Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Installera O&O ShutUp10++ och Optimizer och stäng av all Microsoft malware(förutom de ni vill använda), problem solved!

https://www.reddit.com/r/OptimizedGaming/comments/su6cq7/wind...

https://privacy.sexy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det handlar om att MS vill koppla folk till mailkontot för att kunna rikta annonser bättre. Annonser finansierar ju två av världens största företag, Google och Facebook. MS vill ha en stor del av den kakan. Istället för att man säljer annonser i webläsaren eller mobilen eller på spotify, så säljer MS annonserna direkt i Windows. Då spelar det ingen roll vilka appar folk använder eller vilken webläsare de använder. MS får alltid en bit av annonskakan.

Jag ser ingen reklam i Windows i sej. Var ser du reklamen? Sedan kan man ha ett MS konto utan att ha mail till det kontot. Jag har t.ex. ingen @hotmail.com eller microsoft mailadress i mitt MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag ser ingen reklam i Windows i sej. Var ser du reklamen? Sedan kan man ha ett MS konto utan att ha mail till det kontot. Jag har t.ex. ingen @hotmail.com eller microsoft mailadress i mitt MS konto

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778329/windows-11-far-...

Permalänk

Jag tror den "vanliga" användaren kan behöva såna påminnelser. Att använda ett microsoft-konto underlättar saker som en vanlig användare lätt fastnar på.
Glömt lösenord etc...

Många skriver om linux, men jag ser faktiskt inte storheten med linux som ett klient-os. Jag har testat på både Mint och andra distros men jag ser inte lockelsen.

Som server är det ett utmärkt OS dock, eller för typ RPi och IOT-prylar är det oslagbart. Dietpi är fantastiskt. Men som klient kommer jag fortsätta köra Windows 10/11.

Permalänk
Medlem

Det klassar jag verkligen inte som reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det klassar jag verkligen inte som reklam

Flera källor definierar reklam som :

"Reklam är ett budskap eller meddelanden vars syfte är att marknadsföra företagets produkter eller tjänster." och
"Avsikten med reklam är att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med målet att påverka en konsuments beteende och skapa en relation med kunden."

Pratar vi inte samma språk blir det svårt såklart att ha en saklig och konstruktiv dialog.

Syftet med "budskapet" är att få in användare i Microsoft ekosystem och betala för OneDrive, Outlook och Office-paketet mm. Vad är det då om inte reklam?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Risky click of the day!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

På Linux fungerar inte mitt 4G modem i datorn när jag testa Linux på en Lenovo dator så det är inget alternativ för mig

Nu tror jag inte för ett ögonblick det är det enda som hindrar dig från att byta, men här gäller ju precis samma sak som för övriga operativsystem: vill du vara garanterad kompatibel hårdvara så köper du självklart en maskin som är gjord för operativsystemet du vill köra eller undersöker vilka delar som kommer att fungera och vilka som kan ge problem.

De stora laptoptillverkarna (HP/Lenovo/Dell) har modeller som kommer förinstallerade med och/eller är certifierade för Ubuntu, RedHat eller Fedora, men om man kollar i förväg bör det gå att hitta kompatibla maskiner från i princip vilken tillverkare som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad är det i LibreOffice och/eller OpenOffice som inte funkar, jämfört med i Microsoft Office?

OpenOffice är grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Tycker du att det är allmänt trevligt att mobbas/trakasseras till ett beslut eller bara i det här fallet när det inte påverkar dig?

Det är självklart inte okej att mobbas/trakasseras till ett beslut, men att du drar paralleller till mobbing och trakasserier får stå för dig.
De tvingar dig inte, det är dock bättre att logga in med sitt onlinekonto för då slipper du logga in i varenda applikation från Microsoft.
Framöver blir det säkert ett krav för då kanske vi inte har hela operativsystemet offline längre, då är det ju bra om alla redan har skapat sitt konto.

Jag loggar in med mitt onlinekonto varje dag sedan många år tillbaka så helt opåverkad är jag ju inte, men det är absolut inget jag retar upp mig på eller känner mig kränkt av, tvärtom så underlättar det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Så jag kan alltså vara väldigt glad över att jag slipper skiten? Skönt

Om man vill bli övervakad av Microsoft, japp, jag håller med. Är medveten om vad man kan stänga av i Windows 11.

9 av 10 spel som jag spelar nu för tiden (Wolfenstein-serien, Dishonored-serien, The Division 2, FlatOut (yepp, ettan), No Man's Sky, Cyberpunk 2077, plus många fler), spelar jag via Linux. Linux är i dagsläget det (snart) perfekta systemet när det kommer till spel via ett annat system än Windows (kolla bara på Steam Deck som använder sig av Arch). Det har vi Valve att tacka för. Och vem är Valves grundare om inte den legendariska Gabe Newell, som tidigare har arbetat med just Windows hos Microsoft (dock de äldre versionerna, men ändå).

Linux Mint Cinnamon är för övrigt (enligt mitt egna tyckte) den enda Linux-dist. som är bäst anpassad för vana Windows-användare som vill testa eller gå över helt till Linux. Använde det själv när jag ville gå över från Windows till Linux, och det var Linux Mint Cinnamon som fick mig att stanna kvar (slående lik Windows på många sätt) och senare vilja byta till EndeavourOS efter att ha lärt mig mer om Linux.

Vad är du orolig över att de ska se?
Att du spelar Wolfenstein?
Det kan man se ändå för du blir övervakad oavsett när du spelar online, jag skulle vara mer orolig för vad Steam övervakar isåfall.

Permalänk
Medlem

Linux kan inte bli mainstream snart nog, microsoft behöver fan lära sig av ordentlig konkurrens.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är du orolig över att de ska se?
Att du spelar Wolfenstein?
Det kan man se ändå för du blir övervakad oavsett när du spelar online, jag skulle vara mer orolig för vad Steam övervakar isåfall.

Jag är inte orolig över något. Jag vill bara att de inte ska lagra vilka tangenter jag trycker på, vilka webbsidor jag besöker, vilka tjänster jag använder, plus mycket mer. Det har de absolut ingenting med att göra! Det är precis samma sak som att Spotify lagrar hur du håller i en enhet med sådana sensorer i sig. Det är därför jag inte använder skiten.

Jag kör stenhårt med mitt liv, min data, mina krav så ofta jag bara kan

Gällande telemetri i spel så har jag tyvärr inget val, så där ryker oftast det jag strävar efter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är självklart inte okej att mobbas/trakasseras till ett beslut, men att du drar paralleller till mobbing och trakasserier får stå för dig.
De tvingar dig inte, det är dock bättre att logga in med sitt onlinekonto för då slipper du logga in i varenda applikation från Microsoft.
Framöver blir det säkert ett krav för då kanske vi inte har hela operativsystemet offline längre, då är det ju bra om alla redan har skapat sitt konto.

Jag loggar in med mitt onlinekonto varje dag sedan många år tillbaka så helt opåverkad är jag ju inte, men det är absolut inget jag retar upp mig på eller känner mig kränkt av, tvärtom så underlättar det för mig.

Går utmärkt att logga in på 0365 med lokala konton eller så har man andra anledningar att inte helt förlita sig på molnet och kör office 2016 eller nyare utgåvor istället.

Always online mentaliteten är vad som lede till att arbetare i USA fick gå in och manuellt stoppa saker som detta.

https://www.wired.com/story/oldsmar-florida-water-utility-hac...

så jag kommer fortsätta med lokala konton även utanför air gapped lösningar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns inte så lockande. För det första är redan datorn "konfigurerad" för länge sen (kommer ju upp redan i installationsprogressen att windows konfigureras eller liknande), för det andra jag vill inte ha verken konto eller annan tjänst installerad från ms.

Går att CTRL+Shift+Esc för att öppna aktivitetshanteraren och bara force-quita otyget.
Gör jag varje gång. En tangentkombination och sen välja aktiviteten och force quitta. Minns inte exakt vad det heter (Typ Windows Experience), Den ligger bland de längst upp som är aktivast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad är det i LibreOffice och/eller OpenOffice som inte funkar, jämfört med i Microsoft Office?

Referenshanteraren. Det finns en i openoffice, men är allt annat än enkel eller intuitiv. Det är iallafall så jag upplever det, och har inte hittat någon klar och tydlig guide till den

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ursäkta en okunnig, men vad är det för "farligt" med att logga in med konto? Jag använde en skräpadress när jag installerade min 10:a. Jag antar att man kan skriva vadsomhelst som påminner om en mailadress för att skapa ett konto.

Men kanske är det inte "farligt" för mig då jag inte använder något av Microsofts grejer? Ja, förutom själva Windows då.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är självklart inte okej att mobbas/trakasseras till ett beslut, men att du drar paralleller till mobbing och trakasserier får stå för dig.
De tvingar dig inte, det är dock bättre att logga in med sitt onlinekonto för då slipper du logga in i varenda applikation från Microsoft.
Framöver blir det säkert ett krav för då kanske vi inte har hela operativsystemet offline längre, då är det ju bra om alla redan har skapat sitt konto.

Jag loggar in med mitt onlinekonto varje dag sedan många år tillbaka så helt opåverkad är jag ju inte, men det är absolut inget jag retar upp mig på eller känner mig kränkt av, tvärtom så underlättar det för mig.

TJa, skulle det varit verklighet att det krävdes onlinekonto ständigt så skulle jag omöjligen ha kunnat installera Windows 11 senast då jag gjorde nyinstallation i en egen nybyggd dator.
Det beror på att ett känt fel där moderkortets (MSI Pro Z690) nätverkskort helt enkelt inte fungerar då man startar upp för att installera Windows.
Det krävs att man sidoinstallerar drivrutiner för nätverkskortet via en usb-pinne (Eller dylikt externt lagrinsmedia) för att överhuvudtaget komma ut på nätet.
Jag fick köra Rufus bootable imageskapare och välja bort online-kravet för Windows 11 och sen göra lokal installation för att så småningom inne i Windows kunna lägga in drivrutinerna för nätverksdelen manuellt.
Bara det extra skitjobbet är f-n i mig oacceptabelt för mig. Jag har faktiskt ett online-konto hos Microsoft som jag i princip aldrig använder (behövde det för någon skitsak som typ Dolby Atmos som bara kunde installeras/laddas ned vid deras store occh krävde alltså ett konto).
Skulle kunnat använt det om det inte vore för nätverkskortet som inte fungerar innan manuell installation inne i Windows...

Det här är en konsekvens som säkert många inte tänker på.
Shit happens och ibland så är helt enkelt maskinvara inte som den ska.
Om nu Windows inu väljer den här vägen att köra enbart online vid installation så får jag be till gudarna att jag inte behöva installera från scratch vid Windows 12.
Kan ju också hända att Windows kraschar så fullständigt att enbart en ominstallation kan rädda det hela och då sitter man i skiten igen om det skulle krävas att man är online under installationen, dvs det skulle omöjliggöra en installation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ursäkta en okunnig, men vad är det för "farligt" med att logga in med konto? Jag använde en skräpadress när jag installerade min 10:a. Jag antar att man kan skriva vadsomhelst som påminner om en mailadress för att skapa ett konto.

Men kanske är det inte "farligt" för mig då jag inte använder något av Microsofts grejer? Ja, förutom själva Windows då.

Som jag skrev i posten precis innan dig så är det "farliga" för mig att om enbart online-konto krävdes vid en Windowsintallation från scratch så skulle jag inte kunna installera Windows då moderkortets nätverkskort inte fungerar vid uppstart utan drivrutiner måste installeras manuellt då man väl kommit in i WIndodws.(tex från en USB-pinne där man tankat ned dom till innan).
Med andra ord så är Online-aktivering via Microsoft-konto omöjligt för mig i ett sånt läge och Windows går inte att installera.
Detta trots att jag också har ett Microsoft-konto (men kör just nu lokalt av eget val).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Som jag skrev i posten precis innan dig så är det "farliga" för mig att om enbart online-konto krävdes vid en Windowsintallation från scratch så skulle jag inte kunna installera Windows då moderkortets nätverkskort inte fungerar vid uppstart utan drivrutiner måste installeras manuellt då man väl kommit in i WIndodws.(tex från en USB-pinne där man tankat ned dom till innan).
Med andra ord så är Online-aktivering via Microsoft-konto omöjligt för mig i ett sånt läge och Windows går inte att installera.
Detta trots att jag också har ett Microsoft-konto (men kör just nu lokalt av eget val).

Det är ju inga större problem att lägga in egna drivrutiner i windows installationen med windows developer. Men inte ens det går?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Magnus303:

Med andra ord så är Online-aktivering via Microsoft-konto omöjligt för mig i ett sånt läge och Windows går inte att installera.

Varför skulle Windows inte gå att installera?

Skrivet av Nem0:

Det är ju inga större problem att lägga in egna drivrutiner i windows installationen med windows developer. Men inte ens det går?

Hur görs det med Developer?

Permalänk
Avstängd

Det var ju tråkigt för de som vägrar av någon anledning, men det har ingen betydelse för mig. Kontot ger fördelar, och jag ser inte att det har några direkta nackdelar, så jag ser inte problemet riktigt.

Skrivet av Xverminator:

Valfrihet är inte Microsofts starka sida. De ska alltid envisas med att man nästan måste använda deras produkter, för annars fungerar det inte.

Hade inte den där Internet Explorer rättegången ägt rum för ca 15 år sedan hade det kanske bara gått att surfa med IE.

Ska man inte spela så finns det Linux Mint som fungerar nästan lika bra som Desktop os idag.

Det låter som du är fast i nittiotalet, idag är MS väldigt öppna. Jag jobbar med att bygga mjukvara i .Net, MS ramverk, vilken bara körs på Linux hos kunderna. Jag kör VS Code i Linux, och SQL server, kör Linux-mjukvara på Windows, varje dag. Jag ser inte var deras krav på att bara använda deras produkter finns.

Konto hos MS har jag haft sedan de köpte Hotmail på nittiotalet och därmed tog över mitt mailkonto, vilket borde gälla rätt många. Hade jag inte använt Hotmail hade jag åtminstone skaffat konto för MSN Messenger när det begav sig, eller när jag skaffade en XBox eller en Windows Phone.

Skrivet av hakd:

MS vill ha full kontroll på dig, ovanligt.
Har man monopol så kan man bete sig precis hur som helst.

Det första jag gör vid en MS installation är rycka bort alla 3e parts grejer från MS typ one-drive, edge mm, det ger en betydligt mera bekväm och användarvänlig (användare väljer program själv) desktop.

Du bör kolla upp vad "tredjeparts" betyder.

Skrivet av SuperSverker:

Skillnaden är väl att Apples-dito är relativt sparsam när det kommer till telemetri och spårning (och annonser för den delen).

Windows och Microsoft kör ju 100% reklambaderat med 100% spårning av allt, så inte så konstigt att man inte vill knyta det vidare mer än vad som redan är.
En debloat och regedit är ett måste idag om man ska använda Windows 10 och uppåt.

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Förstår inte varifrån ni får att det finns krav på ett Apple-ID för att använda macOS/OS X. På jobbet har vi Mac-datorer som används med Google Workspace och de flesta användare är inte inloggade med något Apple-ID på sina datorer.

Det är inget krav för domänanslutna Windows-datorer heller, så det är ingen skillnad.

Skrivet av Rinuko:

Kanske är en dubbelstandard men i Apples produkter har jag inga problem att logga in med mitt Apple id men jag ser mer nytta med det när jag har flertal produkter i deras nätverk och synka mellan Mac, iPhone o iPad är uppskattat. På MS sidan har jag bara en Windows dator och ser ingen alls nytta med deras konto och använder inte OneDrive.

Ja det är en dubbel standard. Jag har blivit påtvingad Iphones av olika jobb och varit tvungen att ha ett Apple-ID för att kunna installera exempelvis obligatoriska appar för det jobbet, jag har också haft många Windows-datorer i olika jobb och har aldrig tvingats logga in med ett MS-konto på dem då jag förstås loggat in med företagskontot.

Skrivet av Magnus303:

TJa, skulle det varit verklighet att det krävdes onlinekonto ständigt så skulle jag omöjligen ha kunnat installera Windows 11 senast då jag gjorde nyinstallation i en egen nybyggd dator.
Det beror på att ett känt fel där moderkortets (MSI Pro Z690) nätverkskort helt enkelt inte fungerar då man startar upp för att installera Windows.
Det krävs att man sidoinstallerar drivrutiner för nätverkskortet via en usb-pinne (Eller dylikt externt lagrinsmedia) för att överhuvudtaget komma ut på nätet.
Jag fick köra Rufus bootable imageskapare och välja bort online-kravet för Windows 11 och sen göra lokal installation för att så småningom inne i Windows kunna lägga in drivrutinerna för nätverksdelen manuellt.
Bara det extra skitjobbet är f-n i mig oacceptabelt för mig. Jag har faktiskt ett online-konto hos Microsoft som jag i princip aldrig använder (behövde det för någon skitsak som typ Dolby Atmos som bara kunde installeras/laddas ned vid deras store occh krävde alltså ett konto).
Skulle kunnat använt det om det inte vore för nätverkskortet som inte fungerar innan manuell installation inne i Windows...

Det här är en konsekvens som säkert många inte tänker på.
Shit happens och ibland så är helt enkelt maskinvara inte som den ska.
Om nu Windows inu väljer den här vägen att köra enbart online vid installation så får jag be till gudarna att jag inte behöva installera från scratch vid Windows 12.
Kan ju också hända att Windows kraschar så fullständigt att enbart en ominstallation kan rädda det hela och då sitter man i skiten igen om det skulle krävas att man är online under installationen, dvs det skulle omöjliggöra en installation!

Kan det vara så att du använde en gammal Windows-version? För det är ju så att ett installationsmedium förstås inte har drivrutiner för hårdvara släppt efter mediet skapades. Det brukar vara fallet vid sådana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hör är ett exempel på var det finns reklam idag

För att inte tala om den myriad av program som är installerade vid start (Candy Crush någon?)

Här är en schysst genomgång av vilka servrar den kollar upp sig till (Kolla YT videon)

För någon som använder sin dator som en dator, och därmed inte vill ha Bing-sökningar i startmenyn, reklam i startmenyn eller vid låsskärmen och därmed inte behöver ha mitt reklam ID kopplat till mitt Microsoft konto så är lokala konton rätt skönt.

Särskilt när Microsoft aktivt motarbetar lokala konton stenhårt så finns det garanterat ett enormt mervärde i att alla användare ringer hem med sina MS-konton.

Edit*
Det jag ställer mig emot är alltså att man betalar tusen kronor för ett operativsystem, men ändå måste stå ut med massa reklam. Om Windows hade varit fritt hade det varit helt okej, men nu vill man ha kakan och äta den också.
För att inte tala om de resurser som släpps efter en rejäl rensning (senaste gången jag formaterade om rullade W10 på 1.2gb minne ner från 2.1 oändrat)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Att det finns (sparsamt med) reklam säger jag inte emot, men vad du sa var inte "det finns reklam" utan "Windows och Microsoft kör ju 100% reklambaderat med 100% spårning av allt" vilket är något helt annat.

Citat:

För att inte tala om den myriad av program som är installerade vid start (Candy Crush någon?)

Candy Crush installeras inte, däremot kom det en annons för det i form av en ikon i startmenyn, i Windows 10 inte elva. Annars består ett OS av en mängd program, att du inte använder en del av dem betyder inte att inte andra gör det.

Ja det är ju tveksamt förstås, men MS är ju rätt tydliga med vad de gör, vad de samlar in beroende på dina val och liknande, och valen finns ju där så det är bara att göra dem. Att en nyinstallation kontaktar ett antal olika domäner kan ju ha andra orsaker än att de spionerar på dig, exempelvis har vi ju den här widgeten med väder och nyheter i Windows nu vilket förstås gör att den behöver kontakta diverse domäner för att hämta dessa nyheter.

Citat:

För någon som använder sin dator som en dator, och därmed inte vill ha Bing-sökningar i startmenyn, reklam i startmenyn eller vid låsskärmen och därmed inte behöver ha mitt reklam ID kopplat till mitt Microsoft konto så är lokala konton rätt skönt.

Vet du det eller antar du det? Jag har MS-konto på de flesta av mina datorer, men inte på mina jobbdatorer eller vissa andra saker, och det innebär ingen skillnad mot mig mer än att saker blir mekigare utan OneDrive exempelvis, eller att jag inte kan installera de program jag faktiskt vill ha från butiken på jobbdatorn, som paint eller Atmos för hörlurar.

Citat:

Särskilt när Microsoft aktivt motarbetar lokala konton stenhårt så finns det garanterat ett enormt mervärde i att alla användare ringer hem med sina MS-konton.

Eller så är mervärdet att folk blir mer knutna till MS och därmed mer benägna att fortsätta med MS produkter. Ska du köpa Playstation eller XBox? Du har redan ett konto för XB medan du kommer att behöva skapa ett för PS exempelvis (vet inte om det spelar in just där, men typ så).

Citat:

Edit*
Det jag ställer mig emot är alltså att man betalar tusen kronor för ett operativsystem, men ändå måste stå ut med massa reklam. Om Windows hade varit fritt hade det varit helt okej, men nu vill man ha kakan och äta den också.
För att inte tala om de resurser som släpps efter en rejäl rensning (senaste gången jag formaterade om rullade W10 på 1.2gb minne ner från 2.1 oändrat)

Så hur mycket betalade du för Windows? Jag har inte betalat för det mer än möjligtvis marginellt när jag köpt någon laptop med det förinstallerat. Annars piratade jag fram till XP typ och sedan dess har jag haft skollicenser, jobblicenser eller Insider-versioner.

Men oavsett så kan jag inte hålla med om att det är massa reklam. Jag kanske slipper mycket för att jag har Office, OneDrive och konto, men det är typ två-tre gånger som jag sett reklam för Candy Crush (efter nyinstallation på ny hårdvara), kan det vara så att mitt Nej tack till Candy Crush också synkades via kontot kanske? I så fall: konto = mindre reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har blivit påtvingad Iphones av olika jobb och varit tvungen att ha ett Apple-ID för att kunna installera exempelvis obligatoriska appar för det jobbet, jag har också haft många Windows-datorer i olika jobb och har aldrig tvingats logga in med ett MS-konto på dem då jag förstås loggat in med företagskontot.

Men så fungerar inte MacOS eftersom den primära vägen för att ta ner applikationer inte är via App Storen utan man installerar dem precis som på andra plattformar genom att ladda ner applikationer etc. Blanda inte ihop iOS och MacOS

Permalänk
Medlem

Helt ärligt vad är problemet med att logga in ?

Ni använder väll konton till allt annat ändå och data samlas in så fort man är ute på internet ändå.

Tycker faktiskt att det är ganska skönt att ha Windows aktiverat via mitt Microsoft så slipper jag köpa ny Windows licens i framtiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill gärna bli av med detta otyg.

https://i.imgur.com/5qi1EM0.jpg

Skrivet av mrqaffe:

Jag har flera MS konton men jag vill inte länka ihop dem för att underlätta spioneri så jag fick senast idag en påminnelse efter att jag startat om efter en uppdatering, "nu gör vi klart konfigureringen av enheten ...."
https://content.invisioncic.com/m311494/monthly_2021_12/20211211_164533.thumb.jpg.a332efc3cc9a0c8415ba93aded8fc0c3.jpg
men den klickade jag som vanligt bort och hoppas slippa se tills nästa omstart dvs efter nån uppdatering om några månader.

Settings → System → Notifications → Additional settings: Bocka ur "Suggest ways to get the most out of Windows and finish setting up this device"

Visa signatur

Rigg: Nanoxia DS5 Rev B | Ryzen 7 5800X3D | 32 GB (2x16) @ 4000MT/s CL18 | Radeon RX 6950 XT | 5 TB NVMe | 64 TB HDD

Laptop: Dell 5406 N5 HELLCAT | i5-1135G7 | 16 GB (2x8) @ 3200MT/s | Iris Xe | 256 GB NVMe

Permalänk

Visst nu var det kanske nån vecka sedan senaste "Windows är satans påfund" nyheten, och jag förstår att ni inte kan riskera att ses som sympatiska mot Microsoft och måste självklart visa det. Men nått bättre måste det väl finnas att klaga på än en liten jävla notis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför skulle man inte vilja?

Man får välja på det eller få notiser då helt enkelt.

En del av oss vill inte dela med oss av vad vi har till världen.

Inte på grund av kriminella aktiviteter utan för att vi vill hålla på vår personliga integritet.