Testpilot: Philips Evnia 34M2C8600 – en enastående och mångsidig bildskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Du testade aldrig rgbn på baksidan? Dvs ambilight.

Diskuterades precis nyss i tråden - se svar här tex:
#19991003

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Blackwizard:

Du testade aldrig rgbn på baksidan? Dvs ambilight.

I princip allting annat är mer intressant än den gimmicken men visst jag kunde lagt ner ett par timmar till av min fritid för att grundligt testa detta. Jag valde att inte göra det, rätt eller fel.

I övrigt fungerar det exakt på samma sätt som Ambilight på deras TV-apparater.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga köpa en Philipsskärm igen. Sitter med en Philips 4K skärm som efter bara några månader fick de hemskaste inbränningar jag någonsin har sett på en skärm. När man drar igång skärmen får man ett meddelande där man varnar för att statiska bilder kan öka risken för inbränning. Öh, hur undviker man en statisk bild om man jobbar i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Skulle aldrig våga köpa en Philipsskärm igen. Sitter med en Philips 4K skärm som efter bara några månader fick de hemskaste inbränningar jag någonsin har sett på en skärm. När man drar igång skärmen får man ett meddelande där man varnar för att statiska bilder kan öka risken för inbränning. Öh, hur undviker man en statisk bild om man jobbar i Windows.

Det här är ju en spelskärm, så köper man den för att jobb slänger man pengar i sjön.

Detta är ju dock ett litet problem för oss som jobbar hemma. Jag skulle gärna köpa en sådan här skärm, men den går ju inte att använda dagtid då man jobbar och blir därmed dött utrymme på skrivbordet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Hur mycket drar skärmen? Och vilken ljusstyrka kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Detta är ju dock ett litet problem för oss som jobbar hemma. Jag skulle gärna köpa en sådan här skärm, men den går ju inte att använda dagtid då man jobbar och blir därmed dött utrymme på skrivbordet.

Varför går den inte att använda dagtid?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Varför går den inte att använda dagtid?

För då står skärmarna ofta och visar rätt så samma innehåll. Man har en utvecklingsmiljö uppe på en skärm och en browser eller en annan utvecklingsmiljö på en annan. Ibland kör man ett Teams-möte, men du fattar... Samma fönster på samma skärmar under lång tid. Då vill man ju inte köra på en skärm där man riskerar inbränning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket drar skärmen? Och vilken ljusstyrka kör du?

Jag kan inte mäta hur mycket den drar men enl andra källor på internet så ska den ligga i snitt på 100 W.

Inser att jag glömde nämna detta i piloten, men jag kalibrerar alltid för 180 nits, så det är vad jag kör på. Det är lite för ljusstarkt kvällstid varpå jag, om skärmen tillåter, också brukar köra ett nattläge kalibrerat för 120 nits.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Phod:

För då står skärmarna ofta och visar rätt så samma innehåll. Man har en utvecklingsmiljö uppe på en skärm och en browser eller en annan utvecklingsmiljö på en annan. Ibland kör man ett Teams-möte, men du fattar... Samma fönster på samma skärmar under lång tid. Då vill man ju inte köra på en skärm där man riskerar inbränning.

Denna modellen har ett antal skyddsfunktioner för motverka inbränning. Skärmsläckare, som jag för övrigt rekommenderar att man också har igång på Windows, hela idén med skärmsläckare kommer ju ifrån den tiden vi hade CRT-skärmar, som också kunde lida av inbränning.

Vidare så finns det också en intressant funktion som heter Pixel orbit på denna modellen. Skärmytan är egentligen större än 3440x1440 vilket innebär att hela skärmbilden skiftar en pixel åt sidan, upp och ner för att skydda pixlarna från att visa samma statiska innehåll. Detta blir ju vädligt situationsbaserat beroende på innehåll på skärmen.

Sist men inte minst, som jag nämner i piloten så har denna modellen rätt aggressiv pixel refresh som påminner var fjärde timme. Det går att stänga av men är INTE att rekommendera. Rätt störigt om man spelar länge eller sitter en längre stund och arbetar såklart men ett gott råd att ha på om man vill öka livslängden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt