Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Medlem

Surfade runt lite på answers.microsoft.com.
Än värre är faktiskt konsekvenserna av att ha just online-konton som denna post från några timmar sedan:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/microso...

Kontot blir hackat och man är utlåst från sin egna dator. det är väl ok om man valde själv att exponera sig för den attack-vektorn att man själv acccepterar risken. Men tänk alla som bara vill ha en dator och sätter ett skitdåligt lösenord för att det är kontot till datorn som är enbart hemma hos sig själv? Microsoft tvingar på risker här som inte alla slutanvändare kommer förstå, men även om de förstår har de inget val om de inte är datorvan nog att skapa ett lokalt konto.

Finns ingen anledning att ha saker online om de inte måste vara online. Det är en helt onödig risk att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om det krävs att man verifierar via Microsoftkonto online så kommer man helt enkelt inte vidare då nätverkskortet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Totalt irrelevant då det nu INTE krävs ett microsoftkonto.

Det som var i fokus är OM microsoft helt enkelt tar bort möjligheten att tex installalera Windows i framtiden pga att dom då kräver ett online-konto för att komma vidare.

Jag har redan trixat förbi det hela då jag installerade Windows 11 så jag vet att Microsoft inte kräver det nu, men att man får tex använda Rufus bootable USB och välja att ta bort kravet på Online-konto.

Permalänk
Medlem

TL;DR: Helvete heller.

"Logga in på ditt Microsoft-konto. Du kommer kunna spåra din enhet och hålla den säkrare."

Nej tack, jag behöver inte spåra mina stationära maskiner och de blir definitivt inte säkrare.

"Använd Microsoft 365 gratis. Logga in med ditt Microsoft-konto för att använda produktivitetsappar och molnlagring."

Nej tack, Microsoft 365 suger getpung, ska jag tvingas använda skiten så vill jag ha en tusing per timme i ersättning för mental sveda och värk.

"Håll ditt konto säkrare. Logga in för att anpassa dina personliga- och säkerhetsinställningar på samma ställe."

Nej tack, och åter igen: det blir definitivt inte säkrare.

"Kom åt dina filer var som helst. Du får 5 GB gratis molnlagring när du loggar in."

Nej tack, jag har redan en mycket bättre end-to-end-krypterad molnlagringstjänst, som också är gratis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Finns ingen anledning att ha saker online om de inte måste vara online. Det är en helt onödig risk att ta.

Precis, det är en mycket enkel och korrekt sammanfattning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kontot blir hackat och man är utlåst från sin egna dator. det är väl ok om man valde själv att exponera sig för den attack-vektorn att man själv acccepterar risken. Men tänk alla som bara vill ha en dator och sätter ett skitdåligt lösenord för att det är kontot till datorn som är enbart hemma hos sig själv? Microsoft tvingar på risker här som inte alla slutanvändare kommer förstå, men även om de förstår har de inget val om de inte är datorvan nog att skapa ett lokalt konto.

Finns ingen anledning att ha saker online om de inte måste vara online. Det är en helt onödig risk att ta.

Skrivet av backfeed:

Precis, det är en mycket enkel och korrekt sammanfattning.

Det jag var inne på med fetade:

Skrivet av Petterk:

Det är inte så mycket Apple-ID eller Microsoft-konto eller tjänster från företagen som det opponeras mot utan hur det kopplas till kontot på datorn.

Det är inget krav när du ställer in macOS att skapa eller använda något Apple-ID. Är du okej med ett kan du ändå stänga av de flesta funktioner och logga ut från Apple-ID när du t.ex. inte vill använda Mac App Store. Du kan också ställa in så det inte går att återställa kontot genom Apple ID.

...

Dvs kör man så och Apple-ID blir hackat klarar sig kontot.

Microsofts lösning är väl deras PIN-system så du inte ska behöva använda ditt långa lösenord. Leder väl till att en hel del har mindre koll däremot, så de blåser dator och skapar nytt konto istället. Tillåt mer val hur det används. För vissa är det ju istället tvärt om guld värt att kunna återställa Microsoft-konto eller Apple-ID och komma åt enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Att du inte bryr dej kan jag förstå i och med att du antagligen har ett Microsoft konto men på vilket sätt skulle det vara jättebra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är självklart inte okej att mobbas/trakasseras till ett beslut, men att du drar paralleller till mobbing och trakasserier får stå för dig.
De tvingar dig inte, det är dock bättre att logga in med sitt onlinekonto för då slipper du logga in i varenda applikation från Microsoft.
Framöver blir det säkert ett krav för då kanske vi inte har hela operativsystemet offline längre, då är det ju bra om alla redan har skapat sitt konto.

Jag loggar in med mitt onlinekonto varje dag sedan många år tillbaka så helt opåverkad är jag ju inte, men det är absolut inget jag retar upp mig på eller känner mig kränkt av, tvärtom så underlättar det för mig.

Det har nog inte undgått någon att du inte är påverkad.
Men du skrev själv att man får välja på att logga in eller stå ut med meddelanden. Det är ju just att trakasseras via störande meddelanden i uppmaning att logga in/använda en funktion som många inte är intresserade av.

Om så inte var fallet så hade man givetvis fått valmöjligheten att stänga av dylika uppmaningar efter den första gången.

Jag vill inte ha konton, jag använder inga av Microsofts online eller kontobaserade grejer och har inget intresse av att göra så heller. Jag har köpt ett operativsystem och vill ha valfrihet att välja bort funktioner som jag inte nyttjar utan att få dialogrutor och meddelanden om saker som jag aktivt har valt bort.

Sådant som tar min uppmärksamhet upprepade gånger trots att jag valt bort detta är trakasserier per definition.
"Det är bara att logga in" ja eller bara för Microsoft att sluta styra sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

TL;DR: Helvete heller.

snip

"Kom åt dina filer var som helst. Du får 5 GB gratis molnlagring när du loggar in."

Nej tack, jag har redan en mycket bättre end-to-end-krypterad molnlagringstjänst, som också är gratis.

Skiten håller ens filer som gisslan. Vill man radera eller rensa molnet så hjälper de till med att radera originalen på hårddisken också.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det går inte på senare versioner av Windows 11, då står det istället nånting i stil med "du måste ha en Internetuppkoppling för att fortsätta med konfigurationen", det går att ta sig förbi genom att knappa in ett kommando i cmd, men ändå, blir förbannad

Jodå det går, i alla fall på 22H2, googla på:

How to bypass internet connection to install Windows 11 - Pureinfotech_files

Motsvarande finns även för att skippa säker boot och TPM.