7900 XTX eller 4080? Jag kan verkligen inte bestämma mig

Permalänk
Medlem

7900 XTX eller 4080? Jag kan verkligen inte bestämma mig

Jag har beslutsångest, så jag låter Sweclockers välja åt mig. Det kortet som vinner omröstningen köper jag. Snälla, rädda mig ut detta elände!

Användningsområden:

  • 1440p gaming (240 Hz skärm)

  • 4k gaming (120 Hz OLED TV)

  • Emulering av Switch-spel

  • Generera bilder och träna modeller med SD

Jag vill att kortet ska vara så framtidssäkert som möjligt. DLSS verkar bra, och det återstår ju att se om FSR 3.0 lever upp till förväntningarna.

RT har jag aldrig använt så jag vet inte om det är värt att välja ett 4080 för det, men det verkar ju onekligen som att RT blir mer och mer vanligt i nyare spel.

24 gb VRAM är väldigt attraktivt, inte minst för framtidssäkerheten. 16 gb känns väldigt snålt.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/tX583WQij4k

man kan konstatera 2 saker på videon. 7900XTX presterar bättre i alla speltitlar på videon utan RT ,,RayTracing'' (Men drar nästan över 50% mer ström överlag.) 4080 presterar bättre med RT på och drar oavsett vad mycket mindre ström. 4080 verkar också vara 5-6 *C grader svalare. Men det är skitsamma enligt mig sålänge vi inte pratar om högre temperaturer. Sen kan man inte se VRAM temp tråkigt nog. 7900XTX verkar vara en ungefär 1000 lapp billigare men drar mer ström & "suger" med RT på (om du nu vill ha det.) Jag tror nog att jag hade valt 7900XTX trots allt. mer VRAM (framtidssäkert) och jag spelar aldrig med RT på. Men Sen har du DLSS på nvidia. Jag själv är ingen fan av DLSS, för det förstör bilden för mitt skarpa öga. Men dom flesta uppskattar det jätte väl. Du kanske är en av dom. Så kanske 4080 blir ett bättre val ändå.

Sen är mitt omdöme på rätt så amatörnivå. Men nu utgår jag i från denna videon som exempel. Ta det med nypa salt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

7900 XTX vann omröstningen, så jag har beställt kortet nu. Tack till alla som röstat.

Skrivet av CreativeX:

https://youtu.be/tX583WQij4k

man kan konstatera 2 saker på videon. 7900XTX presterar bättre i alla speltitlar på videon utan RT ,,RayTracing'' (Men drar nästan över 50% mer ström överlag.) 4080 presterar bättre med RT på och drar oavsett vad mycket mindre ström. 4080 verkar också vara 5-6 *C grader svalare. Men det är skitsamma enligt mig sålänge vi inte pratar om högre temperaturer. Sen kan man inte se VRAM temp tråkigt nog. 7900XTX verkar vara en ungefär 1000 lapp billigare men drar mer ström & "suger" med RT på (om du nu vill ha det.) Jag tror nog att jag hade valt 7900XTX trots allt. mer VRAM (framtidssäkert) och jag spelar aldrig med RT på. Men Sen har du DLSS på nvidia. Jag själv är ingen fan av DLSS, för det förstör bilden för mitt skarpa öga. Men dom flesta uppskattar det jätte väl. Du kanske är en av dom. Så kanske 4080 blir ett bättre val ändå.

Sen är mitt omdöme på rätt så amatörnivå. Men nu utgår jag i från denna videon som exempel. Ta det med nypa salt.

Tack!

Referenskorten verkar gå ganska varma i junction (vilket jag förmodar är VRAM-temperaturerna), uppemot 110 °C, men det kortet jag beställde ska gå ≤ 76 °C. Att inte ha RT är tråkigt, så klart, men jag känner även att tekniken för det inte är riktigt mogen än oavsett.

Jag tror att det här blir bra!

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

7900 XTX vann omröstningen, så jag har beställt kortet nu. Tack till alla som röstat.

Tack!

Referenskorten verkar gå ganska varma i junction (vilket jag förmodar är VRAM-temperaturerna), uppemot 110 °C, men det kortet jag beställde ska gå ≤ 76 °C. Att inte ha RT är tråkigt, så klart, men jag känner även att tekniken för det inte är riktigt mogen än oavsett.

Jag tror att det här blir bra!

Skiljer sig inte så mycket i generellt mellan korten och det är delvis lögn att 7900XTX presterar bättre än 4080 i alla spel utan RT beror mest på vilket spel det handlar om.

Hardware Unboxed har ett större test där 7900XTX är ca 1% snabbare än Nvidia 4080 över 50 spel finns stora skillnader i enskilda spel men över 50 spel så presterar de ganska likvärdigt.

Generera bilder och träna modeller med SD Ifall SD är Stable Diffusion så är Nvidia bättre och mer stabil då Nvidia har bättre support.

Forumet gillar inte Nvidia och är för fokuserat på spel för produktivitet så kör Nvidia om du inte vet exakt att just programmen du använder har bra AMD stöd.

Edit För spel så är AMD ett bra alternativet ifall man bara vill ha bra rastering prestanda då de är prisvärda dock sämre mjukvara DLSS för 1440p är bättre än FSR just nu och kommer förmodligen att forsätta vara det

Hardware Unboxed gjorde ett test där de kom fram till att DLSS var bättre eller likvärdig i alla spel och fördelen ökade vid lägre upplösningar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skiljer sig inte så mycket i generellt mellan korten och det är delvis lögn att 7900XTX presterar bättre än 4080 i alla spel utan RT beror mest på vilket spel det handlar om.

Om du menar min kommentar ovan så skrev jag tydligt att jag menade spel på videon. Tittar du testet då ser du bättre prestanda från AMD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

7900 XTX vann omröstningen, så jag har beställt kortet nu. Tack till alla som röstat.

Tack!

Referenskorten verkar gå ganska varma i junction (vilket jag förmodar är VRAM-temperaturerna), uppemot 110 °C, men det kortet jag beställde ska gå ≤ 76 °C. Att inte ha RT är tråkigt, så klart, men jag känner även att tekniken för det inte är riktigt mogen än oavsett.

Jag tror att det här blir bra!

Du kommer ångra dig då AMD är inte kända för sina drivrutiner för produktivitet. Drivrutiner från helvetet. Men lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du kommer ångra dig då AMD är inte kända för sina drivrutiner för produktivitet. Drivrutiner från helvetet. Men lycka till

Dom har väl förbättrat sej allafall.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/amd-radeon-rx-7900...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Det bör tilläggas att HIP-backenden i Blender inte stödjer RT än, men det kommer introduceras i en senare version som kommer ge RDNA 3 ytterligare prestanda. Hade jag behövt kortet för produktivitet och rendering så hade jag dock valt Nvidia utan att blinka.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Om Stable Diffusion är viktigt för dig så tror jag inte ens du har något val. Då måste du i princip ha Nvidia.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om Stable Diffusion är viktigt för dig så tror jag inte ens du har något val. Då måste du i princip ha Nvidia.

Se mitt svar i den här tråden.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Skulle det vara så att du väljer 7900 XTX är mitt tips att inte välja referensmodellen då jag upplevde kylare som högljudd under vår testperiod. Nu vet jag inte om det exemplaret vi fick hade barnskjukdomar men det är en markant skillnad på det Sapphire Nitro jag lekt med, dels i uppmätt ljudnivå men också i upplevd ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med xfx merc 310 7900xtx. Ljudlöst vid låst 25% fläkthastighet och svalt. Håller ändå relativt höga klocks på 2800MHz i avg

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Skulle det vara så att du väljer 7900 XTX är mitt tips att inte välja referensmodellen då jag upplevde kylare som högljudd under vår testperiod. Nu vet jag inte om det exemplaret vi fick hade barnskjukdomar men det är en markant skillnad på det Sapphire Nitro jag lekt med, dels i uppmätt ljudnivå men också i upplevd ljudnivå.

Tack för infon! Jag valde ett XFX då jag hört mycket negativt om referenskorten. Nitro+ var egentligen mitt förstahandsval men de butiker jag helst beställer ifrån hade inte kortet i lager.

Skrivet av person:

Väldigt nöjd med xfx merc 310 7900xtx. Ljudlöst vid låst 25% fläkthastighet och svalt. Håller ändå relativt höga klocks på 2800MHz i avg

Tack! Skönt att höra att det är tyst och svalt. Att låsa fläktarna på 25% låter läskigt, jag antar då att de ökat fläktkurvan för rejäl överklockning? Vad ligger du i för junction temp?

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Tack för infon! Jag valde ett XFX då jag hört mycket negativt om referenskorten. Nitro+ var egentligen mitt förstahandsval men de butiker jag helst beställer ifrån hade inte kortet i lager.

Tack! Skönt att höra att det är tyst och svalt. Att låsa fläktarna på 25% låter läskigt, jag antar då att de ökat fläktkurvan för rejäl överklockning? Vad ligger du i för junction temp?

lite otydlig kanske, vid spelande går fläkten inte över 25% då jag ändrat fläktkurvan rätt mycket. Vid strestest når den 30-33% och junction temp på ca 92c, med snitt klock på 3000MHz. Knappt audible på 30% Hade en annan oc profil nu när jag testade därav högre klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

lite otydlig kanske, vid spelande går fläkten inte över 25% då jag ändrat fläktkurvan rätt mycket. Vid strestest når den 30-33% och junction temp på ca 92c, med snitt klock på 3000MHz. Knappt audible på 30% Hade en annan oc profil nu när jag testade därav högre klock.

Jag förstår. 92 °C låter lite väl högt, kommer du ihåg vad den låg på innan du drog ner fläktkurvan? Jag läste att den ska ligga på runt 70 °C med standardinställningar, och det låter mycket rimligare. Jag tror att jag föredrar lite mer fläktljud för ett svalare kort, men det återstår ju att se sen när jag får kortet.

Men det kanske är OK så länge det bara händer under stresstest och inte normalt användande. Jag har faktiskt inte så jättestor koll på hur hårdvara fungerar nu för tiden och vad man bör förvänta sig för temperaturer.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Jag förstår. 92 °C låter lite väl högt, kommer du ihåg vad den låg på innan du drog ner fläktkurvan? Jag läste att den ska ligga på runt 70 °C med standardinställningar, och det låter mycket rimligare. Jag tror att jag föredrar lite mer fläktljud för ett svalare kort, men det återstår ju att se sen när jag får kortet.

Men det kanske är OK så länge det bara händer under stresstest och inte normalt användande. Jag har faktiskt inte så jättestor koll på hur hårdvara fungerar nu för tiden och vad man bör förvänta sig för temperaturer.

Det sker endast när jag stresstestar kortet till max. Når aldrig denna belastning på något av spelen jag spelar. Kortet är dessutom överklockat med +15 powerlimit och endel annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Jag förstår. 92 °C låter lite väl högt, kommer du ihåg vad den låg på innan du drog ner fläktkurvan? Jag läste att den ska ligga på runt 70 °C med standardinställningar, och det låter mycket rimligare. Jag tror att jag föredrar lite mer fläktljud för ett svalare kort, men det återstår ju att se sen när jag får kortet.

Men det kanske är OK så länge det bara händer under stresstest och inte normalt användande. Jag har faktiskt inte så jättestor koll på hur hårdvara fungerar nu för tiden och vad man bör förvänta sig för temperaturer.

Junction/Hot spot temp har AMD satt 115C som gräns, än om jag tycker det låter lite högt. Idag är det ju inte direkt ovanligt med temperaturer på 85-95C, även CPU-sidan har dessa temperaturer.

I längre spelsessioner finns det nog inget luftkylt 7900XTX som håller sig under 70C i hotspot (som info så är denna oftast runt 20-30c över GPU core temp). runt 72-76C hot spot är lite mer rimligt, men då låter kortet kan jag meddela
Spelar man spel där GPUn får jobba i 100% så ligger det på konternuerliga 390w utan OC, 450w med (med peaks på ca 550w)

Jag har precis fått på mitt Alphacool vattenblock på mitt Merc 310 och jag har 64-65C hot spot (stock) och 73-75C med +15% powerlimit i längre 100% GPU-load spelsessioner, min GPU core temp är på ca 42C (stock) och 47C (OC).

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på ett 7950 XTX, eller möjligen ett 7990 XTX men det är risk att priset på ett sådant blir för högt. Särskilt om man ska ha vätskekylning vilket lär behövas vid de klockfrekvenser som det kortet lär ligga på. Fast det går ju inte att rösta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Junction/Hot spot temp har AMD satt 115C som gräns, än om jag tycker det låter lite högt. Idag är det ju inte direkt ovanligt med temperaturer på 85-95C, även CPU-sidan har dessa temperaturer.

I längre spelsessioner finns det nog inget luftkylt 7900XTX som håller sig under 70C i hotspot (som info så är denna oftast runt 20-30c över GPU core temp). runt 72-76C hot spot är lite mer rimligt, men då låter kortet kan jag meddela
Spelar man spel där GPUn får jobba i 100% så ligger det på konternuerliga 390w utan OC, 450w med (med peaks på ca 550w)

Jag har precis fått på mitt Alphacool vattenblock på mitt Merc 310 och jag har 64-65C hot spot (stock) och 73-75C med +15% powerlimit i längre 100% GPU-load spelsessioner, min GPU core temp är på ca 42C (stock) och 47C (OC).

Tack för infon! Ett ΔT på 30 °C låter spontant lite högt, men om dessa kort går varma så litar jag på er om att allt är i sin ordning.

Häftigt med vattenkylning på kortet förresten! Ser ut som att det går svalt.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk

7900 XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Tack för infon! Ett ΔT på 30 °C låter spontant lite högt, men om dessa kort går varma så litar jag på er om att allt är i sin ordning.

Häftigt med vattenkylning på kortet förresten! Ser ut som att det går svalt.

Jag håller med om delta T, tycker själv att det känns högt men det är så det ser ut på dessa kort

När Derbauer testade PowerColor Liquid Devil 7900XTX så hade även det ett delta på ca 25-26C (ca 42c core och 68c i hot spot, detta i en öppen testbänk) https://youtu.be/B1QvRzPx2W4?t=629

Värdesätter du funktioner som RT eller DLSS (framförallt DLSS3 med frame generation) så hade jag rekommenderat RTX4080, AMD's morsvarande (FSR3) dröjer och kommer nog med relativt stor sannolikhet inte prestera lika bra. FSR är ju efter DLSS en del redan.. VR verkar vara en svaghet för AMD också.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fyfan. Hade inget annat än problem med 7900XTX. Drivrutiner som kollapsar varannan dag. Uppdateringar som antigen ger dig mer fps eller mindre fps. Uppdateringar som återställer inställningar. Ett bloatware program som alltid måste vara igång. Ingame overlay som nästan blir ett måste då du tweakar och håller på hela tiden för att få det stabilt.

Önskar dig all lycka dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bfjacke:

Fyfan. Hade inget annat än problem med 7900XTX. Drivrutiner som kollapsar varannan dag. Uppdateringar som antigen ger dig mer fps eller mindre fps. Uppdateringar som återställer inställningar. Ett bloatware program som alltid måste vara igång. Ingame overlay som nästan blir ett måste då du tweakar och håller på hela tiden för att få det stabilt.

Önskar dig all lycka dock.

Det stänger man av, eller struntar i att installera det?

Hur lätt som helst.

Det låter som mänskliga faktorn har varit i farten igen.

Jag har 4st AMD-baserade datorer, inga alls problem.

Jag har Nvidia på den bärbara datorn, inga problem alls.

TS gjorde ett bra val att välja 7900XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Det stänger man av, eller struntar i att installera det?

Hur lätt som helst.

Det låter som mänskliga faktorn har varit i farten igen.

Jag har 4st AMD-baserade datorer, inga alls problem.

Jag har Nvidia på den bärbara datorn, inga problem alls.

TS gjorde ett bra val att välja 7900XTX.

Det är allmänt vedertaget att AMD ligger efter med sina drivrutiner, men du har 5 datorer kontra allmänt konsensus att man kör Nvidia om man arbetar professionellt med, säg Blender. Det är klart att det kan fungera super som det gör för dig, men för företag så prioriterar man stabilitet före kostnad av hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Det är allmänt vedertaget att AMD ligger efter med sina drivrutiner, men du har 5 datorer kontra allmänt konsensus att man kör Nvidia om man arbetar professionellt med, säg Blender. Det är klart att det kan fungera super som det gör för dig, men för företag så prioriterar man stabilitet före kostnad av hårdvaran.

Om man kvar i 2008 så är det vedertaget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är allmänt vedertaget att AMD ligger efter med sina drivrutiner, men du har 5 datorer kontra allmänt konsensus att man kör Nvidia om man arbetar professionellt med, säg Blender. Det är klart att det kan fungera super som det gör för dig, men för företag så prioriterar man stabilitet före kostnad av hårdvaran.

Är TS ett företag?
I allafall har ägt både nvidia-kort och amd/ati-kort i över 20 år och kan säga att båda är lika goda kålsupare, går sönder lika mycket och funkar lika mycket (Haft ett nvidia som dog i en artefaktorgasm och dödade hela min rigg, ett amd referenskort som överhettade och dog(RMA fick ett nytt med eftermarknadskylare hur bra som helst). Drivrutinerna är ju skit ibland hos båda också, tillhör diskreta grafikkorts-ägandet....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Är det många här som har problem med hög hotspot temp på 7900 xtx under belastning?

Gpu temp kan ligga på runt 80 men hotspot upp emot 110.

Söker man på det så har ju många detta fenomen även med de största och bästa kylarlösningarna.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Är det många här som har problem med hög hotspot temp på 7900 xtx under belastning?

Gpu temp kan ligga på runt 80 men hotspot upp emot 110.

Söker man på det så har ju många detta fenomen även med de största och bästa kylarlösningarna.

Många MBA (Made by AMD) 7900XTX hade ett produktion fel som gjorde att de hade väldigt höga hotspot temperaturer ifall man har ett kort med väldigt höga hotspot temperaturer som bör man göra en RMA

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB