo Express som gör perfekt ris, till och med sushiris blir riktigt bra. Har en gammal Kenwood RC300 riskokare (dock ej tryckventil) men med plåtbunke som bortskänkes till någon i Stockholmsområdet ser ut så här https://www.ebay.com/itm/364099758144

PM om ni är intresserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Tror faktiskt folk mår sämre på grund av oron över vad de får i sig snarare än på grund av vad de faktiskt får i sig. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Intressant åsikt. På vilket sätt menar du att riset blir bättre med en kastrull? Jag äger ingen fancy riskokare men har fått enormt bra ris från sådana på restaurang.

Det är lättare med en kastrull, en riskokare tar bara upp plats i köket, på en resturang har de mer utrymme för onödiga prylar.
Men har du ett enormt kök kan du ja ha varenda maskin som finns, kanske en infraugn också för att göra perfekta tornedos som kommer ut färdiga med grillränder när du ändå håller på.
Och så behöver man ju såklart en industridiskmaskin för den diskar mycket bättre än en vanlig diskmaskin, helkaklat kök från topp till tå för då städar man snabbare, allt i rostfritt så det tål vatten.

Finns hur många onödiga prylar som helst för hemmet, lägg krutet på det som ger mest istället är mitt tips.
Man ska ändå inte äta enorma mängder ris pga arseniket i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Har tidigare använt en tryckkokare för Jasminris som har fungerat toppen, men har nu gått över till en Crockpot Turbo Express som gör perfekt ris, till och med sushiris blir riktigt bra. Har en gammal Kenwood RC300 riskokare (dock ej tryckventil) men med plåtbunke som bortskänkes till någon i Stockholmsområdet ser ut så här https://www.ebay.com/itm/364099758144

PM om ni är intresserade.

Exakt, en Express variant av Crock-Pot är en lysande lösning, då får man ju riskokaren på köpet.

Köpt fyra köksprylar senaste dryga 2 åren och använder dem kontinuerligt, ingen känns onödig. Men visst, jag är inte särskilt road av att laga mat eller att vara i köket timmar i sträck och därför gillar jag vettiga produkter som gör det hela något lite snabbare/enklare. Skulle jag haft matlagning som hobby vore säkert ett par av produkterna onödiga.

Airfryer

Multicooker (Crock-Pot Express)

En DeLonghi Magnifica S (sjuukt bekvämt stressiga mornar)

Ninja 3-i-1 blender/matberedare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är lättare med en kastrull, en riskokare tar bara upp plats i köket, på en resturang har de mer utrymme för onödiga prylar.
Men har du ett enormt kök kan du ja ha varenda maskin som finns, kanske en infraugn också för att göra perfekta tornedos som kommer ut färdiga med grillränder när du ändå håller på.
Och så behöver man ju såklart en industridiskmaskin för den diskar mycket bättre än en vanlig diskmaskin, helkaklat kök från topp till tå för då städar man snabbare, allt i rostfritt så det tål vatten.

Finns hur många onödiga prylar som helst för hemmet, lägg krutet på det som ger mest istället är mitt tips.

Visst finns det många mindre nödvändiga saker men nu var ju dock frågan varför riset skulle bli bättre i kastrull, inte varför du inte vill ha fler prylar i köket. Som jag skrev har jag heller ingen fancy riskokare så jag argumenterar inte för någon sådan (inte emot heller). Jag har faktiskt inte ens en diskmaskin som tar upp förvaringsyta i köket.

Permalänk
Medlem

Instant Pot är non-stick befriad som standard, tror de har nån non-stick som tillval.
Nåja, kanske ingen dedikerad riskokare, men de kan koka ris väldigt bra, med lite manuell tajming (tryck-release-timer). Plus att det går att använda maskinen till annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Visst finns det många mindre nödvändiga saker men nu var ju dock frågan varför riset skulle bli bättre i kastrull, inte varför du inte vill ha fler prylar i köket. Som jag skrev har jag heller ingen fancy riskokare så jag argumenterar inte för någon sådan (inte emot heller). Jag har faktiskt inte ens en diskmaskin som tar upp förvaringsyta i köket.

Det går både snabbare och blir godare i en kastrull, man kan reglera värmen perfekt i en kastrull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går både snabbare och blir godare i en kastrull, man kan reglera värmen perfekt i en kastrull.

Du behöver inte köpa en riskokare

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för TS?

Edit: Ping @NodCommander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är det alla asiater inte fattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Om vi bortser ifrån vad som blir bäst så är det ju som en kaffebryggare. Man behöver inte vakta den, utan den sköter sig själv tills det är klart. Tar vi just kaffebryggarna så är det uppenbart att det knappast är slutresultatet som styr att folk kör med det... Och vi hör till de största konsumenterna av kaffe i världen per capita, även om finnarna väl leder över oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hm hur många har dött sv risätande? Asiaterna är dom som lever längst på jorden o äter mer ris än vad svenska folket 🤔

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hm hur många har dött sv risätande? Asiaterna är dom som lever längst på jorden o äter mer ris än vad svenska folket 🤔

Asiater är ett något vidare begrepp än japaner i "blå zoner". Hur länge lever en storrökande indones? Eller en alkoholiserad ryss öster om Uralbergen, för den delen.

Sedan är det här statistiska övningar av typen att om hela befolkningen äter/super/röker/dricker Hormoslyr i mängd X så kommer Y st att bli sjuka/dö/börja sjunga Bä, bä vita lamm. Det finns folk som röker två paket om dagen och blir 90, men rent statistiskt blir utfallet ett annat. Därmed inte sagt att ätande av ris bör jämföras med rökning, men det är det som det handlar om, inte att en enskild individ automatiskt dör om den ätit en viss mängd ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att man skaffar en induktionshäll?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Är alla asiater japaner då eller?
Låter som ett ganska trångsynt synsätt.