Kritiska brister i Windows 11 fixas med uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Kritiska brister i Windows 11 fixas med uppdatering

Ny säkerhetsuppdatering fixar inget mindre än 97 säkerhetsbrister, varav 7 är kritiska och en är en tidigare okänd brist som utnyttjats av hackare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den mest kritiska bristen i Windows 11 är gruppering av alla fönster i taskbaren under favikonen utan möjlighet att stänga av grupperingen.

Permalänk
Medlem

Den mest kritiska buggen i Windows 11 är Windows 11 😂

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Men hursomhelst. Ett företag som i stort bara jobbar med mjukvara och satt många standarder själva, hur kan dom i princip aldrig ligga steget före?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Men hursomhelst. Ett företag som i stort bara jobbar med mjukvara och satt många standarder själva, hur kan dom i princip aldrig ligga steget före?

"Jag kör Linux" kommer snart, oroa dig inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tur att jag har en Mac och kör Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Men hursomhelst. Ett företag som i stort bara jobbar med mjukvara och satt många standarder själva, hur kan dom i princip aldrig ligga steget före?

Kan ju vara White hat hackare också som hittar dessa brister som jobbar för Microsoft och därav ligger dom steget före. Bara en tanke. Jag bryr mig inte, jag laddar ner uppdateringen och fortsätter med mitt liv

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så är det när man vill ha kul med värdens mest och bästa använda OS.
Större och mer kompatibelt med hård och mjukvara mer sårbarheter såklart.
Är super nöjd med Windows 🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Tur jag har en pc med win 10 istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Så är det när man vill ha kul med värdens mest och bästa använda OS.
Större och mer kompatibelt med hård och mjukvara mer sårbarheter såklart.
Är super nöjd med Windows 🙂

Håller med. Supernöjd med WIN 11

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Håller med. Supernöjd med WIN 11

Hade jag bara orkat sätta på TPM i BIOS så hade jag nog också haft det :). Har sett att det finns sätt att installera det utan TPM, men jag vill inte mixtra :).

Såg att det kommit ganska många balla och användbara quality of life-saker sedan släpp som jag blir lite avundsjuk på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/wiki löste det mesta jag inte gillade med 11an, annars är det ju samma skrot och korn som 10an.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Håller med. Supernöjd med WIN 11

Samma här! Windows 11 funkar klockrent. Kör även macOS på jobbet men vänjer mig aldrig vid Apples låsta värld.

Permalänk
Medlem

För den som vill ha lite överblick kring vad det är för grejer så finns t.ex. https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-apr...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LessHack:

Tur jag har en pc med win 10 istället...

Artikelförfattaren har valt att fokusera på windows 11, men Windows 10 är också påverkat:

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2023-28252

Uppdateringar för att fixa buggarna i windows 10 har också släppts:

https://msrc.microsoft.com/update-guide/releaseNote/2023-Apr

Slutsatsen att du skulle vara säkrare med ett äldre OS, är felaktig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

Jag har Windows 11.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Slutsatsen att du skulle vara säkrare med ett äldre OS, är felaktig.

Känns som att samtliga supportade versioner av Windows är drabbade. Så troligtvis sträcker det sig även längre tillbaka än så.

Blir till att patcha Windows 10 LTSC vid tillfälle. Hoppade över mars-uppdateringen, så kanske dags nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade jag bara orkat sätta på TPM i BIOS så hade jag nog också haft det :). Har sett att det finns sätt att installera det utan TPM, men jag vill inte mixtra :).

Såg att det kommit ganska många balla och användbara quality of life-saker sedan släpp som jag blir lite avundsjuk på.

Tips: Du hade hunnit sätta igång TPM flera gånger om ifall du gett tusan i ödsla tid på att skriva kommentarer här.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Så är det när man vill ha kul med värdens mest och bästa använda OS.

1997 ringde och vill ha tillbaka sin statistik. 😆

Men ja: självklart är det bakåtkompatibiliteten som spökar. Många av de kritiska buggar man hittat ligger ju i delar av systemet som sannolikt inte rörts sedan innan Microsoft började tänka på säkerhet på allvar, någonstans mellan att de köpte Hotmail och att de började planera för Azure. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade jag bara orkat sätta på TPM i BIOS så hade jag nog också haft det :). Har sett att det finns sätt att installera det utan TPM, men jag vill inte mixtra :).

Såg att det kommit ganska många balla och användbara quality of life-saker sedan släpp som jag blir lite avundsjuk på.

Det bör inte ta mer än 30 sekunder, inräknat tid för omstart. Hur är det något som kan kännas för jobbigt för att orka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Men hursomhelst. Ett företag som i stort bara jobbar med mjukvara och satt många standarder själva, hur kan dom i princip aldrig ligga steget före?

Svårt att säga här om de är efter eller inte. "kritiska buggar" avser ju vad du potentiellt kan göra med dem, inte om de används eller inte. Hittar Microsoft en bugg först (eller någon rapporterar till MS) och patchar den nu är den fortfarande att klassa som kritisk. Så vi vet att 1 används aktivt, och 96 är okända.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter uppdateringen så startade inte alla mina autostart-program... någon annan som märkt av det? Än så länge har jag saknat och manuellt startat tre stycken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Så är det när man vill ha kul med värdens mest och bästa använda OS.
Större och mer kompatibelt med hård och mjukvara mer sårbarheter såklart.
Är super nöjd med Windows 🙂

Har också börja köra win 11 för nån veckan sen och måste säga att jag gillar det mer å mer, det enda jag har att gnälla på hittills är chrome remote desktop ballar ur.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Efter uppdateringen så startade inte alla mina autostart-program... någon annan som märkt av det? Än så länge har jag saknat och manuellt startat tre stycken.

Vilka appar? Nu kör jag med insider programmet på båda mina datorer som jag använder dagligen, så har redan fått denna uppdatering tidigare men kan inte minnas att jag haft problem med autostart-program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Vilka appar? Nu kör jag med insider programmet på båda mina datorer som jag använder dagligen, så har redan fått denna uppdatering tidigare men kan inte minnas att jag haft problem med autostart-program

StrokesPlus, PEACE (GUI för EqualizerAPO) och ett hemmasnickrat program (som ligger i den fina sökvägen C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup -- men andra program som också ligger där HAR startat) är de jag startat manuellt.
Ska köra en omstart nu och se om det blir samma sak.

Edit: Alla tre (och till synes allt annat) kom igång efter en ny omstart. Skumt, men skönt om det var en engångsgrej.
Ett av dem märkte jag av 15+ minuter efter boot så det lär inte direkt ha varit att jag kollade för tidigt åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tur att Microsoft ställer höga krav på hårdvaran för att köra Win11, så att dess användare är skyddad
Eller...vänta...menar ni att fastän jag uppfyller dessa krav är jag inte skyddad???

Kom igen Microsoft, skala bort all bloat och spårning så Windows kan återgå till att vara ett operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tur att Microsoft ställer höga krav på hårdvaran för att köra Win11, så att dess användare är skyddad
Eller...vänta...menar ni att fastän jag uppfyller dessa krav är jag inte skyddad???

Det är väl ingen nackdel att höja säkerhetsnivån inom vissa områden oavsett att det inte magiskt löser alla andra möjliga problem?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kom igen Microsoft, skala bort all bloat och spårning så Windows kan återgå till att vara ett operativsystem

Håller med, men kopplingen till artikeln är oklar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Men hursomhelst. Ett företag som i stort bara jobbar med mjukvara och satt många standarder själva, hur kan dom i princip aldrig ligga steget före?

Om den kommentaren kommer så är det nog bara att upplysa om macOS och iOS/iPadOS senaste allvarliga säkerhetshål. Är man någon form av koll så vet man om att det spelar mindre roll vilken plattform man använder idag, samtliga har allvarliga säkerhetshål som kommer behövas patchas löpande.

Är förvånad att samma typ av artiklar inte dyker upp rörande andra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om den kommentaren kommer så är det nog bara att upplysa om macOS och iOS/iPadOS senaste allvarliga säkerhetshål. Är man någon form av koll så vet man om att det spelar mindre roll vilken plattform man använder idag, samtliga har allvarliga säkerhetshål som kommer behövas patchas löpande.

Är förvånad att samma typ av artiklar inte dyker upp rörande andra system.

Det har väl mer med målgruppen att göra än systemen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det har väl mer med målgruppen att göra än systemen.

Jag vet inte, men tycker det är lika konstigt att man väljer att skriva som headline att det gäller Windows 11 när Windows 10 är lika påverkat.
Jag är helt för att man flaggar upp säkerhetsrisker och informerar om vikten av att uppdatera, men gör det gärna för fler plattformar så att kunskapen och förståelsen sprids.